טוען...

פסק דין שניתנה ע"י אירית הרמל

אירית הרמל02/04/2019

02 אפריל 2019

לפני:

כב' השופטת אירית הרמל

נציג ציבור (עובדים) גב' אורנה רזניק

נציג ציבור (מעסיקים) מר יוסף רובינשטיין

המערערת

שגרירות תאילנד בישראל

ע"י ב"כ: עו"ד טל מאירסון ועו"ד תמר סוקניק

-

המשיב

KIATTIYOT PUDIT

פסק דין

  1. בפני ערעור על החלטת כב' הרשמת ליבר- לוין מיום 26.3.19, בה נקבע כי עדותו המוקדמת של המשיב תישמע בפניה ביום 4.4.19 בשעה 14:00.
  2. על פי הנטען, המשיב  עתיד לעזוב את ישראל ולשוב למולדתו ביום 6.4.19. בבקשה שהוגשה לכב' הרשמת ליבר - לוין נכתב כי למשיב אין אשרת עבודה והוא מחוייב עפ"י חוק לעזוב את גבולות המדינה, ללא דיחוי.  לבקשה צורף תצהיר וכן כרטיס טיסה.
  3. המערערת, אשר הגישה ערעורה ביום 31.3.19, טוענת כי טעה בית הדין בכך שקבע שיש מקום לגבות עדות מוקדמת בתיק זה. המשיב לא פירט טעמים חדשים או אחרים המצדיקים קבלת הבקשה; אשרת השהייה של המשיב פגה עוד בחודש אוקטובר 2018; מדובר בסד זמנים לחוץ אותו מנסה המשיב לכפות על המערערת; הבקשה הוגשה בחלוף כשבוע ימים ממועד רכישת כרטיס הטיסה החדש של המשיב;המשיב לא סיפק כל הסבר מדוע לא יוכל לשוב לישראל לצורך גביית עדותו ומדוע לא ניתן יהיה לגבותה באמצעים טכנולוגיים אחרים; התנהלותו של המשיב חסרת תום לב; לחילופין מתבקש בית הדין לדחות את מועד הדיון על מנת שהסגל הדיפלומטי בשגרירות יקבל אישור מהגורמים הרלוונטים להתייצבות בבית הדין.
  4. לאחר שעיינו בבקשה על נספחיה, אנו מורים על דחית הערעור  בכל הנוגע לגביית עדותו המוקדמת של המשיב בשים לב לאמור בסעיף 12 לפסק הדין.
  5. הלכה היא כי לבית הדין שיקול דעת נרחב להתיר גביית עדות מוקדמת בכל עת לאחר הגשת תובענה.
  6. בעת הפעלת שיקול דעת זה, יש לבחון מחד מהו הנזק העלול להיגרם לבעל הדין העותר לשמיעת העדות המוקדמת למול הנזק הצפוי לבעל הדין שכנגד, אשר בשלב מוקדם ביותר של ההליך נאלץ לחקור בחקירה נגדית בעל דין או עד, כאשר לא תינתן אפשרות נוספת לגבות עדותו.
  7. אמנם קבלת הבקשה בשלב זה יש בה משום פגיעה בבעל הדין שכנגד בשים לב לשלב המוקדם בו מצוי ההליך, אך יש לקחת בחשבון את הפגיעה והעוול אשר עלול להיגרם למשיב מכך שבקשתו תידחה. דחיית הבקשה במצב דברים בו המשיב יצא את ישראל במועד הנטען בבקשה, משמעותה כי עלול להיווצר מצב בו המשיב  לא יוכל לקבל את יומו בבית הדין, ובכך תיפגע זכות הגישה לערכאות שהיא זכות יסוד מהמעלה הראשונה בשיטת המשפט הישראלית.
  8. התביעה בתיק זה הוגשה בחודש ינואר 2019. בקשה קודמת שהוגשה לגביית עדותו המוקדמת של המשיב, נדחתה על ידי כב' הרשמת ליבר – לוין ממספר נימוקים. ביום 26.3.19 הוגשה בקשה נוספת בה נכתב  כי מועד יציאתו של המשיב מהארץ הוארך, וטיסתו של המשיב תידחה ליום 6.4.19. הרשמת קבעה כי בנסיבות אלה, עדותו של המשיב תישמע בפניה ביום 4.4.19.
  9. החלטת הרשמת ניתנה ביום 26.3.19, כך שניתן למערערת - הנתבעת בהליך, פרק זמן סביר, בנסיבות הענין, להערך לשמיעת העדות. הפגיעה בצד שכנגד  אינה עולה על הפגיעה הצפויה במשיב אם תידחה הבקשה. מדובר בפרק זמן סביר, באופן יחסי בנסיבות העניין, ובשים לב למהות בקשה מסוג זה, שמטבע הדברים מחייבת שמיעת העדות בהקדם.    

  1. כל טענות המערערת, טענות סף וטענות הגנה יתבררו במועדן על ידי בית הדין הדן בהליך. אך ככל שלא תישמע העדות המוקדמת במועד, עשוי המשיב להימצא במצב בו לא יכול להחקר על תצהירו. לא ניתן במועד זה לדעת האם תאושר כניסתו של המשיב לארץ במועד דיון ההוכחות.
  2. לפיכך, יש מקום לקיים דיון בו תישמע עדותו המוקדמת של המשיב.
  3. המערערת ביקשה כי לחילופין תתברר בקשתה לדחיית מועד הדיון, נוכח הצורך בקבלת אישורים רלבנטיים בממלכה, על מנת שהסגל הדיפלומטי יוכל להשתתף בדיון. בקשה זו לא הובאה בפני כב' הרשמת ליבר – לוין.

משכך, סדר הדברים הראוי הוא שבקשה זו תובא תחילה בפני כב' הרשמת ליבר- לוין אשר תדון בבקשה זו ותיתן החלטתה. יובהר כי אין באמור בכדי להביע עמדה לכאן או לכאן.

  1. המזכירות תמציא החלטה זו לידי הצדדים.
  2. משלא התבקשה תגובת המשיב, אין צו להוצאות.

ניתן היום, כ"ו אדר ב' תשע"ט, (02 אפריל 2019), בהעדר הצדדים ויישלח אליהם.

נ.צ. (ע) גב' אורנה רזניק

אירית הרמל, שופטת

נ.צ. (מ) מר יוסף רובינשטיין

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
02/04/2019 פסק דין שניתנה ע"י אירית הרמל אירית הרמל צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מערער 1 נציגות תאילנד טל מאירסון
משיב 1 משרד החוץ/האגף המשפטי
משיב 2 KIATTIYOT PUDIT יניב דוד