טוען...

החלטה על בקשה של מבקש 1 בקשה דחופה להארכת מועד

מירב קלמפנר נבון14/02/2022

בפני

כבוד השופטת מירב קלמפנר נבון

יחיד

אוסאמה חמזה, ת"ז 026312157

נגד

משיבים

1. ממונה על חדלות פירעון – מחוז חיפה והצפון

2. עו"ד ריקי אלמוג (נאמן)

3. בנק מרכנתיל דיסקונט (נושה)

4. בנק הפועלים - 732 - מעלות תרשיחא

פסק דין

1. היחיד הגיש ביום 15/7/20 לממונה, בקשה למתן צו פתיחת הליכים בעניינו, בה הצהיר כי חובותיו עומדים על סך 1,305,504.94 ₪.

2. ביום 26/8/20 ניתן ליחיד צו פתיחת הליכים בגדרו נקבע צו תשלומים בסך 150 ₪ בחודש.

3. המדובר ביחיד יליד שנת 1973, נשוי ואב ל-3 קטינים. היחיד מתגורר עם בני משפחתו בדירה בת 3 חדרים, בבעלות בני משפחתו, בבית ג'אן. לדברי היחיד הוא אינו משלם דמי שכירות,אך משתתף בהוצאות מים וחשמל. היחד עובד כנהג שכיר ומשתכר כ 5,000 ₪ לחודש ואילו רעייתו אינה עובדת מיום 1/8/20. זהו הליך שני ליחיד (פש"ר 14778-04-15).

4. ביום 10/8/21 הוגשה הצעת הממונה בעניין היחיד, במסגרתה נמסר כי היחיד אומנם מגיש דו"חות חודשיים, אך הם מוגשים כלאחר יד ובצירוף אסמתכאות חלקיות עד לחודש 4/21. כמו כן, היחיד לא המציא אישורי מסירה עבור הנושים שלא הגישו תביעות חוב. ב"כ הממונה סבור כי היחיד העובד כנהג משאית משתכר שכר נמוך משמעותית מהמקובל וכי הדבר מעלה חשד כי חלק מהכנסות היחיד מוסתרות או כי היחיד לא ממצה מלוא פוטנציאל השתכרותו. בהקשר זה צויין, כי גם רעיית היחיד אינה פועלת כלל למיצוי כושר השתכרותה והיא נדרשת לעשות כן. עוד נמסר כי מחשבונה של רעיית היחיד מופקדים מדי חודש 750 ₪ לחיסכון עבור בני המשפחה והיחיד נדרש להבהיר עניין זה. כמו כן, עליו להבהיר את חיובי האשראי, אשר מוגשים על ידו ללא כל פירוט. היחיד טרם המציא אסמכתאות באשר לדירת מגוריו, לא המציא את כל המסמכים שנדרשו ממנו ע"י הנאמנת וכן, לא פנה לרשויות המס,באישור הנאמן ובית המשפט, להפחתת חובותיו. ב"כ הממונה סבור כי באם היחיד לא יפעל להסרת מחדליו, דינו של ההליך לביטול.

5. ביום 5/10/21 התקיים דיון במעמד הצדדים, במסגרתו ב"כ הממונה ציינה כי חלק ממסמכי היחיד הומצאו וכי לפי פרוטוקול דיון אשר נערך ביחס לדירה, עלה כי הקרקע שעליה נבנה ביתו של היחיד, נושא עבודות השירות שביצע, היא קרקע השייכת לאביו והרשומה על שמו וכי בניין הדירות שנבנה עליה, נבנה ללא היתר. ב"כ הממונה סבורה כי על היחיד לפעול תחילה לצמצום חובותיו מול רשויות המס ורק לאחר מכן יהא ניתן לגבש תוכנית מוסכמת. ב"כ היחיד מסר כי כבר החל לפעול מול רשויות המס. על כן הוסכם כי ליחיד תינתן ארכה בת 60 יום לצורך השלמת המסמכים החסרים וניהול המו"ל מול רשויות המס.

6. ביום 29/12/21 הוגשה בקשת הנאמנת לביטול הליכו של היחיד. במסגרת הבקשה מסרה הנאמנת כי חרף החלטת בית המשפט, היחיד פעל להמצאת מסמכים בודדים בלבד, בהם נסחי טאבו ודו"חות חודשיים לחודשים 5-8/21 והתכתבות רו"ח היחיד עם רשויות המס. אולם , היחיד לא פעל להמציא שורה של מסמכים נדרשים ,זאת למרות שנשלחו ליחיד שלושה מכתבי התראה בנושא מטעם הנאמנת (מתאריכים: 5/12/21, 12/12/21 ו- 19/12/21), בהם: היתרי בנייה בגין הנכסים,אסמכתאות מל"ל ביחס לרעיית היחיד, הודעות ל-7 נושים ודו"ח יתרות מהקופות הראל ומנורה, תוך פירוט הרכב הכספים. בנסיבות אלה, סבורה הנאמנת כי אם המסמכים לא יומצאו ע"י היחיד בתוך פרק זמן קצר, אין מנוס מלהורות על ביטול הליכו של היחיד עקב חוסר שיתוף פעולה מטעמו.

7. ביום 29/12/21 ניתנה ליחיד ארכה בת 7 ימים להמצאת כלל המסמכים שנדרשו ע"י הנאמנת, תוך שנקבע כי באם היחיד לא יעשה כן, יבוטל הליכו ללא התראה נוספת. בחלוף מועד הארכה שניתנה לא הוגש דבר מטעם היחיד.

8. ביום 6/3/22 הוגשה הודעת הנאמנת, במסגרתה מסרה כי חרף הארכה שניתנה ליחיד ומספר תזכורות שנשלחו אליו, הוא לא פעל להמצאת המסמכים שנדרשו ממנו והתנהלותו אינה מאפשרת לבחון את יכולתו הכלכלית. הנאמנת סבורה כי היחיד אינו משתף פעולה בהליך אותו יזם בעצמו ועל כן, עתרה שוב לביטול ההליך בעניינו.

9. לאחר שעיינתי בחומר בתיק ושמעתי טענות הצדדים– באתי לכלל מסקנה כי יש להורות בנסיבות על ביטול ההליך וביטול צו פתיחת ההליכים שניתן בעניינו של היחיד, מכל הטעמים שיפורטו להלן.

10. בהתאם לסעיף 183 לחוק, בית המשפט ייעתר לבקשה לביטול ההליך בהתקיים התנאים הבאים: ההליך נפתח לבקשת היחיד; ישנו פגם ערכי בהתנהלות היחיד בהליך, באופן שמתקיים תנאי מהתנאים שבסעיף 163(ג)(1) לחוק או שהיחיד הפר תנאי מתנאי הצו לשיקום כלכלי; ובנוסף, התנהלות היחיד פוגעת מהותית בניהולם התקין של ההליכים (ראו עודד מאור ואסף דגני ההפטר - חדלות פירעון, הסדרי חוב ושיקום כלכלי של יחידים, כרך א', (2019), עמ' 377 (להלן: "עודד מאור ואסף דגני").

11. סמכותו של בית המשפט לביטול ההליך בשל מחדלי החייב הוכרה גם בפקודת פשיטת הרגל, במקרים בהם התברר כי החייב מנצל את ההליך לרעה ונוהג בחוסר תום לב בהליך (ראו להמחשה סעיף 18ה(א)(2) לפקודה). ראו הקביעות ב- ע"א 7375/18 יניב גל נ' מוטי בן ארצי עו"ד (2/10/19) עמ' 6-7 בהתייחס להליכי פשיטת רגל והליכי חדלות פירעון לפי החוק החדש.

12. במקרה דנן, היחיד מתנהל בחוסר שיתוף פעולה ובהיעדר שקיפות כאשר הוא ממאן להמציא את המסמכים שנדרשו ממנו ע"י הנאמנת. לאורך ההליך היחיד המציא אומנם חלק מהמסמכים הדרושים, אולם אלה הומצאו בטיפין טיפין וחלק הארי של המסמכים הדרושים לבירור מצבו הכלכלי העדכני של היחיד לא הומצאו, חרף הארכות וההזדמנויות שניתנו לו לשם כך. כמו כן, גם מרבית דו"חותיו החודשיים של היחיד הוגשו כלאחר יד, חלקם במקובץ והם נעדרי אסמכתאות מהותיות. בהתנהלות זו הקשה היחיד על בעלי התפקיד להתחקות אחר מצבו הכלכלי של היחיד, ובכלל. אם לא די בכך, עלו תמיהות ביחס להכנסתו של היחיד לנוכח מקצועו, להפקדות לחיסכון מחשבון רעייתו, בית מגוריו וכן, חבותיו לרשויות המס, כל אלה לא הובהרו והוסדרו על ידי היחיד. נראה כי היחיד פעל בחוסר תום לב ושיתוף פעולה עם בעלי התפקיד, בניגוד למצופה מהיחיד בהליך חדלות פירעון.

13. התנהלותו של היחיד טרם מתן צו לפתיחת ההליכים אשר ניתן בעניינו והתנהלותו לאורך ניהול ההליך, מהווים התנהגות בחוסר תום לב שכן מחד גיסא הוא נהנה מן ההטבות שהוענקו לו מכוח צו פתיחת ההליכים ומאידך הוא פועל בניגוד גמור לחוק, כפי שפירטתי לעיל.

14. אשר על כן, אני מורה על ביטול ההליך וביטול הצו לפתיחת הליכים על כל הוראותיו.

ההגבלות אשר הושתו בגדרי הצו לפתיחת הליכים – מבוטלות.

הצו לעיכוב יציאת היחיד מן הארץ ייוותר בעינו למשך 90 ימים מהיום.

15. הגשת בקשה עיקרית חדשה תעשה בהתאם להלכת אלקצאצי (ע"א 8673/13 גמיל אלקצאצי נ' כונס הנכסים הרשמי (2.4.14), לפיה התקופה שיש להמתין עד לחידוש הליך שבוטל בשל ניצול לרעה תהא בין שנה לשנה וחצי לפי שיקול דעת בית המשפט, ובמקרים חמורים יותר עד שנתיים וחצי ובכפוף לתשלום בסך 3,000 ₪ אשר ישולמו במעמד הגשת הבקשה ויהוו תנאי להגשתה.

16. הוצאות ההליך ישולמו בהתאם לתקנות או לחלופין בהתאם להנחיות הממונה.

המזכירות תסגור את התיק.

ניתן היום, ג' אדר ב' תשפ"ב, 06 מרץ 2022, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
10/08/2021 החלטה שניתנה ע"י מירב קלמפנר נבון מירב קלמפנר נבון צפייה
30/09/2021 החלטה שניתנה ע"י מירב קלמפנר נבון מירב קלמפנר נבון צפייה
29/12/2021 החלטה על בקשה של משיב 2 עדכון ובקשה מטעם הנאמנה מירב קלמפנר נבון צפייה
06/01/2022 החלטה על בקשה של משיב 2 עדכון ובקשה מטעם הנאמנה מירב קלמפנר נבון צפייה
14/02/2022 החלטה על בקשה של מבקש 1 בקשה דחופה להארכת מועד מירב קלמפנר נבון צפייה
06/03/2022 פסק דין שניתנה ע"י מירב קלמפנר נבון מירב קלמפנר נבון צפייה