טוען...

החלטה שניתנה ע"י רון סוקול

רון סוקול12/01/2021

לפני

כב' השופט רון סוקול, סגן נשיא

המבקשת

לשכת עורכי הדין בישראל
ע"י עו"ד ט' אבריאל

נגד

המשיבים

1. עו"ד אביעד גלס

2. עו"ד פז גולדהורן

החלטה

1. עו"ד פז גולדהורן ייצג לקוחות רבים במחוז חיפה ובהם מאות חייבים בתיקי הוצאה לפועל ובתיקי חדלות פירעון. בחודש דצמבר 2020 נעלם עו"ד פז גולדהורן ממשרדו, כשהוא מותיר אחריו את דלת המשרד פרוצה. לקוחות רבים נותרו ללא ייצוג משפטי, וללא גישה למסמכים הדרושים לניהול ההליכים. לקוחות רבים אף הגיעו למשרדו של עורך הדין גולדהורן וניסו לאתר את המסמכים הנוגעים לעניינם.

כתוצאה מכך נוצר אי סדר רב, מסמכים רבים נזרקו על הארץ, ומידע פרטי של הלקוחות נחשף לעין כל. עוד התברר כי בהליכים רבים של הלקוחות לא בוצעו פעולות נדרשות, לא היה מי שיתייצב להגן על עניינם של הלקוחות, והיה חשש לפגיעה ממשית בלקוחות רבים.

2. במצב זה התייצבה לשכת עורכי הדין בבית המשפט וביקשה, ביום 23/12/2020, מתן סעדים זמניים למינוי ממונה זמני לענייניו של עו"ד גולדהורן. הבקשה הוגשה על פי הוראת סעיף 89א לחוק לשכת עורכי הדין, התשכ"א-1961.

3. בו ביום, ולבקשת לשכת עורכי הדין, הוריתי על מינויו של עו"ד אביעד גלס כממונה זמני לשמירת ענייני לקוחותיו של עו"ד גולדהורן. עו"ד גלס הוסמך לתפוס את כל תיקי לקוחותיו של עו"ד גולדהורן, לתפוס חזקה במשרד, ולמנוע מחטף של מסמכים. כן הוסמך לערוך תיעוד של כל התיקים במשרד, לענות לגורמים שונים כמו הממונה על חדלות הפירעון, ולפנות ללקוחות. נקבע גם כי עו"ד גלס ימסור לכל לקוח שיחפוץ בכך, ושיחתום על מסמכים כנדרש, את המסמכים הנוגעים לענייניו. נקבע כי גם על הלשכה לפרסם את דבר מתן הצו ברבים, על מנת לאפשר ללקוחות לפנות לעו"ד גלס לקבלת המידע הדרוש.

4. ביום 28/12/2020 ניתן צו המאריך את תוקף מינויו של עו"ד גלס, על מנת להשלים את איסוף המידע. כן הוריתי כי לשכת עורכי הדין תשקול מינוי ממונה או מספר ממונים לטיפול בענייניהם של הלקוחות.

5. בעקבות כל אלו, הגיש עו"ד גלס דו"ח עדכני. מהדו"ח (שהוגש ביום 11/1/2021) עולה כי נמצאו 1,106 תיקי לקוחות; 306 תיקים נמסרו ללקוחות שביקשו זאת. עוד עולה כי מהצלבה בין רשימת התיקים שנמצאו, לבין דו"חות הממונה על חדלות פירעון, קיימים 251 תיקים פעילים של חייבים בהליכי חדלות פירעון, שמהם נמסרו 112 תיקים ללקוחות, כך שנותרו 139 תיקים פעילים. עוד נמצאו תיקים במספר לא גדול של הליכים אזרחיים, הליכים בבתי משפט למשפחה, ומספר תיקים בעסקאות מקרקעין.

6. מהדו"ח של הממונה הזמני מתברר כי משרדו של עו"ד גולדהורן מוחזק בשכירות, וכי המשכיר,ה טומי נויה נכסים ובניין בע"מ עומדת על קבלת שכר דירה.

7. לשכת עורכי הדין הבהירה כי עד כה מימנה את שכרו של הממונה הזמני ואת הוצאותיו, ומימנה שמירה על המשרד. עד כה הוציאה הלשכה מעל 40,000 ₪ לטיפול בענייניו של עו"ד גולדהורן.

8. לשכת עורכי הדין מבקשת כעת להורות על מינוי מספר ממונים שיטפלו בענייניהם של הלקוחות, וכן יטפלו בשמירה על מסמכי התיקים הלא פעילים. הלשכה פרסמה מודעה לעורכי הדין והזמינה הצעות לקבלת התיקים לטיפול. ללשכה פנו מעל 50 עורכי דין המעוניינים לקבל לטיפולם תיקים של לקוחות תמורת קבלת שכר טרחה מהלקוחות. כל אחד מהמציעים פירט גם את ניסיונו ואת השכר המבוקש על ידו. הלשכה מבקשת כי בית המשפט יורה על מינוי מספר ממונים מתוך רשימת הממונים המוצעת, ויקבע הוראות לגבי תשלומי השכר והטיפול בתיקים לא פעילים.

הכרעה

9. סעיף 89א לחוק לשכת עורכי הדין מקנה לבית המשפט סמכות למנות חבר לשכה כממונה על ענייניו המקצועיים של עורך דין שאינו יכול להמשיך ולטפל בעניינם של לקוחותיו מסיבות שונות. בין היתר ניתן למנות ממונה, מקום שנבצר מעורך דין להמשיך ולטפל בענייני הלקוחות מבלי שהובטח טיפול נאות בענייני הלקוחות. אין חולק כי משנטש עורך הדין גולדהורן את משרדו, ניתק כל קשר וכנראה עזב את הארץ, התמלאו התנאים למינוי ממונה.

10. מהדו"ח שהוגש ומטיעוני הצדדים בדיון, עולה כי חלק הארי של הלקוחות הזקוקים לטיפול משפטי הם החייבים בהליכי חדלות פירעון. כן ישנם לקוחות שהם נושים בהליכי גבייה שונים, בין בלשכת ההוצאה לפועל ובין בהליכי חדלות פירעון. חלק קטן יחסית של תיקי הלקוחות עוסק בעניינים אחרים. מאחר ולפי נתוני הממונה על חדלות פירעון ישנם מעל 130 תיקים פעילים בתחום חדלות הפירעון, ברי כי ראוי למנות מספר ממונים שיחלקו בטיפול בתיקים אלו. הממונים שימונו לטיפול בתיקי חדלות פירעון צריכים להיות בעלי ניסיון בתחום; מחזיקים ברישיון עריכת דין תקף; ומחזיקים בכיסוי ביטוחי מתאים.

11. בהצעות שהוגשו ללשכה פירט כל מציע את השכר המבוקש על ידו, שכר שישולם על ידי הלקוחות. מרבית המציעים נקבו בשכר קבוע עבור כל תיק. ברי שחישוב שכר שכזה אינו סביר, שהרי לא ברור באיזה שלב מצוי כל הליך, ומהו השכר הסביר להשלמת הטיפול. ייתכן שבחלק מהתיקים אין הצדקה לשכר שהתבקש, ובחלק אחר של התיקים הפעולות שיידרשו מצדיקות שכר גבוה יותר מהמבוקש. אם ייקבע שכר אחיד בכל התיקים, המשמעות תהא כי חלק מהלקוחות יסבסדו את שכרם של האחרים. על כן ראוי לקבוע שכר על פי תעריף שיבטא את היקף הפעולות המקצועיות הנדרשות בעניינו של כל לקוח.

12. נושא נוסף שעלה בדיון הוא הטיפול בתיקים שאינם פעילים. בהתאם לדין כללי לשכת עורכי הדין (שמירת חומר ארכיוני במשרדי עורכי דין), התשל"א-1971, מוטלת על עורך דין חובת שמירה על חומר ארכיוני למשך 5 שנים. חובה זו מוטלת גם על ממונה שמונה לפי סעיף 89א לחוק לשכת עורכי הדין (סעיף 4א לכללים). על כן יש לתת גם הוראות לגבי שמירת החומר הארכיוני, כלומר לגבי שמירת מסמכי תיקים שאינם פעילים.

13. בשים לב לכל האמור, על מנת להבטיח מתן שירות ראוי ללקוחות מחד, והבטחת תנאי שכר סבירים לממונים אני מורה כדלקמן:

(א) לטיפול בתיקים הפעילים של עו"ד פז גולדהורן ימונו 12 עורכי דין; 10 עורכי דין ימונו לצורך טיפול בתיקי חדלות הפירעון; 2 עורכי דין לטיפול בתיקי התביעות האזרחיות, תיקי משפחה ותיקי מקרקעין.

(ב) שכרם של עורכי הדין הממונים לטיפול בתיקי חייבים בחדלות פירעון יהיה כקבוע בתעריף השכר של לשכת הסיוע המשפטי ובהתאם לתקנות הסיוע המשפטי, תשל"ג- 1973. ככל שיש קושי בהגדרת השכר על פי התקנות תפנה לשכת עורכי הדין ללשכת הסיוע המשפטי לשם קבלת התעריף הנוהג בתיקי חדלות פירעון. שכרם של עורכי הדין בטיפול בתיקי נושים בהליכי חדלות פירעון ובתיקים אחרים יהיה כקבוע בתעריף המומלץ של לשכת עורכי הדין וכקבוע בכללי לשכת עורכי הדין (התעריף המינימלי המומלץ), התש"ס-2000.

(ג) בכל מקרה יוכל עורך הדין הממונה להגיע עם הלקוח להסכמה על שכר הנמוך מהשכר האמור. כל בקשה לתשלום שכר העולה על האמור, בין בשל מורכבות ההליך ובין מכל סיבה אחרת, תובא לאישור בית המשפט.

(ד) כל אחד מעורכי הדין הממונים יקבל לטיפולו גם 50 תיקים או יותר שאינם פעילים, על מנת לשמור אותם בהתאם לכללי לשכת עורכי הדין. עורך דין ממונה שקיבל לשמירה תיקים שאינם פעילים, יפנה בתוך 21 יום ללקוחות (ככל שפרטיהם מצויים) ויודיע להם כי המסמכים ברשותו, על מנת ליידע את הלקוחות היכן מצויים המסמכים ולאפשר להם לקחת את המסמכים לידיהם. מסירת המסמכים ללקוחות תיעשה באופן מסודר, על פי כללי לשכת עורכי הדין, והממונים ישמרו תיעוד על מסירתם.

(ה) כל עורך דין ממונה יבהיר ללקוחות כי ביכולתם לפנות לקבלת ייצוג משפטי אחר, לרבות באמצעות לשכת הסיוע המשפטי.

(ו) מאחר ותנאים אלו אינם זהים להצעות שהוצעו, תפנה הלשכה לכל עורכי הדין המציעים העומדים בתנאים של חברות תקפה בלשכה; ניסיון בתחום הרלוונטי; החזקת ביטוח מקצועי, על מנת שיודיע האם הם מסכימים לתנאים האמורים. הלשכה תפרט את רשימת עורכי הדין המסכימים לתנאים, ותגיש לאישור בית המשפט בתוך 15 ימים.

(ז) לאחר שיאושרו עורכי הדין הממונים לתיקי חייבים יחולקו התיקים ביניהם בחלוקה אקראית, הן בנוגע לתיקים הפעילים והן בנוגע לתיקים הלא פעילים. החלוקה תעשה על ידי הממונה הזמני, עו"ד א' גלס. הלשכה תציע שמות נפרדים לטיפול בתיקי עסקאות המקרקעין.

(ח) עו"ד גלס ימשיך לשמש כממונה זמני עד גמר חלוקת התיקים בין עורכי הדין הממונים.

(ט) ככל וייוותרו תיקים לא פעילים שלא יחולקו לעורכי הדין הממונים, הם יוחזקו על ידי הלשכה.

(י) עם סיום חלוקת התיקים תוחזר החזקה במשרד למשכירה. ציוד ומסמכים שאינם של לקוחות יועברו ללשכה, על מנת שיישמרו עבור עו"ד גולדהורן או מי מטעמו. הודעה על כך תישלח לעו"ד גולדהורן, ככל שיימצא ולמשפחתו של עו"ד גולדהורן על מנת שיוכלו לאסוף את המסמכים האישיים. הלשכה תוודא רישום מסודר של כל מסמך או ציוד שיימסר.

התיק יובא לעיוני לקבלת הודעת הלשכה בעוד 15 יום.

ניתנה היום, כ"ח טבת תשפ"א, 12 ינואר 2021, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
23/12/2020 הוראה לבא כוח מבקשים להגיש אישור פקס רון סוקול צפייה
12/01/2021 החלטה שניתנה ע"י רון סוקול רון סוקול צפייה
14/01/2021 החלטה על בקשה של משיב 2 בקשה למתן הוראות רון סוקול צפייה
21/01/2021 החלטה שניתנה ע"י רון סוקול רון סוקול צפייה
04/02/2021 החלטה שניתנה ע"י רון סוקול רון סוקול צפייה
14/02/2021 פסק דין שניתנה ע"י רון סוקול רון סוקול צפייה
20/07/2022 החלטה על בקשה של מבקש 1 בקשה בכתב רון סוקול צפייה