טוען...

פסק דין שניתנה ע"י ירון פנש

ירון פנש09/08/2022

בפני

כבוד השופט ירון פנש

היחיד

חליל עמור, ת"ז 035736461

נגד

משיבים

1. ממונה על חדלות פירעון – מחוז באר שבע והדרום

2. סיוון יוספי (נאמנת)

פסק דין

  1. לפניי בקשה מטעם הנאמנת לביטול צו לפתיחת ההליכים.
  2. צו לפתיחת הליכים בעניינו של היחיד ניתן על ידי הממונה בתאריך 14.7.2021, במסגרתו הוטל על היחיד תשלום חודשי בסך 150 ₪ החל מחודש 08/2021.
  3. במהלך חודש 07/2022 הגישה הנאמנת בקשה לביטול הליך ובה פירטה כי היחיד אינו עובד משנת 2016 לטענתו, משום שאינו בר השכלה. היחיד טען כי הוא מטפל באמו החולה ובעבר עבד בשמירה, אך נוכח עיקולים שהוטלו על משכורתו – הפסיק לעבוד. נוכח מצבו הרפואי הנטען, הדיון בעניינו של היחיד נדחה. הנאמנת ציינה בבקשתה כי אשת היחיד עובדת כסייעת בגנים. הנאמנת הוסיפה כי ליחיד מחדלים רבים, לרבות אי תשלום צו התשלומים החודשי שהושת עליו ואי הגשת דו"חות חודשיים מחודש 12/2021.
  4. אשת היחיד עובדת בעיריית רהט כסייעת לגננת ושכרה הממוצע עומד ע"ס 5,100 ₪ . בנוסף, היא מקבלת קצבת ילדים בסך 880 ₪ מהמוסד לביטוח לאומי (להלן: "המל"ל").
  5. היחיד צבר חוב פיגורים בסך 900 ₪ נכון למועד הגשת הבקשה ולא הגיש דו"חות חודשיים מחודש 12/2021. היחיד לא עדכן בנוגע למיצוי זכויותיו אל מול המל"ל או על השתלבותו במעגל התעסוקה ואף לא הציג את אישורי המסירה לנושים עליהם הצהיר במסגרת בקשתו למתן צו פתיחת הליכים. הנאמנת שלחה התראה ליחיד על מנת שיסיר את המחדלים שצבר, אך היחיד ניתק את הקשר עם בא כוחו, אשר בהמשך שוחרר מייצוג, לבקשתו, נוכח כך שהיחיד אינו משתף פעולה עמו. לטענת הנאמנת, לא עלה בידיה, ליצור קשר ישירות עם היחיד. עוד ציינה הנאמנת בבקשתה כי מדובר בהליך שני של היחיד, כאשר ההליך הקודם בוטל בגין מחדליו בחודש 12/2019.
  6. בהמשך, הגיש בא כוח היחיד בקשה לשחררו מייצוג, משום שהיחיד אינו עונה לפניותיו והקשר האחרון בין ב"כ היחיד ליחיד היה בסוף שנת 2021, לקראת הבירור הכלכלי שנערך ליחיד. בהחלטה מתאריך 15.7.2022 הוחלט על שחרור עוה"ד גונן מייצוג.
  7. בסעיף 183(א) לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018 (להלן: "החוק") נקבע כי:

"מצא בית המשפט בהליכי חדלות פירעון שנפתחו לבקשת יחיד, כי מתקיים תנאי מהתנאים שבסעיף 163(ג)(1) או כי החייב הפר תנאי מתנאי הצו לשיקום כלכלי וכי בשל כך נפגע באופן מהותי ניהולם התקין של הליכי חדלות הפירעון, רשאי הוא, לאחר שנתן ליחיד ולנושים הזדמנות להשמיע את עמדתם, לבטל את הצו לפתיחת הליכים; הורה בית המשפט על ביטול הצו, יורה כיצד לנהוג בנכסי קופת הנשייה".

  1. בסעיף 163(ג)|(1) לחוק נקבע:

"(1) בהליכי חדלות הפירעון, החייב עשה אחד מאלה: (א) נהג בחוסר תום לב, במטרה לנצל לרעה את ההליכים; (ב) לא שיתף פעולה עם הנאמן או הממונה; (ג) הפר את ההגבלות שהוטלו עליו באופן שהיה עלול לפגוע בהליך חדלות הפירעון".

לעניין זה נקבע:

"[...] סעיף 183 לחוק חדלות פירעון קובע כי בית המשפט רשאי לבטל "צו לפתיחת הליכים" שניתן בהליכי חדלות פירעון שנפתחו לבקשת חייב, אם התקיימו הנסיבות המפורטות בסעיף 163(ג)(1), ובכלל זה אם החייב "נהג בחוסר תום לב, במטרה לנצל את ההליכים". גם הנסיבות הנוספות המפורטות באותו סעיף, שהתקיימותן מאפשרת ביטול ההליך – אי-שיתוף פעולה עם הנאמן או עם "הממונה" והפרת ההגבלות שהוטלו עליו באופן שהיה עלול לפגוע בהליך חדלות הפירעון – אף הן ממקדות את המבט בהתנהלות החייב במסגרת ההליך ונועדו למנוע ניצול ההליך לרעה" (ע"א 7375/18 יניב גל נ' מוטי בן ארצי עו"ד, פסקה 13, 2.10.2019).

  1. לעניין אי הגשת דו"חות כלכליים נקבע בעניין שנדון בעחדל"פ (מחוזי ת"א) 11856-05-21 יונתן סלומון נ' עו"ד ארז חבר, נאמן (30.6.2021), כי:

"לא למותר לציין, כי תשלום חודשי סדיר לקופת הכינוס, כמו גם הגשת דו"חות כלכליים מפורטים ומגובים באסמכתאות בזמן אמת, הם מאבני היסוד של ההליך [...] ביצוע תשלומים בלתי סדירים ואי הגשת דו"חות במועד, פוגעים במכלול המטרות לשמן נועד ההליך. הפגיעה אינה רק בנושים הממתינים לכספם אלא גם ביחיד עצמו אשר מונע את היכולת לברר את עניינו ולקדם את התיק לכדי הפטר. מטרת המחוקק לא הייתה לאפשר שמיטת חובות ללא מעצור. המטרה החשובה של שיקום החייב, לא תושג ללא התנהלות כלכלית נאותה, המוצאת ביטויה בתשלומים סדירים ודו"חות תקינים" (שם, פסקה 18; הדגשה לא במקור).

  1. כאמור, במקרה דנן, החייב צבר שישה פיגורים בתלשום החודשי, לא מסר לנאמנת דוחות כלכליים מחודש 12/21, לא עדכן בדבר מיצוי זכויותיו במל"ל, לא מימש פוטנציאל השתכרות, לא הראה כי ניסה להשתלב במעגל העבודה וכן לא מסר לנושים, אשר הצהיר עליהם במסגרת בקשתו, אישורי מסירה של הצו פתיחת הליכים.
  2. בנסיבות אלה יש לייחס ליחיד חוסר תום לב וניצול לרעה של ההליך, מכיוון שמחד גיסא, הוא נהנה מההגנות שהחוק העמיד לו מפני הליכי גבייה של הנושים ומאידך גיסא, גילה אדישות וזלזול ולמעשה זנח את ההליך. לפיכך, אין הצדקה להמשך ניהול ההליך.
  3. לאור האמור לעיל, ומכיוון שהשתכנעתי שהתקיימו התנאים הקבועים בסעיף 183(א) לחוק אני מורה על ביטול הצו לפתיחת ההליכים שניתן בעניינו של היחיד.
  4. צו עיכוב היציאה מן הארץ וההגבלות שהוטלו בעניינו של היחיד יישארו בתוקף למשך 60 יום ממועד מתן החלטה זו, על מנת לאפשר לנושים לפעול בעניינים אלה בהליכי הוצאה לפועל פרטניים.
  5. הכספים שנצברו בקופת הנשייה, ככל שנצברו, ישמשו לתשלום שכר טרחתה של הנאמנת והוצאות ההליך לפי הכללים הנוהגים אצל הממונה בעניין זה ולפי הדין.
  6. ערעור בזכות ניתן להגיש לבית המשפט המחוזי בבאר שבע בתוך 60 ימים ממועד המצאת פסק הדין.
  7. המזכירות תודיע לכל הצדדים בהליך ותסגור את התיק ברישומיה.

ניתן היום, י"ב אב תשפ"ב, 09 אוגוסט 2022, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
12/07/2022 החלטה על בקשה של משיב 2 בקשה לביטול ההליך ירון פנש צפייה
15/07/2022 החלטה על בקשה של מבקש 1 הודעה על ביטול ייצוג עקב אובדן קשר עם הלקוח ירון פנש צפייה
09/08/2022 פסק דין שניתנה ע"י ירון פנש ירון פנש צפייה