טוען...

החלטה על בקשה של תובע 2 מתן החלטה

מיכל בר13/10/2019

מספר בקשה:6

בפני

כבוד הרשמת בכירה מיכל בר

מבקשות (תובעות)

1. רות קיהל חריט

2. שומרה חב' לביטוח בע"מ

נגד

משיבה (נתבעת)

עיריית רמת גן

החלטה

מונחת לפניי בקשה לתיקון פסק דין.

ברקע הבקשה, פסק דין שניתן על פי סעיף 79א לחוק בתי המשפט [נוסח חדש], תשמ"ד-1984 (להלן: חוק בתי המשפט) בתביעה שעניינה נזקי רכב. במסגרת פסק הדין התקבלה התביעה במלואה.

לאחר מתן פסק הדין הגישו התובעות בקשה לתיקון סכום התביעה ולתיקון פסק הדין, באופן שיכלול גם את רכיב ירידת הערך של הרכב, בסך 3,018 ₪, אשר נשמט מכתב התביעה. בהחלטתי מיום 19.6.19 התבקשה תגובת המשיבה לבקשה. תגובה כאמור לא התקבלה.

לאחר שעיינתי בבקשה שלפניי, הגעתי לכלל מסקנה כי דין הבקשה שלפניי להידחות.

ודוק. הכלל הוא, כי עם מתן פסק דין מסיים בית המשפט את מלאכתו. לצד האמור, קובע סעיף 81 לחוק בתי המשפט, כדלהלן:

"(א) מצא בית משפט כי נפלה טעות בפסק דין או בהחלטה אחרת שנתן, רשאי הוא, תוך עשרים ואחד ימים מיום נתינתם, לתקנם בהחלטה מנומקת, ורשאי הוא לשמוע טענות בעלי הדין לענין זה; לענין זה, "טעות" - טעות לשון, טעות בחישוב, פליטת קולמוס, השמטה מקרית, הוספת דבר באקראי וכיוצא באלה.

(ב) בהסכמת בעלי הדין רשאי בית המשפט להחליט בכל עת על כל תיקון בפסק דין או בהחלטה אחרת שנתן".

כידוע, הסמכות הנתונה לשופט לתקן טעות בפסק הדין לא נועדה לאפשר לו לתקן שגגות מהותיות בפסיקתו, אלא רק לבטא בצורה מתוקנת את שבעליל התכוון וגמר בדעתו לומר מלכתחילה. תיקונים מהותיים בפסק דין או בהחלטה ניתן להביא רק על דרך של ערעור. בקשה לתיקון טעות סופר אינה מיועדת לתיקון תקלות הנובעות משכחה, אלא דווקא לנושאים שבית המשפט היה ער להם בעת הדיון. בית המשפט העליון הבהיר, כי "מושג הטעות משמעותו, בדרך כלל, דבר, אשר נכלל בתוך פסק הדין בשל שגגה, או דבר, אשר אינו נכלל בפסק הדין אך היה במחשבתו של השופט ונשמט מפסק הדין" (דברי כב' השופט ברק (כתוארו אז) בע"א 576/81 בן שמעון נ' ברדה, פ"ד לט(2) 589, 590 (1884)); ראו גם ע"א 769/77 יוסיפוב נ' יוסיפוב, פ"ד לב(1) 667, 670 (1978); ע"א 159/90 סולל בונה נ' ברק אור, פ"ד מז(4) (1993)).

בענייננו, הטעות הנטענת אינה בפסק הדין שניתן, אשר מושתת על כתב התביעה שהוגש, כי אם בכתב התביעה עצמו, שכן מפירוט הנזקים הנתבעים נשמט ראש הנזק המתייחס לירידת ערך.

יוצא, אפוא, כי לא נפלה שגגה תחת ידו של בית המשפט אשר פסק בהתאם לרכיבי התביעה כפי שפורטו בכתב התביעה, כי אם שגגה שנפלה תחת ידה של ב"כ התובעות, ובנסיבות אלה בית המשפט אינו מוסמך להורות על תיקון פסק הדין.

בשולי הדברים אוסיף, כי בנסיבות אלה ראוי היה כי הצדדים יבואו ביניהם להסכמות מבלי להיזקק להתערבותו של בית המשפט, כאמור בסעיף 81 (ב) לחוק בתי המשפט, מתוך הבנת מקור הטעות.

סוף דבר

לאור האמור לעיל, הבקשה לתיקון פסק הדין נדחית.

בנסיבות העניין, משלא הוגשה תגובה לבקשה, אין צו להוצאות.

ניתנה היום, י"ד תשרי תש"פ, 13 אוקטובר 2019, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
13/10/2019 החלטה על בקשה של תובע 2 מתן החלטה מיכל בר צפייה