טוען...

גזר דין שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר

דוד שאול גבאי ריכטר16/06/2021

בפני

כבוד השופט דוד שאול גבאי ריכטר

בעניין:

מדינת ישראל
ע"י ב"כ הגב' שירן סיני, מתמחה מתביעות ירושלים

המאשימה

נגד

אחמד חדד
ע"י ב"כ עוה"ד מחמוד רבאח

הנאשם

גזר דין

כתב האישום

הנאשם הורשע על פי הודאתו בכתב האישום, במסגרת הסדר טיעון, ללא הסכמה עונשית. במועדים הרלבנטיים לכתב האישום, היו הנאשם והמתלוננת נשואים מזה כחודשיים והתגוררו יחדיו. מעובדות האישום הראשון עולה, כי ביום 5.4.2019, בדירתם של בני הזוג, החל הנאשם לדבר בגנות אחותה של המתלוננת. המתלוננת ביקשה מהנאשם שלא ידבר על אחותה, ובתגובה סטר הנאשם בפניה והחל להכותה בפניה ובגופה במשך פרק זמן של כחצי שעה, כאשר המתלוננת מנסה להתגונן. מיד ובסמוך, תפס הנאשם בשערה של המתלוננת וגרר אותה מחוץ לדירה. לאחר מכן התקשר לאמה של המתלוננת ואמר לה לבוא לקחת את בתה. אביה של המתלוננת שמע על מעשי הנאשם, התקשר אליו ואמר לו שבכוונתו להגיע לדירה, והנאשם בתגובה איים עליו באמרו, כי מי שיגיע לדירה – הוא ישבור לו את הרגליים. כתוצאה ממעשיו של הנאשם, נגרמו למתלוננת חבלות מרובות ברגליה, בגבה, בצווארה ובכתפיה וכן כאבים בראשה ובפניה. שלושה ימים לאחר המתואר לעיל, ביום 8.4.2019, פונתה המתלוננת לביה"ח עם כאבי ראש וחולשה בעקבות המכות שספגה מהנאשם. בגין מעשיו אלה, הורשע הנאשם בעבירות של תקיפה הגורמת חבלה ממש לבת זוג, לפי סעיף 382(ג) לחוק העונשין, התשל"ז – 1977 (חוק העונשין) ובעבירת איומים, לפי סעיף 192 לחוק העונשין. מעובדת האישום השני עולה, כי ביום 27.2.2019, התגלע ויכוח בין הנאשם למתלוננת, שבמהלכו אחז הנאשם בלחיה של המתלוננת ודחף אותה. בגין כך, הורשע הנאשם בעבירה של תקיפה סתם – בן זוג, לפי סעיף 382 (ב) לחוק העונשין.

מהלך הדיון

כאמור, ביום 1.6.2020 הנאשם הורשע על פי הודאתו בכתב האישום, במסגרת הסדר טיעון, ללא הסכמה עונשית ונשלח לשירות המבחן ולממונה לעבודות שירות.

תסקיר שירות המבחן

מהתסקיר שהוגש בעניינו של הנאשם עולה, כי הוא בן 28, כיום גרוש מהמתלוננת ועובד מזה כחמש שנים כנהג אוטובוס בחברת "אגד" ולעיתים בחנות ירקות שבבעלות אחיו. הנאשם סיים 12 שנות לימוד בתיכון מקצועי במגמת חשמלאות בניין עם תעודת בגרות מלאה. לאחר מכן, המשיך בלימודי החשמלאות במשך שנה נוספת ועבד בעבודות מזדמנות עד שהחל לעבוד כנהג אוטובוס. הנאשם נישא למתלוננת בהיותו בן 26 והיא בת 18 באמצעות שידוך. הנאשם תיאר כי עד מהרה עלו יחסי הזוג על שרטון, היו רוויי מתיחות ואלימות. אשר לעבירות המיוחסות לו, שירות המבחן התרשם כי הנאשם קיבל עליהם אחריות כללית, תוך טשטוש חומרת המעשים. עם זאת הביע הנאשם חרטה על המעשים והבין את חומרתם. הנאשם נעדר עבר פלילי ושירות המבחן המליץ להטיל על הנאשם מאסר בדרך של עבודות שירות. שירות המבחן ציין כי הנאשם היה עצור במסגרת חקירת תיק זה למשך מספר ימים, והדבר הותיר בו רושם מרתיע.

חוות דעת של הממונה על עבודות השירות

הממונה הגיש חוות דעת על אודות כשירות הנאשם לבצע מאסר בעבודות שירות. מחוות הדעת עולה, כי הנאשם כשיר לבצע עבודות שירות והמליץ להציבו במרכז הירושלמי לרכיבה טיפולית.

טיעונים לעונש

הצדדים לא הגיעו להסכמה עונשית.

מחד, ב"כ המאשימה טענה כי יש להטיל על הנאשם מאסר בפועל נוכח נסיבות ביצוע העבירה והתסקירים שהוגשו.

מאידך, ביקש הסניגור להסתפק בתקופת מאסר קצרה בעבודות שירות.

קביעת מתחם הענישה – מתחם הענישה צריך להתייחס לעקרון ההלימה, הנוגע ליחס לערך החברתי המוגן, מידת הפגיעה בו, מידת אשמו של הנאשם, מדיניות הענישה הנוהגת ונסיבות ביצוע העבירה.

אשר לערך המוגן – הנאשם פגע בערכים המוגנים של כבוד האדם וחירותו, האוטונומיה שלו ושלום גופו ונפשו. פגיעה בין בני זוג קשה יותר בשל הכיעור שבה, והמעילה באמון הקרבן, המצפה, באופן טבעי, להיות עם בן זוגו במרחב מוגן ולא מאוים. מידת הפגיעה בערכים המוגנים בינונית.

נסיבות הקשורות בביצוע העבירה, לפי סעיף 40ט' לחוק העונשין – בין הנסיבות הקשורות בביצוע העבירה יש לשקול את אלה, לעניין קביעת המתחם: אין מדובר בעבירה המתוכננת, אלה בתוצאה של חוסר יכול הנאשם לשלוט בכעסו ולתעלו להתנהגות נורמטיבית ומקובלת בדמות פתרון ויכוח או סכסוך בדרכי נועם; מעשיו של הנאשם מכוערים, משפילים ומבזים, והוא אחראי להם באופן מלא; הנאשם גרם למתלוננת לחבלות פיזיות ונפשיות, כשחומרת הפגיעה יכולה הייתה להיות קשה יותר.

מדיניות הענישה הנוהגת – בעבירות מעין אלו, מנעד הענישה הוא נרחב ויכול לנוע בין מאסר על-תנאי ושל"ץ ועד עונשי מאסר בפועל, ואף לתקופות דו-ספרתיות. ברע"פ 11/15 פלוני נ' מ"י (מיום 20.1.2015) בנסיבות של שני אירועי תקיפה חבלנית של בת זוג ואיומים, אושר מתחם ענישה שבין 6 ל-15 חודשי מאסר, והנאשם נדון ל-7 חודשי מאסר בפועל; ברע"פ 3077/16 פלוני נ' מ"י (מיום 2.5.2016) בנסיבות של תקיפה אגב משיכת שערות ראשה של בת הזוג, הטחת ראשה בקיר וחניקתה, אושר מתחם ענישה בין מאסר קצר בעבודות שירות ועד 14 חודשי מאסר בפועל, ונגזר על הנאשם עונש של 6 חודשי מאסר ממש; ברע"פ 2323/17 פלוני נ' מ"י (מיום 12.6.2017) אושר מתחם שבין מספר חודשי מאסר ועד 12 חודשים בהתייחס למקרה של תקיפה חבלנית, איומים והיזק לרכוש בארבעה מקרים, ושם נגזר על הנאשם עונש של 70 ימי מאסר לריצוי בעבודות שירות; ברע"פ 6466/17 פלוני נ' מ"י (מיום 18.9.2017) אישר בית המשפט העליון מתחם ענישה ביחס לאירוע תקיפת בת זוג במכות (מתוך 3 אירועים) שבין מאסר על-תנאי למאסר של מספר חודשים. שם נגזר על הנאשם עונש של 9 חודשי מאסר, אך דובר בנסיבות חמורות ממקרנו; בע"פ (י-ם) 11194-01-16 מ"י נ' פלוני (מיום 6.12.2016), אישר בית המשפט המחוזי מתחם ענישה שבין של"ץ נרחב במקרים חריגים, ובדרך כלל עבודות שירות ועד -15 חודשי מאסר, בנסיבות של 3 מקרי תקיפה חבלנית של בת-זוג.

מתחם הענישה – בין האירועים מתקיים קשר הדוק כפי שנקבע בע"פ 4910/13 בני ג'אבר נ' מ"י (מיום 29.10.2014), לפיכך, מתחם הענישה צריך לעמוד בין חודש ל-9 חודשי מאסר שיכול וירוצו בעבודות שירות.

נסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה לפי סעיף 40י"א לחוק העונשין – ניתן לתת משקל לנסיבות הבאות שאינן קשורות בביצוע העבירה, במסגרת גזירת העונש בתוך המתחם: לקולא שקלתי, את העדר עברו הפלילי של הנאשם, הודייתו במסגרת הסדר הטיעון, שיתוף הפעולה עם שירות המבחן, העובדה כי מנהל חיים נורמטיביים ועובד בעבודה קבועה לפרנסתו, וכי כיום בני הזוג גרושים. אני מקבל את קבלת האחריות של הנאשם כקבלת אחריות מלאה נוכח העובדה שהודה בהזדמנות ראשונה מבלי שהובטח לו דבר.

המיקום במתחם – בנסיבות אלו יש להטיל על הנאשם עונש בתחילת מתחם הענישה שקבעתי.

גזירת הדין

לפיכך, אני מחליט לגזור על הנאשם את העונשים הבאים:

  1. 45 ימי מאסר, אשר ירוצו בעבודות שירות במרכז לרכיבה טיפולית בירושלים, החל מיום 8.8.2021 וזאת על פי חוות דעת הממונה על עבודות השירות בניכוי ימי מעצרו ע"פ חישוב שב"ס שיכריע. על הנאשם להתייצב ביום זה עד לשעה 08:00 במשרד הממונה על עבודות שירות בבאר שבע לתחילת ריצוי עונשו. מובהר בזה כי הפרת הוראות הממונה ואי עמידה בכללים הנוגעים לריצוי עבודות השירות עלולים להביא להפקעת העבודות ולהמרת העונש בעונש מאסר של ממש;
  2. חודשיים מאסר שלא ירוצו אלא אם יעבור הנאשם כל עבירת איומים כלפי בן משפחה בתוך 3 שנים מתום עבודות השירות;
  3. 6 חודשי מאסר שלא ירוצו, אלא אם יעבור הנאשם כל עבירת אלימות כלפי בן משפחה, למעט איומים, בתוך 3 שנים מתום עבודות השירות;
  4. קנס בסך 500 ₪, או יומיים מאסר תמורתו אם לא ישולם. הקנס ישולם ב-2 תשלומים שווים ורצופים ב-1 בכל חודש החל מיום 1.7.2021. לא ישולם תשלום במועד או לא ישולם כלל, יעמוד הקנס לפירעון מיידי. מורה על קיזוז הקנס מההפקדה שבתיק, על אף כל הודעת עיקול. ככל שתיוותר יתרת חובה, תשולם כפי שקבעתי. ככל שתיוותר יתרת זכות תוחזר לנאשם בכפוף להיעדר כל הוראת עיקול;
  5. פיצוי למתלוננת, ע"ת 1, בסך 1,500 ש"ח. הפיצוי ישולם ב-3 תשלומים שווים החל מיום 1.7.2021, וב-1 לכל חודש רציף ועוקב. אי עמידה בתשלום מי מהתשלומים תביא לפירעון מיידי של הפיצוי ולתוספת הפרשי הצמדה וריבית פיגורים כחוק. מורה על קיזוז הפיצוי מההפקדה שבתיק, על אף כל הודעת עיקול. ככל שתיוותר יתרת חובה, תשולם כפי שקבעתי. ככל שתיוותר יתרת זכות תוחזר לנאשם בכפוף להיעדר כל הוראת עיקול;
  6. התחייבות בסך 5,000 ₪ שלא לעבור כל עבירת אלימות כלפי בן משפחה, לרבות איומים כלפי בן משפחה, במשך שנתיים מהיום. הובהר לנאשם שמשמעות ההתחייבות היא, כי אם יעבור את העבירה בתוך התקופה שצוינה, בית המשפט שיגזור את הדין יהא חייב לחלט את ההתחייבות כקנס.

יש לשלוח לשירות המבחן ולממונה על עבודות שירות.

זכות ערעור כחוק לבית המשפט המחוזי בירושלים בתוך 45 יום מהיום.

ניתן היום, ו' תמוז תשפ"א, 16 יוני 2021, במעמד הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
16/06/2021 גזר דין שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר דוד שאול גבאי ריכטר צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מבקש 1 מדינת ישראל לא מזוהה לא מזוהה
חשוד 1 אחמד חדד