טוען...

הוראה לעד בית משפט להגיש כללית

צבי פרנקל23/02/2021

לפני: כב' סגן הנשיא השופט צבי פרנקל

התובע:

אליס קוגן

ע"י ב"כ: עו"ד אלי דמרי

-

הנתבע:

המוסד לביטוח לאומי

ע"י ב"כ: עו"ד הילה כהן

פסק דין

1. התובע, יליד 1954, עובד 40 שנה כחשמלאי בחברת מקורות שחם בהתקנת תחנות שאיבה, הגיש תביעה לנתבע להכיר בפגיעה בצווארו על פי תורת המיקרוטראומה. לטענתו עבודתו כרוכה במאמצים פיזיים משמעותיים – משיכת כבלים כבדי משקל, כבלים ארוכים, התקנת ציוד גובה מעל לראשו, הרמת משאות ועבודה עם כלים רוטטים.

2. הנתבע דחה את תביעתו מהסיבה שהתובע לא הוכיח קיומם של אירועים תאונתיים חוזרים ונשנים תוך כדי ועקב העבודה . עבודתו של התובע מגוונת ואינה מקימה תשתית עובדתית למיקרוטראומה.

3. התובע העיד על אופי עבודתו. התחיל לעבוד בשנת 1979, משנת 1982 הוא מנהל עבודה. בשנים האחרונות הוא עובד פחות עבודה פיזית. התובע תיאר את סדר היום שלו שכולל הנחת כבלים מסוגים שונים. לטענתו כשהוא צריך להניח את הכבלים הוא צריך להתכופף ולעשות תנועות לא שגרתיות וכשהוא מושך את הכספים הוא צריך להסתובב ומפעיל את צווארו. התובע אישר שיש כל מיני תנועות שהוא מבצע. מדובר בתנועות שונות אך כל הזמן עם הצוואר. התובע תיאר עבודה עם ארונות חשמל בגבהים שונים ותפקידו היה להתקין לוחות. התובע תיאר את עבודתו כשהוא צריך להיכנס לתוך תא ועבודה בתוך התא מתמשכת כחצי שעה. באותה עבודה הוא מתכופף, עושה פעולות עם הידיים והראש ומבצע עבודות עם הידיים אך צריך להסתכל עם הראש על הפעולות ואז מזיז את הצוואר. התובע תיאר עבודות ריתוך שהוא עושה וזמן העבודה משתנה בהתאם לצרכים. לגבי עבודה עם כלים רוטטים, אישר שהעבודה משתנה עם הכלים הרוטטים, זה תלוי באופי העבודה אך עבודה עם כלי חציבה מעל גובה הכתפיים היא נדירה ובחמש השנים האחרונות עשה אותה פעמים בודדות בשנה. התובע תיאר הרמת משקלים כבדים אך אישר שזה לא על בסיס יום יומי.

4. שמעתי את מר דוד דהן מנהלו של התובע שתיאר את עבודתו של התובע ואישר שיש ימים שלא חוצבים בכלל. אישר שהעבודות של התובע הן מגוונות והעבודה מעל גובה הכתפיים היא יכולה להיות פעם – פעמיים בחודש למשך חצי שעה. גם בעבודה בתוך התאים אישר מר דהן שיש הרבה תנוחות, לפעמים על הברכיים, לפעמים עם הצוואר והעבודה היא כמה נקודות וכמה זוויות שונות עם הצוואר. שמעתי את מר עמית שוקרני שהיה מנהל בעבר של התובע בין השנים 2000 עד 2019. הוא סיפר שהתובע מבצע את כל מה שקשור לעבודות החשמל, רתיכות, משיכות כבלים והתקנת מתקנים. הוא אישר שבכל פעולה הצוואר פעיל אבל בעיקרון זה משיכת כבלים, חציבות וקידוח בקיר ואישר שהעבודה היא מגוונת וכל הזמן הצוואר פעיל וכל הגוף פעיל.

5. ב"כ התובע בסיכומיו ביקש למנות מומחה. לטענתו התובע הוכיח עבודה עם כלים רוטטים ותנועות עם הצוואר ועבודתו מתיישבת עם עקרונות המיקרוטראומה. ב"כ הנתבע ביקש לדחות את התביעה לאור העבודה המגוונת שביצע התובע .

6. לאחר שבחנתי את טענות הצדדים הגעתי למסקנה שהתובע לא הוכיח תשתית מתאימה על פי תורת המיקרוטראומה. התובע אישר שהוא מבצע כל מיני תנועות בזמן הנחת הכבלים (עמ' 4 שורה 17). לגבי עבודה עם הצוואר הוא אישר במדובר בתנועות שונות (עמ' 4 שורה 22) העבודה בגובה משתנה (עמ' 5 שורה 18). אשר לעבודה בתוך התאים העיד התובע שהוא מזיז את כל הגוף, אולם מהסבריו עלה שהעבודה היא עם הידיים והוא מזיז את הראש כדי לראות את מקום החיבורים (עמ' 7 שורות 1-3). כמעט בכל פעולה שאדם עושה הוא נעזר בראש כדי לצפות את מהלכה אולם לא ניתן ללמוד מפעולה זו על תנועות חוזרות ונשנות עם הצוואר ועל כן התובע לא הוכיח תשתית מתאימה גם בעבודה בתוך התאים. אשר לעבודת הריתוך, אישר התובע שאופי העבודה משתנה וזה יכול להיות שעה ביום או בכלל לא (עמ' 7 שורה 21 – 22) וגם לגבי כלים רוטטים העיד שהשימוש תלוי באופי העבודה וזה יכול להיות שעה או שעתיים ביום (עמ' 8 שורות 9-10). מהעדויות עולה שהעבודה מעל גובה הכתפיים היא נדירה והתובע אישר שזה תלוי באופי העבודה (עמ' 8 שורה 25). אשר למשקלים, מדובר על משקלים שונים ולא על בסיס יום יומי (עמ' 10 שורה 4). על גיוון העבודה ניתן ללמוד מעדותו של מר דהן שהעיד בעמ' 11 שהתובע מתעסק במגוון עבודות החשמל ולרוב הן מגוונות (עמ' 11 שורה 11). לגבי שימוש בכלים רוטטים, הוא אישר שיש ימים שלא חוצבים כלל (עמ' 12 שורה 9) ועבודה מעל גובה הכתפיים היא נדירה ובאותם מקרים שהיא נעשית זה בין חצי שעה לשעה בלבד (עמ' 13 שורות 5-10). גם לגבי עבודות ההתקנה אישר מר דהן שיש הרבה תנוחות ויש הרבה זוויות שונות עם הצוואר (עמ' 16 שורה 20). מר שוקרני אישר שאכן התובע עובד עם הצוואר בכל פעולה אך הדגיש שהעבודה היא בעיקרון משיכת כבלים, חציבות וקידוח בקיר (עמ' 22 שורה 26) וכל הפעילות היא מגוונת כל הזמן, כל הגוף פעיל וגם הצוואר (עמ' 23 שורה 32).

7. על מנת להכיר בפגיעה על פי תורת המיקרוטראומה יש להוכיח כי קיימת תנועה החוזרת על עצמה וגורמת נזק ואין די במספר רב של תנועות החוזרות על עצמן באופן בלתי רציף ולא קבוע כפי שביצע התובע. השתכנעתי שהתובע מבצע פעולות רבות ומגוונות במסגרת עבודתו. אין אפשרות לבודד מכל הפעולות שהוא מבצע את עבודתו עם הצוואר. השימוש בצוואר ובעיקר בכך שהתובע מזיז את הראש כדי לעקוב אחר הפעולות שהוא מבצע עם הידיים, אין מדובר בפעולות שחוזרות ונשנות במהותן אלא פעולות רגילות של תנועות הצוואר. עבודה מעל גובה הכתפיים היא שולית ובוודאי לא ממושכת, מעדותו עלה שמדובר בין חצי שעה לשעה בחודש. גם לגבי נשיאת המשקלים, המשקלים הם שונים וממילא קשה לראות בנשיאת המשקלים שימוש חוזר ונשנה בצוואר. כאמור מדובר בעבודה במגוונת , התובע לא הוכיח תשתית לפי תורת המיקרוטראומה ועל כן דין התביעה להידחות כבר בשלב זה מבלי הצורך למנות מומחה.

8. השתכנעתי שעבודתו של התובע עבודה קשה מבחינה פיזית, מבחינת פעולות הידיים, אולם לא הוכיח תשתית מתאימה של פעולות הצוואר.

9. למרות דחיית התביעה, אין צו להוצאות.

10. פסק הדין ניתן כדן יחיד לאור ההחלטה בדיון היום.

11. זכות ערעור כדין.

ניתן היום, י"א אדר תשפ"א, (23 פברואר 2021), בהעדר הצדדים וישלח אליהם.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
02/12/2020 הוראה לבא כוח תובעים להגיש תצהיר התובע צבי פרנקל צפייה
10/12/2020 החלטה שניתנה ע"י צבי פרנקל צבי פרנקל צפייה
13/12/2020 החלטה שניתנה ע"י צבי פרנקל צבי פרנקל צפייה
30/12/2020 החלטה שניתנה ע"י צבי פרנקל צבי פרנקל צפייה
10/01/2021 החלטה שניתנה ע"י צבי פרנקל צבי פרנקל צפייה
19/01/2021 החלטה שניתנה ע"י צבי פרנקל צבי פרנקל צפייה
20/01/2021 החלטה שניתנה ע"י צבי פרנקל צבי פרנקל צפייה
21/01/2021 הוראה לעד בית משפט להגיש סורוקה צבי פרנקל צפייה
23/02/2021 הוראה לעד בית משפט להגיש כללית צבי פרנקל צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 אליס קוגן אלי דמרי
נתבע 1 המוסד לביטוח לאומי אפרת לבנוני