טוען...

פסק דין שניתנה ע"י אילן איטח

אילן איטח30/04/2020

ניתן ביום 30 אפריל 2020

יונתן אלטמן

המערער

-

המוסד לביטוח לאומי

המשיב

בפני סגן הנשיאה אילן איטח, השופטת חני אופק-גנדלר, השופט אילן סופר

נציג ציבור (עובדים) מר שלמה כפיר, נציג ציבור (מעסיקים) מר צבי טבצ'ניק

ב''כ המערער - עו''ד יהב ארגמן

ב''כ המשיב - עו''ד עדי אזר-אשכנזי

פסק דין

  1. לפנינו ערעור על פסק דינו של בית הדין האזורי תל אביב (השופט תומר סילורה ב''ל 58215-06-16) שבו נדחתה תביעת המערער להכיר בפגיעה בברך ימין כפגיעה בעבודה.
  2. לאחר שבחנו את כלל חומר התיק ושקלנו את טענות הצדדים לפנינו בכתב ובעל פה, הגענו לכלל מסקנה כי דין הערעור להידחות וכי ראוי פסק דינו של בית הדין האזורי להתאשר מטעמיו לפי תקנה 180(ב) לתקנות בית הדין לעבודה (סדרי דין), התשנ''ב-1991. לאמור נוסיף את הדברים הבאים.
  3. שעה שלטענת המערער, שאין חולק כי הוא במעמד של שכיר, הוא נפגע בעת העליה לרכבו המצוי בשטח מעונו, הרי שהמערער טרם יצא משטח המעון. משכך לא חל עליו הביטוח מכח סעיף 80(1) לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ''ה-1995 (להלן -החוק), המחיל את ביטוח נפגעי העבודה על מי שיצא משטח המעון אל עבודתו. לא מצאנו שוני ממשי בין המקרה של המערער לבין זה שנדון בעניין מחמוד (עב''ל (ארצי) 11280-05-17) ד''ר חמוד מחמוד – המוסד לביטוח לאומי (28.12.17)). אין בידינו לקבל את הטענה כי עצם הכניסה לרכב מנתקת את המערער משטח המעון ומהווה את תחילת ביטוחו לפי סעיף 80(1) לחוק. קבלת עמדה זו תוביל לתוצאה שתחייב לבחון כל מעידה אגב כניסה או יציאה מהרכב בשטח המעון הפרטי האם היא תוצאה של תחזוקה לקויה של שטח החניה אם לאו. ברי כי בחינה שכזו אינה מעשית ואינה נובעת מהתכלית של ביטוח מפני סיכוני הדרך. קבלת העמדה האמורה מביאה לקושי נוסף, למשל, מה דינו של מקרה בו העובד התחיל בנסיעה ובעודנו נמצא בשטח המעון הפרטי ונחבל כתוצאה מהשימוש ברכב, בין אם כתוצאה ממהמורה בשטחו ובין מכל סיבה אחרת.
  4. אשר לטענה האחרת כאילו יש לראות במערער כמי שנפגע תוך כדי עבודתו שכן הוא סיים עבודה בביתו והיה בדרכו להמשך העבודה במשרדו – אין בידינו לקבל טענה זו. ראשית, לא הונחה תשתית עובדתית המאפשרת לראות בביתו של המערער סניף של מקום עבודתו. שנית, יש להשקיף על המקרה כאל מקרה בו עובד עובד בביתו מאזור מסוים ואז חלק מביתו משמש לצורך ביצוע עבודתו. ככלל ובהעדר טעמים לסתור, עת מסיים העובד את עבודתו והוא יוצא מאזור העבודה אל אזורים אחרים של הבית, הוא חוזר לשטח המעון וחדל להיות מבוטח. חוזר להיות מכוסה בביטוח נפגעי עבודה במסגרת סעיף 80(1) לחוק עת עוזב את שטח המעון אל מקום עבודתו.
  5. סוף דבר - הערעור נדחה. בנסיבות העניין, אין צו להוצאות.

ניתן היום, ו' אייר תש"פ (30 אפריל 2020) בהעדר הצדדים ויישלח אליהם.

069600930

C:\Users\ShimiG\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\024498149.tif

אילן איטח,

סגן נשיאה, אב"ד

חני אופק גנדלר, שופטת

אילן סופר,

שופט

C:\Users\ShimiG\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\010042950 שלמה כפיר.tif

מר שלמה כפיר,

נציג ציבור (עובדים)

C:\Users\ShimiG\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\053671186 צביקה טבנציק.tif

מר צבי טבצ'ניק,

נציג ציבור (מעסיקים)

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
30/04/2020 פסק דין שניתנה ע"י אילן איטח אילן איטח צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מערער 1 אלטמן יונתן יהב ארגמן
משיב 1 המוסד לביטוח לאומי רועי קרת