טוען...

פסק דין שניתנה ע"י ירון פנש

ירון פנש28/05/2022

בפני

כבוד השופט ירון פנש

מבקש

שלמה גוזל, ת"ז 034023903

נגד

משיבים

1. ממונה על חדלות פירעון – מחוז באר שבע והדרום

2. זיאד דבאח (נאמן)

3. הראל פנסיה וגמל בע"מ (נושה)

פסק דין

לחייב ניתן צו לפתיחת הליכים ביום 22.09.2020 לפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תשע"ח-2018 (להלן: "החוק").

לקראת הדיון שהתקיים ביום 16.05.2022 הוגשה הצעת הממונה אשר נתמכת בדו"ח ממצאי הבדיקה שהוכן על ידי הנאמן.

הצעת הממונה בעניינו של החייב היא מתן צו שיקום כלכלי שאינו כולל הפטר לאלתר. על פי פרטי ההצעה, הממונה המליצה להטיל על החייב חובת תשלומים חודשית לקופת הנשייה בסך של 3,400 ₪ במשך 48 חודשים כך שהסך הכולל שצפוי להתווסף לקופת הנשייה על פי הצעתה הוא 163,200 ₪.

יוטעם, כי על פי הצעת הממונה, תקופת התשלומים נקבעה לתקופה ארוכה יותר משלוש שנים, קרי, 48 חודשים, בשל מחדלי החייב אשר במועד הדיון טרם הגיש דוחותיו לממונה לתאריכים 12/21-03/22. על פי הצעת הממונה, צו התשלומים יתווסף לקרן השתלמות שתעמוד בעת נזילתה בסך מוערך של 56,000 ₪ וכספים שהצטברו בקופת הנשייה בסך של 46,839 ₪.

הנאמן הציע צו תשלומים מרוכך יותר לאור נסיבותיו של החייב, והעמיד את הסכום החודשי על סך של 3,000 ₪ למשך 45 חודשים, קרי 135,000 ₪ שצפויים כאמור להתווסף לקרן ההשתלמות וקופת הנשייה.

החייב הגיש התייחסותו לפיה, הוא לא יוכל לעמוד בצו התשלומים על פי הצעות הממונה והנאמן, ופירט אודות הכנסותיו, הוצאותיו, תשלום מזונות, וטיפול שיניים רחב אשר הוא עתיד לעבור.

יצוין, כי הנאמן אישר תביעות חוב ע"ס 245,081 ₪. הכנסתו של החייב ממשכורת כשכיר במפעל "פינצייה" בירוחם עומדת על 11,000-12,000 ₪.

כמו כן, במהלך הדיון נטען כי בנו של החייב כיום כבן 16 ולכן תשלום המזונות צפוי להסתיים בעוד כשנתיים.

לאחר ששקלתי בדבר, ובצורך לאזן בין שיקומו של החייב לפי החוק, לבין האינטרסים הכלכליים של הנושים, מצאתי לקבוע צו תשלומים מדורג כדלקמן:

ב- 24 החודשים הראשונים החייב ישלם לקופת הנשייה סך של 2,700 ₪ תשלומים חודשיים שווים כאשר התשלום הראשון ישולם עד ליום 20.06.2022 וב- 20 לכל חודש עוקב, ובסך הכל סך של 64,800 ₪.

ב- 24 החודשים הנוספים, החייב ישלם לקופת הנשייה סך של 3,300 ₪ תשלומים חודשיים שווים ובסך הכל סך של 79,200 ₪.

הסכום הצפוי להתווסף לקופת הנשייה כתוצאה מצו התשלומים הוא 144,000 אשר יתווסף לקרן ההשתלמות אשר צפויה לעמוד בעת נזילתה על סך של כ- 56,000 ₪ וכן הכספים שנצברו בקופת הנשייה על סך 46,839 ₪ , כך שהסכום הכולל המשוער שצפוי להיות מופקד בקופת הנשייה לאחר סיום ביצוע התשלומים ומימוש הנכסים הוא 246,839 ₪ אשר מהווה 100% דיבידנד לנושים מחד, ומתחשב בהוצאות החייב בטווח הקרוב מאידך.

החייב יהיה זכאי לקבל הפטר מחובותיו כנגד תשלום של 144,000 ₪ כמפורט לעיל ועל כך יתווספו הכספים שהצטברו בקופת הנשייה וכן כל נכס נוסף המוקנה על פי דין לקופת הנשייה.

תנאים כלליים

החייב יגיש דוחות כל 6 חודשים בצירוף אסמכתאות עיקריות לנאמנ/ת, וכן לב"כ הממונה באמצעות המערכת המקוונת.

בתקופת התשלומים על החייב לעמוד, בנוסף לחובות ולהגבלות המפורטות בצו לשיקום כלכלי, בכל החובות מכוח חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח- 2018 (להלן: "החוק"), תקנות חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ט-2019 (להלן: "התקנות"), והוראות הממונה, לרבות חובת הגשת דוחות על הכנסות והוצאות ודיווחים אחרים, החובה מכוח סעיף 138 לחוק לשתף פעולה עם הנאמן, לעשות את כל הנדרש לשם מימוש נכסי קופת הנשייה וחלוקתם בין הנושים ולהודיע על כל שינוי הנוגע למצבו הכלכלי כפי שדיווח עליו, ועוד.

על החייב להעביר לקופת הנשייה כל נכס מסוג כלשהו שהיה שייך לו במועד מתן הצו לפתיחת הליכים או שהוקנה לה עד למועד מתן האישור להפטר, לרבות זכויות בעיזבון, אשר לא דווח על ידו ולא צוין בצו לשיקום כלכלי זה. הנכס יועבר לקופת הנשייה מיד עם גילויו ובהתאם להוראות הממונה ו/או הנאמן. כן חל איסור על החייב לבצע בנכס כאמור כל פעולה.

על החייב לדווח לממונה ולנאמן על כל נכס מסוג כלשהו שיוקנה לו עד לתום תקופת התשלומים ומתן האישור להפטר, לרבות זכויות בעיזבון, מיד עם הקנייתו לחייב. על החייב חל איסור לבצע בנכס כאמור כל פעולה, והוא יעבירם לקופת הנשייה בהתאם להוראות הממונה ו/או הנאמן.

גם לאחר שיינתן לחייב אישור להפטר יחול על החייב איסור לבצע כל פעולה בנכסי קופת הנשייה אשר טרם מומשו או נפדו במועד מתן האישור להפטר. הערה שנרשמה בפנקס המתנהל על פי דין על איסור ביצוע פעולות בנכס כאמור לא תוסר אלא לאחר קבלת אישור בית המשפט על מכירת/פדיון הנכס על פי החוק או קבלת החלטה אחרת המתייחסת להסרת ההערה.

על החייב לדווח לממונה ולנאמן על כל נכס, שנקבע בצו לשיקום כלכלי כי הוא שייך לנכסי קופת הנשייה אף אם יוקנה לו לאחר מועד מתן האישור להפטר, מיד עם הקנייתו לחייב. כן חל איסור על החייב לבצע בנכסים אלה כל פעולה, ועליו להעבירו לקופת הנשייה בהתאם להוראות הממונה ו/או הנאמן.

הפרה על ידי החייב של תנאי מתנאי הצו לשיקום כלכלי או של הוראות החוק, לרבות החובות שפורטו לעיל, או שינוי נסיבות או גילוי עובדות חדשות, עלולים להוביל לשינוי הצו לשיקום כלכלי בהתאם לסעיף 170 לחוק, או לביטול הצו לפתיחת הליכים בהתאם לסעיף 183 לחוק.

שינוי הצו לשיקום כלכלי כאמור עשוי לכלול, בין היתר, הארכת תקופת התשלומים לתקופה נוספת או קביעת תקופת תשלומים שאינה קצובה בזמן ו/או השבת ההגבלות שהוסרו, לפי סעיף 170(א) ו-(ב) לחוק.

לאחר מתן האישור להפטר, התנהלות כאמור עשויה להוביל לביטול למפרע של ההפטר שניתן לחייב ולשינוי הצו לשיקום כלכלי, לפי סעיף 176 לחוק, ובכלל זה קביעת חובת תשלומים והשבת ההגבלות שהוסרו.

הסתרת נכסים על ידי החייב, או אי מסירת מידע שהחייב נדרש למוסרו לפי הוראות החוק, או מסירת מידע חלקי או כוזב לנאמן או לממונה, עלולים להוות עבירה פלילית שדינה מאסר, בהתאם להוראות סעיף 346 לחוק.

בכפוף לכך שהחייב יעמוד בתוכנית הפירעון, הוא יפנה בתום תקופת התשלומים לב"כ הממונה לצורך קבלת אישור להפטר.

מעבר לכך, ההפטר לא חל על כל חוב אשר אינו מופטר על פי דין.

בנסיבות אלו, אין המלצה לתוכנית הכשרה כלכלית.

*חוב פיגורים ככל שקיים יסולק בתוך 30 יום מהיום.

*החייב ימציא אישור מסלקה פנסיונית.

הממונה והבאים מכוחה יידרשו לעניין הוצאות ההליך ושכר הטרחה של הנאמן/ת מהכספים שנצברו בקופת הנשייה לפי הכללים הנוהגים אצלם ולפי הדין.

המזכירות תודיע לכל הצדדים בהליך ותסגור את התיק ברישומיה.

ניתן היום, כ"ז אייר תשפ"ב, 28 מאי 2022, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
12/05/2022 החלטה שניתנה ע"י ירון פנש ירון פנש צפייה
28/05/2022 פסק דין שניתנה ע"י ירון פנש ירון פנש צפייה