טוען...

הוראה לתובע 1 להגיש כתב תביעה

טלי מירום27/11/2020

מספר בקשה:1

בפני

כב' הרשמת הבכירה טלי מירום

המבקש-הנתבע

אילן ביליה
ע"י ב"כ עוה"ד שי עמר

נגד

המשיב-התובע

יצחק בן חמו
ע"י ב"כ עוה"ד אופיר הראל

החלטה

  1. בפניי התנגדות לביצוע שיק על סך של 40,000 ₪, שנמשך ע"י המבקש לפקודת המשיב וסורב לאחר שנתקבלה לגביו הוראת ביטול.
  2. המבקש הגיש התנגדות לביצוע השטר בה טען, כי השיק נמסר למשיב במסגרת הסכם מכר בין הצדדים, לפיו מכר המשיב למבקש ולרעייתו בית באור עקיבא, בתמורה לסך של 3,200,000 ₪. נטען, כי השיק נשוא ההליך על סך של 40,000 ₪ נשאר בידי המבקש עד למסירת הדירה לצורך בדיקת חצר הבית והבריכה שבה, וכי לאחר ביצוע הבדיקה מסר המבקש את השיק למשיב. נטען, כי במהלך הסיור שערך המבקש בבית טרם קנייתו הבחין ברטיבות בקירות הבית, והמשיב מסר לו כי מדובר בפיצוץ צינור שתוקן, וכל שנותר הוא לצבוע את הקירות. נטען, כי לאחר כניסת המבקש ומשפחתו לבית התברר כי בעיית הרטיבות לא רק שלא טופלה, אלא אף החמירה, וכי לפי הצעת מחיר שקיבל המבקש, עלות תיקון הנזקים עומדת על 160,000 ₪. פנייתו אל המשיב לטפל בבעיה לא נענתה, ועל כן נתן הוראת ביטול לשיק נשוא ההליך, להקטנת נזקיו, תוך שהוא מודיע על כוונתו להגיש נגד המשיב תביעה על נזקיו המלאים. נטען, כי המשיב ידע על בעיות הרטיבות בבית אולם הסתירן מעיני המבקש ובכך הטעה אותו. לאור כל אלו, ולנוכח טענת הקיזוז דלעיל, עותר המבקש ליתן לו רשות להתגונן.
  3. המשיב השיב על ההתנגדות. לטענתו, אין ממש בטענות המבקש, שנטענו בחוסר תום לב ותוך הסתרת מידע מעיני בית המשפט. נטען, כי המבקש קיבל חזקה בבית ועל כן עליו לשלם למשיב את מלוא תמורתו, ומשלא עשה כן, הרי שהפר את הסכם המכר באופן המקנה למשיב את הזכות לפיצוי החוזי המוסכם. נטען, כי המבקש הסתיר מעיני בית המשפט כי המשיב קיבל צו מניעת הטרדה מאיימת כנגד המבקש לאחר שזה איים עליו ונהג כלפיו באלימות. נטען, כי עניין הרטיבות לא הוסתר מעיני המבקש וכי הוא ידע עליה טרם חתימת ההסכם, אלא שרטיבות זו תוקנה טרם החתימה, כך על פי מסמכי חברת הביטוח שצורפו לתשובה. נטען, כי טענת הקיזוז של המבקש נטענה באופן כללי וסתמי, לא נמסרה עליה הודעה מוקדמת, ואילו הצעת המחיר עליה מסתמך המבקש בטענתו זו כלל אינה נושאת תאריך. לאור כל אלו עתר המשיב לדחות את ההתנגדות.

דיון ומסקנות

  1. הלכה פסוקה היא, כי בשלב בקשת הרשות להתגונן אין בית המשפט בוחן את כנותו של המבקש ואת האופן שבו יוכיח את טענותיו, ודי לו לבית המשפט שמדובר בטענה, אשר אם תתברר כנכונה, אזי יש בה כדי להקים למבקש הגנה טובה כנגד התובענה שלפניו (ע"א 544/81 קיהל בע"מ נ' סוכנות מכוניות לים התיכון, פ"ד לו(3) 518 [1982]; ע"א 64/88 פטלז'אן נ' בנק איגוד לישראל בע"מ [25.11.1993]. היטיב לתאר זאת כב' השופט יאיר חסדיאל בתא"ק (תל אביב יפו) 46626-12-16 מילי מעוז נ' במרום הפקות 2004 בע"מ [25.5.2017], וכדבריו - ההלכה הפסוקה מורה כי יש ליתן רשות להתגונן "אף אם זיהה היושב בדין, תוך שימוש בטלסקופ, שביב זנב של טענת הגנה".
  2. במקרה דנא מדובר בצדדים קרובים לעסקת היסוד, כאשר המבקש טוען להטעייתו על ידי המשיב בהתקשרות בעסקת היסוד ולהסתרת ליקויי רטיבות בבית נשוא ההסכם; כן מעלה המבקש טענת קיזוז, לפיה יש לקזז מחובו למשיב, על פי הסכם המכר, את עלות תיקון הנזקים שנגרמו לו עקב ההטעייה.
  3. הלכה פסוקה היא, כי "בין צדדים קרובים דינו של שטר כדין חוזה" (דנ"א 258/98 צמח נ' שלשבסקי [3.12.1998)), ומכאן שהמבקש רשאי להעלות כנגד פרעון השיק טענות הגנה הנובעות מהיחסים החוזיים בין הצדדים. כן נקבע כי ניתן להעלות בתביעה שטרית טענת קיזוז, וכי סעיף 53 לחוק החוזים (חלק כללי), תשל"ג - 1973 חל גם על שטרות (ראה רע"א 6250/98 Norland Papier AG נ' מפעלי יצור והוצאה לאור (ירושלים) מ.ס.ל. בע"מ, פ"ד נג(2)274 [1999]).
  4. מבלי לקבוע מסמרות בדבר בשלב זה של הדיון, ממכתב בא כוחו של המבקש למשיב ומהצעת המחיר עולה, לכאורה, כי נזקי הרטיבות שהתגלו לאחר כניסת המבקש לבית הם נרחבים יותר מאשר נראה בעת הסיור בבית טרם הרכישה, ואשר תוקן לטענת המשיב. מכאן נובע כי יש בפי המבקש טענות הגנה הראויות להתברר בירור עובדתי. מכל מקום, לא אוכל לקבוע בשלב זה של הדיון כי הגנתו של המבקש היא "הגנת בדים" וכי אין ממש בטענותיו. על כן מצאתי לנכון ליתן למבקש רשות להתגונן על יסוד כתבי הטענות בלבד וללא צורך בחקירתו על תצהירו, זאת מכח סמכותי לפי תקנה 205(ג) לתקנות סדר הדין האזרחי, תשמ"ד - 1984 (להלן: תקסד"א).

הוראות להמשך

  1. לאור סכום התביעה, היא תידון בפניי בסדר דין מהיר ויחולו הוראות פרק טז'1 לתקסד"א.

הצדדים יגישו כתבי טענות בסדר דין מהיר: התובע בתוך 45 יום מהיום, עם העתק ישירות ובמקביל לנתבע, והנתבע בתוך 45 יום מיום קבלת כתב התביעה, עם העתק ישירות ובמקביל לתובע.

התובע ישלם את הפרשי האגרה הנובעים מהעברת התיק לבית המשפט, ככל שקיימים.

ככל שכתבי הטענות עולים על 30 עמודים, יוגש בנוסף עותק מודפס ומדוגל למזכירות בית המשפט, על מנת שזה יובא ללשכתי.

  1. במועד שנקבע לדיון בהתנגדות - 24.5.2021 בשעה 12:00 תתקיים חלף זאת ישיבה מקדמית בנוכחות בעלי הדין ובאי כוחם.

המזכירות תמציא את ההחלטה לצדדים ואלו יעבירו העתק לתיק ההוצל"פ שבכותרת.

ניתנה היום, י"א כסלו תשפ"א, 27 נובמבר 2020, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
09/11/2020 החלטה על בקשה של תובע 1 בקשה להארכת מועד להגשת כתב תשובה טלי מירום צפייה
27/11/2020 הוראה לתובע 1 להגיש כתב תביעה טלי מירום צפייה
24/05/2021 החלטה על בקשה של תובע 1 בקשה בהסכמה למחיקת התביעה ללא צו להוצאות טלי מירום צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 יצחק בן חמו אופיר הראל
נתבע 1 אילן ביליה שי עמר