טוען...

פסק דין שניתנה ע"י יפעת מישורי

יפעת מישורי02/06/2020

בפני

כבוד השופטת, סגנית הנשיא יפעת מישורי

מערערת

גוד פלייש בע"מ

נגד

משיב

הבנק הבינלאומי הראשון לישראל בע"מ

פסק דין

בפני ערעור בהתאם להוראות חוק שיקים ללא כיסוי, תשמ"א-1981

הצדדים הסמיכו את בית המשפט לפסוק על סמך החומר הקיים בתיק וזאת כפי שעולה מתיק בית המשפט.

לטענת המערערת, היא סגרה את החשבון במהלך יולי 2019 וכי בעת סגירתו לא היו בו יתרות שליליות. על אף האמור, בספטמבר אותה השנה קיבלה בתדהמה הודעה מבנק ישראל כי החשבון מוגבל וזאת נוכח אי כיבוד 10 שיקים בשנה קלנדרית. לשיטתה היא לא ידעה ולא יכלה הייתה לצפות כי החשבון יוגבל שכן הוא היה כבר סגור ללא יתרה שלילית מחודש יולי 2019. באשר לשיקים שבוטלו בטרם סגירת החשבון, נטען ביחס לשיקים אלו כי החשבון היה ביתרת זכות או כי הופקדו באותו יום כספים או כי היה יסוד סביר למשיב לכבד את השיקים כי המערערת היא חברה רווחית הלכה למעשה.

לטענת המשיב, הערעור הוגש באיחור רב ובניגוד לאמור בחוק שיקים ללא כיסוי כך שכבר מטעם זה בלבד די כדי להביא לדחיית הערעור. באשר ל-8 שיקים שהופקדו בטרם סגירת החשבון, טוען המשיב כי שעה שהחשבון היה ביתרה שלילית בתום יום העסקים ולכן כל כולם סורבו כדין. באשר ל-2 שיקים נוספים הרי שאלו לא כובדו שעה שהחשבון היה סגור.

לאחר שעיינתי ובחנתי את כלל הטענות, עולה כי יש מקום לקבל את טענות המשיב לעניין דחיית הערעור וזאת מן הפן המשפטי. אכן כלל השיקים שבוטלו וזאת באופן התואם את הוראות הדין והיחסים החוזיים שבין הצדדים. ויובהר כי לא מצאתי כל מקום לקבל כל טענה ולו לכאורית כנגד התנהלות המשיב. חשבון שהוא סגור - אין לבנק כל יסוד או הצדק לקבל שיקים לחיוב. אחרת הבנק יפעל בניגוד לחובות המוטלות עליו ולרבות כלפי יתר הבאים בשעריו.

יחד עם זאת, מעיון מעמיק בהתנהלות הצדדים כפי שהיא עולה מהטענות ומהנספחים לא ניתן לומר כי המערערת פועלת בחוסר תום לב או באופן כזה אשר יש בו כדי לסגור את דלתות בית המשפט בפנייה. כמו כן, באשר לטענות בעניין המצב החל במדינה ושעת החירום נוכח מגיפת הקורונה, הרי שאין במגיפה זו הצדק לקבל את הערעור וזאת שעה שכל השיקים סורבו ללא כל קשר למגיפה.

האיזון הראוי אשר יש להחיל בנסיבות המקרה דנן הוא כי ממניין השיקים שסורבו ייגרעו שני שיקים ואלו האחרונים שמופיעים ברשימה המצורפת לערעור. החלטה זו נעשית משיקולי צדק בלבד ומתוך הבנה כי אלו סורבו שעה שהחשבון סגור ולא מצאתי כי המערערת הפנתה אותם בחוסר תום לב. תקלות אכן קורות וראוי כי בית המשפט יהא ער לתקלות אלו מחד ומאידך לא יאפשר התנהלות שאינה תקינה ולכן השיקים שבוטלו בטרם סגירת החשבון יוותרו ברשימת השיקים שנגרעו.

יודגש כי פסק הדין אינו מורה למשיב לכבד את השיקים אלא רק שאלו ייגרעו מהרשימה בלבד.

נוכח האופן בו הסתיים ההליך הנני מורה כי כל צד יישא בהוצאותיו וזה האיזון הראוי נוכח תוצאת פסק הדין.

המזכירות תמציא את פסק הדין לצדדים ותסגור את התיק.

ניתנה היום, י' סיוון תש"פ, 02 יוני 2020, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
23/03/2020 החלטה על בקשה של מערער 1 בקשה לסעד זמני רים נדאף צפייה
02/06/2020 פסק דין שניתנה ע"י יפעת מישורי יפעת מישורי צפייה