טוען...

החלטה על בקשה של משיב 2 בקשה לביטול הליך

דן סעדון23/08/2021

חדל"פ 9440-12-20 צוי נ' ממונה על חדלות פירעון – מחוז תל אביב ואח'

בפני כב' השופט דן סעדון

העתק החלטת בית משפט מיום ט"ו אלול תשפ"א 23 אוגוסט 2021

זוהי בקשת הנאמן לביטול ההליך בעניינה של החייבת.
1. ביום 21.2.21 ניתן בעניינה של החייבת צו פתיחת הליכים, לפי בקשתה. על החייבת הושת צו חיוב חודשי בסך 1200 ₪ החל מחודש מרץ 21. החייבת, ועל כך נראה כי אין חולק, לא שילמה ולו תשלום אחד על פי צו החיוב שנקבע לה. כמו כן, ונראה כי גם על כך אין חולק, החייבת לא הגישה דוחות דו חודשיים כלל. בנסיבות אלה עותר הנאמן לביטול ההליך.

2. החייבת אינה חולקת על ממצאי הנאמן עליהם מבוססת בקשתו. החייבת טוענת כי היא אינה מצליחה לעמוד בצו החיוב החודשי הגבוה שנקבע לה וכי היא פועלת לשינויו. כמו כן הסבירה החייבת כי מפאת עומס העבודה המוטל עליה – לא מצאה זמן לאסוף את המסמכים הנדרשים לשם עריכת הדוחות הכלכליים והגשתם. החייבת מציינת כי עד כה עלה בידה להגיש 2 דוחות דו חודשיים. לעניין צו החיוב הוגשה בקשה לממונה ועד מתן החלטה בעניין זה מתחייבת החייבת לשלם את התשלום החודשי כפי יכולתה לקופה.

דיון והכרעה

3. בפתח ההכרעה אבהיר כי אינני מקל ראש כל עיקר במצוקותיה של החייבת. עם זאת, ניכר כי החייבת בחרה במידה לא מבוטלת לעשות דין לעצמה בהליך. במה דברים אמורים? על החייבת הושת צו חיוב חודשי בסך 1200 ₪. כיוון שהחייבת ידעה כי לא תוכל לעמוד במעמסה כספית זו מצופה היה כי תגיש ללא דיחוי בקשה לממונה להפחתת גובה צו החיוב. מנספחי תגובתה עולה כי הבקשה הוגשה לממונה רק ביום 10.8.21 לאחר ש"חרב" ביטול ההליך הונחה על צווארה. יתר על כן, הצעת החייבת לשלם בהליך "כפי יכולתה" עד הכרעת הממונה בבקשתה הייתה יכולה להיות מוצעת זמן רב קודם לכן, עוד בטרם הונחה "חרב" ביטול ההליך על צווארה. עומס עבודה בו נתונה החייבת אינו יכול להסביר ובוודאי לא להצדיק אי הגשת דוחות כלכליים דו חודשיים מצד החייבת. מדובר בהליך שתכליתו, מנקודת מבטה של החייבת, שיקומית. לצורך הגשמת תכלית זו נדרשת החייבת למעקב אחר התנהלותה הכלכלית. כיוון שהחייבת אינה טורחת להגיש דוחות כלכליים, תהיה הסיבה לכך אשר תהיה, לא ניתן לבוא בהמלצה שיקומית בעניינה וכך מסכלת החייבת את תכליתו המרכזית של ההליך מבחינתה. יתר על כן, הליך חדלות הפירעון (בעבר הליך פשיטת הרגל) כונה "חסד המחוקק" (ע"א 7113/06 ג'נח נ' כונס הנכסים הרשמי (20.11.08)) בשל ההזדמנות הניתנת לחייבת להיחלץ ממצוקתה. עם זאת, נקבע כי "היד המושטת כלפי החייב מלווה בדרישה להתנהגות בתום לב מצדו, שכן בהליך פשיטת רגל גלומה למעשה פגיעה בנושים אשר לא ייפרעו את מלוא חובם. פגיעה זו נתפסת כבלתי מוצדקת כאשר פושט הרגל נוהג בחוסר הגינות או בחוסר יושר" (ע"א 1193/21 רחמני נ' כונס הנכסים הרשמי (3.5.21). חלק מחובת תום הלב של החייב בהליך כוללת עמידה בצו החיוב והגשת דוחות כלכליים באופן סדיר.

4. לאור האמור ניכר כי מחדלי החייבת בהליך אינם משכנעים ובוודאי שאינם מצדיקים מחדליה.
5. לפנים משורת הדין ניתנת לחייבת ארכה עד יום 5.12.21 לסלק כלל מחדליה בהליך שאם לא כן יבוטל ההליך ללא צורך בקיום דיון נוסף. הנאמן יעקוב.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
10/08/2021 החלטה על בקשה של משיב 2 בקשה לביטול הליך דן סעדון צפייה
23/08/2021 החלטה על בקשה של משיב 2 בקשה לביטול הליך דן סעדון צפייה
09/02/2022 החלטה שניתנה ע"י דן סעדון דן סעדון צפייה
09/02/2022 החלטה על בקשה של משיב 3 התנגדות הנושה לתוכנית פירעון דן סעדון צפייה