טוען...

פסק דין שניתנה ע"י מירב קלמפנר נבון

מירב קלמפנר נבון20/09/2022

בפני

כבוד השופטת מירב קלמפנר נבון

יחיד

וליד מלאק, ת"ז 302826391

נגד

משיבים

1. ממונה על חדלות פירעון – מחוז חיפה והצפון

2. עו"ד אופיר דידי (נאמן) ע"י ב"כ עוה"ד

3. בנק ירושלים בע"מ (נושה) ע"י ב"כ עוה"ד

פסק דין

  1. ביום 18/6/21 ניתן צו לפתיחת הליכים בעניינו של היחיד, במסגרתו הושת על היחיד תשלום חודשי בסך 1,100 ₪. החל מיום 10/10/21 הושת עליו תשלום בסך 2,100 ₪.
  2. עו"ד אופיר דידי מונה כנאמן לניהול הליכי חדלות הפירעון.
  3. במסגרת הצעת הממונה המוגשת על פי הוראות סעיף 154 לחוק, הוגשו נגד היחיד 9 תביעות חוב בסכום כולל של 445,779 ₪.
  4. תביעות החוב נבדקו על ידי הנאמן ואושר סך כולל של 335,512 ₪ בדין רגיל.
  5. המדובר ביחיד יליד שנת 1990, נשוי ואב לקטינה. היחיד מתגורר עם משפחתו בדירה בת שלושה חדרים, השייכת לאביו בעוספיא. המדובר בבניין משפחתי אשר בנה אביו של היחיד ויתר בני משפחתו מתגוררים בקומות אחרות בבניין. היחיד אינו נושא בהוצאות דיור ונוהג בדירתו כמנהג בעלים. היחיד עובד כנהג שכיר באגד ורעייתו אינה עובדת מחודש 1/22. היחיד עבר תאונת עבודה ביום 4/3/21 והוכר בנכות זמנית ע"י המל"ל בשיעור של 10% עד ליום 1/12/21 והוא אף הוכר "כנכה נזקק" מיום 2/6/21 עד ליום 30/11/21, כאשר בתקופה זו שולמה ליחיד קצבת נכות זמנית בשיעור של 100%.
  6. ביום 24/6/22 הוגשה הצעת הממונה לביטול ההליך בעניין היחיד. לטענת הממונה, היחיד מדווח בדו"חותיו על השתתפותו בהוצאות דיור בסך 1,000 ₪, אם כי לא הוכח ביצוע התשלום בפועל. כמו כן, היחיד טרם המציא היתר בניה לקומת מגוריו ונסח רישום. שכרו של היחיד עומד ע"ס של כ 8,000 ₪ טרם ניכוי החזר הלוואה למעסיקו. ב"כ הממונה סבורה כי היחיד אינו ממצה פוטנציאל השתכרותו, שעה שבתצהיר הסתבכותו הצהיר היחיד כי שכרו החודשי עומד ע"ס 12,000 ₪, נטו. ב"כ הממונה ציינה כי לא ידוע גובה ההלוואה אשר ניטלה מהמעסיק, לשם מה ניטלה ומה סך יתרתה. בהקשר זה נטען כי המדובר בהעדפת נושים אסורה כלפי מעסיק היחיד. עוד נטען כי היחיד הגיש דו"חות חודשיים עד חודש 4/22 וכי לדו"חות שהוגשו לא צורפו אסמתכאות מלאות. מהדו"חות עלה כי היחיד דיווח על סכומים משתנים שבין 1,000 ל- 5,500 ₪ לחודש כעזרה מבני משפחתו וכי התא המשפחתי של היחיד עושה שימוש בכרטיס אשראי. אם לא די בכך, נטען כי מחודש 10/21 חדל היחיד מלשלם את התשלום החודשי וצבר חוב פיגורים בסך 8,400 ₪ (נכון לחודש 6/22). כמו כן, נמצא ליחיד תיק פתוח במס הכנסה ונמצאה עסקת נדל"ן אחת שבוצעה ע"ש יחיד ב- 5 שנים האחרונות והוא נדרש להבהיר נושאים אלה בגיבוי אסמכתאות. נוכח התנהלות היחיד, הרצופה מחדלים ואף העדפת נושים, סבורה ב"כ הממונה כי אין מנוס מלהורות על ביטול ההליך בעניין היחיד.
  7. ביום 4/7/22 התקיים דיון במעמד הצדדים, במסגרתו ניתנה ליחיד ארכה בת 30 יום לצורך הסרת מחדליו. כמו כן, נקבע כי בתוך 60 יום תוגש תוכנית שיקום או הצעה אחרת מטעם בעלי התפקיד.
  8. ביום 13/9/22 הוגש דו"ח בעלי התפקיד והצעתם ביחס ליחיד. במסגרת זו נסקרה בהרחבה השתלשלות העניינים בתיק ונטען כי היחיד אינו נושא בהוצאות דיור בגין מגוריו בדירה, היחיד המציא היתר בנייה משנת 1983 ע"ש אביו עבור קומה א' של הבניין אולם היחיד לא המציא היתרי בנייה עבור כלל הבניין ונסח רישום. כמו כן, היחיד הוא בעל רכב מסוג סיאט לאון (קופרה) שנת ייצור 2016 המשועבד למימון ישיר (להלן:"הרכב"). לטענת היחיד, הוא רכש את הרכב עבור אחיה של רעייתו, והאח משלם את תשלומי ההלוואה ועושה שימוש ברכב. במסגרת דו"ח ממצאי הבדיקה נדרש היחיד להמציא שורת מסמכים,הן ביחס לדירת מגוריו והן ביחס לרכב, שכן הוא דיווח על הוצאות דלק, לעומת הצהרתו כי אינו עושה שימוש ברכב. עוד צוין כי ביום 21/7/22 הוגשה מטעם היחיד בקשה שנייה להפחתת צו התשלומים השוטף לסך של 1,100 ₪ לצורך סילוק חוב הפיגורים, כך שהיחיד ישלם סה"כ 2,100 ₪ לחודש. הנאמן התנגד להפחתה מאחר ולא חל כל שינוי נסיבות מהותי ובשל התוצאה לפיה היעתרות לבקשה תוביל לפריסת הפיגורים לתקופה של יותר משנה. בהחלטת הממונה מיום 17/8/22 הפחית הממונה את צו התשלומים לסך של 1,500 ₪ מחודש 8/22 וכן, על הורה על פריסת חוב הפיגורים לתשלומים של 1,000 ₪ לחודש, כך שעל היחיד לשלם מדי חודש סך כולל של 2,500 ₪, נוכח השינוי בהרכב התא המשפחתי.
  9. הנאמן הוסיף וציין כי מאז מועד הדיון, היחיד המציא חלק ניכר מהמסמכים וההבהרות שנדרשו. אולם, על היחיד להמציא דפי חשבון ממועד צו פתיחת ההליכים מחשבונו בבנק מזרחי אליו מופקדת משכורתו, כאשר היחיד הסתפק בהמצאת דפי חשבון מחשבונו המתנהל בבנק הדואר בלבד. באשר לדירת היחיד, מדובר על דירה המצויה בבניין משפחתי בעוספיא ומתגוררים בו הורי היחיד ואחיו. לפי נסח רישום היסטורי שהומצא ע"י היחיד, מדובר על קרקע בשטח של כ 18,000 מ"ר הידועה כחלקה 28 בגוש 17142 (להלן:"הדירה") וקיים היתר בנייה ע"ש אביו עבור הקומה הראשונה בלבד. היחיד השיב שאין ביכולתו לספק מסמכים נוספים מאחר ואביו מסרב לשתף פעולה . הנאמן סבור כי משמעות הדבר היא כי היחיד עושה בדירת מגוריו מנהג בעליו ומבלי שהוא נושא בפועל בהוצאות דיור וכי לא מן הנמנע כי חובותיו בהליך, שמרביתם תולדה של נטילת הלוואות בין השנים 2017-2020 כלומר טרם ובסמוך לאחר נישואיו, נוצרו לצורך השבחת הדירה. על כן, קיימת חזקה כי היחיד הוא בעל הזכויות בדירה, חזקה אשר לא נסתרה ע"י היחיד ולכן עליו לגלם זכויות בדירה. בהקשר זה, מסר הנאמן כי הוגשה במקביל בקשה לממונה למינוי שמאי מקרקעין לצורך עריכת חוות דעת שמאית לדירת היחיד.
  10. באשר לרכב, טען הנאמן כי מתביעת החוב שהוגשה ע"י הנושה מימון ישיר, עלה כי הרכב נרכש על ידי היחיד ביום 30/7/20 וכי לצורך הרכישה נטל היחיד הלוואה מהנושה ושיעבד את הרכב לצורך הבטחת החזר ההלוואה. יתרת הלוואת הרכב נכון ליום 12/6/22 עומדת ע"ס של 107,172 ₪ והנושה טוען כי אינו מוותר על בטוחתו. בנסיבות אלה סבורים בעלי התפקיד כי על היחיד לגלם את שווי הרכב, המוערך בסך של כ 139,000 ₪, בניכוי יתרת ההלוואה שנותרה.
  11. באשר לחובותיו של היחיד בהליך, טען הנאמן כי היחיד הגיש דו"ח אחרון המתייחס לחודשים 3-4/22 ופיגוריו מסתכמים בסך של 12,000 ₪ (עד וכולל חודש 7/22). בהקשר זה צוין כי הממונה קבע כאמור בהחלטתו מתווה לפריסת הפיגורים בתשלומים שיתווספו לתשלום השוטף. נוכח כל האמור והמפורט לעיל, בשיקלול נסיבותיו האישיות של היחיד ומצבת נכסיו, סבורים בעלי התפקיד כי בכפוף להמצאת דפי החשבון הדרושים וככל שלא יתגלה מידע חדש, יש ליתן ליחיד צו שיקום כלכלי ולקבוע בעניינו תוכנית שיקום בת 60 תשלומים בסך 1,500 ₪ לחודש, כאשר ל 12 תשלומים הראשונים יתווסף סך של 1,000 ₪ בגין חוב הפיגורים. כלומר 12 התשלומים הראשונים יעמדו ע"ס של 2,500 ₪ ובסה"כ יוסיף היחיד לקופת הנשייה סך של 102,000 ₪ (מתוכם 90,000 ₪ ע"ח תוכנית השיקום ו- 12,000 ₪ לסילוק חוב הפיגורים). בנוסף, המליצו בעלי התפקיד כי היחיד יגלם שווי זכויותיו בדירת מגוריו בהתאם לחוות דעת השמאית שתוגש וכן, יפדה שווי הרכב הרשום על שמו, בנכוי יתרת סילוק ההלוואה. כמו כן, המליצו בעלי התפקיד כי ימומשו כספים בלתי מוגנים שיתווספו לתוכנית השיקום.
  12. היחיד השיב להמלצת בעלי התפקיד והסכים להמלצתם בדבר תוכנית הפירעון והתשלום החודשי המוצע, אולם התנגד לגילום זכויותיו בדירה, בטענה כי לא ניתן לייחס לו זכויות בדירת אביו רק בשל מגוריו שם וכי רשות הבעלים לעשות שימוש במקרקעין אינה מעניקה מעמד של זכות קיניינית. כמו גם, התנגד היחיד לגלם שווי הרכב ושב על טענתו כי המדובר ברכב שגיסו עושה בו שימוש והוא זה אשר משלם את החזרי ההלוואה.
  13. מהצעת בעלי התפקיד עולה כי היחיד צבר לחובתו מספר מחדלים עד כה, אשר רובם הוסדרו לאורך ההליך ולאחר מועד הדיון, אולם טרם הומצא מטעם היחיד תדפיס עו"ש מחשבונו המתנהל בבנק מזרחי, שם מופקדת משכורתו. מדובר במחדל אשר ניתן לאזנו במסגרת קביעת תכנית שיקום ותיקונו מהווה תנאי לאישור הצעת בעלי התפקיד.
  14. עיינתי בעמדת היחיד וכן בעמדות בעלי התפקיד. בהעדר התנגדות מטעם הנושים, אשר לא התייצבו לישיבת בית המשפט, ובכפוף להסרת המחדלים המפורטים בהצעת הממונה - אני מקבלת את הצעת הממונה ומורה על מתן צו לשיקום כלכלי בהתאם לסעיף 161 לחוק ובהתאם לתנאים כדלקמן.
  15. חובת התשלומים - על היחיד להוסיף לקופת הנשייה סך של 102,000 ₪, באופן הבא -
    1. סכום התשלומים - היחיד יישא בתשלום חודשי בסך 2,500 ₪.
    2. תקופה - היחיד יישא בתשלומים הנ"ל למשך 12 חודשים (בתקופה זו התשלום החודשי כולל גם את תשלום חוב הפיגורים בסך 1,000 ₪).
    3. לאחר מכן, במשך 48 חודשים נוספים, יישא היחיד בתשלום חודשי בסך 1,500 ₪.

מובהר כי תקופת התשלומים הוארכה בשל מחדליו של היחיד לאורך ההליך, כפי שפורטו לעיל, עת מסמכים נדרשים לא הומצאו דוגמאת התרי הבניה ליתר הדירות בבניין המשפחתי ובעיקר דירת מגורי היחיד, לא הובהר עד תום הכיצד זה נרשם רכב ע"ש היחיד בעוד אחי אשתו – כך לטענת היחיד, עושה בו שימוש ומשלם את ההלוואה. היחיד מדווח על הוצאות דלק וכן צבר פיגורים בהליך. כלל אלו מצדיקים הארכת תכנית השיקום מעבר לאשר נקבע בידי המחוקק.

    1. כניסתה לתוקף של תוכנית הפירעון מותנית בהמצאת תדפיסי עו"ש מטעם היחיד מחשבונו המתנהל בבנק מזרחי טפחות שם מופקדת משכורתו, מיום מתן צו פתיחת ההליכים עד היום וזאת בתוך 30 יום מהיום.
  1. נכסים הנכללים בקופת הנשייה ואופן מימושם  - בהתאם להצעת בעלי התפקיד ליחיד אלו הם נכסי היחיד  אשר יש לממש במסגרת ההליך –
    • בכל הנוגע לדירת מגוריו של היחיד- אין חולק כי היחיד עושה בדירתו כמנהג בעלים, הגם שלדבריו הדירה שייכת לאביו. היחיד אינו נושא כלל בהוצאות דיור. היחיד הודה בכך בפה מלא לכל אורך ההליך. לאורך השנים חסך היחיד בהוצאות מדור ודמי שימוש בדירת מגוריו. הוצאות אלו אשר נחסכו מהיחיד, דינן כדין הכנסה ועליו להעבירם אל קופת הנשייה לצורך פירעון חובותיו לנושיו. את זכותו זו של היחיד למגורים בנכס יש לכמת באמצעות חוות דעת שמאית ובהתאם לתוצאותיה, יהא על היחיד לשלם כספים אלו לקופת הנשייה. עם הגשת חוות הדעת השמאית בדבר דמי שימוש ראויים בדירת מגורי היחיד וערכה של דירת מגורי היחיד בכלל, תוגש הצעה ע"י הנאמן כיצד ובאיזה אופן ישולמו כספים אלו לקופת הנשייה על מנת להשלים את הדיבידנד לנושים ל 100%.
    • באשר לרכב- בהתאם לרישום הרכב במשרד הרישוי, בשים לב כי היחיד הוא זה שנטל את הלוואה לצורך רכישת הרכב ושיעבד אותו לטובת הנושה ושים לב לכך כי היחיד מדווחה כי הוא נושא בהוצאות הדלק- יממש הנאמן את הרכב מסוג סיאט לאון (קופרה) שנת ייצור 2016. מתמורת המכירה תפרע יתרת ההלוואה לנושה מימון ישיר והיתרה, ככל שתיוותר תופקד לקופת הנשייה בהליך.

בעניין זה חל סעיף 164 לחוק באופן שנכס שיוקנה ליחיד במהלך תקופת התשלומים ייכלל בנכסי קופת הנשייה, למעט נכסים שהוחרגו שם.

  1. תחולת ההגבלות - ההגבלות אשר הוטלו על היחיד במסגרת הליך זה ימשיכו לחול עד לסיום מילוי הוראות צו זה. במידת הצורך, ניתן לפנות לממונה לביטול הגבלות לפי סעיף 143 לחוק או להתלייתן לפי סעיף 169 לחוק.
  2. בכפוף למילוי ההוראות דלעיל, יהא היחיד, והוא בלבד, פטור מחובות העבר שלא ניתן לפרוע מנכסי קופת הנשייה, בהתאם לסעיף 174 לחוק.

ההפטר לא יחול על חובות המנויים בסעיף 175 לחוק.

  1. הפרת תנאי תכנית הפירעון - במידה והיחיד יפר את הוראות הצו לשיקום כלכלי, הוא עלול להיות חשוף לסנקציות, על פי הוראות החוק וכמפורט  בהצעת הממונה, לרבות הארכת תקופת התשלומים, הגדלת סכומי התשלומים, הטלת הגבלות שהוסרו מחדש, ביטול ההליך והקניית נכסים לקופת הנשייה.  
  2. הנאמן יפעל ליישום הצו לשיקום כלכלי ויפקח על עמידתו של היחיד בתנאיו.

הממונה תפנה לבית המשפט בכל בקשה נדרשת במקרה של הפרת הצו על ידי היחיד. לחילופין, הממונה תגיש דו"ח מסכם לבית המשפט לצורך מתן הפטר בתום תקופת התשלומים.783

  1. דו"ח מעקב ביצוע התכנית יוגש על ידי הנאמן עד ליום 21/9/2024.

ניתן היום, כ"ד אלול תשפ"ב, 20 ספטמבר 2022, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
20/09/2022 החלטה שניתנה ע"י מירב קלמפנר נבון מירב קלמפנר נבון צפייה
20/09/2022 פסק דין שניתנה ע"י מירב קלמפנר נבון מירב קלמפנר נבון צפייה
02/02/2023 החלטה שניתנה ע"י מירב קלמפנר נבון מירב קלמפנר נבון צפייה