טוען...

החלטה על בקשה של נתבע 2 ביטול החלטה/פס"ד - בטרם חלפו 30 יום

אביגיל זכריה22/09/2020

בקשה מס' 3

בפני

כבוד השופטת אביגיל זכריה

מבקשות:

1. avis חברה לביטוח בע"מ

2. ילנה סידלר

נגד

משיבה:

רנא חנא זקנון

החלטה

זוהי בקשת המבקשות/הנתבעות לביטול פסק דין שניתן כנגדן ביום 7.9.20 בהיעדר התייצבות לפיו חויבו הן בתשלום חלק מסכום התביעה (16,906 ₪) בצירוף הוצאות משפט בסך כולל של 2,500 ₪ וזאת לאחר שלא התייצבו לדיון שנקבע לאותו יום.

המבקשות טוענות כי איחרו לדיון במספר דקות בשל עיכוב שחל בדיון קודם שהתקיים בבית משפט השלום בקריות ותאונה בדרך. עוד תיארו את מסכת האירועים שקדמה לדיון באופן העולה בקנה אחד עם עיקרי הדברים שמסר ב"כ התובעת/המשיבה. המבקשות טוענות כי אי ההתייצבות לדיון לא נבעה מזלזול בהליכי בית המשפט או מהתרשלות וכי היה מקום לכך שב"כ המשיבה יצור קשר טלפוני עם ב"כ המבקשות עובר למתן פסק דין. עוד הלינו על ההתנהלות הדיונית של המשיבה.

המשיבה בתגובתה עותרת לדחות את הבקשה בשים לב לכך שמלכתחילה ניתן פסק דין חלקי בלבד על סכום שאינו שנוי במחלוקת, הגם שהייתה פתוחה הדרך בפניה לעתור לקבלת מלוא סכום התביעה. לעניין ההתנהלות הדיונית הביעה המשיבה פקפוק מסוים באמור בתגובה לעניין קיומו של דיון קודם וכיו"ב שלא נזכר לטענתה בשיחות קודמות. לגופו של ענין נטען כי ביחס לסכום שאינו שנוי במחלוקת אין הגנה של ממש לנתבעות או מי מהן בשים לב להודאת בעלת הדין בהליך אחר.

בתשובה לתגובה חזרו המבקשות על עיקר הטענות מהבקשה ואין צורך לחזור על הדברים. לחילופין עתרו המבקשות להותיר את החיוב שאינו שנוי במחלוקת על כנו ולבטל את החיוב בהוצאות.

לאחר עיון בבקשה, בתגובה ובתשובה לתגובה ובאיזון המתאים בין הצדדים – דין הבקשה להתקבל ביחס לעתירה החלופית שהועלתה על ידי המבקשות בתגובתן לבקשה.

בנסיבות המקרה שבפניי סמכות בית המשפט לבטל את פסק הדין שניתן בהיעדר התייצבות הינה סמכות שבשיקול דעת הנבחנת על פי שני פרמטרים: הראשון - סיבת מחדלו של המבקש מלהתייצב לדיון והשני, העיקרי - סיכויי ההצלחה כי הגנתו תתקבל.

על כן, וככל שיעלה בידי המבקש להצביע על סיכויי הצלחת הגנתו ברף הנדרש לשם כך על פי ההלכה הפסוקה, הרי שבית המשפט ייטה לאפשר תיקון המחדל הדיוני שהתבטא באי ההתייצבות על ידי פסיקת הוצאות מתאימות. לעניין סיכויי הצלחת התביעה הרי שדי כי המבקש יראה כי הגנתו אפשרית.

אין מחלוקת של ממש בין הצדדים ביחס לנסיבות שאירעו יום לפני הדיון הקבוע בתיק במסגרתו עתרו המבקשות לדחיית מועד הדיון ואולם בקשתן לא טופלה עקב עיצומי המזכירות וממילא לא ניתנה בה החלטה נכון לשעת הדיון ועל כן היה על המבקשות להתייצב לדיון כנדרש. אין אני נדרשת לפרטים שמסרו או לא מסרו הצדדים זה לזה ביחס לדיונים אחרים והדבר אינו נדרש להכרעה ובכלל.

אין מחלוקת גם כי ב"כ המבקשות לא התייצבה לדיון במועד הנקוב לכך אלא בשעה מאוחרת יותר מזו הנקובה ואין בכוונתי להידרש לסוגיית מספר הדקות המדויק וכו', כך שהמחדל הדיוני אינו ברף גבוה ודומני שהצדדים היו יכולים להביא את הדברים לכדי פתרון ללא בזבוז זמן שיפוטי נוסף על זה שכבר בוזבז בהתנהלות המתוארת.

לעניין סיכויי התביעה - בשים לב לכך שלעמדת המבקשות בכתב ההגנה ישנו סכום שאינו אמור להיות שנוי במחלוקת, שהוא הסכום בו חויבו הן בפסק הדין החלקי, הרי שסיכויי התביעה ביחס לסכום זה הינם נמוכים וטוב עשו המבקשות שהתאימו בקשתן בהתאם לכך. יפה עשתה המשיבה שלא עתרה בדיון למתן פסק דין על מלוא הסכום מטעמים חבריים והדבר אך מחזק התרשמותי כי הצדדים היו יכולים להביא לפתרון העניין ללא צורך בהכרעה מנומקת זו.

לכך מצטרף הנתון שממילא ניתן פסק דין חלקי בלבד וכי התיק קבוע להמשך שמיעה כך שיהיה ניתן לקבוע את שיעור ההוצאות המלא בסוף ההליך תוך הבאה בחשבון של כל הפרמטרים הדרושים באופן שאין בו כדי לגרום עוות דין למשיבה.

משכך, ובהתאם לעתירתן החלופית של המבקשות אני מורה על ביטול רכיב ההוצאות שנקבע בפסק הדין החלקי. החיוב בסכום שאינו שנוי במחלוקת כפי שנקבע בפסק הדין החלקי יישאר על כנו.

שיעור ההוצאות הכולל ייפסק במסגרת פסק הדין המשלים שיינתן בהליך ככל שלא יעלה בידי הצדדים להגיע להסכמה אחרת.

התיק קבוע לשמיעת ראיות ליום 18.11.20 שעה 12:30.

הצדדים יזמנו העדים מטעמם למועד שנקבע ולא תישמע טענה לעניין אי התייצבות של עד (לרבות בעל דין) שלא זומן עד ליום 30.9.20.

המזכירות תמציא ההחלטה לצדדים.

ניתנה היום, ד' תשרי תשפ"א, 22 ספטמבר 2020, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
23/02/2020 החלטה שניתנה ע"י עינת דינרמן עינת דינרמן צפייה
27/02/2020 החלטה שניתנה ע"י אביגיל זכריה אביגיל זכריה צפייה
22/09/2020 החלטה על בקשה של נתבע 2 ביטול החלטה/פס"ד - בטרם חלפו 30 יום אביגיל זכריה צפייה
17/11/2020 החלטה על בקשה של נתבע 2 בקשה אביגיל זכריה צפייה