טוען...

פסק דין שניתנה ע"י ג'ויה סקפה שפירא

ג'ויה סקפה שפירא02/06/2022

בפני

כבוד השופטת ג'ויה סקפה שפירא

בעניין

בעניין

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי תשע"ח -2018

להלן: "החוק"

שלומי ביטון, ת"ז 043401165

להלן: "היחיד"

בעניין

ובעניין

גיא נצר (נאמן)

להלן: "הנאמן"


ממונה על חדלות פירעון – מחוז ירושלים

פסק דין

  1. בעניינו של היחיד ניתן ביום 27.4.21 צו לפתיחה בהליכים.
  2. היחיד הצהיר בבקשתו על חובות בסך של כ- 5.3 מיליון ₪ ל- 23 נושים. הוגשו 15 תביעות חוב בסך כולל של כ-3.2 מיליון ₪, אשר טרם הוכרעו. לצד זאת, היחיד לא המציא אישורי מסירה לנושים רבים אשר טרם הגישו תביעת חוב.

בדו"ח הממונה צוין כי עולה חשד לחוסר תום לב ביצירת החובות.

  1. בדו"ח ממצאי הבדיקה שהגיש הנאמן עלה כי לאורך ההליך היחיד צבר מחדלים רבים, ובהם אי הגשת דו"חות במועד. הדו"חות הוגשו באיחור, במקבץ וללא אסמכתאות, ואין כל רבותא בהגשה שכזאת, שאינה מאפשרת לנאמן לעקוב אחר התנהלותו הכלכלית השוטפת של היחיד. בנוסף עלה כי היחיד עובד כעצמאי ללא אישור מהממונה על חדלות פירעון, הוא לא המציא לנאמן מסמכים רבים שנדרשו, וכן ישנן אינדיקציות להברחת נכסים.
  2. יש לציין כי מדובר בהליך שני של היחיד, אשר בשנת 2017 בוטל בעניינו הליך של הסדר נושים.
  3. בדו"ח ממצאי הבדיקה שהגיש הנאמן לקראת הדיון שהתקיים ביום 27.4.22, המליץ הנאמן על ביטול ההליך, ולחלופין על המשך חקירה, על מנת למצות את התועלת לנושים לנוכח אינדיקציות לקיומם של נכסים.

הממונה על חדלות פירעון הודיע כי בשל מחדלי היחיד לא עלה בידו לגבש המלצה לתכנית שיקום כלכלי וביקש ליתן ליחיד צו להמצאת המסמכים שטרם הומצאו לנאמן.

  1. בתום הדיון שהתקיים ביום 27.4.22 קבעתי כי לכאורה היה מקום לבטל את ההליך בשל מחדליו של היחיד, וכי הסיבה בשלה הוא לא בוטל היא אפשרות קיומם של נכסים שיועילו לנושים, ואפשרות החזרתם של נכסים לקופת הנשייה בדרך של ביטול פעולות הגורעות מקופת הנשייה.

ליחיד ניתנה אפשרות להגיב לדו"ח ממצאי הבדיקה שהגיש הנאמן ולדו"ח הממונה עד ליום 15.5.22. לבקשתו המועד הוארך פעמיים, בפעם האחרונה עד ליום 1.6.22, אך לא הוגשה כל תגובה עד למועד זה.

לנאמן ניתנה אפשרות להגיש בקשות לביטול פעולות הגורעות מקופת הנשייה עד ליום 1.6.22 אך הוא לא הגיש כל בקשה.

  1. לאחר ששקלתי את התנהלותו של היחיד לאורך ההליך מצאתי להורות על ביטול הצו לפתיחה בהליכים עקב ניצולו לרעה.

אכן, לאורך ההליך היחיד שילם מדי חודש תשלום משמעותי לקופת הנשייה, אך בכך לא די, בפרט בשים לב להיקף החובות המוצהרים והיקף תביעות החוב שהוגשו עד כה.

לאורך ההליך כולו היחיד לא קיים איזה מחובותיו האחרות, לא איפשר לנאמן לבדוק את מצבו הכלכלי ואת התנהלותו הכלכלית, לא המציא מסמכים נדרשים, ועד היום, בחלוף למעלה משנה מאז מתן הצו לפתיחה בהליכים, רבים מנושיו של היחיד עדיין אינם יודעים על ההליך ולא הגישו תביעות חוב.

  1. שקלתי את התועלת האפשרית לנושים כתוצאה ממימוש נכסים של היחיד, ואולם משעה שהנאמן עצמו לא ביקש לבטל פעולות הגורעות מנכסי קופת הנשייה, ומשעה שאחד הנושים אף הצהיר על כוונתו לנקוט בהליך עצמאי לביטול פעולה כאמור, במסגרת בקשה שהגיש לממונה על חדלות פירעון להתיר לו לנהל הליך עצמאי, לא סברתי כי יש לאפשר ליחיד להמשיך וליהנות מהגנות ההליך מבלי שהוא משתף פעולה עמו.

  1. היחיד הצהיר בדיון כי בכוונתו להציע הסדר נושים, ואולם משעה שחלק גדול מהנושים לא קיבלו הודעה על ההליך ולא הגישו תביעת חוב, לא ניתן לשקול שום בקשה להסדר נושים, אשר ממילא אף לא הוצעה.
  2. לנוכח האמור לעיל אני מורה על ביטול הצו לפתיחה בהליכים עקב ניצולו לרעה.
  3. עיכוב ההליכים יבוטל.
  4. צו עיכוב היציאה מהארץ יבוטל בעוד 30 ימים מהיום.
  5. כספים המצויים בקופת הנשייה ישמשו לכיסוי הוצאות ההליך. ככל שתיוותר יתרה היא תועבר לקופת ההוצאה לפועל.
  6. זכות ערעור לבית המשפט המחוזי בירושלים על פי הדין.
  7. המזכירות תעביר העתק פסק הדין ליחיד, לנאמן ולממונה על חדלות פירעון.

ניתן היום, ג' סיוון תשפ"ב, 02 יוני 2022, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
02/06/2022 פסק דין שניתנה ע"י ג'ויה סקפה שפירא ג'ויה סקפה שפירא צפייה
19/09/2022 החלטה על בקשה של גיא נצר בקשה למתן החלטה שרון צנציפר הלפמן צפייה