טוען...

החלטה שניתנה ע"י אהרן האוזרמן

אהרן האוזרמן25/01/2019

לפני כבוד השופט אהרן האוזרמן

המבקש:

שלומי כהן

נגד

המשיבה:

מדינת ישראל

החלטה

בפני בקשה על פי סעיף 230 לחוק סדר הדין הפלילי[ נוסח משולב], התשמ"ב – 1982 (להלן – החוק), שעניינה הארכת מועד להגשת בקשה להישפט בגין עבירת קנס שהנה ברירת משפט.

עובדות המקרה

ביום 23.05.18 נערכה כנגד המבקש הודעת תשלום קנס שבנדון ועניינה עבירת חציית שטח הפרדה. המבקש לא הגיש בקשה להישפט בגין הדו"ח האמור, תוך פרק הזמן שנקבע בסעיף 229(א) לחוק ולא שילם את הקנס.

טיעוני הצדדים

היום, עותר המבקש להארכת מועד להגשת בקשה להישפט, מהטעם כי הדו"ח לא נמסר לידיו במקום, וההודעה הראשונה בדבר הדו"ח, לא נמסרה במענו.

המשיבה מתנגדת לבקשה, מהטעם כי הדו"ח נשלח לכתובתו הרשומה של המבקש והוחזר בציון "לא ידוע במען" ו- "מען לא מספיק" וכי על המבקש להוכיח כי לא רשלנותו גרמה לאי מסירת דבר הדואר. כן טוענת המשיבה, כי המבקש פנה למפנ"א, רק בחלוף 3 חודשים מהמועד בו קיבל את הודעת כפל הקנס.

בנוסף, טוענת המשיבה, כי המבקש בחר את הנתיב בו ינוהל ההליך ובכך ניתן לו יומו, אין טעמים המצדיקים הארכת המועד, אותם יש לשקול על יסוד הטעמים המצדיקים ביטול פסק דין בהעדר וכי צריכים להתקיים טעמים מיוחדים המצדיקים קבלת הבקשה. המשיבה התייחסה למספר פסקי דין לתמיכה בטיעוניה.

דיון והכרעה

על פי הכללים שנקבעו זה מכבר בפסיקת בתי המשפט, בית משפט הנדרש לבקשה להארכת מועד להישפט, ישקול שיקולים הדומים במהותם לשיקולים הקבועים בסעיף 130(ח) לתקנות סד"פ, לגבי בקשה לביטול פסק דין שניתן בהעדר התייצבות הנאשם, היינו: קיום סיבה מוצדקת לאי התייצבותו של המבקש למשפטו, או גרימת עיוות דין למבקש, כתוצאה מאי ביטול פסק הדין.

[ראה: ע"פ 40395/07 יאיר גרין נ' מדינת ישראל ; רע"פ 9142/01 סוריא אטליא נ' מדינת ישראל].

סעיף 230 לחוק, קובע כי "בית המשפט רשאי לקיים את המשפט גם אם אותו אדם ביקש להישפט באיחור ובלבד שהתקיימו התנאים האמורים בסעיף 229(ה), בשינויים המחויבים או מנימוקים מיוחדים אחרים שיפרט בהחלטתו".

סעיף 229(ה) לחוק, קובע כי " תובע רשאי לדון בבקשה שהוגשה לאחר המועדים האמורים בסעיף קטן (א), אם שוכנע שהבקשה לא הוגשה במועד בשל סיבות שלא היו תלויות במבקש ושמנעו ממנו להגישה במועד והיא הוגשה מיד לאחר שהוסרה המניעה".

דהיינו, על בית המשפט לבחון תחילה אם ניתן טעם המצדיק אי עמידה במועד שנקבע ואם ימצא שאין כזה, יבחן אם ייגרם למבקש עיוות דין, במקרה שבקשתו תדחה.

במקרה דנן, אין בידי המשיבה להציג אישור מסירה כדין של הדו"ח לידי המבקש. למרות שהדו"ח נשלח לכתובתו הרשומה של המבקש, מאחר והדו"ח הוחזר על ידי דואר ישראל בציון "מען לא מספיק" קיים ספק אם אכן הדו"ח נמסר למבקש. בנסיבות אלו עלה בידי המבקש להעלות ספק בקבלת הדו"ח וכו המבקש עומד בנטל המוטל על כתפיו להראות כי הבקשה לא הוגשה על ידו במועד בשל סיבות שלא היו תלויות בו ושמנעו ממנו להגישה במועד והיא הוגשה מיד לאחר שהוסרה המניעה (סעיף 229(ה) לחוק).

לאחר שעיינתי בבקשה, במסמכים הנלווים ובתגובת המשיבה, מצאתי כי המבקש הציג טעם המצדיק איחור בהגשת הבקשה, שכן, אף שהדו"ח נשלח לכתובתו הרשומה של המבקש במשרד הפנים, דבר הדואר הרשום הוחזר בציון "מען לא מספיק", דהיינו, ייתכן כי מחדל של רשות הדואר הביא לכך שהדו"ח לא נמסר במועד למבקש.

מכל האמור לעיל, אני נעתר לבקשה ומורה על הארכת מועד להישפט בגין הדו"ח שבנדון.

ניתנה היום, י"ט שבט תשע"ט, 25 ינואר 2019, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
25/01/2019 החלטה שניתנה ע"י אהרן האוזרמן אהרן האוזרמן צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מבקש 1 שלומי כהן אורית כהן
משיב 1 מדינת ישראל לימור שאלתיאל