טוען...

החלטה על בקשה של נתבע 1 בקשה למתן החלטה בדבר הוצאות

יגאל נמרודי04/03/2021

מספר בקשה:14

בפני

כבוד השופט יגאל נמרודי

התובעת

בארנו - אגודה שיתופית לאספקת מים באזור גן-יבנה בע"מ

נגד

הנתבע

צד שלישי

דידי הרצל

עמיר ורשבסקי

החלטה

הכרעה בשאלת הוצאות המשפט:

התובעת עתרה לפינוי הנתבע ממקרקעין ולחיובו בתשלום של דמי שימוש ראויים וכן בתשלום של פיצויים. הנתבע התגונן בפני התביעה ואף הגיש הודעה לצד שלישי. במקביל, הנתבע הגיש בקשה לסילוקה על הסף של התביעה, והתובעת עתרה בבקשה להעברת ההליך לבוררות.

בסופו של יום, לאחר דיון ממושך מחוץ לפרוטוקול, שהתקיים בישיבה הראשונה, הגיעו הצדדים – בסיוע חשוב של באי כוחם – להסכם, שקיבל תוקף של פסק-דין. בהסכם נקבע כי הנתבע יסלק ידו מאזור שכונה בהסכם מתחם הבאר, והתביעה – בכל הקשור לסעד הכספי – נמחקה.

סוגיית הוצאות ההליך המשפטי לא הוכרעה, וניתנה לצדדים זכות להעלות את טיעוניהם בסוגיה. הדרישה המהותית לחיוב בהוצאות באה מצד הנתבע.

פסיקה של הוצאות ההליך המשפטי מהווה חלק בלתי נפרד מההליך. נושא ההוצאות זכה להתייחסות ברורה בתקנות סדר הדין האזרחי, התשע"ט-2018.

ככלל, על בית המשפט להבטיח, כי זכייה של בעל דין בהליך המשפטי תבוא לידי ביטוי גם במסגרת פסיקת הוצאות ההליך. הסכמה של צדדים להביא לסיום המחלוקת ביניהם במסגרת פשרה אין פירושה כי בהכרח כל צד יישא בהוצאותיו. הצדדים רשאים לטעון לעניין היבט זה ולעתור לפסיקת הוצאות ההליך, והמשמעות היא כי על בית המשפט לבחון מיהו הצד שבמאזן המסכם זכה בהליך, מי ניהל את ההליך באופן שהסב הוצאות מיותרות לצד שכנגד וכיוצא באלה שיקולים רלוונטיים.

בעניינו: עיון בכתב התביעה מעלה, כי סעד הפינוי הוא הסעד העיקרי בתביעה. סעד זה אושר בהסכם, ולעניין זה – התובעת היא שזכתה בהליך. אכן, בהסכם צוין כי הנתבע עומד על טענתו לפיה הוא אינו מחזיק במתחם הבאר ולא עושה בה שימוש, אלא שבסוגיה זו לא נשמעו ראיות ולא נקבע ממצא עובדתי מובהק. אזכיר, בהקשר לכך, את ההסדר שהתייחס לאפשרות שלפיה הנתבע מחזיק במקום באמצעות צנרת של מערכת השקיה (ומסנן) שמשמשת אותו להשקיית שטחים אחרים. משסעד הפינוי אושר בפסק הדין, עולה כי נתון זה נזקף לחובת הנתבע, בכל הקשור למישור ההוצאות.

הסעד הכספי נמחק (דומה כי הסעד הכספי, כפי שנתבע, לא היה מבוסס כדבעי בעת שהוגשה התביעה). התנהלות התובעת, בכל הקשור להגשת הבקשה להעברת ההליך לבוררות, נמצאה כמהלך שהכביד ללא צורך על הנתבע, וללא ספק הסב לו נזק כספי, שבא לידי ביטוי בעלות שבוודאי הייתה כרוכה בהגשת טיעון בכתב (מפורט ומנומק). היבטים אלו נזקפים לחובת התובעת. הגשת הודעה לצד שלישי, בסופו של יום – נמצאה מיותרת (לנוכח התוצאה הקשורה עם הסעד הכספי שנתבע). נתון זה – על אף מכלול נסיבות העניין – אמור להיזקף לחובת הנתבע.

בסופו של יום, כשבוחנים הן את השיקולים לחובת התובעת, הן את השיקולים לחובת הנתבע, ואף שלא ניתן להסיק באופן מובהק באיזו מידה בדיוק אחראי כל אחד לתוצאה (ולמעשה – מחדליו ומעשיו של מי מן הצדדים משמעותיים יותר, מנקודת המבט של הוצאות ההליך) – מצאתי מקום לקבוע, כי כל צד יישא בהוצאותיו.

ניתנה היום, כ' אדר תשפ"א, 04 מרץ 2021, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
07/12/2020 החלטה על בקשה של תובע 1 בקשה להעברת התיק לבוררות יגאל נמרודי צפייה
18/12/2020 החלטה שניתנה ע"י יגאל נמרודי יגאל נמרודי צפייה
18/12/2020 החלטה על בקשה של תובע 1 תגובה לעניין מועד הדיון יגאל נמרודי צפייה
29/12/2020 החלטה על בקשה של תובע 1 תגובה לתשובת המשיב בבקשה להעברת התיק לבוררות יגאל נמרודי צפייה
04/01/2021 החלטה שניתנה ע"י יגאל נמרודי יגאל נמרודי צפייה
06/01/2021 החלטה על בקשה של תובע 1 הבהרה ביחס לתגובה שהוגשה ביום 3.1.2021 יגאל נמרודי צפייה
14/01/2021 החלטה על בקשה של תובע 1 בקשה מוסכמת להארכת מעד להגשת כתב הגנה יגאל נמרודי צפייה
31/01/2021 החלטה על בקשה של נתבע 1 בקשה לסילוק התביעה על הסף יגאל נמרודי צפייה
04/03/2021 החלטה על בקשה של נתבע 1 בקשה למתן החלטה בדבר הוצאות יגאל נמרודי צפייה