טוען...

הוראה לבא כוח משיבים להגיש תגובת ההסתדרות

צבי פרנקל10/06/2018

לפני: כב' סגן הנשיא השופט צבי פרנקל

המבקשת:

חברת נמל אשדוד בע"מ

ע"י ב"כ: עוה"ד חיה ארמן מיכל הברפלד ועירית באגון

-

המשיבה:

הסתדרות העובדים הכללית החדשה

ע"י ב"כ: עוה"ד איריס ורדי ואלעד מורג

החלטה

1. המבקשת, חב' נמל אשדוד הגישה בקשה דחופה למתן סעדים ארעיים וזמניים במסגרת סכסוך קיבוצי, בבקשה ביקשה שאורה למשיבה, הסתדרות העובדים הכללית החדשה לבטל כל החלטה או הנחיה לגבי שביתה או שיבוש עבודה בנוגע להכרזה על סכסוך עבודה מיום 28.5.18.

2. בהכרזה על סכסוך עבודה מיום 28.5.18, הודיעה ההסתדרות על שביתה שהוכרזה ואושרה על ידי איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות ואושרה על ידי מוסד המנהל המרכזי הארצי בהסתדרות הכללית העובדים החדשה, כאשר העניין שבסכסוך הוא: "החלטה לקידום תכנית בניה של שכונת מגורים – "קריית פארק לכיש" – בצמוד לשטח הנמל. תכנית זו הינה בעלת השלכות הרסניות על נתח משמעותי מפעילות הנמל ומכאן שהיא תביא לפגיעה בתנאי העבודה, בזכויות העובדים ובביטחונם התעסוקתי. החלטה זו, תביא בין היתר גם לפגיעה בתחרותיות של הנמל".

3. על פי הבקשה, תוכנית תמל/1062 קריית פארק לכיש היא תוכנית מועדפת לדיור שמקודמת על ידי הוועדה הארצית למתחמים מועדפים לדיור הכפופה למשרד האוצר. התוכנית משתרעת על פני שטח של כ – 617 דונם בקרקע בחלקה הצפוני של העיר אשדוד – ממזרח ולצד נמל אשדוד – כאשר חלקה עתיד להיבנות בצמוד לשטח המכונה "עורף הנמל". במסגרת זו מתוכננת הקמת שכונה בת כ – 3,000 יחידות דיור, וכן שטחי מסחר ותעסוקה, קריית ספורט ומבנים נוספים למוסדות ציבור כגון גני ילדים ובתי ספר. כיום, בשטח המיועד לתוכנית "עורף הנמל", אין שכונות מגורים כלל, אלא מעגל פעילויות משלימות לפעילות הנמל הניזונות מפעילות הנמל: משרדים של לקוחות הנמל (ובהם סוכני אוניות, עמילי מכס וחברות תובלה), תחנת רכבת, מחסנים ואתרים לוגיסטיים המשמשים את הנמל ועוד.

הודעה על הפקדתה של התוכנית פורסמה באתר האינטרנט של מינהל התכנון בחודש דצמבר 2017, ודיונים בעניין התוכנית התקיימו כבר משנת 2016.

בחודש פברואר 2018 הוגשו התנגדויות לתוכנית לוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים בין היתר על ידי הנמל, ועל ידי גופים נוספים. הועדה דנה בהתנגדויות יומיים לאחר ההכרזה והחלטה בהתנגדויות ניתנה ביום 30 במאי 2018.

על פי המסמכים שהוגשו, בשלב זה אין מדובר בהחלטה חלוטה וכן בהחלטה עצמה נקבע כי אישור התוכנית הסופי כפוף לאישור הממשלה לשינוי תמ"א. כאמור, מהבקשה אף עולה שהמבקשת עצמה מתנגדת לאישור התוכנית ובכוונתה לפעול שהתוכנית לא תצא אל הפועל במסגרת האמצעים העומדים לרשותה מול מוסדות התכנון (המבקשת צירפה את ההתנגדות שהגישה לוועדה הארצית לתכנון ובנייה ביום 1.2.18 בו פירטה את התנגדותה לתוכנית).

4. המבקשת טוענת שעיתוי ההכרזה על סכסוך עבודה הוא בחוסר תום לב מאחר שלא נעשה ניסיון של ממש ליישב את הסכסוך בדרך של משא ומתן ישיר וההכרזה ניתנה בסמוך לתחילתו של משא ומתן אינטנסיבי בין הצדדים לעניין השלכות הרפורמה בנמלים, משא ומתן מורכב ומנוהל בליווי ובחסות בית הדין הארצי לעבודה במסגרת הליך סק"כ 40815-07-13 ומדובר בהכרזה מלאכותית שנועדה ליצור סכסוך מדומה וממילא מדובר בהחלטת ריבון אשר אינה מהווה עילה לסכסוך עבודה.

5. לאחר שבחנתי את הבקשה, החלטתי לתת סעד ארעי ואני מורה למשיבה לבטל כל החלטה או הנחיה לגבי שביתה או שיבוש העבודה התקינה בנמל בנוגע להודעה על סכסוך העבודה מיום 28.5.18. אני מקבל בשלב זה את הטענה שמדובר בהחלטת ריבון אשר אינה מהווה עילה בסכסוך עבודה. הקמת השכונה אינה בשליטת המבקשת אלא מקורה בהחלטה של הוועדה הארצית למתחמים מועדפים לדיור הכפופה למשרד האוצר. על פניו מדובר בשביתה פוליטית מובהקת שאינה מותרת בישראל. אין לארגון עובדים הזכות לשבות כנגד החלטה של הריבון.

אין מקום לאפשר לארגון עובדים לשבות בגין החלטות של רשויות התכנון כפי שאין מקום לאפשר לארגוני עובדים לשבות בשל הליכי חקיקה.

6. מן הראוי היה שהמבקשת הייתה מגישה את הבקשה במועד מוקדם מהיום. עם זאת, כאמור אני מורה על סעד ארעי לפיו על המשיבה לבטל כל החלטה או הנחיה לגבי שביתה או שיבוש העבודה התקינה בנמל בנוגע להודעה על סכסוך העבודה מיום 28.5.18, סעד ארעי זה יעמוד בתוקפו עד למתן החלטה אחרת.

7. ההסתדרות תגיש תגובתה עד ליום 17.6.18 . באי כוח הצדדים ימסרו עד ליום 12.6.18 מועדים מוסכמים לדיון במהלך שבוע הבא.

8. לעיוני ביום 13.6.18.


ניתנה היום, כ"ז סיוון תשע"ח, (10 יוני 2018), בהעדר הצדדים ותישלח אליהם.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
10/06/2018 הוראה לבא כוח משיבים להגיש תגובת ההסתדרות צבי פרנקל צפייה
21/12/2018 פסק דין שניתנה ע"י צבי פרנקל צבי פרנקל צפייה