טוען...

החלטה על בקשה של נאשם 1 בקשה לשינוי מועד דיון

אסתר טפטה גרדי08/01/2022

לפני כבוד השופטת אסתר טפטה גרדי

בעניין:

1 מדינת ישראל

באמצעות עו"ד ליאור דוד

המאשימה

נגד

1 אברהם כספי
באמצעות עו"ד ראובן מלאך,
מטעם הסנגוריה הציבורית

הנאשם

גזר דין

  1. הנאשם שלפני הורשע, על סמך הודאתו, בשני אישומים שצורפו כלהלן:
  2. בתיק שלפני הורשע בעבירות של נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ברכב ללא ביטוח, רישיון רכב שפקע בתקופה העולה על שנה, רישיון נהיגה שפקע מעל שנתיים, ונהיגה בקלות ראש.

על פי כתב האישום, ביום 6.6.19, סמוך לשעה 8:50, נהג הנאשם ברכב מרכב אחוד, מסוג "שברולט", מ.ר. 5744650, בדרך בר יהודה 18, בחיפה, כשהוא בפסילה, למשך 7 חודשים, בתיק שמספרו 8151-12-11, מיום 3.6.12, בנוכחותו, ולא הפקיד רישיונו. באותו מועד נהג כשהוא נתון בפסילה למשך חודש, (3 חודשים, בניכוי חודשיים פסילה מנהלית), בתיק שמספרו 8331-08-14, מיום 1.7.16, בנוכחותו, ולא הפקיד רישיונו. באותה עת נהג בקלות ראש כשרישיון הנהיגה פקע בשנת 2009, וכשרישיון הרכב פקע ביום 3.5.18, וללא תעודת ביטוח תקפה.

בתיק שמספרו 3563-06-19, בעבירות של נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ללא ביטוח, מהירות מופרזת, רישיון נהיגה שפקע מעל שנתיים, זיוף רישיון, ורישיון רכב שפקע פחות מ-4 חודשים.

על פי כתב האישום, ביום 18.6.18, סמוך לשעה 8:15, נהג הנאשם ברכב מרכב אחוד, מסוג "שברולט", מ.ר. 5744650, בשדרות ההגנה, בחיפה, כשהוא פסול מנהיגה, למשך 7 חודשים, בתיק שמספרו 8151-12-11, מיום 3.6.12, בנוכחותו, ולא הפקיד רישיונו. באותו מועד נהג כשהוא פסול מנהיגה למשך חודש, בתיק שמספרו 8331-08-14, מיום 1.7.16, בנוכחותו, ולא הפקיד רישיונו. באותן נסיבות נהג בדרך עירונית במהירות מופרזת של 89 קמ"ש, העולה על המהירות המותרת במקום, 60 קמ"ש. באותן נסיבות החזיק הנאשם ברישיון נהיגה מזויף, אותו הציג לשוטרים. באותן נסיבות נהג בקלות ראש בכך שנהג במהירות מופרזת. אותה עת נהג כשרישיון הנהיגה פקע בשנת 2009, וכשרישיון הרכב פקע ביום 3.5.18, וללא תעודת ביטוח תקפה.

  1. המאשימה עתרה, בטיעוניה המשלימים, מיום 6.7.21, לעונש של מאסר בפועל, שלא יפחת מ-16 חודשים, פסילה, שלא תפחת מ-5 שנים, מאסר על תנאי מרתיע, פסילה על תנאי, קנס והתחייבות. צוין שהנאשם נוהג משנת 1984 וצבר לחובתו 201 הרשעות, ומדובר בגליון חריג. בתיק שלפני הורשע בשני אישומים של נהיגה בפסילה, שמקורם בהפרה של שתי החלטות שיפוטיות, שמתלוות אליהן עבירות חמורות. צוין שרישיון הנהיגה פקע בשנת 2009, ויש לראותו כבלתי מורשה לנהיגה כלל. מידת אשמו של הנאשם היא ברף הגבוה. מתחם הענישה לעבירה של נהיגה בפסילה נע בין 15 ימי מאסר ל-20 חודשים, ובין 6 חודשי פסילה ל-60 חודשים, ויש להשית על הנאשם את הרף העליון של המתחם, נוכח עברו התעבורתי המכביד, ועברו הפלילי, שכולל 8 הרשעות, אחרונה משנת 2017, אף היא בגין עבירה של שימוש במסמך מזויף, דבר שמלמד שהנאשם אינו מפנים את הלקח ממעשיו. התסקיר בעניינו של הנאשם אינו חיובי ולא בא בהמלצה שיקומית, ומציין שהנאשם לא הפנים את הלקח. בית המשפט הופנה לפסיקה תומכת.
  2. ב"כ הנאשם ציין, מנגד, שמאז הארוע, בחודש יוני 2019, הנאשם שינה את התנהלותו ואינו נוהג יותר. צוין שבבעלות הנאשם הייתה חברה לשיווק מזון למוסדות, הנאשם העסיק נהג בשכר, וכשזה נעדר מהעבודה, טעה ונהג ברכב. מאז הנאשם סגר את העסק. צוין שאמו סיעודית, בשעור של 100%, מתגוררת בסמוך אליו, והנאשם מטפל בה (נ/1). בית המשפט הופנה לפסיקה תומכת, בה במקרים חמורים יותר, נטען, לא הושת מאסר. צוין שהנאשם מעוניין לקיים אורח חיים נורמטיבי.

אחיו של הנאשם, מר יגאל כספי, טען בדיון וציין שמאז הארוע אחיו עבר שינוי. המניע לנהיגתו היה העסק בו עבד, והעסק נסגר, והנאשם אינו נוהג מאז, לומד בכולל במשך היום, ועל כן לא נשקפת ממנו סכנה לציבור. האח ציין שבגיל 14 הנאשם עבר תאונת דרכים, בה נחבל בראשו, וביקש להקל בעונשו של אחיו, נוכח השינוי שחל בו.

הנאשם טען לפני וציין שנהג ביום הארוע היות שנהגו לא הגיע לעבודה, וכיום, לדבריו, הוא מודע לחומרת מעשיו.

תסקיר המבחן

מתסקיר המבחן, מיום 30.5.21, עולה שהנאשם, בן 67, נשוי בשנית, ואב ל-4, בגילאי 31-40, אינו עובד, מתקיים מקצבת זקנה, ולדבריו מתמודד עם מגוון מחלות, ללא שהוצגו אישורים רפואיים. לדבריו, צבר חובות נוכח אי תשלום קנסות. מודה בביצוע העבירות שמיוחסות לו, וציין שנהג מתוך לחץ שהופעל עליו מצד לקוחות. ציין שרישיונו נשלל עקב אי השלמת קורסים שנדרשים לרענון נהיגה ובשל חובות שצבר. אשר להערכת הסיכון להישנות עבירות והסיכוי לשיקום, צוין שהנאשם מביע הבנה ראשונית לבעייתיות שבהתנהלותו, ונמנע, לדבריו מנהיגה, מאז המקרה, ולא נפתחו נגדו תיקי מב"ד מאז. מאידך גיסא, צוין, קיימת חזרתיות על עבירות התעבורה, היעדר הרתעה מעונשים קודמים, קושי בהפעלת שיקול דעת הולם, והעדר נטילת אחריות מלאה, כשבעברו עבירות תעבורה ורישום פלילי. על רקע האמור קיים סיכון להישנות עבירות. צוין שנוכח עמדותיו וקשייו לקבל אחריות, בשלב זה אינו בשל להתערבות טיפולית, ונדרשת ענישה ממשית שתשקף את חומרת התנהלותו והמחיר הממשי שיהא עליו לשאת בגין החזרתיות שבהתנהלותו. ענישה זו, צוין, תסייע בהפחתת הסיכון להישנות העבירות. בנסיבות הומלצה ענישה של מאסר בדרך של עבודות שירות.

כעולה מחוות דעת הממונה על עבודות השירות, מיום 24.6.21, הנאשם נמצא מתאים לעבודות שירות במגבלות.

  1. נהיגה בפסילה היא מבין העבירות החמורות ביותר בפקודת התעבורה, אשר המחוקק אף ראה להורות בצידה על עונש של 3 שנות מאסר (סעיף 67 לפקודת התעבורה). התנהגותו של הנאשם משקפת זלזול בחוק ובהחלטת ביהמ"ש ואף סכנה ממשית לשלום הציבור.

ראו לעניין זה דברי כב' השופט י' אלרון ברע"פ 2910/20 הייב מוחמד נ' מדינת ישראל (07.05.2020):

"כפי שציינתי ברע"פ 1483/19 ליפשיץ נ' מדינת ישראל (6.3.2019):

"נהיגה בכבישי הארץ בזמן פסילת רישיון טומנת בחובה סכנה לביטחונם ולשלומם של הנהגים והולכי הרגל שבסביבה, והיא אף משקפת יחס מזלזל בחיי אדם, בצווי בית המשפט ובחוק".

על כן, נהיגה בזמן פסילת רישיון עשויה, בנסיבות מסוימות להצדיק עונש מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח."

מדיניות הענישה הנהוגה

  1. בעפ"ת 59810-07-12 דרור אביטל נגד מדינת ישראל (9.10.12), בהתייחסה למתחם הענישה, בעבירות של נהיגה בפסילה, ציינה כב' השופטת ט' חיימוביץ': "מתחם הענישה הקבוע לעבירות של נהיגה בזמן פסילה, נע בין מאסר על תנאי בנסיבות קלות באופן מיוחד, עד לתקופת מאסר בת שנה."
  2. בעפ"ת (ב"ש) 43966-08-13 חאלד זידאן נגד מדינת ישראל (21.1.14), צוין מתחם הפסילה בעבירה של נהיגה בפסילה: "הטווח של עשרים וארבעה חודשי פסילת רישיון הינו בתוך מתחם העונש ההולם, אשר נע בין 6 חודשים ועד לחמש שנים."
  3. ברע"פ 10563/05 ליאור קלפון נ' מדינת ישראל, הנאשם, בן 20, הורשע בעבירות של נהיגה בפסילה, ללא רישיון נהיגה תקף וללא ביטוח תקף, כששבועיים קודם לכן הורשע בביצוע עבירה של נהיגה ללא רישיון ונדון שם לפסילה לשנה ומאסר מותנה בן 8 חודשים. בית המשפט המחוזי הטיל על המבקש עונש של 8 חודשי מאסר בפועל, בנוסף להפעלת המאסר המותנה, בחופף. בדחותו את הבר"ע קבע בית המשפט העליון כי המבקש עבריין תעבורתי מועד, השב ונוהג ללא רישיון נהיגה, ונסיבות חיים קשות אינן מהוות צידוק מקל. צוין שהעונש אינו חורג ממתחם הענישה בעבירות שבוצעו.
  4. רעפ 2604/16 עלא אלדין מחאג'נה נ' מדינת ישראל (2.5.18), בעבירות של נהיגה בפסילה, ללא רישיון נהיגה תקף, וללא ביטוח, ועבר תעבורתי מכביד, שכולל 17 הרשעות קודמות, לרבות, נהיגה בזמן פסילה ונהיגה ללא רישיון נהיגה. המבקש שהה משך 17 ימים במעצר ו - 7 חודשים, ב"מעצר בית" מלא, באיזוק אלקטרוני, ושירות המבחן המליץ על הארכת המאסר המותנה. כב' השופט ח' מלצר אימץ את גזר דינו של בית משפט השלום אשר דן את המבקש ל - 4 חודשי מאסר לריצוי בפועל והפעלתו של עונש מאסר מותנה בן 7 חודשים (4 חודשים בחופף ו-3 חודשים במצטבר, כך שעל המבקש לרצות בסך הכל 7 חודשי מאסר בפועל, בניכוי 17 ימי מעצרו), 6 חודשי מאסר על תנאי, למשך שלוש שנים, 12 חודשי פסילה בפועל (שיחולו מיום שחרורו ממאסר במצטבר לכל עונש פסילה אחר), ו-12 חודשי פסילה על תנאי למשך שלוש שנים.
  5. ברעפ 8253/10 שלמה גיא נ' מדינת ישראל (9.1.11), הורשע המבקש בעבירות של נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף וללא ביטוח תקף. נגזרו עליו 6 חודשי מאסר על תנאי, פסילה ל – 3 חודשים, פסילה מותנית, קנס בסך 750 ₪ וחתימה על התחייבות. ערעור של המשיבה התקבל והוחלט להחמיר בעונשו – על המבקש הוטלו מאסר בפועל של שנה, פסילה למשך 3 שנים, פסילה מותנית של 6 חודשים למשך 3 שנים, מאסר מותנה של 6 חודשים למשך 3 שנים וקנס בסך 750 ₪. בית המשפט ציין כי המבקש נוהג תקופה של למעלה מ – 20 שנה כשאין ברשותו רישיון נהיגה. בר"ע שהגיש נדחתה תוך שצויין כי העונש שהוטל ראוי בנסיבות העניין.
  6. מהפסיקה האמורה עולה שמתחם הענישה בעבירה של נהיגה בפסילה, יכול לנוע ממאסר מותנה, בנסיבות מקלות, שכוללות נהיגה בפסילה בפעם הראשונה, ועבר תעבורתי שאינו מכביד, או סיכויי שיקום ברורים, ועד שנת מאסר, במקרה שמדובר בעבירה חוזרת ונשנית או עבר תעבורתי מכביד. רכיב הפסילה יכול לנוע בין 6 חודשים, ברף התחתון, ועד 5 שנים, ברף העליון, לצד רכיבי ענישה נוספים.
  7. לאחר שהטיתי אוזן לטיעוני הצדדים, ועיינתי בפסיקה, במתחם העונש ההולם, ובתסקיר המבחן, אני סבורה שבמקרה זה אין מנוס מהטלת עונש מאסר בפועל, מאחורי סורג ובריח.

חומרתה של עבירה של נהיגה בזמן פסילה גבוהה במיוחד. הנוהג ברכב ביודעו שחל עליו איסור לעשות כן, מעיד על עצמו שאינו מייחס חשיבות להגבלות שהטילו עליו הרשויות ונהיגתו טומנת בחובה סיכון לנוסעים עמו ולמשתמשים אחרים בדרך.

נסיבות ביצוע העבירות שלפני חמורות. מדובר בשני מקרים, שארעו, בהפרש של שנה, בהם נהג הנאשם בזמן פסילה, שמקורם בשתי פסילות שהוטלו על הנאשם על ידי בית משפט, כשלעבירות מתלוות עבירות חמורות נוספות. לאישום, מיום 6.6.19, מתלוות עבירות של נהיגה בקלות ראש, כשרישיון הנהיגה פקע זה כעשור, פקיעת רישיון רכב, ונהיגה ללא תעודת ביטוח תקפה. לאישום, מיום 18.6.18, מתלוות עבירות של נהיגה במהירות מופרזת, זיוף רישיון, נהיגה בקלות ראש, רישיון נהיגה שפקע זה כתשע שנים, רישיון רכב שפקע וללא תעודת ביטוח תקפה.

יצוין שכעולה מתסקיר המבחן רישיון הנהיגה של הנאשם פקע עקב חובות שצבר לחובתו, ומקרה זה, על פי הפסיקה, של נהיגה בפקיעה פחות בחומרתו ממקרהו של נאשם שנוהג ללא שהוציא רישיון מעולם.

גליון ההרשעות של הנאשם, מכביד. לעיתים רחוקות נתקל מותב זה בגליון הרשעות שמכיל 201 הרשעות. לנאשם, שנוהג משנת 1984 הרשעה קודמת בעבירות של נהיגה בזמן פסילה ונהיגה בקלות ראש (משנת 2008), והרשעות חוזרות ונשנות של נהיגה כשרישיון הנהיגה פקע, בעטיין נפסל רישיונו לתקופות שונות (משנים 2016, 2011, ועוד ). לחובתו מגוון עבירות נוספות, בהן, נהיגה שלא בימין הקיצוני של הכביש (משנת 2018), אי ציות לתמרור עצור (משנת 2016), נהיגה בקלות ראש, התנהגות הגורמת נזק, סטיה מנתיב נסיעה, תוך הפרעה לתנועה (משנת 2016), נהיגה ברכב שניתנה עליו הודעת אי שימוש, העדר דיסקת טכוגרף-מסחרי, מטען שאינו מחוזק היטב, נהיגה באור אדום, מהירות, ומגוון עבירות נוספות.

רישומו הפלילי כולל 8 הרשעות, האחרונה, מיום 28.5.17, ב עבירה של של שימוש במסמך מזויף בכוונה לקבל דבר.

מתסקיר המבחן עולה שהנאשם מביע הבנה ראשונית לבעייתיות שבהתנהלותו, ונמנע, לדבריו מנהיגה, מאז המקרה שלפני, אולם בגורמי הסיכון להישנות עבירות צוינו חזרתיות על עבירות התעבורה, היעדר הרתעה מעונשים קודמים, העדר נטילת אחריות מלאה, וקושי בהפעלת שיקול דעת הולם, כשבעברו של הנאשם עבירות תעבורה ורישום פלילי. צוין שבשלב זה הנאשם אינו בשל להתערבות טיפולית, ונדרשת ענישה ממשית שתשקף את חומרת התנהלותו והמחיר הממשי שיהא עליו לשאת בגין החזרתיות שבהתנהלותו, שיפחיתו את הסיכון להישנות העבירות. בנסיבות אלה הומלצה ענישה של מאסר בדרך של עבודות שירות.

לצד אלה יש להתחשב בכך שהנאשם הודה בהזדמנות הראשונה בשני האישומים שצורפו, וחסך מזמנו של בית המשפט. אשר לנסיבותיו האישיות, כעולה מתסקיר המבחן הנאשם, בן 67, אב ל-4, בגילאי 31-40, מתקיים מקצבת זקנה, ומצבו הכלכלי אינו שפיר, נוכח חובות שצבר.

יצוין שאחיו של הנאשם ציין שהנאשם סגר את העסק, ושינה את התנהלותו בכביש מאז המקרה, ואינו נוהג, אולם הדברים אינם מתיישבים בקנה אחד עם תסקיר המבחן שמצביע על היעדר הרתעה מעונשים קודמים, העדר נטילת אחריות מלאה על מעשיו. זאת ועוד, גם אם הנאשם החליט לעלות על דרך המלך, ואינו נוהג בשנתיים האחרונות, הרי שיש מקום להשית עליו עונש הולם ומרתיע בגין האישומים החמורים שמיוחסים לו במקרה שלפני, בפרט נוכח עברו התעבורתי, שלא הרתיעו מלשוב ולבצע עבירות אלה.

במכלול הנתונים שלפני - שני אישומים של נהיגה בפסילה, כשלעבירות מתלוות עבירות חמורות נוספות, וכשבעברו עבירה דומה, כך שמדובר בנהיגה בפסילה בפעם השלישית, לצד רישומו התעבורתי, שכולל 201 הרשעות, ורישום פלילי, שכולל עבירה דומה של זיוף רישיון נהיגה, ולצד תסקיר המבחן שמצביע על סיכון להישנות עבירות, וממליץ על ענישה מוחשית, בדמות מאסר, אם כי בעבודות שירות, ובהתחשב בהודייתו של הנאשם בהזדמנות הראשונה, והעובדה שאין לחובתו מאסר מותנה בר הפעלה, שוכנעתי שהעונש ההולם את המקרה שלפני כולל מאסר בן 4 חודשים, מאחורי סורג ובריח.

יצוין שבנסיבות שלפני, ותסקיר המבחן שמצביע על העדר נטילת אחריות, וסיכון להישנות עבירות, לא מצאתי שיש מקום להשית על הנאשם מאסר בדרך של עבודות שירות.

לצד המאסר תבוטא חומרת העבירות בפסילה ארוכה, בת 3 שנים, שתרחיק את הנאשם מהכביש, ותמנע ממנו לשוב ולבצע עבירות דומות משך תקופה ארוכה. נוסף על כך יש להשית ענישה הצופה פני עתיד, שתזהיר הנאשם מהצפוי לו, אם ישוב לבצע עבירות דומות, בדמות מאסר על תנאי, פסילה על תנאי, התחייבות וקנס.

13. לפיכך, אני דנה את הנאשם לעונשים הבאים:

1. אני דנה את הנאשם לארבעה חודשי מאסר בפועל.

הנאשם יתייצב למאסרו בבית המעצר קישון ביום 1.2.22 עד השעה 10:00, או על פי החלטת שב"ס, כשברשותו תעודת זהות או דרכון. על הנדון לתאם את הכניסה למאסר, כולל האפשרות למיון מוקדם, עם ענף אבחון ומיון של שב"ס, טלפונים: 9787377 - 08, 9787336 - 08.

לשם הבטחת התייצבותו לריצוי עונשו יחתום הנאשם על ערבות ע"ס 10,000 ₪, וכן יפקיד בתוך שלושה ימים ערבות צד ג' על סכום דומה. כמו כן ניתן כנגד הנאשם צו עיכוב יציאה מהארץ. אם לא ימלא הנאשם את התנאים שלעיל, ייעצר ויתחיל בריצוי עונשו באופן מיידי.

2. אני דנה את הנאשם ל- 6 חודשי מאסר וזאת על תנאי למשך 3 שנים. לבל יעבור בתקופה הנ"ל עבירה לפי סעיף 10(א) לפקודת התעבורה, או של נהיגה בזמן פסילה.

3. אני פוסלת את הנאשם מלקבל או להחזיק ברישיון נהיגה לתקופה בת 36 חודשים.

מניין הפסילה ייחל מתום מאסרו.

הפסילה בתיק זה הינה במצטבר לכל פסילה אחרת אותה מרצה הנאשם.

4. אני פוסלת את הנאשם מלקבל או להחזיק ברישיון נהיגה לתקופה בת 6 חודשים, וזאת על תנאי למשך שלוש שנים לבל יעבור עבירה בה הורשע או אחת העבירות המפורטות בתוספת הראשונה או בתוספת השניה לפקודת התעבורה.

5. אני דנה את הנאשם לתשלום קנס בסך 1,500 ₪.

הקנס ישולם בתשלום אחד תוך 90 יום.

ניתן לשלם את הקנס, ללא צורך בשובר תשלום, באמצעות הצגת תעודת זהות, במזומן, בכל סניף דואר או בכרטיס אשראי באתר בית המשפט   WWW.COURT.GOV.IL    או בטלפון 3852* או 077-270333.

6. אני מורה לנאשם לחתום על התחייבות כספית על סך 2,500 ₪, לבל יעבור עבירה בה הורשע בתיק זה שנתיים מהיום.

הודעה לנוכחים הזכות לערער על גזר הדין תוך 45 יום.

ניתנה היום, י"ד שבט תשפ"ב, 16 ינואר 2022, במעמד הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
11/06/2019 החלטה שניתנה ע"י אינאס סלאמה אינאס סלאמה צפייה
01/11/2020 החלטה על בקשה של נאשם 1 בקשה לשינוי מועד דיון אסתר טפטה גרדי צפייה
24/12/2020 החלטה על בקשה של והארכת מועד להגשת תסקיר אסתר טפטה גרדי צפייה
31/05/2021 החלטה שניתנה ע"י אסתר טפטה גרדי אסתר טפטה גרדי צפייה
21/06/2021 החלטה על בקשה של נאשם 1 בקשה לשינוי מועד דיון אסתר טפטה גרדי צפייה
11/11/2021 החלטה על בקשה של נאשם 1 בקשה לשינוי מועד דיון אסתר טפטה גרדי צפייה
08/01/2022 החלטה על בקשה של נאשם 1 בקשה לשינוי מועד דיון אסתר טפטה גרדי צפייה
16/01/2022 הוראה לנאשם 1 להגיש הפקדת ערבות אסתר טפטה גרדי צפייה
17/01/2022 החלטה שניתנה ע"י אסתר טפטה גרדי אסתר טפטה גרדי צפייה
27/01/2022 החלטה על בקשה של משיב 1 בקשה באמצעות המזכירות אברהים בולוס צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל שמוליק רווה
נאשם 1 אברהם כספי ראובן מלאך, יאיר נדשי