טוען...

החלטה על בקשה של מבקש 1 ביטול החלטה/פס"ד - בטרם חלפו 30 יום

אילנה הדר09/07/2019

מספר בקשה:3

בפני

כב' הרשמת הבכירה אילנה הדר

מבקשת/נתבעת

חברה קדישא של עולי צפון אפריקה וספרדים-חיפה

נגד

משיבה/תובעת

פרידה כרמל

החלטה

בפניי בקשה שהוגשה ביום 14 במאי, 2019, בה התבקש בית המשפט לבטל פסק דין שניתן בהעדר הגנה ביום 17 באפריל, 2019.

הבקשה הוגשה במועד הקבוע בתקנה 201 לתקנות סדר הדין האזרחי, תשמ"ד – 1984.

פסק הדין ניתן לאחר שכתב התביעה הומצא כדין לידי הנתבעת, והיא אף הגישה כתב הגנה.

בנסיבות העניין, כאשר בוצעה לנתבעת מסירה כדין, אין מקום להורות על ביטולו של פסק הדין מחובת הצדק ויש לבחון את בקשת הנתבעת תוך התייחסות לסיבת המחדל ולסיכויי ההגנה.

טוענת הנתבעת, כי נציגה בהליך הגישור סבר בטעות כי התביעה נגד הנתבעת בוטלה ורק מסיבה זו לא הייתה התייצבות מטעם הנתבעת לדיון.

התובעת מתנגדת לבקשה, אם כי לא נתנה כל נימוקים לכך.

התרשמתי, כי אי ההתייצבות לדיון, אף אם מהווה רשלנות מסוימת, אינה עולה כדי התעלמות מדעת של הנתבעת מההליך ומחובתה כלפי בעל הדין שכנגד.

בבוא בית משפט לשקול ביטול פסק דין, עליו לבחון את הסיבה לאי ההגנה של המבקש, וכן את סיכויי ההצלחה של המבקש במקרה בו יבוטל פסק הדין. מדובר בתנאים מצטברים, אולם המשמעותי מבין השניים הוא סיכויי ההגנה.

טוענת הנתבעת, כי פנתה לחברה קדישא חיפה, האחראית על תחזוקת בית העלמין, וכן לעירית חיפה, בדרישה לפנות פסולת שהושלכה שלא כחוק, ואכן הפסולת פונתה. כן טוענת הנתבעת, כי בעת שהמשיבה רכשה את חלקת הקבר ובשנים שלאחר מכן, לא הייתה פסולת בנין מחוץ לגדר בית העלמין, וכי שטח בית העלמין ואיזור הקברים מטופח ע"י חברה קדישא חיפה, האחראית לתחזוקה, שמירה ונקיון עבור כל חברות קדישא.

מכאן, הרי שבאשר לסיכויי ההגנה, טענות הנתבעת הינן טענות המצריכות בירור ולא ניתן לקבוע, בשלב זה, כי מדובר בהגנה נעדרת סיכויים.

ככלל, בבקשות לביטול פסק דין שניתן בהעדר הגנה, הגישה היא ליברלית, וניתן לרפא את הנזק שנגרם לבעל הדין שכנגד עקב המחדל הדיוני, בפסיקת הוצאות [ראה לעניין זה רע"א 2158/15 מאליק מוסטפא עיסא נ' ריפעת סרסור ואח' (פורסם בנבו 2.6.2015)].

בשים לב לחשיבות הנודעת למימוש זכות הגישה לערכאות וזכות הנתבעת לפיה המחלוקת בינה ובין הצד שכנגד תוכרע לאחר בחינה עניינית ולגופם של דברים של טענות הצדדים, אני מוצאת לנכון להורות על ביטול פסק הדין.

עם זאת, ולאור זכות התובעת שלא לסבול ממחדלים דיוניים של הנתבעת, ביטול פסק-הדין יהיה בכפוף לתשלום הוצאות לטובת התובעת בסך של 750 ₪, ללא תלות בתוצאות ההליך.

ניתנה היום, ו' תמוז תשע"ט, 09 יולי 2019, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
14/01/2019 החלטה שניתנה ע"י אילנה הדר אילנה הדר צפייה
09/07/2019 החלטה על בקשה של מבקש 1 ביטול החלטה/פס"ד - בטרם חלפו 30 יום אילנה הדר צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 פרידה כרמל
נתבע 1 חברה קדישא חיפה