טוען...

פסק דין שניתנה ע"י צוריאל לרנר

צוריאל לרנר14/03/2021

בפני

כב' הרשם הבכיר צוריאל לרנר

תובע

שמעון אפריאט

נגד

נתבעים

1.אמנון בבלי

2.הכשרה חברה לביטוח בע"מ

פסק דין

1. תביעה זו עניינה נזק לכלי רכב, שהיו מעורבים בתאונת דרכים, אשר ארעה ביום 12.8.2019. התובע טוען לנזקים בסך כולל של 10,128 ₪, אולם תובע מחצי תמסכום זה, שכן הנתבעת 2 שילמה לתובע את מחצית הסכום. אין מחלוקת כי הנתבע 1 אחראי לתאונה, אולם העובדות הן, שרכב התובע נפגע מנגרר שהיה מחובר לרכב הנתבעים. הנתבע 1 ביטח את הרכב אצל הראל חברה לביטוח בע"מ (להלן – "הראל"), ואילו את הנגרר ביטח אצל הנתבעת 2 (להלן – "הכשרה").

2. את כתב ההגנה מטעמו הגישה הראל, שטענה, שמאחר שהיא ביטחה רק את הרכב, אין להשית עליה תשלום כלשהו, אלא לחייב את הכשרה במלוא התשלום. הנתבע עצמו הצטרף לעמדה זו, בטענה שכל תוצאה אחרת תחייבו בתשלום השתתפות עצמית פעמיים, שעה שמלכתחילה איש לא המליץ לו לבטח את שני הכלים אצל אותו מבטח.

3. הכשרה טוענת כי מאחר שהתאונה נגרמה על ידי נהיגת הרכב, אליו היה מחובר הנגרר, הרי שהדין הוא שעל שתי המבטחות לשאת בחלקים שווים בתשלום הנזק.

4. עמדה אחרונה זו היא אכן הדעה הרווחת בפסיקה, וגם אני הצטרפתי אליה במספר פסקי דין (ראו למשל תא"מ 38824-10-12 שניאור נ. ערב ואח' – שם הגעתי למסקנה זו גם במקרה בו בחר המבוטח ביודעין לוותר על הרחבה של פוליסת הביטוח שרכש עבור הרכב, כך שיכסה גם נגררים).

5. שמעתי בתשומת לב את טיעוניו של הנתבע 1 (שטען בעצמו, למרות הייצוג המשפטי), אולם נדמה כי אין בידי לסייע לו. השיקולים השונים העומדים בבסיס ההחלטה לבטח את שני הכלים אצל חברות ביטוח שונות אינם ידועים לי, ויתכן שהם נסמכים על שיקולים כלכליים כנים וראויים, ויתכן גם שהתקבלה עקב ייעוץ לקוי.

6. לא אוכל להידרש לסוגיה זו במסגרת ההליך שבפני, ויש להניח כי טוב יעשה הנתבע 1 אם יברר את העניין עם מי שייעץ לו בענייני ביטוח. מכל מקום, העובדה שעקב קיום שתי פוליסות יהיה על הנתבע לשאת פעמיים בהשתתפות העצמית אינה יכולה לשנות את התוצאה המשפטית הנכונה, הנובעת מקיום כפל ביטוח לאירוע.

7. לאור האמור, התוצאה היא שעל שתי הנתבעות לשאת בנזקים בחלקים שווים, ומאחר שהנתבעת 2 כבר עשתה כן, אני מקבל את התביעה נגד הנתבע 1 ודוחה אותה נגד הנתבעת 2.

8. הנתבע 1 ישלם לתובע את סכום התביעה, בצירוף האגרה כפי ששולמה (לרבות מחצית שניה, אם תחויב ותשולם), בצירוף שכ"ט עו"ד בסך 2,000 ₪. בנסיבות (ואולי לפנים משורת הדין), איני מחייב את הנתבע 1 בהוצאות הנתבעת 2. כל הסכומים האמורים ישולמו תוך 30 יום, אחרת ישאו הפרשי הצמדה למדד וריבית כדין מהיום.

ניתן היום, א' ניסן תשפ"א, 14 מרץ 2021, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
18/02/2021 החלטה שניתנה ע"י צוריאל לרנר צוריאל לרנר צפייה
18/02/2021 החלטה על בקשה של נתבע 1 מתן החלטה צוריאל לרנר צפייה
14/03/2021 פסק דין שניתנה ע"י צוריאל לרנר צוריאל לרנר צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 שמעון אפריאט יגאל פריי
נתבע 1 אמנון בבלי שגיא בנתאי
נתבע 2 הכשרה חברה לביטוח בע"מ דביר דמנד