טוען...

החלטה שניתנה ע"י דן סעדון

דן סעדון28/07/2020

בפני

כבוד השופט דן סעדון

מבקשת

אורנה זיו, ת"ז 055318885
ע"י עו"ד טייב

נגד

משיבים

1. ממונה על חדלות פירעון – מחוז תל אביב

2. יוסף וינראוך (נאמן)

החלטה

לפני בקשת המבקשת (להלן: "היחידה") לאשר הנפקת פנקס שקים על מנת לאפשר לה לשלם דמי שכירות.

ביום 25.5.20 ניתן צו פתיחת הליכים בעניינה של היחידה [ להלן: "הצו"]. סעיף 8 לצו קובע כי בתקופת הביניים (כהגדרתה בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי תשע"ח – 2018) תהא היחידה לקוחה מוגבלת חמורה כמשמעות המונח בחוק שקים ללא כיסוי תשמ"א – 1981 [להלן: "החוק"]. כפועל יוצא, מנועה היחידה למסור למשכיר שקים למשכיר לצורך תשלום עבור דמי שכירות לדירתה ומכאן הבקשה. בבקשה מציינת המבקשת בין היתר כי פנתה למשכיר הדירה, שטחה בפניו את בעייתה הכלכלית והציעה לו לקבל תשלום במזומן או בהעברה בנקאית אך המשכיר עומד על בקשתו לקבל את דמי השכירות בשקים "ושולל כל חלופה אחרת".

הנאמן מתנגד לבקשה. בתגובתו מציין הנאמן כי היחידה לא הצביעה על מקור חוקי המאפשר להיעתר לבקשתה. הנאמן תומך עמדתו באמור ברע"א 872/17 פלוני נ' עו"ד סטמרי שם נדחתה בקשה דומה. הנאמן מציין כי ניתן במקרה זה לאשר הקמת הוראת קבע של היחידה לטובת המשכיר, כמצוין בפסק הדין בעניין פלוני.

דיון והכרעה

אפתח ואומר כי בקשת המבקשת אינה כוללת עתירה לבטל את הגבלתה כלקוחה מוגבלת חמורה, כמשמעות ביטוי זה בחוק. לעניין זה חשיבות שכן כפי שנראה, ללא הסרת הגבלה זו קיים קושי להיעתר לבקשה. נושא הנפקת פנקס שקים בנסיבות הדומות לאלה של המבקשת נדון בעניין פלוני. מעיון בפסק הדין עולה כי עמדת הבנק (הנמשך) באותו הליך הייתה כי "ההגבלות המוטלות על המבקשים מכוח צו הכינוס אינן מאפשרות לו להנפיק להם פנקסי שיקים". ואכן, סעיף 4 (ג) לחוק קובע כי "לקוח מוגבל חמור לא ימשוך שיק על שום חשבון". במצב דברים זה, נראה כי ההגבלה המוטלת על המבקשת מכוח החוק אינה מאפשרת לשקול פתרון של הנפקת פנקס שקים שיימצא בידי הנאמן ובפיקוחו.

יתר על כן, מעיון בנספחי בקשת היחידה עולה כי זו הציעה למשכיר מספר אפשרויות לתשלום דמי השכירות. המשכיר ציין כי אי העברת שקים מהווה הפרה חמורה של הסכם השכירות אך לא צוין בנספחי הבקשה כי המבקשת הציעה, במסגרת החלופות השונות למסירת שקים, להקים עבור המשכיר הוראת קבע לצורך תשלום דמי שכירות והמשכיר סירב להצעה. מכאן שלא שוכנעתי כי המשכיר שולל אפשרות זו הנראית לכאורה פתרון ישים וסביר למצב שנוצר.

לאור האמור, בהינתן ההגבלה על היחידה כלקוחה מוגבלת חמורה כאמור בחוק נראה כי הפתרון של הנפקת פנקס שקים ייעודי שיוחזק על ידי הנאמן ובפיקוחו אינו ישים. כמו כן, לא עולה מן הבקשה ונספחיה כי אמצעים חלופיים סבירים להנפקת פנקס שקים ייעודי, כמו הקמת הוראת קבע, הוצעו למשכיר אך הוא סירב להם. במצב דברים זה לא מצאתי הצדקה להיעתר לבקשה.

ניתנה היום, ז' אב תש"פ, 28 יולי 2020, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
28/07/2020 החלטה שניתנה ע"י דן סעדון דן סעדון צפייה
03/11/2020 החלטה שניתנה ע"י דן סעדון דן סעדון צפייה