טוען...

פסק דין שניתנה ע"י מירב קלמפנר נבון

מירב קלמפנר נבון20/10/2022

בפני

כבוד השופטת מירב קלמפנר נבון

יחיד

נעמן שאהין, ת"ז 056319502

נגד

משיבים

1. ממונה על חדלות פירעון – מחוז חיפה והצפון

2. עו"ד גיא וויס (נאמן)

3. פלגי מוצקין בע"מ (נושה)

פסק דין

  1. ביום 28/6/21 ניתן צו לפתיחת הליכים בעניינו של היחיד, במסגרתו הושת על היחיד תשלום חודשי בסך 1,100 ₪. צו החיוב הופחת למשך שלושה חודשים לסך של 150 ₪ וכן, הוסכם כי היחיד ישלם חיוב מהליך פש"ר קודם אשר נקבע לו כתנאי לכניסתו להליך זה, בסך 4,500 ₪ , בתשעה תשלומים ע"ס 500 ₪.
  2. עו"ד גיא וייס מונה כנאמן לניהול הליכי חדלות הפירעון.
  3. במסגרת הצעת הממונה המוגשת על פי הוראות סעיף 154 לחוק, הוגשו נגד היחיד 6 תביעות חוב בסכום כולל של 181,777 ₪.
  4. תביעות החוב נבדקו על ידי הנאמן ואושר סך כולל של 76,344 ₪ בדין רגיל.
  5. המדובר ביחיד כבן 61, נשוי ואב לארבעה בגירים. לטענת היחיד נוצרו חובותיו כתוצאה מערבויות אותן חתם עבור חברים. היחיד ניהל במשך השנים עסק למכירת אוכל, כאשר דפוס הפעולה בכל הנוגע לאותו עסק חזר על עצמו בכל פעם. כל אימת שהעסק צבר חובות והוטלו עליו עיקולים, נרשם העסק על שם מישהו אחר מבני המשפחה. כעת רשום העסק, ע"ש הבת רותם, בת 29, העובדת בנוסף כשכירה – מנהלת מחלקת חלב בסופרמרקט. קודם לכן היה העסק רשום ע"ש בנו של היחיד – רם שאהין. היחיד אמנם רשום במל"ל כלא עובד מאז 2017 , ברם הוא הצהיר בפה מלא בחקירותיו על עבודתו בעסק המשפחתי "בחצר של סבתא מונא" ועל כך כי לא מוצאים עבורו תלושי שכר מחמת עיקולים, אשר הוא חושש כי יוטלו על שכרו. בפועל מנהל היחיד את העסק.
  6. באשר לעזבון הוריו המנוחים של היחיד, אשר כלל את בית מגוריהם, הצהיר היחיד בחקירתו שהוא אינו יודע מה נעשה בבית, אחיו מתגורר בבית זה ולטענתו ייתכן כי ההורים העבירו את הבית ע"ש האח. מחקירת הנאמן עולה כי היחיד מסר מידע כוזב בכל הנוגע לעזבוון הוריו שכן עולה כי הוא הסתלק מחלקו בעזבון , אך לא דיווח על כך לנאמן.
  7. ביום 15/5/22 הוגשה הצעת הממונה בעניין היחיד. לטענת הממונה, במעמד הבירור עם היחיד התברר כי ליחיד חמישה נושים נוספים עליהם הוא לא הצהיר בבקשתו לפתיחת הליכים. כמו כן, היחיד מתגורר בדירה בבעלותו בדאליית אל כרמל ועל הנכס רובצת משכנתא לבנק איגוד, אשר יתרתה בסך של כ 322,000 ₪, נכון לחודש 3/22. נוכח מצבת הנשייה, נכס המקרקעין של היחיד ובכפוף לתשלום יתרת הסכום שהוטל על היחיד בהליך הקודם, המליצה ב"כ הממונה על מתן תוכנית פירעון ליחיד, במסגרתה ישלם היחיד 100% מחובותיו, בהתאם לכושר השתכרותו ופדיון זכויותיו בנכס מגוריו. כך, בהתבסס על פוטנציאל השתכרות היחיד העומד ע"ס 6,500 ₪, הכנסת רעייתו בסך 4,800 ₪, בניכוי דמי מחייה בכבוד בסך 4,892 ₪, המליצה הממונה להעמיד את צו התשלומים החודשי ע"ס 1,800 ₪ לתקופה של 48 חודשים. תקופת התכנית הוארכה בשל מחדלי היחיד בהליך. עוד המליצה הממונה כי היחיד יפקיד את סכום יתרת התשלום שנקבעה בהליך הקודם (4,000 ₪) וכי בסה"כ יהא על היחיד להוסיף לקופת הנשייה סך של 90,400 ₪. זאת בנוסף למימוש כספים נזילים בהתאם לדו"ח מסלקה פנסיונית. הממונה המליצה כי באם יוגשו תביעות חדשות אשר סכומן יעלה על גובה התוכנית, יהא על היחיד לפעול לתשלום 100% דיבידנד לנושיו, בתוספת הוצאות ההליך, בשים לב לזכויותיו במקרקעין.
  8. ביום 4/7/22 התקיים דיון במעמד הצדדים, במסגרתו ניתנה ליחיד ארכה בת 30 יום להסרת כל מחדליו, בהם הסדרת חובותיו למועצה המקומית ולתאגיד המים, מאז ניתן צו פתיחת ההליכים.
  9. ביום 13/7/22 הוגשה בקשת הנושה, פלגי מוצקין בע"מ, לביטול ההליך בעניין היחיד מאחר ונטען כי היחיד אינו משלם תשלומים שוטפים וצבר חוב כולל בסך 6,950 ₪. עוד נטען כי החוב לא הוסדר, חרף פניות חוזרות ונשנות ליחיד לעשות כן.
  10. ביום 7/9/22 הוגשה בקשת הנאמן לביטול ההליך בעניין היחיד. הנאמן טען כי חרף הארכה אשר ניתנה ליחיד, הוא לא המציא את המסמכים שנדרשו ממנו, לא הציג הסדר בדבר סילוק חובות ארנונה, לא הגיש דו"חות חודשיים מאז חודש 5/22 וצבר חוב פיגורים בסך 5,550 ₪ בצו התשלומים החודשי.
  11. ביום 14/9/22 השיב היחיד וטען כי הסדיר את חובותיו למועצה המקומית ולתאגיד המים ופרס את החוב לתשלומים. היחיד טען כי כלל לא ידע על חובותיו למוסד לביטוח לאומי ולמרכז לגביית קנסות, אולם העתקי צו פתיחת ההליכים נשלחו לכל הנושים הנטענים. עוד טען היחיד, כי הוא עשה מאמצים להסדרת החובות שנוצרו במהלך ההליך, אך טען שלא הצליח לשלם את הסכום שנקבע בהליך הקודם וביקש לפרוס אותו, כך שיתווסף סך של 500 ₪ לתשלום החודשי. היחיד התחייב להמשיך ולשתף פעולה עד תום ההליך, לעמוד בתשלום החודשי ולהגיש דו"חות חודשיים.
  12. עמדת הממונה לבקשת הנאמן לביטול ההליך לא הוגשה, למרות שנתבקשה.
  13. מהצעות בעלי התפקיד עד כה, עולה כי היחיד צבר לחובתו מספר מחדלים עד כה, לרבות פיגור בתשלום השוטף , אי המצאת מסמכים, אי הגשת דו"חות חודשיים וצבירת חובות שוטפים למועצה המקומית ולתאגיד המים, חובות אשר היחיד טען כי הסדיר. סבורני, כי מדובר במחדלים אשר ניתן לאזנם במסגרת קביעת תכנית שיקום ותיקונם מהווה תנאי לאישור הצעת הממונה. 
  14. לאחר שעיינתי ושמעתי את עמדות הצדדים, בהעדר התנגדות מטעם הנושים, אשר לא התייצבו לישיבת בית המשפט, ובכפוף להסרת המחדלים המפורטים בהצעת הממונה ובבקשת הנאמן לביטול ההליך, באם טרם הוסדרו - אני מקבלת את הצעת הממונה ומורה על מתן צו לשיקום כלכלי בהתאם לסעיף 161 לחוק ובהתאם לתנאים כדלקמן.
  15. חובת התשלומים - על היחיד להוסיף לקופת הנשייה סך של 90,400 ₪, באופן הבא -
    1. סכום התשלומים - היחיד יישא בתשלום חודשי בסך 1,800 ₪. סכום התשלום החודשי נקבע בהתאם לכושר השתכרותו של היחיד, להכנסת רעייתו, לנכס מגוריו של היחיד ובניכוי דמי מחייה בכבוד, כמפורט בהצעת הממונה.
    2. תקופה - היחיד יישא בתשלומים הנ"ל למשך 48 חודשים. תקופת התשלומים הוארכה מעבר לקבוע בחוק בשל מחדליו המרובים של היחיד לאורך ההליך, בדגש על צבירת חובות שוטפים בגין ארנונה ומים במסגרת שהותו בהליך חדלות הפירעון וכן על התנהלותו בעסק המשפחתי, הרשום בכל פעם ע"ש מי מבני המשפחה על מנת למנוע מהנושים להיפרע מעם היחיד.
    3. כתנאי לכניסת תכנית השיקום לתוקפה ישלם היחיד לקופת הנשייה סך של 4,000 ₪, הם יתרת התשלום שנקבע בהליך הקודם, כתנאי להגשת ההליך הנוכחי, לכל המאוחר בתוך 30 יום מהיום.
    4. באם יוגשו תביעות חוב חדשות שסכומן יעלה על גובה תוכנית השיקום הכלכלי, יהא על היחיד לשלם 100% דיבידינד לנושיו, בשים לב לזכויותיו במקרקעין, בתוספת הוצאות ההליך.
  16. נכסים הנכללים בקופת הנשייה ואופן מימושם  - בהתאם להצעת הממונה, אלו הם נכסי היחיד  אשר יש לממש במסגרת ההליך –

כספים בלתי מוגנים הקנויים ליחיד בהתאם לדו"ח מסלקה פנסיונית.

בעניין זה חל סעיף 164 לחוק באופן שנכס שיוקנה ליחיד במהלך תקופת התשלומים ייכלל בנכסי קופת הנשייה, למעט נכסים שהוחרגו שם.

  1. תחולת ההגבלות - ההגבלות אשר הוטלו על היחיד במסגרת הליך זה ימשיכו לחול עד לסיום מילוי הוראות צו זה. במידת הצורך, ניתן לפנות לממונה לביטול הגבלות לפי סעיף 143 לחוק או להתלייתן לפי סעיף 169 לחוק.
  2. בכפוף למילוי ההוראות דלעיל, יהא היחיד, והוא בלבד, פטור מחובות העבר שלא ניתן לפרוע מנכסי קופת הנשייה, בהתאם לסעיף 174 לחוק.

ההפטר לא יחול על חובות המנויים בסעיף 175 לחוק.

  1. הפרת תנאי תכנית הפירעון - במידה והיחיד יפר את הוראות הצו לשיקום כלכלי, הוא עלול להיות חשוף לסנקציות, על פי הוראות החוק וכמפורט  בהצעת הממונה, לרבות הארכת תקופת התשלומים, הגדלת סכומי התשלומים, הטלת הגבלות שהוסרו מחדש, ביטול ההליך והקניית נכסים לקופת הנשייה.  
  2. הנאמן יפעל ליישום הצו לשיקום כלכלי ויפקח על עמידתו של היחיד בתנאיו.

הממונה תפנה לבית המשפט בכל בקשה נדרשת במקרה של הפרת הצו על ידי היחיד. 5129371לחילופין, הממונה תגיש דו"ח מסכם לבית המשפט לצורך מתן הפטר בתום תקופת התשלומים.783

  1. דו"ח מעקב ביצוע התכנית יוגש על ידי הנאמן עד ליום 21/10/24.

ניתן היום, כ"ה תשרי תשפ"ג, 20 אוקטובר 2022, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
21/07/2021 החלטה על בקשה של משיב 2 בקשה למתן צו מירב קלמפנר נבון צפייה
13/07/2022 החלטה על בקשה של משיב 3 בקשה מתוקנת לביטול הליך מירב קלמפנר נבון צפייה
13/07/2022 החלטה על בקשה של משיב 3 בקשה לביטול הליך מירב קלמפנר נבון צפייה
07/09/2022 החלטה על בקשה של משיב 2 בקשה מטעם הנאמן מירב קלמפנר נבון צפייה
14/09/2022 החלטה שניתנה ע"י מירב קלמפנר נבון מירב קלמפנר נבון צפייה
20/10/2022 החלטה שניתנה ע"י מירב קלמפנר נבון מירב קלמפנר נבון צפייה
20/10/2022 פסק דין שניתנה ע"י מירב קלמפנר נבון מירב קלמפנר נבון צפייה