טוען...

החלטה על בקשה של נתבע 1 בקשה לסילוק התביעה על הסף

ניצה מימון שעשוע10/01/2022

מספר בקשה:4

בפני

כב' השופטת הבכירה ניצה מימון שעשוע

מבקש

גד אבידור, קמ"ט מסחר תעשיה ומכרות –
המינהל האזרחי איו"ש

נגד

משיבים

1.גיתית - כפר שיתופי של משקי חרות בית"ר בע"מ

2.רשפים אגודה שיתופית בע"מ

החלטה

לפני בקשה לסילוק התביעה על הסף.

התביעה הוגדרה כתביעה נזיקית כספית ובה מלינות המשיבות על כך שהמבקש, במסגרת תפקידו, מונע מהמשיבות קבלת רשיון חציבה על אף שעמדו בדרישות.

נטען כי עיכוב מתן הרשיון משך שנתיים גורם למשיבות נזקים כספיים.

נטען כי המבקש מעלה דרישה "סחטנית" כי המשיבות תחבורנה לחברת שפיר הנדסה אזרחית וימית בע"מ, כתנאי למתן הרשיון.

חלק הארי של כתב התביעה (ס' 15-48) מתאר את המהלכים שנקטו המשיבות משנת 2016 ואילך כדי לקבל רשיון חציבה (אחרי שהפעלת המחצבה הופסקה ע"י המינהל האזרחי בשנת 2003). נטען כי המבקש פועל בשרירות ונדרש באופן סתמי פיצוי נזיקי של מליון ₪ לצרכי אגרה.

המבקש, המיוצג ע"י המדינה - פמת"א, טוען בבקשה לסילוק על הסף כי התביעה הינה עתירה מנהלית ותקיפה עקיפה של מעשה מינהלי במסווה של תביעה נזיקית-כספית.

המבקש טוען כי הנזק הנטען בתביעה הינו תיאורטי בלבד ולא התגבש, וגם לו יוכחו העובדות המפורטות בכתב התביעה, עדיין לא יהיה בהן להוכיח כי המשיבות זכאיות לקבלת הרשיון, ומהם הדרישות והתנאים, ו/או הגורמים הנוספים המעורבים בקבלת ההחלטה העשויים להשהות את ההחלטה או להתנותה, כך שבכל מקרה לא יהיה בסיס לתביעה הכספית. כך לדוגמא, לא פורט בתביעה כי לא הושלמו ההליכים הנדרשים להקצאת המקרקעין אל מול הממונה. נטען כי מדובר בהליך ארוך ומורכב, יש חסמים תכנוניים ובעיות סביבתיות הכרוכות בהפעלת מחצבה, אישור שר הבטחון התקבל רק ב-9/21, ויש חוות דעת משפטית לגבי מתן רשיון בפטור מכרז, הנמצאת בשלבי הכנה אצל הלשכה המשפטית של הממונה. רק לאחר שלבים אלה, באם יצליחו, תינתן הרשאה זמנית של הממונה שהינה תנאי מקדים לרשיון חציבה. לפיכך, אין קשר בין התנהלותו הנטענת של קמ"ט מכרות (המבקש) לאי קבלת הרשיון המבוקש.

המשיבות בתגובתן לבקשה חזרו על טענותיהן בכתב התביעה לגבי התנהלותו של המבקש, וטענו כי מדובר בעילת תביעה "נזיקית אישית" גרידא.

לאחר ששקלתי את טענות הצדדים, אני מקבלת את טענת המבקש וקובעת כי כתב התביעה, בעיתויו הנוכחי, אינו מגלה עילה, ואין בו כדי להעניק למשיבות את הסעד המבוקש – לא את רשיון החציבה המיוחל וממילא לא את הרווחים התאורטיים (הנטענים) הגלומים בקבלתו.

על המשיבות להגיש עתירה מנהלית נגד כל הגורמים הממלכתיים הרלוונטיים, ככל שהן טוענות כי על הרשויות הממונות להעניק להן את הרשיון ללא מילוי כל השלבים המקדימים המפורטים בבקשה. כך גם ביחס לטענה, כי נדרשת מהן ע"י המבקש דרישה זרה של חבירה לחברת שפיר כתנאי לקבלת הרשיון.

התביעה נמחקת על הסף.

המשיבות ישאו בהוצאות המבקש בסך 3,000 ₪.

ניתנה היום, ח' שבט תשפ"ב, 10 ינואר 2022, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
30/11/2020 החלטה על בקשה של תובע 1 בקשה מוסכמת מטעם הצדדים אורן כרמלי צפייה
16/12/2021 החלטה על בקשה של נתבע 1 בקשה לסילוק התביעה על הסף ניצה מימון שעשוע צפייה
21/12/2021 החלטה שניתנה ע"י לירון גוטמן קייקוב לירון גוטמן קייקוב צפייה
26/12/2021 החלטה שניתנה ע"י לירון גוטמן קייקוב לירון גוטמן קייקוב צפייה
10/01/2022 החלטה על בקשה של נתבע 1 בקשה לסילוק התביעה על הסף ניצה מימון שעשוע צפייה