טוען...

גזר דין שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר

דוד שאול גבאי ריכטר15/09/2019

בפני

כבוד השופט דוד שאול גבאי ריכטר

בעניין:

מדינת ישראל
תביעות ירושלים

המאשימה

נגד

יוסף סרף
ע"י ב"כ עו"ד נדב גדליהו

הנאשם

גזר דין

כתב האישום

הנאשם הורשע על פי הודאתו בעובדות כתב אישום מתוקן, בביצוע עבירה של סחר בסמים בצוותא, לפי סעיפים 13 + 19א לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], תשל"ג-1973 (להלן – הפקודה) ו-29(א) לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (להלן – חוק העונשין).

מעובדות כתב האישום עולה, כי ביום 1.1.2019 התקשר שוטר שהתחזה ל"שימי" לקטין והתעניין ברכישת "ירוק" במשקל 50 גרם. נוהלו מספר שיחות בעניין ובהמשך, יצר הקטין קשר עם קטין אחר המכונה ע'. בסמוך לדירתו של הנאשם פעלו הנאשם והקטינים למסור כ-50 גרם קנבוס לשימי בתמורה ל-2,300 ₪. לשם כך אספו הנאשם והקטינים את הסם, שקלוהו וחילקוהו לשתי שקיות. בנוסף סיכמו ביניהם על חלוקת הרווח מתמורת הסם הצפויה. תואמה פגישה בין הקטין לשימי ובשעה 18:30 לערך, הגיע הקטין למקום, פגש את שימי, והשניים הלכו לכיוון העיר העתיקה, שם פגשו בקטין ע'. שימי העביר לשני הקטינים סכום של 2,300 ₪ והשלושה הלכו לכיוון שער יפו, שם נפרדו הקטינים משימי. כעבור מספר רגעים, חזרו הקטינים ביחד עם הנאשם לאזור שער יפו, ופגשו בשימי. הקטינים העבירו לשימי את השקית ובה הסם ובסה"כ היו בה 66.02 גרם קנביס.

מהלך הדיון

נגד הנאשם הוגש כתב אישום יחד עם בקשה למעצרו עד לתום ההליכים נגדו.

ביום 9.1.2019 הורה כב' השופט הבכיר צימרמן על שחרורו של הנאשם למעצר בית מלא, ובהמשך, ביום 27.2.2019, הורה על הקלה מסוימת בתנאים, בדמות אפשרות יציאה לטיפולים בליווי ובפיקוח.

הנאשם היה עצור בתיק זה מעצר ממש מיום 1.1.2019 ועד יום 9.1.2019, קרי – 9 ימים.

תסקיר

מהתסקיר שהוגש בעניינו של הנאשם עולה כי הנאשם, כבן 21, רווק, בעל אזרחות צרפתית השוהה בישראל במעמד של תייר ולומד בישיבה בעיר העתיקה בירושלים. הנאשם מגיע ממשפחה מרובת ילדים המנהלת אורח חיים חרדי ומתגוררת בצרפת. מתואר קשר טוב למשפחה. כאמור הנאשם נולד וגדל בצרפת, השתלב במוסדות חינוך של הקהילה היהודית-חרדית במקום מגוריו. עבר מספר מסגרות חינוך, בשל קשיי הסתגלות, לבסוף סיים את לימודיו בגיל 14. הנאשם סיפר כי החל להשתמש בקנאביס בסביבות גיל 16. תחילה באופן מזדמן, אולם עם הזמן השימוש הפך להתמכרותי. הוא עלה לישראל בגיל 18 והשתלב בישיבה בירושלים, אך תיאר כי התקשה לעמוד בדרישות המסגרת. החל לשוטט ברחובות והמשיך את השימוש בקנאביס. הוא עבד בעבודות מזדמנות ואף גנב מדי פעם כדי לממן את צריכת הסמים. הנאשם נעדר הרשעות קודמות. בהתייחס לעבירה המיוחסת לו, סיפר הנאשם לשירות המבחן כי החל לסחור בקנאביס על מנת לממן את השימוש העצמי. הנאשם לקח אחריות על ביצוע המעשים והביע חרטה על מעשיו. להתרשמות שירות המבחן, הנאשם הכיר בקשר הסיבתי בין התמכרותו לסמים לבין מעורבותו בעבירה הנוכחית. הנאשם היה במעקב שירות המבחן, מסר בדיקות שתן סדירות שגילו כי הוא נקי מסמים, ושיתף פעולה בסופו של דבר עם התהליך הטיפולי. שירות המבחן סבר כי הנאשם הפיק תועלת מכך. הנאשם סיפר לשירות המבחן כי בשנה האחרונה עבר טיפול פרטי לגמילה מסמים (צורפה אסמכתא) ותיאר כי היום כבר לא מכור לסמים ואינו מרגיש צורך פיזי ורגשי לחזור לשימוש. שירות המבחן שוחח עם המטפל וזה תיאר את שיטות הטיפול שעבר הנאשם וסיפר כי הנאשם נקי לחלוטין מצריכת סמים ולהערכתו אינו ישוב להשתמש בסמים. שירות המבחן ציין כי בשל מעמדו האזרחי של הנאשם אין באפשרותו לממן השתלבות בהמשך תכנית טיפולית לגמילה מסמים, ומאחר ונגמל אינו זקוק לטיפול עוד, מבקש לסיים את ההליך הפלילי ולחזור לצרפת. שירות המבחן התרשם כי על אף חומרת העבירה, לנוכח תהליך הגמילה ושיתוף הפעולה, חל שינוי חיובי במצבו של הנאשם ופחת הסיכון להישנות מעורבות בעבירות סמים בטווח הקרוב, לכן לדעתו ריצוי עונש של מאסר בפועל עשוי להעמיק את דפוסי ההתנהגות העבריינית של הנאשם, לכם ממליצים על הטלת ענישה מרתיעה ומציבת גבולות בדמות של מאסר קצר בעבודות שירות.

חוות דעת של הממונה על עבודות השירות

הממונה הגיש חוות דעת על אודות כשירות הנאשם לבצע מאסר בעבודות שירות. מחוות הדעת עולה, כי הנאשם כשיר ומתאים לבצע עבודות שירות במפעל חיים ברח' הצבי 11 בירושלים, החל מיום 18.3.2020.

טיעונים לעונש

הצדדים הגיעו להסכמה עונשית ולפיה יוטל על הנאשם עונש של

הצדדים לא הגיעו להסכמה עונשית.

מחד, המאשימה טוענת כי יש להטיל על הנאשם מאסר בפועל ממש, לנוכח כמות הסמים והקשר של קטינים לביצוע העבירה.

מאידך, הסניגור טוען כי יש לקבל את המלצת שירות המבחן לנוכח חלקו של הנאשם בביצוע העבירה, נסיבותיו האישיות והמלצת שירות המבחן.

קביעת מתחם הענישה – מתחם הענישה צריך להתייחס לעקרון ההלימה, הנוגע ליחס לערך החברתי המוגן, מידת הפגיעה בו, מדיניות הענישה הנוהגת ונסיבות ביצוע העבירה.

אשר לערך המוגן – העבירות אותן עבר הנאשם פוגעות בערך המוגן של שמירה על שלום הציבור ובריאותו מפני נגע הסמים, שאינו מבחין בין "סמים קלים" ל"סמים קשים", שתוצאות השימוש בהם וההתמכרות אליהם קשות, ארוכות טווח ורחבות היקף וחורגות מעניינו של אדם אחד, ונוגעות לכלל החברה. ברע"פ 3343/07 מכאוי נ' מ"י (מיום 26.7.2017) נאמר: " כאשר מדובר בסחר בסמים השיקול העיקרי אינו שיקומו של העבריין, אלא הצורך המובהק במתן עונש מרתיע בדמותם של מאסרים ממושכים בפועל. סוחרי הסמים גורמים להרס חייהם של רבים ובעיקר צעירים הנופלים למעגל של מסכנות וצער הגורמים אומללו למשפחותיהם". יש לתת משקל לחומרה, לכך שבנסיבות ביצוע העבירה נעשה שימוש בקטינים.

נסיבות הקשורות בביצוע העבירה, לפי סעיף 40ט' לחוק העונשין – בין הנסיבות הקשורות בביצוע העבירה יש לשקול את אלה, לעניין קביעת המתחם: האישום מעיד על תכנון מוקדם – הן ברמת הסחר וההספקה והן ברמת הכנת סמים לסחר, והן לנוכח השימוש בקטינים לצורך ביצוע העבירה – זוהי נסיבה מחמירה; הנאשם אחראי בלעדית למעשיו; אומנם לנוכח סוג הסם, הכמויות הגדולות והסכומים הגבוהים, ניתן לומר כי הסחר בוצע למען בצע כסף, אולם כפי שעולה מהתסקיר, הנאשם חיפש דרכים לממן את השימוש העצמי; הנזק מביצוע עבירות סמים ובוודאי שמעצם הפצתם ידוע.

מדיניות הענישה הנוהגת – בנסיבות הללו של ביצוע העבירות בהן הורשע הנאשם ניתן להצביע על פסיקה מגוונת. יחד עם זאת, ברע"פ 6869/17 פילברג נ' מ"י (מיום 11.9.2017) נקבע כך: "עבירות הסמים הפכו זה מכבר לנגע הפוגע בציבור המשתמשים ובחברה בכללותה, ויש לעשות הכל על מנת למגרן ולעקרן מן השורש, גם בדרך של ענישה קשה ומחמירה" (ס' 8 להחלטה). בעפ"ג (חיפה) 53142-12-16 רחימוב נ' מ"י (מיום 17.5.2017) נגזרו 6 חודשי עבודות שירות על מי שהורשע בסחר ב-15 גרם קוקאין והחזקת חשיש לצריכה עצמית, לנוכח הליך שיקומי מוצלח. שם נקבע מתחם שבין 13 ל-30 חודשי מאסר. בע"פ 6161/16 יזרעאלוב נ' מ"י (מיום 20.2.2017) נקבע מתחם ענישה שבין 8 ל-20 חודשי מאסר בנסיבות של סחר בנייס גאי במספר מקרים. שם בשל היעדר עבר פלילי ותהליך שיקום, נגזר מאסר של 6 חודשים בעבודות שירות. עינינו הרואות, כי מדובר במקרים חמורים מהמקרה שלפנינו.

מתחם הענישה –לנוכח כל האמור קובע מתחם שבין חודשי מאסר בודדים שיכול וירוצו בעבודות שירות לבין 12 חודשי מאסר בפועל.

נסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה לפי סעיף 40י"א לחוק העונשין – ניתן לתת משקל לנסיבות הבאות שאינן קשורות בביצוע העבירה, במסגרת גזירת העונש בתוך המתחם: הנאשם צעיר שזהו לו התיק הראשון, על חווית המעצר הכרוכה בו; הנאשם ייפגע משליחתו למאסר בפועל מאחורי סורג ובריח, הואיל ומעולם לא ריצה מאסר בפועל, וידוע האפקט המדרדר של מאסר ראשון; נטילת האחריות של הנאשם למעשיו בסופו של יום היא שלמה, ולמעשה היא פרי של תובנות שהגיע אליהן הנאשם במסגרת הטיפול תחת פיקוח בית המשפט לאורך חודשים רבים – הוא השתתף בהליך טיפולי כפי יכולתו, בין היתר בשל בעיית מימון, כעולה מתסקירי שירות המבחן. אני סבור כי השתלבותו בטיפול שהוצע ע"י שירות המבחן וכן שילובו בטיפול פרטי (כעולה מנ/1) ומתן בדיקות שתן לאורך תקופה שנמצאו נקיות, והיעדר פתיחת תיקים חדשים – פועלים לזכותו של הנאשם; שירות המבחן סבור, כי הנאשם רכש את הכלים לשמר את הישגיו בתחום הטיפול שהביאו לשינוי בגישתו ולשיפור ביכולות התפקוד שלו; לזכות הנאשם יש לזקוף כי הוא נטל אחריות בהזדמנות הראשונה והודה במעשיו וכפי שעולה מהתסקיר, ונדמה כי ההליך הפלילי מהווה גורם הרתעתי עבורו.

המיקום במתחם הענישה - לאור המפורט לעיל, סבורני כי יש למקם את הנאשם ברף התחתון של מתחם הענישה.

גזירת הדין

לפיכך, אני מחליט לגזור על הנאשם את העונשים הבאים:

  1. חודשיים מאסר, אשר ירוצו בעבודות שירות, החל מיום 18.3.2020, אשר ירוצו במפעל חיים בירושלים, וזאת על פי חוות דעת הממונה על עבודות השירות. על הנאשם להתייצב ביום זה עד לשעה 08:00 במשרד הממונה על עבודות שירות בבאר שבע לתחילת ריצוי עונשו. מובהר בזה כי הפרת הוראות הממונה ואי עמידה בכללים הנוגעים לריצוי עבודות השירות עלולים להביא להפקעת העבודות ולהמרת העונש בעונש מאסר של ממש – ככל שהממונה על עבודות שירות יוכל להקדים את מועד ריצוי העבודות, הוא רשאי לעשות כן ובלבד שיידע את בית המשפט – יש לנכות מתקופה זו את ימי מעצרו של הנאשם ע"פ חישוב שב"ס;
  2. 5 חודשי מאסר, שלא ירוצו אלא אם יעבור הנאשם כל עבירה לפי פקודת הסמים, למעט שימוש עצמי והחזקת כלים לשימוש עצמי, וזאת בתוך שלוש מהיום;
  3. חודש מאסר שלא ירוצה, אלא אם יעבור הנאשם עבירה של שימוש עצמי והחזקת כלים לשימוש עצמי, וזאת בתוך שלוש שנים מהיום;
  4. קנס בסך 1,000 ₪, אשר ישולם החל מיום 1.1.2020 , או 10 ימי מאסר תמורתו. הקנס ישולם ב-5 תשלומים שווים ורצופים ב-1 בכל חודש רוצף ועקיב. לא ישולם תשלום במועד או לא ישולם כלל, יעמוד הקנס לפירעון מיידי ויישא הפרשי הצמדה וריבית פיגורים כחוק. הקנס יקוזז מההפקדה שבתיק המ"ת, והיתרה תושב לנאשם או למי שהפקיד את הסכום - היתרה לא תוחזר אלא לאחר סיום ריצוי העונש בהתאם לאסמכתא מהממונה;
  5. התחייבות בסך 2,000 ₪ שלא לעבור כל עבירה לפי פקודת הסמים, לרבות שימוש עצמי, במשך שנתיים מהיום או 10 ימי מאסר תמורתה אם לא תיחתם. הובהר לנאשם שמשמעות ההתחייבות היא, כי אם יעבור את העבירה בתוך התקופה שצוינה, בית המשפט שיגזור את הדין יהא חייב לחלט את ההתחייבות כקנס. המזכירות תחתים את הנאשם על-סמך הדרכון שהציג לי.

מובהר בזה כי צו עיכוב היציאה מהארץ יבוטל רק לאחר שהנאשם יסיים לרצות את עונשו בהתאם לאסמכתא שתתקבל מהממונה על עבודות שירות. על-כן, ישנה חשיבות רבה לכך שהממונה יקדים את מועד ריצוי העבודות.

מורה על השמדת הסמים ועל חילוט המוצגים למעט הטלפון שיוחזר לנאשם.

יש לשלוח לשירות המבחן ולממונה על עבודות שירות.

זכות ערעור כחוק לבית המשפט המחוזי בירושלים בתוך 45 יום מהיום.

ניתן היום, ט"ו אלול תשע"ט, 15 ספטמבר 2019, במעמד הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
15/09/2019 גזר דין שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר דוד שאול גבאי ריכטר צפייה
17/09/2019 החלטה שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר דוד שאול גבאי ריכטר צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל יהודה בלבן
נאשם 1 יוסף סרף (אחר/נוסף) נדב גדליהו
נאשם 2 יוסף סרף נדב גדליהו