טוען...

פסק דין שניתנה ע"י ג'ויה סקפה שפירא

ג'ויה סקפה שפירא05/05/2021

לפני כבוד השופטת ג'ויה סקפה שפירא

בעניין:

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי תשע"ח 2018

להלן: "החוק"

בעניין:

שמעון אקשטין ת"ז 313309346

להלן: "היחיד"

בעניין:

עו"ד שלומי שריקי (נאמן)
להלן: "הנאמן"

ובעניין:

ממונה על חדלות פירעון – מחוז ירושלים

להלן: "הממונה"

פסק דין

  1. ביום 3.3.20 ניתן צו לפתיחת הליכים בעניינו של היחיד ועו"ד שלומי שריקי מונה כנאמן לניהול הליכי חדלות הפירעון.
  2. במסגרת הצו הוטל על היחיד תשלום חודשי בסך 150 ₪ עד ליום 10.7.20, וממועד זה הועלה התשלום החודשי לסך של 300 ₪. היחיד לא עמד בתשלומים כסדרם וחוב הפיגורים שלו עומד על סך של 1,050 ש"ח. לצד זאת החסיר היחיד לאורך תקופת הביניים חלק מן המסמכים שנדרשו על ידי הנאמן או שהוא היה מחויב בהגשתם על פי החוק.
  3. הנאמן אישר חמש תביעות חוב בסך כולל של 218,626 ₪, כולם חובות בדין רגיל. אין התרשמות של הנאמן כי איזה מהחובות נוצר בחוסר תום לב.
  4. היחיד כבן 25, גרוש ואב לקטין שאותו הוא מגדל לבדו לאחר שגרושתו, אמו של הקטין, נפטרה. היחיד מתגורר בדירה בבעלות בני משפחתו, עובד וממצה את כושר ההשתכרות שלו. עם זאת הנאמן קבע כי היחיד אינו עומד במסגרת הוצאות סבירה והתרשם כי ההוצאות שפורטו בדו"חות הן מופרזות והוגדלו לצורך ההליך.
  5. בדו"ח ממצאי הבדיקה שערך ציין הנאמן כי על פי כושר ההשתכרות וההכנסה בפועל של היחיד, ועל פי אמות המידה של הממונה על חדלות פירעון ביחס לדמי מחיה בכבוד למשפחה בגודל התא המשפחתי של היחיד, יש לקבוע תשלום חודשי בסך של 1,400 ₪ למשך 36 חודשים, אך לנוכח הנסיבות האישיות הטראגיות של היחיד המליץ לנהוג בו לפנים משורת הדין ולהעמיד את התשלום החודשי על סך של 1,000 ₪. הנאמן המליץ בנוסף על מימוש קרן ההשתלמות של היחיד.
  6. הממונה על חדלות פירעון המליץ על תכנית לשיקום כלכלי הכוללת תוספת של 46,800 ₪ לקופת

הנשייה ב-36 תשלומים על סך 1,300 ₪ כל אחד, לצד מימוש קרן ההשתלמות של היחיד.

  1. היחיד ביקש לאמץ את המלצתו של הנאמן כפי שהוגשה לממונה על חדלות פירעון, תוך שהדגיש את נסיבות חייו הטראגיות ובהן פטירתה של גרושתו והעובדה כי הוא מגדל את בנו לבדו. נטען כי היחיד מתגורר עם הוריו כדי לחסוך בהוצאות וכי אם ירצה לשכור דירה, סכום ההוצאה החודשית של התא המשפחתי יגדל. ב"כ היחיד הדגיש שוב ושוב את רצונו של היחיד לשקם את עצמו מבחינה כלכלית וטען כי הותרתו בהליך המכביד עליו למשך זמן רב עשויה לפגוע ביחיד בהיבטים שונים של חייו האישיים.
  2. איש מן הנושים לא התייצב לדיון ולא מסר עמדה בכתב המתנגדת לתכנית השיקום הכלכלי שהוצעה.
  3. בקביעת גובה התשלום החודשי שקלתי את הכנסות התא המשפחתי מעבודת היחיד וממקורות נוספים ואת דמי המחייה בכבוד שנקבעו באמות המידה של הממונה על חדלות פירעון ביחס למשפחה בגודל דומה. עוד שקלתי את העובדה כי היחיד צבר פיגורים גם כאשר התשלום החודשי שהיה עליו לשלם עמד על סכום זעום.
  4. על בית המשפט חובה לשקול גם את עניינם של הנושים ואת זכותם לגבות את חובותיהם. לפיכך, נסיבותיו האישיות המצערות של היחיד אינן מצדיקות את הפחתת התשלום החודשי, כאשר על פי המדדים שצוינו, היחיד יכול לעמוד בתשלום שהומלץ על ידי הממונה.
  5. אדגיש כי קביעת התשלום החודשי בתקופת התשלומים מתבססת על הנתונים העובדתיים הקיימים בעת מתן הצו לשיקום כלכלי, ועל כן מובן כי אין מקום לשקול כעת אפשרויות אחרות כגון רצון של היחיד להפסיק להתגורר אצל הוריו ולשכור דירה. מכל מקום, בקביעת דמי המחייה נשקלו ממילא הוצאות דיור, כך שגם אם היחיד יבקש לשכור דירה בנפרד ממשפחתו, הרי שהוצאה זו כלולה בדמי המחייה שעל בסיסם נקבע התשלום החודשי.
  6. לנוכח האמור לעיל, ניתן בזה צו לשיקום כלכלי בהתאם לסעיף 161 לחוק בתנאים המפורטים להלן:
  7. הסרת המחדלים- היחיד ישלם את חוב הפיגורים בשלושה תשלומים חודשיים שווים ורצופים על סך 350 ₪ כל אחד שישולמו בנוסף לתשלומים המפורטים בסעיף ב' להלן החל מחודש יוני 2021.

היחיד ישלים את המסמכים שנדרשו על ידי הנאמן עד ליום 3.6.21.

  1. תשלומים לקופת הנשייה- על היחיד להוסיף לקופת הנשייה סך של 46,800 ₪, שישולמו ב-36 תשלומים חודשיים שווים ורצופים על סך 1,300 ₪ כל אחד.
  2. נכסים הנכללים בקופת הנשייה ואופן מימושם – קרן ההשתלמות של היחיד תמומש בתום תקופת התשלומים אם לכשיגיע מועד פירעונה, לפי המאוחר. כספים נזילים ולא מוגנים בקופות גמל, ככל שישנם, ימומשו לקופת הנשייה.

בהתאם להצעת הממונה, מעבר לאמור לעיל, ליחיד אין נכסים נוספים למימוש. בעניין זה חל סעיף 164 לחוק באופן שנכס שיוקנה ליחיד במהלך תקופת התשלומים ייכלל בנכסי קופת הנשייה, למעט נכסים על פי ההתניות הנקובות שם.

  1. תחולת ההגבלות – החובות וההגבלות אשר הוטלו על היחיד במסגרת הצו לפתיחה בהליכים יוסיפו לחול עד לסיום מילוי הוראות הצו לשיקום כלכלי ואולם בתקופת התשלומים על היחיד להגיש דו"חות על הכנסות והוצאות אחת לשישה חודשים בלבד. במידת הצורך, ניתן לפנות לממונה על חדלות פירעון לביטול הגבלות לפי סעיף 143 לחוק או להתלייתן לפי סעיף 169 לחוק.
  2. בכפוף למילוי ההוראות דלעיל, יהיה היחיד פטור מחובות העבר שלא ניתן לפרוע מנכסי קופת הנשייה, בהתאם לסעיף 174 לחוק.

ההפטר לא יחול על חובות המנויים בסעיף 175 לחוק.

  1. הפרת תנאי תכנית הפירעון – במידה והיחיד יפר את הוראות הצו לשיקום כלכלי, יהיה חשוף לסנקציות על פי הוראות החוק כדלקמן:
  2. הארכת תקופת התשלומים – בהתאם להמלצת הממונה והנאמן, ניתן יהיה להאריך את תקופת התשלומים בכל אחד מן המקרים הבאים:
  3. היחיד לא קיים תנאי מתנאי הצו לשיקום כלכלי, ובכלל זה אם אינו עומד בחובת התשלומים הקבועה בצו;
  4. היחיד נהג בחוסר תום לב, במטרה לנצל לרעה את ההליכים;
  5. היחיד לא שיתף פעולה עם הנאמן או הממונה;
  6. היחיד הפר את ההגבלות שהוטלו עליו באופן שהיה עלול לפגוע בהליך חדלות הפירעון;
  7. ליחיד חוב אשר נוצר באחת מן הנסיבות הבאות –
  8. מהתחייבות או מהתקשרות בעסקה בהיקף משמעותי שביצע היחיד בעת שידע או שהיה עליו לדעת כי יש סיכוי גבוה שלא יוכל לעמוד בהתחייבויותיו;
  9. נוצר מהזנחה חמורה בניהול ענייניו הכלכליים של היחיד, שנעשתה בחוסר תום לב;
  10. מקורו בחובת תשלום פיצויים לפי סעיף 77 לחוק העונשין;
  11. היחיד ביצע פעולה כאמור בסעיפים 219 עד 221 לחוק במטרה להעדיף נושה על פני נושים אחרים, לגרוע נכסים מקופת הנשייה או להבריח נכסים;
  12. ניתן לגבי היחיד צו לפתיחת הליכים אחר בשבע השנים שקדמו לתחילת הליכי חדלות הפירעון.
  13. הגדלת סכומי התשלומים – הממונה יהיה רשאי להגדיל את סכומי התשלומים החודשיים, לאור שינוי נסיבות או גילוי עובדות חדשות.
  14. הטלת הגבלות – במקרה של הפרת הוראות צו זה, בית המשפט רשאי להטיל מחדש הגבלה שהוסרה על ידי הממונה בהתאם לסעיף 169 לחוק.
  15. ביטול הליך – בית המשפט רשאי לבטל צו זה ו/או הפטר שניתן ליחיד, בהתקיים התנאים הקבועים בסעיף 176 לחוק; או לבטל את הצו לפתיחת הליכים בהתקיים התנאים הקבועים בסעיף 183 לחוק. ביטול צו אינו פוגע בתוקפם של מכירה, העברה, תשלום או פעולה משפטית אחרת שנעשו כדין לפני הביטול.
  16. הסתרת מידע מבית המשפט או מהממונה בנוגע לזכויות היחיד, עלולה להוביל לביטול צו זה וההפטר שניתן או ביטול ההליך. כמו כן, הדבר עלול להוביל להגשת אישום פלילי בהתאם לסעיף 346 לחוק.
  17. הקניית נכסים לקופת הנשייה – כל נכס, כספים וזכויות להם זכאי היחיד מכל מקור שהוא ולא דווחו במהלך הליכי חדלות הפירעון, יועברו לקופת הנשייה מיד עם גילויים בין אם נתגלו לאחר אישור התכנית לשיקום כלכלי, לאחר סיום ביצועה או אף לאחר מתן הפטר חלוט.
  18. הנאמן יפעל ליישום הצו לשיקום כלכלי ויפקח על עמידתו של היחיד בתנאיו.
  19. הממונה יפנה לבית המשפט בכל בקשה נדרשת במקרה של הפרת הצו על ידי היחיד.
    לחילופין, הממונה יגיש דו"ח מסכם לבית המשפט לצורך מתן הפטר בתום תקופת התשלומים.
  20. זכות ערעור לבית המשפט המחוזי בירושלים על פי החוק.
  21. המזכירות תעביר העתק פסק הדין לצדדים.

ניתן היום, כ"ג אייר תשפ"א, 05 מאי 2021, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
26/04/2021 החלטה שניתנה ע"י ג'ויה סקפה שפירא ג'ויה סקפה שפירא צפייה
26/04/2021 החלטה על בקשה של משיב 1 הצעת הממונה למתן צו שיקום כלכלי ובקשה לביטול הדיון הקבוע ליום 27.4.2021 ג'ויה סקפה שפירא צפייה
05/05/2021 פסק דין שניתנה ע"י ג'ויה סקפה שפירא ג'ויה סקפה שפירא צפייה
05/05/2021 החלטה על בקשה של מבקש 1 עדכון בדבר עיכוב ג'ויה סקפה שפירא צפייה