טוען...

פסק דין שניתנה ע"י ציון קאפח

ציון קאפח07/07/2019

לפני

כב' השופט ציון קאפח

מערערים

1. אברהם באטוס

2. חיה דבורה באטוס

המערער בעצמו ובשם המערערת

נגד

משיבים

1. הסיוע המשפטי - מחוז ת"א

2. מדינת ישראל

ע"י ב"כ עו"ד הלברשטט

פסק דין

ערעור על החלטת הסיוע המשפטי שלא להעניק סיוע משפטי.

המערער שוטח שורה של טענות כלפי החלטת הסיוע המשפטי, במספר תיקים, שלא ליתן לו ייצוג בהליכים משפטיים שונים.

תשובות הסיוע המשפטי נחלקו לשתי קטגוריות: העדר סיכוי סביר מבחינת הדין, העובדות או הראיות ואי עמידה באמות המידה של הזכאות הכלכלית.

אתייחס לתיקים השונים על פי הסדר:

  1. תיק עמ"ש 53770-07-15 (תיק סיוע משפטי מספר 46972/18). עניינו של הליך זה בהתנגדות לקיום צוואה. פסק הדין שניתן הפך להיות חלוט בתחילת חודש ספטמבר 2015. המערער, שלא היה חלק מההליך, פנה שוב ושוב לבית המשפט אך נדחה על ידו, כאשר ההחלטה האחרונה ניתנה ביום 14.2.17.

המערער לא הרפה ופנה לסיוע המשפטי בחודש יולי 2018, כ-17 חודשים לאחר ההחלטה האחרונה מ-2/2017, כאשר על פי תקנה 397 לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד-1984, היה עליו להגיש ערעור בזכות תוך 45 ימים מיום מתן פסק הדין בערעור (9/2015) או תוך 30 יום מיום ההחלטה האחרונה בתיק (2/2017), זאת על פי תקנה 399.

הנה כי כן, חרף העובדה שהמערער ידע על תוכן פסק הדין וההחלטה, הוא פנה באיחור רב ומשמעותי לסיוע המשפטי, מבלי שהוא נותן הסבר לפשר השיהוי הניכר בפנייתו.

בנסיבות הללו אין מקום להתערב בהחלטת הסיוע המשפטי, המושתתת על העדר סיכוי משפטי סביר.

  1. המערער פנה לסיוע המשפטי בבקשה להגשת תביעה כספית נגד העיזבון (תיק הסיוע המשפטי מספר 15421/15). לטענתו, החוב נוצר בשנת 1997 והוא נושה של העיזבון. בבקשה זו הוענק לו סיוע משפטי והוגשה מטעמו תביעה לבית המשפט. עם זאת, התביעה נמחקה נוכח רצונו של המערער לתקן את התביעה בניגוד לעצת בא כוחו מטעם סיוע המשפטי. באותו שלב, לא ציין המערער כי הוא מבקש לערער על פסק הדין המפורט בפסקה א' בפסק דין זה.
  2. תיק סיוע משפטי 15421/15 – תביעה נגד העיזבון כמפורט בסעיף ב' לפסק דין זה. כאן המקום להעיר כי לא היתה למערער זכות עמידה בכל ההליכים ולמעשה המערער הוא שפנה בשם אשתו המערערת, חרף העובדה כי הן בית משפט והן הסיוע המשפטי הבהירו לו כי אין לו זכות עמידה בהליכים אלה. כך או כך, הפעם פנה המערער בשם אשתו, הוא התבקש להגיש מסמכים משפטיים שונים אך לא עשה כן, ומשכך ניתנה החלטת סירוב בעניינו.

המערער מוזמן כמובן להגיש המסמכים כמבוקש ע"י הסיוע המשפטי.

  1. תיק סיוע משפטי 62780/18 – תביעה כספית נגד עיזבון חמותו של המערער. המערער פנה בשם אשתו בעניין תביעה כספית נגד מנהל העיזבון. נדרשה בדיקת זכאות כלכלית אך המערער לא המציא המסמכים הדרושים. תיק זה עדיין פתוח, לשם המצאת המסמכים המבוקשים, זאת כמובן מבלי שהסיוע המשפטי מגלה דעתו באשר לסיכוי המשפטי. לא ניתן אפוא סירוב ומשכך אין להידרש לתיק זה.
  2. תיק סיוע משפטי 41566/16 – תביעת נזיקין נגד עורך דין אשר ייצג את המערערת. החלטת הסירוב ניתנה על בסיס אי זכאות כלכלית. הוברר, כי ברשות המערער רכוש בר מימוש ששוויו מעל סך 31,743 ₪. מדובר במחסן. שאלתי את המערער במהלך הדיון מדוע אינו מוכר את המחסן והוא השיב לי כי הוא צריך אותו.

אין מקום אפוא להתערב בהחלטת הסירוב.

  1. תיק סיוע משפטי 77541/18 – בקשה למינוי תומך החלטה עבור המערערת. הסיוע המשפטי המליץ בפני המערער כי ייפתח תיק בנושא זה ישירות על שם המערערת.

משכך, אין להתערב בהחלטת הסיוע המשפטי.

  1. תיק סיוע משפטי 9583/13 – המערער פנה לסיוע המשפטי בבקשה להגיש תביעת נזיקין נגד עורך דין פלוני, אשר לטענתו זייף את חתימת חותנו. בתיק זה ניתן בשעתו סירוב, המערער ערער בפני בית משפט זה ופסק הדין ניתן על ידי חברתי כב' השופטת שיצר ביום 3.2.15, במסגרת תיק עש"א 26637-07-14. בפסק דין זה נדחו חלק מטענות המערער. אולם, השופטת שיצר הורתה לבדוק טענה נקודתית כלפי עורך הדין בדבר זיוף ייפוי כוח, משנוכחה לדעת כי לא חלה התיישנות על הטענה. הסיוע המשפטי פעל כמצווה עליו, הזמין את המערער לשיחה בה נתבקש להמציא מספר מסמכים לאישוש טענתו. בחודש 8/2017, כשנתיים וחצי לאחר מתן פסק הדין של השופטת שיצר, הגיש המערער חוות דעת גרפולוג, אולם בדיקת חוות הדעת העלתה כי היא אינה נוגעת לחתימה על ייפוי הכוח. מספר מכתבים אשר נשלחו למערער לא נענו והתיק נסגר.

על יסוד כל אלה מצאתי כי אין להתערב בהחלטות הסיוע המשפטי.

עם זאת, שימת לב המערער נתונה להערת הסיוע המשפטי כי במידה וישתנו הנסיבות או יתקבלו ראיות חדשות הוא יכול לשוב ולפנות לסיוע המשפטי ובקשותיו ייבדקו.

בנסיבות העניין אינני עושה צו להוצאות.

המזכירות תשלח העתק פסק הדין לצדדים.

ניתן היום, ד' תמוז תשע"ט, 07 יולי 2019, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
07/07/2019 פסק דין שניתנה ע"י ציון קאפח ציון קאפח צפייה