טוען...

פסק דין שניתנה ע"י ג'ויה סקפה שפירא

ג'ויה סקפה שפירא09/05/2021

לפני כבוד השופטת ג'ויה סקפה שפירא

בעניין:

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי תשע"ח 2018

להלן: "החוק"

בעניין:

מרים מרגלית ברדה ת"ז 066407875

להלן: "היחידה"

בעניין:

עו"ד עמיד מחול (נאמן)

להלן: "הנאמן"

ובעניין:

ממונה על חדלות פירעון – מחוז ירושלים

להלן: "הממונה"

פסק דין

כללי

  1. ביום 25.3.21 ניתן צו לפתיחת הליכים בעניינה של היחידה ועו"ד עמיד מחול מונה כנאמן לניהול הליכי חדלות הפירעון. מדובר בהליך שני המתנהל בעניינה של היחידה, והליך קודם של פשיטת רגל שבו החלה, בוטל בשנת 2018.
  2. במסגרת הצו הוטל על היחידה תשלום חודשי בסך 150 ₪ והיא עמדה בתשלומים.
  3. הנאמן אישר 14 תביעות חוב בדין רגיל בסך כולל של 300,818 ₪. שתי תביעות חוב נוספות עודן נמצאות בבירור. על פי בדיקת הנאמן מדובר בחובות שחלקם נצברו בשל מחייה שוטפת, כאשר היחידה לא מיצתה את כושר השתכרותה מטעמים שונים, וגילתה אדישות מסוימת לחובותיה שהלכו ונערמו. לצד זאת, חוב מרכזי של כ- 99,000 ₪ נוצר בשל ערבות שחתמה היחידה לחובות של חברה שהייתה בבעלות בן זוגה הקודם, בתקופה שבה היה עליה לדעת שלא תוכל לשלם את הערבות אם זו תמומש.
  4. מהצעת הממונה שהוגשה לפי סעיף 154 לחוק עולה כי היחידה לא מסרה לנאמן מידע מלא כפי שנדרש ממנה, הדו"חות שהגישה לוקים בחסר ונעדר מהם מידע שעליו למד הנאמן ממקומות אחרים ונטען אף שביצעה פעולה של הברחת נכס- כלי רכב שהיה בבעלותה. הממונה הציע תכנית שיקום הכוללת תוספת של 67,200 ₪ לקופת הנשייה ב-48 תשלומים חודשיים על סך 1,400 ₪, בעוד שהמלצת הנאמן הייתה ל- 60 תשלומים בסך 1,400 ₪, ובסך הכל תוספת של 84,000 ₪ לקופת הנשייה. במהלך הדיון הסכים הממונה לקצר את תקופת התשלומים המומלצת ל- 40 חודשים.
  5. איש מן הנושים לא התייצב לדיון ולא התנגד בכתב לתכנית המוצעת.
  6. היחידה עצמה ביקשה ליתן לה הפטר לאלתר. לטענתה, היא מגדלת לבדה את חמשת ילדיה, שעבור שלושה מהם היא כלל לא מקבלת מזונות וכושר השתכרותה נופל מדמי המחיה בכבוד, היא חסרת נכסים וממשיכה לעבוד חרף מצבה הרפואי המאפשר לה שלא לעשות כן, מתוך רצון לכלכל בעצמה את משפחתה.

דיון והכרעה

  1. היחידה בת 37, גרושה בשנית ואם לחמישה קטינים, גרה בשכירות, סובלת ממחלה שבגינה נקבעו לה 45 אחוזי נכות זמנית, המזכים אותה בקצבת נכות על סך כ- 3,300 ₪ לחודש. היחידה עובדת כשכירה במשרה מלאה, ממצה את כושר השתכרותה ומשתכרת כ- 6,700 ₪ לחודש, אך על פי התרשמות הנאמן היא אינה מדווחת על הכנסות אמיתיות והוצאותיה מופרזות. היחידה מקבלת מזונות בסך 2,600 ₪ לחודש עבור שני ילדיה הגדולים, ואינה מקבלת דמי מזונות מאבי שלושת ילדיה הצעירים, אך לאחרונה הגישה תביעה לקבלת משמורת מלאה עליהם. יש להצטער על כך שהיחידה לא פעלה כדי לגבות את מזונות הילדים עד עכשיו, על פי דבריה בתצהיר שצירפה לתגובתה – נהגה כך מאחר ומדובר באבי ילדיה שעמו ניהלה חיים משותפים. מדובר בהתנהלות שיש בה חוסר תום לב כלפי נושי היחידה, שכן היא נמנעת מלמצות מקור הכנסה שהיא זכאית לו ובכך פוגעת בנושים. מכל מקום בקביעת התשלום החודשי יש לייחס לתא המשפחתי גם הכנסה רעיונית של דמי המזונות עבור שלושת הילדים הצעירים, בסכום מינימלי של 2,500 ₪, כהצעת הנאמן והממונה.
  2. לנוכח היקף הכנסותיה של היחידה, ובשים לב לדמי המחיה בכבוד שנקבעו על פי אמות המידה של הממונה על חדלות פירעון ביחס למשפחה בגודל משפחתה של היחידה, מובן כי היא אינה עומדת בתנאים המצדיקים מתן הפטר לאלתר.
  3. הנאמן טען בהמלצתו כי היחידה ביצעה לכאורה פעולה של גריעת נכס מקופת הנשייה. במהלך הדיון שהתקיים לפני התברר כי ליחידה היה רכב מסוג אודי, שקיבלה, לטענתה, מאבי שלושת ילדיה הצעירים טרם פרידתם ועוד טרם פתיחת ההליך. עוד טענה היחידה כי לא רצתה ברכב, שלא תאם את צרכיה ולכן תוך כדי ההליך מסרה אותו לאחיה, ובסיוע כספי מצד אחיה קנתה רכב אחר, מיצובישי אאוטלנדר, שתואם את צרכיה, ושוויו המוערך הוא כ- 29,500 ₪ אך הממונה לא המליץ לממשו. לטענת היחידה, היא פעלה בעניין זה בשקיפות ועל כן לא מדובר בהברחת נכסים.

אני מתקשה לקבל את טענת היחידה. הגם שלדבריה היא קיבלה את הרכב עוד טרם הפתיחה בהליכים, דבר קיומו של הרכב הוסתר ולא צוין בבקשה למתן צו לפתיחה בהליכים. בדיון שהתקיים לפני נימקה ב"כ היחידה התנהלות זו בכך שבאותה עת הרכב טרם נרשם על שמה של היחידה. לא ניתן לקבל נימוק זה, שכן, כידוע, הרישום של כלי רכב אינו מעיד בהכרח על הבעלות בו, ואפילו ב"כ היחידה עצמה בראשית דבריה בדיון התייחסה אל הרכב כאל רכב שהיה בבעלותה של היחידה, עוד טרם הפתיחה בהליכים (ראו עמ' 2 שורה 5 לפרוטוקול הדיון מיום 5.5.21). בנסיבות אלה העברת הרכב לרשות אחיה של היחידה והחלפתו ברכב אחר ללא קבלת היתר מהנאמן ומבית המשפט מהווה לא רק גריעת נכסים מקופת הנשייה אלא גם יצירת חוב חדש כלפי אחיה תוך כדי ההליך. התנהלות זו שמהווה חוסר תום לב בניהול ההליך מצדיקה את הארכת תקופת התשלומים. הצדקה נוספת להארכת תקופת התשלומים נובעת מהעובדה כי מדובר בהליך חדלות פירעון שני של היחידה בשבע השנים האחרונות, וכן מהתרשמות הנאמן ביחס לאופן יצירת החובות על ידי היחידה.

  1. הסיבה היחידה בשלה לא מצאתי להעדיף את עמדת הנאמן על פני עמדתו של הממונה על חדלות פירעון ביחס לתקופת התשלומים היא העובדה כי מדובר ביחידה שהיא צעירה, אם יחידנית לחמישה קטינים, העושה מאמצים לעבוד חרף המחלה ממנה היא סובלת, התנהלות שהיא ראויה ומצדיקה עידוד של היחידה על מנת לאפשר לה לפתוח בדרך כלכלית חדשה בהקדם.

עם זאת, לא מצאתי לחרוג ולקצר עוד את תקופת התשלומים מעבר להמלצתו המקורית של הממונה בדו"ח מיום 4.5.21, זאת לנוכח ריבוי הנסיבות המצדיקות את הארכת תקופת התשלומים.

  1. בקביעת התשלום החודשי שיוטל על היחידה, שקלתי את כושר השתכרותה, השתכרותה וכושר הכנסתה, את דמי המחייה שנקבעו על ידי הממונה על חדלות פירעון למשפחה בגודל משפחתה של היחידה, וכן את ההטבה הכלכלית המגולמת בעובדה שרכבה של היחידה בשווי של כ- 29,500 ₪ לא הומלץ למימוש או לפדיון זכויותיה בו.
  2. לנוכח האמור לעיל, ניתן בזה צו לשיקום כלכלי בהתאם לסעיף 161 לחוק בתנאים המפורטים להלן:
  3. תשלומים לקופת הנשייה- על היחידה להוסיף לקופת הנשייה סך של 67,200 ₪, שישולמו ב-48 תשלומים חודשיים שווים ורצופים על סך 1,400 ₪ כל אחד.
  4. נכסים הנכללים בקופת הנשייה ואופן מימושם – בהתאם להצעת הממונה, ליחידה אין נכסים למימוש. בעניין זה חל סעיף 164 לחוק באופן שנכס שיוקנה ליחידה במהלך תקופת התשלומים ייכלל בנכסי קופת הנשייה, למעט נכסים על פי ההתניות הנקובות שם.
  5. תחולת ההגבלות – החובות וההגבלות אשר הוטלו על היחידה במסגרת הצו לפתיחה בהליכים יוסיפו לחול עד לסיום מילוי הוראות הצו לשיקום כלכלי ואולם בתקופת התשלומים על היחידה להגיש דו"חות על הכנסות והוצאות אחת לשישה חודשים בלבד. במידת הצורך, ניתן לפנות לממונה על חדלות פירעון לביטול הגבלות לפי סעיף 143 לחוק או להתלייתן לפי סעיף 169 לחוק.
  6. בכפוף למילוי ההוראות דלעיל, תהיה היחידה פטורה מחובות העבר שלא ניתן לפרוע מנכסי קופת הנשייה, בהתאם לסעיף 174 לחוק.

ההפטר לא יחול על חובות המנויים בסעיף 175 לחוק. ככל שתביעת החוב של המרכז לגביית קנסות כוללת גם רכיב של קנס פלילי, הרי שרכיב זה לא ייכלל במסגרת ההפטר.

  1. הפרת תנאי תכנית הפירעון – במידה והיחידה תפר את הוראות הצו לשיקום כלכלי, תהיה חשופה לסנקציות על פי הוראות החוק כדלקמן:
  2. הארכת תקופת התשלומים – בהתאם להמלצת הממונה והנאמן, ניתן יהיה להאריך את תקופת התשלומים בכל אחד מן המקרים הבאים:
  3. היחידה לא קיימה תנאי מתנאי הצו לשיקום כלכלי, ובכלל זה אם אינה עומדת בחובת התשלומים הקבועה בצו;
  4. היחידה נהגה בחוסר תום לב, במטרה לנצל לרעה את ההליכים;
  5. היחידה לא שיתפה פעולה עם הנאמן או הממונה;
  6. היחידה הפרה את ההגבלות שהוטלו עליה באופן שהיתה עלולה לפגוע בהליך חדלות הפירעון;
  7. ליחידה חוב אשר נוצר באחת מן הנסיבות הבאות –
  8. מהתחייבות או מהתקשרות בעסקה בהיקף משמעותי שביצעה היחידה בעת שידעה או שהיה עליה לדעת כי יש סיכוי גבוה שלא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה;
  9. נוצר מהזנחה חמורה בניהול ענייניה הכלכליים של היחידה, שנעשתה בחוסר תום לב;
  10. מקורו בחובת תשלום פיצויים לפי סעיף 77 לחוק העונשין;
  11. היחידה ביצעה פעולה כאמור בסעיפים 219 עד 221 לחוק במטרה להעדיף נושה על פני נושים אחרים, לגרוע נכסים מקופת הנשייה או להבריח נכסים;
  12. ניתן לגבי היחידה צו לפתיחת הליכים אחר בשבע השנים שקדמו לתחילת הליכי חדלות הפירעון.
  13. הגדלת סכומי התשלומים – הממונה יהיה רשאי להגדיל את סכומי התשלומים החודשיים, לאור שינוי נסיבות או גילוי עובדות חדשות.
  14. הטלת הגבלות – במקרה של הפרת הוראות צו זה, בית המשפט רשאי להטיל מחדש הגבלה שהוסרה על ידי הממונה בהתאם לסעיף 169 לחוק.
  15. ביטול הליך – בית המשפט רשאי לבטל צו זה ו/או הפטר שניתן ליחידה, בהתקיים התנאים הקבועים בסעיף 176 לחוק; או לבטל את הצו לפתיחת הליכים בהתקיים התנאים הקבועים בסעיף 183 לחוק. ביטול צו אינו פוגע בתוקפם של מכירה, העברה, תשלום או פעולה משפטית אחרת שנעשו כדין לפני הביטול.
  16. הסתרת מידע מבית המשפט או מהממונה בנוגע לזכויות היחידה, עלולה להוביל לביטול צו זה וההפטר שניתן או ביטול ההליך. כמו כן, הדבר עלול להוביל להגשת אישום פלילי בהתאם לסעיף 346 לחוק.
  17. הקניית נכסים לקופת הנשייה – כל נכס, כספים וזכויות להם זכאית היחידה מכל מקור שהוא ולא דווחו במהלך הליכי חדלות הפירעון, יועברו לקופת הנשייה מיד עם גילויים בין אם נתגלו לאחר אישור התכנית לשיקום כלכלי, לאחר סיום ביצועה או אף לאחר מתן הפטר חלוט.
  18. הנאמן יפעל ליישום הצו לשיקום כלכלי ויפקח על עמידתה של היחידה בתנאיו.
  19. הממונה יפנה לבית המשפט בכל בקשה נדרשת במקרה של הפרת הצו על ידי היחידה.
    לחילופין, הממונה יגיש דו"ח מסכם לבית המשפט לצורך מתן הפטר בתום תקופת התשלומים.
  20. זכות ערעור לבית המשפט המחוזי בירושלים על פי החוק.
  21. המזכירות תעביר העתק פסק הדין לצדדים.

ניתן היום, כ"ז אייר תשפ"א, 09 מאי 2021, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
17/12/2020 החלטה על בקשה של מבקש 1 קבלת מסמכים ג'ויה סקפה שפירא צפייה
09/02/2021 החלטה על בקשה של מבקש 1 בקשה לצירוף נושה מוצהר לרשימת הנשיה ג'ויה סקפה שפירא צפייה
27/04/2021 החלטה על בקשה של מבקש 1 בקשה אחרת/הודעה בענייני חדל"פ/פש"ר/פר"ק ג'ויה סקפה שפירא צפייה
09/05/2021 פסק דין שניתנה ע"י ג'ויה סקפה שפירא ג'ויה סקפה שפירא צפייה