טוען...

החלטה שניתנה ע"י מרי יפעתי

מרי יפעתי05/01/2020

בפני

כבוד השופטת מרי יפעתי

תובעים / משיבים

1. נלי אורן

2. אדי זיסליס

3. פנינה זיסליס

נגד

נתבע / מבקש

בנק דיסקונט לישראל בעמ

החלטה

לעניין הבקשה לעיכוב הליכים בשל הליך תלוי ועומד -

התביעה שבפני הוגשה ביום 8.1.19 במסגרתה עותרים התובעים לחייב הנתבע להשיב פיקדונות ששועבדו לטובת הבנק בחשבון חברת נינל'ס בע"מ בסך של 110,000 ש" המוחזק בידי הבנק וכן בסך של 65,000 ₪ בחשבון העו"ש של התובעת 1 שנפרע עובר להגשת התביעה.

הבנק הנתבע הגיש ביום 6.5.19 תביעה כספית, ע"ס 337,786 ₪, בסדר דין מקוצר כנגד התובעים כאן בת"א 11248-05-19 בבית המשפט השלום בתל אביב (להלן ההליך המקביל). התביעה בהליך המקביל נוגעת ליתרת החוב בחשבון חברת נינל'ס בע"מ לרבות הערבויות והפיקדונות.

הנתבע הגיש בקשה לעיכוב ההליכים בתביעה שבפני בשל הליך תלוי ועומד. לטענת הנתבע, נוכח רוחב היריעה בהליך המקביל, הכרעת בית המשפט שם תסיים גם את המחלוקות התלויות ועומדות בתביעה כאן. מנגד, הכרעה בתביעה כאן לא תייתר המחלוקת בין הצדדים בהליך המקביל.

התובעים מתנגדים לבקשה בין היתר בטענה כי התביעה כאן קודמת בזמן לתביעה בהליך המקביל, כי הליך נוסף המתהל בין הצדדים במסגרת התנגדות לביצוע תובענה מתנהל אף הוא בבית המשפט בנתניה, וכי הנתבע מבקש למעשה כי הדיון יתקיים ב"מגרש הביתי" שלו בבית המשפט בתל אביב.

עיינתי בבקשה, בתגובה ובתשובה לה.

הרציונל העומד בבסיס דוקטרינת הליך תלוי ועומד הינו מניעת ניהול הליכי סרק וחיסכון בזמן שיפוטי. בענייננו, בחינת שתי התובענות מעלה כי יש זהות בין הצדדים והשאלות במחלוקת. משכך, לצורך קידום אינטרס היעילות ועל מנת למנוע הכרעות סותרות אין מקום לדון בשתי התביעות בנפרד.

צודק ב"כ הנתבע כי לאור יריעת המחלוקת בתיק בתביעה בהליך המקביל הרי שהכרעה בתביעה כאן לא תייתר הצורך בהכרעה בהליך המקביל. לאור הנטען בכתבי הטענות בשני ההליכים, ובשים לב לטענות ההגנה של התובעים כאן במסגרת בקשת הרשות להתגונן שהוגשה בהליך המקביל אל מול טענותיהם בכתב התביעה כאן, הרי שהכרעה בתיק המקביל תשפיע על ההכרה בתביעה כאן.

אמנם, התביעה כאן היא הקודמת בזמן. עם זאת, כבר נפסק כי שאלת הקדימות בזמן אינה המכרעת והעיקר הוא קידום אינטרס היעילות. ככלל, אינטרס זה יקודם באם תעוכב התובענה שיכולה להיות מושפעת מהתובענה האחרת.

על אף האמור לעיל, לאחר ששקלתי מכלול השיקולים, סבורני כי הפיתרון היעיל והנכון בענייננו אינו עיכוב ההליכים בתביעה כאן הקודמת בזמן אלא איחוד הדיון בשתי התובענות. יוער כי סעד זה התבקש כסעד חילופי על ידי הנתבע ואף התובעים טענו בתגובתם כי זהו הסעד המתאים בנסיבות העניין.

לפיכך, ועל מנת לאפשר לצדדים לפנות בבקשה מתאימה לכב' נשיאת בית המשפט העליון בבקשה לאיחוד הדיונים בתובענות, אני מורה על ביטול הדיון הקבוע בפני ליום 12.1.20.

הצדדים יגישו ההחלטה בעניין איחוד הדיונים בתובענות מיד בסמוך לאחר נתינתה.

בשלב זה מתייתר הצורך במתן החלטת כב' סגנית הנשיאה בבקשה לאיחוד הדיונים בין התביעה בפני לתביעה הכספית (ע"ס 20,000 ₪) שהוגשה כבקשה לביצוע תובענה והועברה להליך סדר הדין המהיר.

המזכירות תביא התיק לעיוני בעוד 45 יום.

המזכירות תשלח ההחלטה לצדדים.

ניתנה היום, ח' טבת תש"פ, 05 ינואר 2020, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
05/01/2020 החלטה שניתנה ע"י מרי יפעתי מרי יפעתי צפייה