טוען...

החלטה שניתנה ע"י ארנון איתן

ארנון איתן22/03/2021

בפני

כבוד השופט ארנון איתן

מבקש

אוהד כהן

נגד

משיבה

מדינת ישראל

החלטה

מבוא:

  1. בפני שתי בקשות, האחת לביטול איסור שימוש למשך 30 יום על רכב נושא לוחית רישוי 557665 (להלן: "הרכב"), והשנייה לביטול פסילה מנהלית, אף היא למשך 30 יום. בבסיס החלטת הקצין להורות על איסור השימוש, וכן הפסילה מנהלית חשד כי המבקש נהג ביום 12.3.2021 בשכרות (סמים).
  2. במסגרת הבקשות צוין, כי המבקש הינו צעיר נורמטיבי כבן 25 המחזיק ברישיון נהיגה משנת 2019 נעדר עבר פלילי. הוסף, כי נוכח מצבם הרפואי של הוריו של המבקש הוא מסתייע ברכב וכן ברישיונו לצורך סיוע להוריו. בנוסף, המבקש עובד בחברת "הוט" כמתקין ופסילת רישיונו כמו גם תפיסת הרכב, פוגעים במקור פרנסתו.
  3. במהלך הדיון שנערך ביום 21.3.2021 הוסיף ב"כ המבקש כי אף אם בחומר החקירה קיים ביסוס ראייתי להימצאותו של סם ברכב כמו גם "אמרת חוץ" של המבקש המחזקת נתון זה, חומר החקירה נעדר חוות דעת המבססת את הטענה בדבר הימצאותו של סם מסוכן (בעת הנהיגה) בדמו של המבקש, ואף מטעם זה יש להיעתר לבקשה.
  4. במענה לשאלת בית המשפט הבהירה המשיבה, כי קיימת חוות דעת ראשונית מהמעבדה לטוקסיקולוגיה ופרמקולוגיה קלינית בבית החולים שיבא המחזקת את החשד, כי בדגימה שנבדקה בדמו של המבקש נמצא סם מסוכן תוצר חילוף חומרים של סם מסוכן מסוג קנביס. הוסף, כי חוות דעת זו טרם התקבלה אך היא אמורה להישלח (עוד במהלך הדיון) למכשיר הטלפון של נציג המשיבה.
  5. המשיבה הפנתה לחומרתה של העבירה המיוחסת למשיב, וכן לנסיבותיו של האירוע עת ניסה המבקש להעלים את הסם, על ידי העברת החומר שנתפס ברכב, לאדם נוסף שנכח עמו.
  6. בסיום ציין המבקש כי הוא מצוי במסגרת הליך טיפולי, ולדבריו בעת האירוע הסיע את אביו שעשה שימוש בתרופה.
  7. לאחר הדיון סרקה ההגנה לתיק בית המשפט מסמכים רפואיים ביחס להוריו של המבקש, ואילו המבקשת העבירה את המסמך הרפואי מהמעבדה הטוקסיקולוגית.

דיון ומסקנות:

  1. עיון בחומר הראיות המצוי בתיק החקירה מבסס לטעמי את החשד לביצוע העבירה המיוחסת למבקש, זאת אף בלא להידרש, בשלב זה, למסמך הרפואי שצורף לאחר הדיון. (ראו: דוח פעולה רס"מ פרץ רמי מיום 12.3.2021 שעה 05:47:25. על פיו נעצר הרכב על בסיס יס"ל ריח. במהלך החיפוש הבחין השוטר כי הנהג (המבקש- א.א) מושיט את ידו השמאלית לכיס, מוציא דבר מה, ומעבירו לנוסעת שהייתה עמו מחוץ לרכב. הנוסעת –בהתאם לדרישת השוטר- העבירה את השקית לשוטר ובשקית נמצא חומר החשוד כסם מסוכן. ראו : מזכר מנדלוביץ אריה מיום 12.3.2021. על פיו ברכב ריח חזק של חומר החשוד כסם. ראו גם: מזכר מוזס יחזקאל מיום 12.3.2021 : על פיו ריח חזק מאוד של חומר מריחואנה או גראס הנהג מעט רדום. המבקש אישר בפניו כי הוא עשה שימוש בסם. על פיו: "פעם אחרונה לפני מספר חודשים"(שורות 12-13). בהודעתו תחת אזהרה ציין המבקש, כי צרך את הסם שעתיים שלוש לפני הנהיגה. ובלשונו: "לא בזמן הנהיגה פשוט זה היה בתוך הרכב אז היה ריח". ראו גם דוח אכיפת איסור נהיגה בשכרות במסגרתו אישר המבקש כי הוא צרך את הסם לפני הנסיעה (סעיף 4 בדוח).
  2. סבורני, כי די בכל אלו כדי לבסס כנגד המבקש את החשד לביצוע העבירה המיוחסת לו, ודאי ביחס להליך זה. כפי שציינתי לעיל, בינתיים אף הועברה לעיוני חוות דעת ראשונית של המעבדה –המחזקת את החשד לביצוע העבירה המיוחסת למבקש.
  3. קיומן של ראיות, מבסס מסוכנות מהמשך נהיגתו של המבקש לשלום הציבור ומשתמשי הדרך. בענייננו, ובהתאם לראיות שנאספו, המבקש נהג ברכב כשהוא מחזיק חומר החשוד כסם ברכבו, ואף מנסה להעלימו, בעת שניגשו השוטרים לבדוק את הרכב, לאחר שהריחו ריח חזק של סם מסוכן. בנוסף, מחזיק המבקש ברישיון נהיגה משך תקופה קצרה יחסית (משנת 2017).
  4. סעיף 57 ב. (א) לפקודת התעבורה -קובע כדלקמן:

"בעל הרכב שלגביו ניתנה הודעת איסור שימוש לפי סעיף 57א וכן הנהג שקיבל את ההודעה, רשאים לבקש מבית המשפט, המוסמך לדון בעבירות תעבורה, לבטל את הודעת איסור השימוש; בית המשפט יחליט בבקשה לאחר ששמע את היועץ המשפטי לממשלה או את בא כוחו או שוטר".

(ג) "בית המשפט רשאי לבטל את הודעת איסור השימוש, או לקבוע תקופה קצרה יותר לאיסור השימוש, בתנאים או ללא תנאים, אם התקיימו נסיבות אחרות מאלה האמורות בסעיף קטן (ב), המצדיקות זאת, ולעניין זה רשאי בית המשפט להביא בחשבון, בין השאר, את הזיקה בין בעל הרכב לבין מי שנהג ברכב".

  1. על אף האמור לעיל ולא בלי לבטים, החלטתי להיעתר חלקית לבקשה, נוכח תוכנם של המסמכים הרפואיים שהוגשו לעיוני לאחר הדיון, מהם עולה כי הוריו של המבקש נעזרים בו, נוכח מצבם הרפואי המורכב. בנסיבות אלו, ובשים לב לעובדה כי אנו מצויים בפתחו של חג הפסח, תקופה בה יידרש המבקש לסייע להוריו ביתר שאת, סברתי כי נכון יהיה לקצר את משך תקופת הפסילה וכן את תקופת איסור השימוש.
  2. אשר על כן אני מורה על קיצור משך תקופת הפסילה ואיסור השימוש ל- 15 יום.
  3. הרישיון וכן רכב נושא לוחית רישוי 5576665 יושבו למבקש ביום 26.3.2021.
  4. המזכירות תשלח ההחלטה לצדדים.
  5. זכות ערר כחוק.

ניתנה היום, ט' ניסן תשפ"א, 22 מרץ 2021, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
22/03/2021 החלטה שניתנה ע"י ארנון איתן ארנון איתן צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מבקש 1 אוהד כהן עידן בוטבול
משיב 1 מדינת ישראל ליאור בוקובזה