טוען...

גזר דין מפרוטוקול

רות רז24/03/2019

מספר פל"א 90552/2019

לפני כבוד השופטת רות רז

המאשימה

מדינת ישראל

נגד

הנאשם

אחמד גושה (עציר) ת.ז. 312444276

<#1#>

נוכחים:

ב"כ המאשימה - עו"ד נאשד קאדרי

ב"כ הנאשם –עו"ד שלומי בר

הנאשם הובא על ידי שב"ס

פרוטוקול

ב"כ המאשימה:

הנאשם הורשע בעבירה של נהיגה בזמן פסילה וצירף עוד 6 תיקים שעניין רישיון נהיגה שפקע בשנת 2016 ותיק נוסף שכולל אף הוא נהיגה בזמן פסילה . כך שהנאשם גם לעניין עבירה של נהיגה בזמן פסילה מבצע את העבירה פעמיים כאשר בעברו יש הרשעה בנהיגה כשרישיון הרכב פקע ושם יש מאסר על תנאי בר הפעלה. בכל התיקים הנאשם עבר עבירה של נהיגה עם רישיון נהיגה שפקע. אמנם נשמע את התקופה לא ממושכת אך הנאשם הוציא רישיון נהיגה בשנת 2014. הוא היה נהג חדש אך הוא לא חידש את הרישיון בגלל הרשעותיו. הנאשם נוהג משנת 2014 וצבר לחובתו11 ה.ק. הכוללות עב ירה זהה בגינה הוטל מאסר על תנאי.

כמו כן גם אם תסתכל על יתר העבירות, מדובר בנאשם רצידיביסט הנוהג ללא רישיון נהיגה תקף ולא יכול היה לחדש את הרישיון, אך הוא המשיך לנהוג מבלי שהתחשב בכך שגם מאסר מותנה מרחף מעל ראשו. כך שהזלזול בחוק הוא בוטה וגס.

בנסיבות אלה בית המשפט מתבקש לקבוע מתחם ענישה אשר מתחיל במאסר בפועל. מדובר שתי נהיגה של נהיגה בזמן פסילה ומאסר עד שנתיים . הנאשם הורשע ב- 6 אישומים שונים. בבואו של בית המשפט לגזור את הדין אני לא מבקש לצרף את העונשים לכל תיק בנפרד באופן סכמתי, אלא יש לראות בחומרה יתרה את התנהגות הנאשם ולהטיל עונש הולם.

בית המשפט מתבקש למקם את הנאשם במרכז המתם דהיינו מאסר של שנה, כן פסילה למשך 4 שנים, מאסר על תנאי מרתיע, פסילה על תנאי וקנס.

לנאשם אין עבר פלילי.

ב"כ הנאשם:

מבקש לזקוף לזכותו של הנאשם את הדבר שנאשם צירף תיקים. יש נכונות של הנאשם לשאת בגזר דין אחד בבת אחת על מספר לא מועט של מקרים שמרביתן בגין עבירות של נהיגה כשרישיון הנהיגה פקע תקופה קצרה מעל הקבוע בחוק. מדובר ברישיון נהיגה שפקע מעל שנתיים.

מדובר על פקיעות קצרות ומחוקק לא קבע שום דבר לגבי זה. חברי טוען שהנאשם לא יכול היה לחדש את הרישיון בגלל שהיה נהג חדש הדבר לא נטען בכתב אישום וממילא לא הודנו בו ואני לא יודע אם זה נכון. לא הוגש תע"צ .

נותרנו עם שתי עבירות של פקיעה שלא אוחזות מאסר בפועל בשום מקרה. גם עבירות קטנות לא יוצרות מסה של מאסר.

עבירה שעניינה נהיגה בפסילה. בית המשפט יודע כי המתחם מתחיל במאסר על תנאי בלבד. אני יודע כי יש שני מקרים, אך הם עברו בהפרש קטן ביניהם. הם שייכים למסכת אחת, התנהגות אחת. הוא לא עשה עבירה אחת בתחום אחד ואז עבירה אחרת בתחום אחר. גם מבחינתו עשה הנאשם את הטעות, הוא היה בלחץ להגיע לעבודה. הוא משלם עליה מחיר כבד. אני ביקרתי אותו בבית כלא וראיתי בחור במצוקה שרק רוצה לצאת. הסברתי לו שהוא יכול לקבל מאסר או עבודות שירות. העמדתי אותו בפני כל האפשרויות, הוא רק ביקש ממני להשתחרר בהזדמנות הראשונה. הוא לא התחבר לאף אחד בכלא. אני חושב כי הנאשם לא הבין את החומרה שהוא עשה והוא מבין על בשרו ואנו לא נבין לעולם מה זה להיות בכלא. הוא כלא מעל חודש והוא סובל. המשפחה שלו גם סובלת וכואב להם שהוא במאסר. הוא לא הסתבך בפלילים וכל הזמן הוא רוצה רק לעבוד. העבודה היתה הכי חשובה בשבילו. הוא מתבייש שהוא גורר את אבא שלו לבית המשפט. הנאשם ויתר על האפשרות להשתחרר למעצר בית וביקש ממני שאבקש מבית המשפט להתחשב בו ולהטיל עבודות שירות.

הפסיקות בתקופה האחרונה היא כי אין אפקטיביות למאסרים קצרים. המאסר מבקשת מאסר שלא יפחת משנה. המאסר לגבי הנאשם זו תקופה ארוכה. אך המאסר לטעמי הוא מאסר שהחוקק מאפשר אותו לעשות בעבודות שירות. אין לו יותר ערך מאסר לריצוי בעבודות שירות. מקום בו אפשר להימנע משליחת הנאשם למאסר יש לעשות כן בהעדר עבר פלילי. יש לו את עבודות השירות שהוא כלי אפקטיבי. כל יום שהוא נמצא שם הוא חושב כי אם הוא לא יעשה טוב את עבודות השירות הוא ילך לכלא.

התקבל בעניינו תסקיר ומלמד כי הנאשם כשיר לעשות עבודות שירות. המחוקק אימץ את דו"ח ועדת דורנר על צפיפות בלתי נסבלת בכלא.

מבקש להטיל עונש מאסר שירוצה בעבודות שירות. בית המשפט ייקח בחשבון כי הנאשם עצור כבר חודש. לחובתו גם עונש מאסר על תנאי של חודש. אם בית המשפט סבור כי יש להטיל עונש מאסר נוסף אני מבקש לקחת בחשבון שהוא היה עצור. הנאשם עשה ניקוי שולחן מוחלט. לקחת בחשבון את הנסיבות האישיות שלו, את המשפחה והחרטה שלו.

מבקש שלא להטיל על בית המשפט דברים שהוא לא אמור לעשות.

ב"כ המאשימה:

מפנה לצו התעבורה, עבירות קנס תיקון משנת 2017. לפיו אני אומר כי עבירות של נהיגה ללא רישיון נהיגה הן לא ברירות משפט.

הנאשם:

אני מודה בכל הטעויות שעשיתי. מוכן לעשות עבודות שירות. לפתוח דף חדש בחיים שלי. שהדרך שלי מהבית עד עבודות שירות וחזרה הם מבקשים להתפרנס אחר כך. אני יוצא לעבודה אחרת לפרנס את המשפחה שלי. אני ואבא שלי אנו היחידים שאנו עובדים. אני בן 24.

<#2#>

גזר דין

הנאשם הורשע על פי הודאתו במיוחס לו בכתב האישום וב- 6 כתבי אישום מצורפים.

הנאשם הורשע בשתי עבירות של נהיגה בזמן פסילה שבוצעו בתאריכים 26.2.19 ו- 16.1.19.

בנוסף הנאשם הורשע בעבירות של נהיגה ללא רישיון נהיגה שפקע מתאריך 04/16 דהיינו תקופה העולה על שנתיים. הנאשם הורשע גם בעבירות של אי ציות להוראות שוטר , נהיגה ללא רישיון רכב תקף וללא ביטוח.

נפסק שוב ושוב כי עבירה של נהיגה בזמן פסילה מהווה סיכון לביטחון המשתמשים בדרך ויש בצידה גם פגם מוסרי. הנאשם נהג בזמן פסילה שהוטלה עליו על ידי בית משפט ובכך ביטא זלזול בהוראות חוק ובהחלטות שיפוטיות.

כאשר מדובר בשתי עבירות עוקבות של נהיגה בזמן פסילה מתחיל מתחם הענישה ממאסר בפועל שיכול וירוצה בעבודות שירות לתקופה של מספר חודשים ועד מאסר בפועל ממש לתקופה של שנה וחצי. המתחם כולל גם פסילה לתקופה ארוכה.

הנאשם הוציא רישיון נהיגה בשנת 2004 ולחובתו עבר תעבורתי מכביד המצביע על כך שהנאשם לא מציית לחוק ומבצע עבירות בטיחותיות.

לחובת הנאשם עומד מאסר על תנאי למשך חודש אחד שהוטל עליו בגין עבירה קודמת של נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף.

אין לחובת הנאשם עבר פלילי.

לפני חוות דעת הממונה על עבודות שירות שהוגשה באחד התיקים שצורפו ולפיה הנאשם מתאים לביצוע עבודות שירות.

לאחר ששקלתי את חומרת העבירות בהן הורשע הנאשם, את מתחם הענישה ומדיניות הענישה בעבירות של נהיגה בזמן פסילה, את העבר התעבורתי של הנאשם וכן שקלתי את גילו הצעיר של הנאשם, את העובדה שהוא מרצה קרוב לחודש בתנאי מעצר מאחורי סורג ובריח ואת העדר העבר הפלילי וכן את לקיחת האחריות המלאה על מעשיו, החלטתי להשית על הנאשם מאסר בפועל בתוך מתחם הענישה ולאפשר לו לרצות את התקופה בעבודות שירות.

נוכח האמור לעיל אני מטילה את העונשים הבאים:

7 חודשי מאסר בפועל שירוצו בעבודות שירות שיבוצעו בבית חולים הדסה עין כרם.

על הנאשם להתייצב לצורך קליטה והצבה במשרדי הממונה בבאר שבע לתחילת ריצוי ביום 26.3.19 בשעה 08:00.

הנאשם מוזהר בכך כי עליו לעמוד בדרישות ובתנאים של מסגרת מאסר בדרך של עבודות שירות. כל הפרה של התנאים או אי עמידה בהנחיות של הממונה יובילו לנקיטת צעדים כלפיו ולהפסקת מנהלית של עבודות השירות.

מתקופת המאסר תנוכה התקופה בה שהה הנאשם בתנאי מעצר מאחורי סורג ובריח מיום 26.2.19.

6 חודשי מאסר על תנאי למשך 3 שנים שלא יעבור עבירות של נהיגה בזמן פסילה או נהיגה

ללא רישיון נהיגה תקף שפקע מעל שנתיים.

12 חודשי פסילה בפועל.

הפסילה תחושב במצטבר לכל פסילה אחרת ובכפוף לביצוע הפקדה במזכירות בית המשפט.

על הנאשם לפנות כעת למזכירות בית המשפט ולבצע הפקדה.

אני מורה על הפעלת עונש מותנה של פסילת רישיון הנהיגה לתקופה של 5 חודשים כפי שנפסק בבימ"ש לתעבורה ביום 20.3.17 בתיק תעבורה 5332-02-17 לריצוי באופן חופף.

6 חודשי פסילה על תנאי למשך 3 שנים.

מאחר ולא הוצגה בפני התחייבות חתומה על ידי הנאשם, אין אפשרות להפעילה.

אני מטילה על הנאשם קנס בסך 5,000 ₪.

הקנס ישולם ב- 10 תשלומים חודשיים, שווים ורצופים, הראשון תוך 60 יום.

זכות ערעור כחוק.

להבטחת התייצבותו של הנאשם לריצוי עבודות השירות ישמשו הערבויות שנחתמו והופקדו

בתיק מת 7734-01-19 וכן נותר בעינו צו עיכוב יציאה מהארץ

<#3#>

ניתנה והודעה היום י"ז אדר ב' תשע"ט, 24/03/2019 במעמד הנוכחים.

רות רז, שופטת

הוקלד על ידי טובה גבע

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
17/01/2019 הוראה לממונה על עבודות שירות בשירות בתי הסוהר להגיש חוות דעת רות וקסמן צפייה
24/03/2019 גזר דין מפרוטוקול רות רז צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל גלעד יששכר משולם
נאשם 1 גושה אחמד