טוען...

גזר דין שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר

דוד שאול גבאי ריכטר31/01/2022

בפני

כבוד השופט דוד שאול גבאי ריכטר

בעניין:

מדינת ישראל

ע"י ב"כ כרמית כהן מתביעות ירושלים

המאשימה

נגד

כאמל דמנהורי

ע"י ב"כ עו"ד הרצל אברהם

הנאשם

גזר דין

כתב האישום

הנאשם הורשע על פי הודאתו בביצוע עבירת של הסעת תושב זר שלא כדין לפי סעיף 12א(ג)(1) לחוק הכניסה לישראל, התשי"ב-1952, בכך שביום 5.9.2020 הסיע את קרוב משפחתו בתוך ירושלים סמוך לשער האריות בשעת לילה.

מדובר בנאשם ללא עבר פלילי, יליד 1955 כבן 67, נכה.

מהלך הדיון

הנאשם הורשע ע"פ הודאתו בכתב האישום המקורי, תוך שהוספה עובדה מוסכמת, כי מדובר בקרוב משפחה רחוק של הנאשם עמו יש לו היכרות.

טיעונים לעונש

ב"כ המאשימה עתרה להטיל על הנאשם עונש שיכול וירוצה בעבודות שירות בתחתית מתחם שבין חודש ל-6 חודשי מאסר וענישה נלווית. הסניגור ביקש להסתפק במאסר מותנה וקנס סמלי, נוכח נסיבותיו של הנאשם.

קביעת מתחם הענישה ההולם

בבואו של בית המשפט לקבוע מתחם ענישה, עליו לתת בכורה לעקרון ההלימה, שהוא נגזרת של הערכים המוגנים, מידת הפגיעה בהם, נסיבות ביצוע העבירה ומדיניות הענישה הנוהגת.

אשר לערכים המוגנים – הכנסת תושבי האזור ללא אישור שהיה כדין לשטח ישראל פוגעת בריבונות המדינה, בביטחונה וביכולתה לקבוע מי יבואו בשעריה. לרוב הסעה נחשבת עבירה חמורה משהיה בלתי חוקית בשל היותה עבירה מאפשרת, שפעמים רבות מבוצעת מבצע כסף. בענייננו מידת הפגיעה בערכים המוגנים נמוכה.

אשר לנסיבות ביצוע העבירה – מדובר בנסיבות ביצוע ברף חומרה נמוך בסוג זה של עבירות. הנאשם הכיר את הנאשם, קרובו, והסיעו בתוך שטח ירושלים, ללא כוונות זדון. בהנחה שהשניים מכירים, סביר להניח שהנאשם לא היה מכניס לישראל אדם שרוצה ברעתה. הדבר נעשה על רקע ההכרות והקשר המשפחתי, ללא כוונת רווח, ולכן בסופו של יום, מידת הפגיעה בערכים המוגנים נמוכה, כמו-גם פוטנציאל הנזק מאותה עבירה בנסיבותיה. הנאשם צריך היה להימנע ממנה, והנזק שנגרם מצומצם.

אשר למדיניות הענישה הנוהגת – מדיניות הענישה הנוהגת נעה בין מאסרים מותנים ושל"ץ ועד חודשי מאסר בודדים בהסעה שאינה בנסיבות מחמירות. לרוב, הענישה היא בעבודות שירות. מפנה לרע"פ 1119/18 חסן נ' מ"י (מיום 9.5.2018) שם הורשע אדם בהסעת 2 שב"חים ונדון ל-100 שעות של"ץ על בסיס מתחם שאושר בין מאסר מותנה למספר חודשי מאסר. ברע"פ 5094/20 זנאדה נ' מ"י (מיום 30.7.2020) נדון נאשם ל-60 ימי מאסר בפועל על בסיס מתחם המגיע עד 7 חודשי מאעסר, בנסיבות של ניסיון הסעת 2 שב"חים לתוך ישראל, כשהוסתרו ברכב.

מתחם הענישה – מכאן שמתחם הענישה יתחיל במאסר מותנה ושל"ץ ועד 5 חודשי מאסר.

אשר לנסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה – מדובר בנאשם כבן 67, ללא כל עבר פלילי, נכה, שאין כל היתכנות בעניינו לביצוע עבודות שירות. הוא לוקה בשמיעתו במידה ניכרת, והדבר בא לידי ביטוי בעת הדיון לפניי. הנאשם קיבל אחריות בהזדמנות הראשונה וחסך מזמנו של בית המשפט.

לכן יש למקמו בתחתית המתחם.

גזירת הדין

נוכח האמור, גוזר על הנאשם את העונשים הבאים:

  1. 3 חודשי מאסר שלא ירוצו, אלא אם יעבור הנאשם בתוך שנתיים מהיום כל עבירה על חוק הכניסה לישראל;
  2. קנס בסך 1,000 ₪ או 4 ימי מאסר תמורתו אם לא ישולם. הקנס ישולם ב-5 תשלומים שווים ורצופים החל מיום 1.3.2022 ובכל 1 לחודש רציף ועוקב. לא ישולם תשלום במועד, יועמד הקנס לפירעון מיידי;
  3. התחייבות בסך 5,000 ₪ שלא יעבור הנאשם בתוך שנתיים מהיום כל עבירה על חוק הכניסה לישראל.

זכות ערעור כחוק.

ניתן היום, כ"ט שבט תשפ"ב, 31 ינואר 2022, במעמד הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
04/04/2021 החלטה שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר דוד שאול גבאי ריכטר צפייה
15/09/2021 החלטה שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר דוד שאול גבאי ריכטר צפייה
31/01/2022 גזר דין שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר דוד שאול גבאי ריכטר צפייה
04/07/2022 החלטה שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר דוד שאול גבאי ריכטר צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל יהודה בלבן
נאשם 1 כאמל דמנהורי הרצל אברהם