טוען...

החלטה שניתנה ע"י דן סעדון

דן סעדון27/03/2022

בפני

כבוד השופט דן סעדון

מבקשים

דורון אדרי, ת"ז 028118909
ע"י עו"ד חג'ג'

נגד

משיבים

1. ממונה על חדלות פירעון – מחוז תל אביב

2. אביעד בללתי (נאמן)

החלטה

הצעת הממונה למתן צו שיקום כלכלי למבקש (להלן: החייב).

ביום 28.7.20 ניתן צו פתיחת הליכים בעניינו של החייב הושת צו חיוב חודשי בסך 500 ₪ ובו הוא עומד. עם זאת, וכפי שאראה, ספק אם החייב עמד ביתר דרישות ההליך. החייב מתגורר ביחידת דיור השייכת לחברו. החייב סירב למסור לנאמן את שם אותו חבר (!). כמו כן, החייב לא הציג חוזה שכירות ביחס לאותה יחידת דיור או אסמכתאות לתשלום דמי שכירות. מחדל זה אפשר לחייב לטעון טענות שונות בנוגע לגובה דמי השכירות. כך, בבקשה לצו פתיחת הליכים ציין החייב כי דמי השכירות עומדים על 1000 ₪ לחודש. בבירור ציין כי דמי השכירות עומדים על 1500 ₪ לחודש. בדוחות הכלכליים ציין כי דמי השכירות עומדים על 2000 ₪ לחודש; הכל ללא בדל אסמכתה.

לעניין מיצוי כושר ההשתכרות ציין החייב בבירור שנערך לו כי הוא עובד בשיפוצים ומשתכר כ- 4300 ₪ לחודש. בדוחותיו ציין כי אינו עובד זה 7 חודשים. בדיון שהתקיים בהמלצת הממונה התברר לב"כ הנאמן כי החייב החל לעבוד. כך או כך, בהמלצה צוין כי לא ברור כיצד חייב החפץ בשיקום כלכלי מרשה לעצמו להישאר משך חודשים ארוכים מחוץ למעגל העבודה. אעיר כי בהמלצה הועמד כושר ההשתכרות של החייב על 8000 ₪ לחודש ולאור כושר השתכרות זה (בין היתר) הומלצה תכנית תשלומים שמשכה 36 חודשים במסגרתה יוסיף החייב לקופה מדי חודש 1500 ₪. בדיון שהתקיים ציינה ב"כ הנאמן כי הנחת העבודה עליה מבוססת אותה תכנית בדיוק היא כי החייב יעבוד וישתכר שכר מינימום של כ- 6000 ₪. אוסיף כי לא הובהר לי כיצד אותה תכנית תשלומים מומלצת פעם על בסיס כושר השתכרות מוערך בסך 8000 ₪ ופעם על בסיס כושר השתכרות מוערך בסך 6000 ₪ לחודש.

ב"כ החייב הציע תכנית תשלומים בת 36 חודשים במסגרתה יוסיף החייב לקופה 500 ₪ כל חודש. לטענתו, דמי השכירות אותם הוא משלם נמוכים ביחס לסכום שהיה משלם עבור אילולא התגורר בקרוואן. החייב ציין כי פוטר מעבודתו ביום 7.2.21 ועד לאחרונה התקיים מדמי אבטלה. כיום הוא עובד בעבודות מזדמנות וילדיו מסייעים לו.

בדיון שהתקיים בהמלצה לצו שיקום כלכלי ציין ב"כ הממונה כי תכנית התשלומים המוצעת עושה חסד עם החייב שכן די בכך שהליך קודם שניהל החייב בוטל כדי להצדיק הארכת התכנית מטעם זה בלבד. ביחס לסוגית תשלום מזונות ציין ב"כ החייב כי " יש לו ילדה גדולה שלא משלם עליה מזונות". החייב סתר הצהרה זו וציין כי קיימת חובת מזונות (לא ברור אם מכוח פסק דין) והוא עומד בה אם כי טרם העביר אסמכתא לנאמן ("הגעתי להסכם בכתב עם גרושתי שאני משלם לה 400 ₪ בחודש. אני לא העברתי את זה לנאמנת אני אעביר לה את זה היום. אני משלם את המזונות בסך 400 ₪ בחודש").

דיון והכרעה

לאחר ששקלתי את טיעוני הצדדים מצאתי לקבוע בעניינו של החייב צו שיקום כלכלי לפיו יוסיף לקופה 54,000 ₪ ב- 54 תשלומים חודשיים שווים ורצופים החל מחודש מאי 22'.

חסד עושה אני עם החייב שעה שאינני מורה על ביטול ההליך עקב התנהלותו חסרת תום הלב . החייב לא שיתף פעולה עם הנאמן בהליך, אם לנקוט לשון עדינה. החייב לא המציא לנאמן הסכם שכירות או אסמכתאות בנוגע לתשלום דמי שכירות וטען טענות ככל העולה על רוחו בעניין גובה דמי השכירות. התנהלות זו מנוגדת לרוח ההליך. מצופה כי החייב יקפיד לא רק על הוצאות סבירות אלא גם על מתן אפשרות לנאמן לקיים בקרה ומעקב אחר הוצאות אלה. מקום בו החייב מתנהל בהליך ללא אסמכתאות או תיעוד– אין בידי הנאמן להתחקות אחר התנהלות החייב ונמצא כי תכלית ההליך מסוכלת. יוער כי העובדה שהחייב מצא מדור זול יחסית אינה מרפאות פגם זה בהתנהלותו.

החייב בריא ובעל יכולת להשתכר לפחות שכר מינימום. לא הוברר לי מדוע חייב החפץ בשיקום כלכלי נותר חסר מעש בהליך משך 7 חודשים במקום לפעול למיצוי כושר השתכרותו.

גם הטענות בנוגע למזונות מלמדות כי חזון השיקום הכלכלי לחייב רחוק. טענת החייב כי הגיע להסכם לתשלום מזונות בסך חודשי של 400 ₪ נטענה בעלמא ללא אסמכתא. החייב גם לא המציא אסמכתאות על תשלום המזונות ולא כלל דיווח על הוצאות בגין מזונות ששילם בדוחותיו הכלכליים. בנסיבות אלה אני מטיל ספק של ממש אם החייב עמד ועומד בחובת תשלום מזונות בהליך.

כיוון שמקבץ מחדלים אלה מאפשר ביטול ההליך, פשיטא שהוא מאפשר לקבוע לחייב תכנית תשלומים ממושכת על מנת לסייע לו להפנים בצורה מיטבית את חובות ההליך.

לעניין גובה צו החיוב אני סבור כי ההמלצה שהוצגה לי אינה קוהרנטית או לכל הפחות דרושה הבהרה כיצד תכנית תשלומים המבוססת על פוטנציאל השתכרות בסך 8000 ₪ אינה משתנה שעה שפוטנציאל ההשתכרות הוא שכר מינימום.

בנסיבות האמורות מצאתי לקבוע לחייב צו שיקום כלכלי לפיו יוסיף החייב לקופה 54 תשלומים חודשיים שווים בסך 1000 ₪ כל תשלום. אין באמור כדי לגרוע מזכות הנאמן לפעול למימוש נכסים לא מוגנים המוקנים לקופה. כיוון שסוגיית תשלום המזונות התעוררה רק במועד הדיון אני מורה לנאמן להעמיק בירוריו בעניין זה ולהגיש לעיוני ממצאים עד יום 28.4.22.

ניתנה היום, כ"ד אדר ב' תשפ"ב, 27 מרץ 2022, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
17/01/2021 החלטה שניתנה ע"י דן סעדון דן סעדון צפייה
18/01/2021 החלטה שניתנה ע"י דן סעדון דן סעדון צפייה
19/01/2021 החלטה שניתנה ע"י דן סעדון דן סעדון צפייה
22/12/2021 החלטה שניתנה ע"י דן סעדון דן סעדון צפייה
02/01/2022 החלטה על בקשה של מבקש 1 תגובת היחיד לדוח מסכם דן סעדון צפייה
31/01/2022 החלטה על בקשה של משיב 2 בקשה מוסכמת לדחיית מועד דיון דן סעדון צפייה
27/03/2022 החלטה שניתנה ע"י דן סעדון דן סעדון צפייה
10/04/2022 החלטה על בקשה של מבקש 1 בקשה לשחרור מייצוג דן סעדון צפייה