טוען...

החלטה על בקשה של נתבע 2 בקשה

עידו כפכפי06/06/2020

מספר בקשה:8

בפני

כבוד השופט עידו כפכפי

מבקש/נתבע 2

דור באבא

נגד

משיב/תובע

בנק מזרחי טפחות בע"מ

החלטה

1. המבקש שהיה בעליה של חברת הסעות ערב בערבות מתמדת בלתי מוגבלת בסכום לחובות החברה כלפי הבנק. הבנק הגיש תביעה בסדר דין מקוצר לתשלום יתרת החוב בסך 285,926 ₪, וכחודשיים לאחר הגשתה הודיע לבית המשפט על הפחתת החוב לסך של 130,505 ₪. ההפחתה נבעה מקבלת תגמולי ביטוח בגין אחד מרכבי ההסעות ששועבדו לבנק.

המבקש עותר למתן רשות להתגונן בטענה כי בעת שהוגשה התביעה סבר כי החוב נפרע מאחר ולשיטתו הועברו לחזקת הבנק שני הרכבים ששווים היה גבוה מיתר החוב לבנק. נטען כי המבקש היה בקשר עם "גרריסט" מטעם הבנק והדריך אותו למיקום חניית הרכבים.

נטען כי כספי הביטוח עבור אחד הרכבים הועברו לבנק וגם ברכב השני נטל הבנק חזקה לשם מימושו, והתרשל במימוש הרכב.

2. בדיון מיום 26.12.19 נחקר המבקש והשיב באופן מיתמם כי לא ידע שהרכב שטוען כי הועבר לחזקת הבנק לא אותר לצורך מימושו וזאת למרות מינוי כונס בסוף שנת 2017. בעדותו חזר על הטענה כי הראה לנציג המימוש מטעם הבנק את מיקום הרכב ועלה כי עד לדיון לא הגיש תביעה לחברת הביטוח בגין העלמות הרכב.

בסוף הדיון ניתנה לתובע ארכה להגיש תצהיר ביחס ליכולתו הכלכלית לאור האפשרות כי אתנה את בקשת הרשות להתגונן בהפקדה כספית, אולם למרות ארכות שניתנו לא הוגש תצהיר כאמור.

3. לאחר בחינת מכלול הנסיבות מצאתי כי יש לתת למבקש רשות להתגונן, אולם כנגד הפקדה כספית אשר תבטיח ולו את הוצאות ההליך וחלק מקרן החוב.

אין חולק כי במקור שועבדו לבנק שני כלי רכב אשר השווי שלהם בשוק עולה על יתרת החוב, אולם זאת במידה והיו נמכרים בשוק החופשי. הבנק קיבל תגמולי ביטוח בגין אחד הרכבים, ולא הוצגו נתונים ביחס לדרך בה התקבלו תגמולים אלו, ומדוע לא התקבלו גם בגין הרכב הנוסף.

המבקש הציג עמדה מיתממת ולא נתן הסבר מניח את הדעת מדוע לא פעל כדי לקבל את תגמולי הביטוח עבור הרכב הנוסף, אם מגיעים לו. ביום 5.2.20 נמסרה הודעה של ב"כ המבקש כי פנו לחברת הביטוח והגישו תלונה במשטרה. אין בבקשה הסבר סביר לשיהוי זה בהתנהגות המבקש, ולא די בטענה הכללית כי חשב שהרכבים עברו לחזקת הבנק.

הנטל על המבקש לפרוע את החוב וטענתו כי העביר את החזקה ברכב לבנק נטענה באופן כללי, ולכן הגנתו אינה איתנה ומצדיקה הפקדת ערובה כתנאי לקבלתה.

4. עם זאת, לא ניתן להתעלם מהעובדה כי יש צורך בבירור עובדתי ביחס לפעולות הבנק מהמועד בו החלו הליכי מימוש הרכבים. בנוסף, ביחס לסכום החוב, יידרש להוכיח את שיעור ההוצאות שמבקש הבנק להוסיף לחוב.

יוער כי לא מצאתי כי עניין זה מצדיק את מחיקת הכותרת, אולם שיעור ההוצאות בו חויב חשבון המבקש בנוגע למימוש הרכבים, יכול לבוא בחשבון בפסיקת הוצאות הליך זה.

לאחר בחינת מכלול הנסיבות ניתנת למבקש רשות להתגונן, בכפוף להפקדת 30,000 ₪ אשר יופקדו עד ליום 10.8.20.

במידה ויופקד הסכום, ייקבע מועד לקדם משפט.

ניתנה היום, י"ד סיוון תש"פ, 06 יוני 2020, בהעדר הצדדים.