טוען...

פסק דין

קרן כהן06/05/2019

לפני: כב' השופטת קרן כהן

המבקשים:

1. חוסין גרבאן

2. עבד אל כרים זחאלקה

3. אחלאם אבו עקל

ע"י ב"כ עו"ד מוחמד ספורי

-

המשיבה:

מדינת ישראל - הנהלת בתי המשפט

ע"י ב"כ עו"ד ערן רזניק ועו"ד למא קאסם

החלטה

  1. לפניי בקשה בהסכמה להסתלקות המבקשים מהבקשה לאישור תביעתם כתובענה ייצוגית ובקשה לדחיית התביעה האישית שהגישו נגד המשיבה (להלן: הבקשה להסתלקות).

הרקע לבקשה

  1. המבקשים הגישו תביעה נגד המשיבה במסגרתה התבקש סעד כספי וסעד הצהרתי. לטענת המבקשים המשיבה גרמה לאפלייה אסורה בהגשת מועמדות לעבודה בניגוד לסעיף 2 לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, התשמ"ח-1988 מכיוון שמנעה מהם להגיש מועמדות לתפקיד מאבטח במשמר ערכת בתי המשפט, שכן לא ניתן היה למלא "שדה" חובה בהגשת המועמדות המתייחס לסוג השירות הצבאי של מועמד ושעה שהמבקשים פטורים משירות צבאי. במקביל להגשת התביעה הגישו המבקשים בקשה לאישור התביעה כתובענה ייצוגית (להלן: הבקשה לאישור).

המבקשים הגדירו את הקבוצה שבשמם הם מעוניינחם לנהל את התביעה ייצוגית, באופן הבא: "כלל בני המיעוטים הערבי בישראל אשר נמנעה מהם האפשרות להגיש מועמדות לתפקידים בשירות המשיבה מחמת לאומם מסיבה מפלה אחרת ובניגוד לדיון מלפני 7 שנים ועד היום".

  1. ביום 18.5.2019 הוגשה תגובה לבקשה לאישור תובענה ייצוגית (להלן: התגובה).
  2. ביום 6.5.2019 ולפני שהתקיים דיון בהליך הוגשה הבקשה להסתלקות.

בנימוקי הבקשה טענו המבקשים כי לאחר קבלת התגובה למדו שישנם חוקים אחרים והנחיות שלכאורה מראים כי המשיבה פעלה ופועלת כדין. לפיכך הגיעו למסקנה כי הבקשה לאישור במתכונתה אינה יכולה לעמוד ומן הראוי להגיש הודעת הסתלקות ובקשה למחיקתה ולדחיית התביעה.

במסגרת הבקשה התבקש בית הדין לפטור את הצדדים מההליכים הקבועים בסעיף 16(ד) לחוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו-2006 ובתקנה 11 לתקנות תובענות ייצוגיות ובכלל זה מפרסום הודעה לצורך מציאת תובע חלופי ולפטור את המסקשים ממשלוח הודעה ליועץ המשפטי לממשלה.

לבקשה צורפו תצהירי המבקשים ובא כוחם בהם הצהירו כי לא קיבלו, ולא יקבלו, במישרין או בעקיפין כל טובת הנאה כלשהי מכל גורם שהוא בקשר עם ההסתלקות מהבקשה.

דיון והכרעה

  1. סעיף 16 לחוק תובענות ייצוגיות העוסק בהסתלקות מבקשה לאישור תובענה ייצוגית או מתובענה ייצוגית קובע כדלקמן:

"(א) מבקש, תובע מייצג או בא כוחו מייצג, לא יסתלק מבקשה לאישור או מתובענה ייצוגית, אלא באישור בית המשפט, וכן לא יקבל, במישרין או בעקיפין, טובת הנאה מהנתבע או מאדם אחר בקשר להסתלקותו כאמור, אלא באישור בית המשפט.

(ב) מבקש, תובע מייצג או בא כוח מייצג, המבקש להסתלק מבקשה לאישור או מתובענה ייצוגית, יצרף לבקשת ההסתלקות המוגשת לבית המשפט, תצהיר ובו יגלה, בגילוי נאות, את כל הפרטים המהותיים הנוגעים להסתלקות.

........

(ד) (1) אישר בית המשפט את הסתלקותם של כל המבקשים או כל באי הכוח המייצגים מבקשה לאישור או שבית המשפט מצא שנבצר מהם להמשיך בתפקידם בבקשה לאישור, רשאי בית המשפט לקבוע כי ניתן להגיש בקשה למינוי תובע מייצג או בא כוח מייצג במקומם, לפי הענין, בתוך תקופה שיקבע, וכן רשאי בית המשפט להורות על פרסום הודעה על כך, והכל אם מצא שהדבר מוצדק בנסיבות הענין ובהתחשב בשלב שבו מצוי הדיון בבקשה לאישור; בהודעה יצוין האמור בפסקה (4).

........."

מכאן, שהסתלקות מבקשה לאישור תובענה ייצוגית טעונה אישור בית משפט ועליה להיות נתמכת בתצהיר המפרט את כל הפרטים המהותיים הנוגעים להסתלקות.

  1. לאחר שעיינתי בבקשה ובנימוקיה מצאתי כי לקבל את הבקשה ולאשר את הסתלקות המבקשים מהבקשה לאישור ולהורות על דחיית התביעות האישיות.

כאמור, המבקשים הגיעו למסקנה לאחר קבלת התגובה כי המבקשת פועלת על פי חוק וכי הבקשה אינה יכולה לעמוד במתכונתה. בנסיבות אלו אין מקום להמשיך ולנהל את ההליך ואין להטיל על המבקשים סיכון גבוה שבקשתם לא תאושר.

כמו כן, ההליך נמצא בשלביו המוקדמים והדיון בבקשה לאישור התובענה כייצוגית ובתביעה טרם החל לגופו של עניין. בנוסף, הסתלקות מהבקשה אינה יוצרת מעשה בית דין כלפי הקבוצה הנטענת, אינה משפיעה על זכות מהותית או דיונית ואינה פוגעת באינטרסים כלשהם של חברי הקבוצה.

לפיכך בנסיבות אלו, שבהן סיכויי הבקשה לאישור והתובענה קלושים, אין עוד הצדקה לניהול ההליך כתובענה ייצוגית ויש לאשר את הבקשה להסתלקות.

  1. לעניין פרסום הבקשה להסתלקות או איתור תובע מייצג חלופי אציין כי כאשר בקשת ההסתלקות הוגשה לפני אישור התובענה כייצוגית מן הטעם שסיכוייה להתקבל נמוכים, אין מקום להורות על פרסום הודעה בעניין. פרסום הודעה בנסיבות אלה יכביד על המבקשים, יגרום להם להוצאות מיותרות ויאריך את ההליך שלא לצורך.

מסיבות אלה, אין מקום אף לפעול לאיתור תובע מייצג חלופי.

סוף דבר

  1. הבקשה להסתלקות מהבקשה לאישור התובענה הייצוגית מתקבלת. הבקשה לאישור התביעה הייצוגית - נמחקת.
  2. כמו כן, התביעה האישית של המבקשים – תידחה.
  3. אין צו להוצאות.
  4. בא כוח המבקשים יודיע על ההסתלקות מבקשת האישור למנהל בתי המשפט לצורך רישומה בפנקס התובענות הייצוגיות.

54678313


ניתנה היום, א' אייר תשע"ט, (06 מאי 2019), בהעדר הצדדים ותישלח אליהם.


החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
17/10/2018 הוראה לנתבע 1 להגיש תשובת המשיבה קרן כהן צפייה
05/05/2019 החלטה על בקשה של תובע 3 מתן החלטה קרן כהן צפייה
06/05/2019 פסק דין קרן כהן צפייה