טוען...

גזר דין שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר

דוד שאול גבאי ריכטר01/06/2022

בפני

כבוד השופט דוד שאול גבאי ריכטר

בעניין:

המאשימה

מדינת ישראל
ע"י ב"כ עו"ד מאיר לוברבאום תביעות ירושלים

נגד

הנאשם

יובל כרמלי
ע"י ב"כ עוה"ד שרון רבינוביץ' ועו"ד עמית שלף

גזר דין

כתבי האישום המתוקן

הנאשם הודה לפניי, במסגרת הסדר טיעון שלא כלל הסכמה עונשית, בביצוע עבירות החזקת סמים שלא לצריכה עצמית, לפי סעיף 7(א) ו-(ג) רישא לפקודת הסמים המסוכנים (נוסח חדש), התשל"ג-1973 וב-5 עבירות של סחר בסמים לפי סעיפים 13 ו-19א לפקודה.

מהחלק הכללי של כתב האישום עולה כי הנאשם היה קשור לקבוצה ביישומון "טלגרם" באמצעותו הזמינו לקוחות סמים מאדם שזהותו אינה ידועה למאשימה, והנאשם היה יוצר קשר עם הלקוחות תוך שהוא חוסם את מספר הטלפון שלו, על-מנת לתאם את מועד ביצוע העסקות, את אספקת הסם ואת קבלת התמורה עבורו.

מהאישום הראשון עולה, כי ביום 12.5.2021 בשעת צהריים, החזיק הנאשם באופנוע סם מסוג קנביס במשקל של כ-280.51 גרם נטו, מחולק ל-50 שקיות חלוקה אטומות ו- 19.73 גרם נטו חשיש.

יתר ארבעת האישומים מייחסים לנאשם סחר בגרמים בודדים של קנאביס תמורת כמה מאות שקלים, באמצעות יישומון ה"טלגרם".

מהלך הדיון

ביום 26.5.2021 הוגשו נגד הנאשם כתב אישום ובקשה למעצרו עד לתום ההליכים נגדו. הנאשם שוחרר למעצר בית מלא ביום 29.6.2021. ביום 17.10.2021 הנאשם הודה והורשע בכתב האישום המתוקן, במסגרת הסדר טיעון, שלא כלל הסכמה עונשית ונשלח לשירות מבחן ולממונה לעבודות שירות. יצוין כי הנאשם שהה מאז שחרורו בתנאים מגבילים מחמירים יחסית, למעט חלונות התאווררות, ולא נרשמו לחובתו הפרות.

תסקיר שירות המבחן

מהתסקיר שהוגש בעניינו של הנאשם עולה, כי הוא צעיר, כבן 21 שכעת מצוי בתנאים מגבילים בבית הוריו בפתח תקווה ואינו עובד. הנאשם מאובחן כסובל מהפרעה תקשורתית בשל לקות שפתית, קושי בהבנת סיטואציות חברתיות, קשיי ויסות והפרעת קשב וריכוז. מקורות חייו של הנאשם, כפי שפורטו על ידי שירות המבחן, עולה כי הוא סיים 12 שנות לימוד במגמת עיצוב שיער. לאחר סיום לימודיו, התגייס לצה"ל ושירת כמאבטח מתקנים לתקופה בת חודש, אך קיבל פטור משירות בשל קשיי הסתגלות. לאחר שחרורו עבד בתחום המשלוחים וכאמור לאחר מעצרו בתיק זה, אינו עובד. הנאשם תיאר תחילת שימוש בגראס בגיל 16 כתחליף לתרופות מרשם והתמכרות שהעמיקה עם השנים. ברקע לביצוע העבירות קשייו לשתף ולהיעזר בהוריו, צורך בהשגת רווח כלכלי קל, שימוש לרעה בסמים וקשרים שוליים שניהל. שירות המבחן התרשם, כי הנאשם קיבל אחריות למעשיו והביע חרטה תוך שציין כי לא הבין את חומרת מעשיו וההשלכות על חייו. הנאשם מסר בדיקות שתן לגילוי שרידי סם, כאשר חלקן העידו על שימוש בסם, אך שתי בדיקות אחרונות שביצע בחודש מאי 2022 נמצאו נקיות. שירות המבחן מסר כי לאחרונה השתלב הנאשם בתכנית ייחודית לצעירים בתחום הכשרה מקצועית בחוות תל מונד, משם נמסר כי הנאשם מקפיד להגיע באופן קבוע ומשתף פעולה כנדרש. הנאשם נעדר הרשעות קודמות ושירות המבחן התרשם כי במידה ויקבל הנאשם מענה טיפולי מותאם לצרכיו, סיכוייו לניהול אורח חיים נורמטיבי יגבר. שירות המבחן סבר כי בנסיבות העניין, הטלת מאסר בעבודות שירות יהא העונש הנכון והמרתיע, כאשר הטלת מאסר ממש, תפגע בנאשם ובגורמי הסיכוי לחזרתו לפסי תפקוד תקינים.

חוות דעת הממונה על עבודות השירות

הממונה מצא את הנאשם כשיר לריצוי עבודות שירות, והמליץ על השמתו בבית לחם יהודה פתח תקווה החל מיום 25.8.2022.

ראיות לעונש

במסגרת הראיות לעונש שמעתי את אביו של הנאשם וכן הוגשו לעיוני מסמכים אבחוניים הנוגעים לנאשם.

טיעוני הצדדים לעונש

הצדדים לא הגיעו להסכמה עונשית.

מחד, עתר ב"כ המאשימה להטלת עונש מאסר על בסיס מתחמים שונים לעבירות הסחר ולעבירת ההחזקה, המתחילים ממאסר שיכול להיות מרוצה בעבודות שירות. המאשימה עתרה בסופו של דבר למאסר בפועל, וכן עתרה המאשימה להטלת עונשים נלווים ולחילוט האופנוע והמוצגים בתיק.

מאידך, עתרו הסניגורים לאמץ את המלצת שירות המבחן ולהטיל על הנאשם עונש מתאים של מאסר בעבודות שירות לתקופה קצרה, תוך הפנייתם לאבחונים שעבר הנאשם, להשפעת אופיו על העבירות שביצע, והפניה לפסיקה. הסניגורים ביקשו שלא לחלט את האופנוע מהסיבות שפירטו בטיעוניהם.

עקרון ההלימה - בבוא בית המשפט לגזור את הדין, עליו לקבוע את מתחם הענישה ההולם על-פי עקרון ההלימה, שהוא נגזרת של הערך המוגן, מידת הפגיעה בו, נסיבות ביצוע העבירה ומדיניות הענישה הנוהגת.

אשר לערכים המוגנים – עבירות סמים ובוודאי שסחר בסמים, פוגעות במרקם החברה, בשלום הציבור, בבריאותו ובביטחונו. בענייננו, מידת הפגיעה בערכים המוגנים בינונית נמוכה.

אשר לנסיבות ביצוע העבירות – מדובר במעשים מתוכננים המעידים על הכרה של תחום הסמים והפצתם. הכמות שנתפסה אצל הנאשם היא גדולה והחלוקה לעשרות מנות מעידה על הכנה להפצתם לכל דורש. המניעים לכך כלכליים, ובפועל הנאשם הספיק להפיץ את הסם למספר אנשים אתם לא הייתה לו היכרות מוקדמת, באמצעות תווך אלקטרוני. כל אלה נסיבות לחומרה. לקולא סוג הסם. הנאשם צריך היה להימנע מביצוע המעשים והוא אחראי להם בלעדית. יחד עם זאת גם מתסקיר שירות המבחן וגם מהאבחון אליו הופניתי עולה לקות בתחום התקשורת החברתית, שצריכה לבוא לידי ביטוי בקביעת מידת אשם מופחתת במעט של הנאשם למעשיו. עולה כי הנאשם פגיע לניצול לרעה (עמ' 3 לתסקיר) ונדמה כי יש לקבוע מידת אחריות מופחתת. יחד עם זאת ברור מן ההכנה ומהתנהלות הנאשם, שהבין בזמן אמת את הפסול שבמעשיו ואף ניסה להסתיר את זהותו באמצעות נטרול זיהוי מס' הטלפון שלו עת התקשר עם לקוחות. בפועל נגרם נזק מכך שהנאשם הספיק להפיץ את הסם לאנשים זרים, והנזק בכוח גדול הרבה יותר נוכח הכמות הגדולה שנתפסה אצלו ודרך ההפצה הצפויה, כעולה מעובדות כתב האישום.

אשר למדיניות הענישה הנוהגת

  1. ברע"פ 8695/19 פסו נ' מ"י (מיום 5.1.2020) עמד בית המשפט העליון על החומרה שבסחר בסמים, גם אם הם קלים, וקרא לענישה מרתיעה ומשמעותית (פסקה 8). מכאן שניתן למצוא לרוב ענישה בדמות מאסר בפועל, ופחות מכך ענישה בעבודות שירות או בשל"ץ בהתאם לנסיבות המעשה והעושה.
  2. ברע"פ 8632/196 כהן נ' מ"י (מיום 5.1.2020) נגזר דינו של נאשם ל-9 חודשי מאסר בעבודות שירות, כשנקבע שמדובר בעונש החורג ממתחם הענישה בשל שיקולי שיקום. שם דובר במספר מקרי סחר בקנביס ובהחזקת קנביס שלא לצריכה עצמית במשקל פחות מנסיבותינו.
  3. עפ"ג (חיפה) 53901-05-15 איטח נ' מ"י (מיום 20.7.2015) דובר בנסיבות של סיוע ל-3 עסקאות במריחואנה והחזקת סם שלא לצריכה עצמית. נקבע מתחם שבין 6 ל-18 חודשי מאסר והתיק הסתיים בשל"ץ בשל חריגה ממתחם הענישה.
  4. בעפ"ג (י-ם) 65233-03-17 רוזנברג נ' מ"י (מיום 26.6.2017) נקבע מתחם שבין מס' חודשי מאסר ועד 10 חודשי מאסר בנסיבות של שני מקרי סחר ב-50 גרם קנביס בכל הזדמנות. שם הסתיים ההליך ב-49 ימי מאסר (כימי מעצרו של הנאשם).

מתחמי הענישה – מתחם הענישה צריך להתייחס לכתב האישום כאל אירוע אחד, שכן מדובר בהחזקת הסם לצורך מסחר בו, וביצוע חמישה מקרי סחר בסמוך לפני מועד תפיסתו של הנאשם. לפיכך, מתקיים קשר הדוק בין האירועים. המתחם יעמוד על חודשיים ועד 12 חודשי מאסר בפועל.

אשר לנסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה – מדובר בנאשם צעיר ללא עבר פלילי, בעל משפחה תומכת וניהול אורח חיים נורמטיבי. נסיבות חייו אינן קלות בשל לקויותיו הלא מעטות והקושי שלו להתמודד עמן בצורה טובה ומועילה. הנאשם קיבל אחריות מלאה על מעשיו, הביע חרטה ושיתף פעולה באופן מלא עם תהליך הטיפול. כמן כן, הנאשם שומר על ניקיון מסמים כעולה מהבדיקות האחרונות. יש לציין כי הנאשם היה עצור ממש תקופה של כחודש וחצי והיה נתון בתנאי מעצר בית מלאים במשך שנה שלמה ללא כל הפרות מצדו. בנסיבות אלה, אני סבור כי שליחת הנאשם למאסר מאחורי סורג ובריח תפגע בניסיון הנאשם לשקם את חייו ולנהל אורח חיים נורמטיבי.

המיקום במתחם – בשל כל אלה, יש למקם את הנאשם בחלק הראשון של מתחם הענישה עד לאמצע המתחם. ההקלה עם הנאשם תהא בדמות שליחתו למאסר בעבודות שירות ולא מאחורי סורג ובריח, נוכח גילו הצעיר וההערכה כי שליחתו למאסר תהא הרסנית.

גזירת הדין

נוכח כל האמור, אני גוזר על הנאשם את העונשים הבאים:

  1. חמישה חודשי מאסר, שיבוצעו בעבודות שירות. העבודות יבוצעו ב"בית לחם יהודה" בפתח תקווה, החל מיום 25.8.2022. במועד זה על הנאשם להתייצב במשרדי הממונה ברמלה (רמלה) עד לשעה 08:00 לשם תחילת ריצוי העבודות. הובהר לנאשם, כי אם לא יקיים את הנחיות הממונה, ניתן להפקיע את העבודות ולהמירן במאסר בפועל. מתקופת המאסר יש לנכות את ימי מעצרו של הנאשם בתיק זה ע"פ חישוב שב"ס שיכריע;
  2. חודש מאסר שלא ירוצה, אלא אם יעבור הנאשם כל עבירת עוון לפי פקודת הסמים המסוכנים בתוך שנתיים מסיום עבודות השירות;
  3. 6 חודשי מאסר שלא ירוצו, אלא אם יעבור הנאשם כל עבירת פשע לפי פקודת הסמים המסוכנים בתוך שנתיים מסיום עבודות השירות;
  4. קנס בסך 2,000 ₪ שישולם עד ליום 1.10.2022. ניתן לקזז מכל הפקדה על הודעת עיקול ככל שקיימת. ככל שקיימת יתרת זכות ולא קיימים עיקולים ניתן להשיב למפקידים;
  5. התחייבות בסך 5,000 ₪ שלא לעבור כל עבירה לפי פקודת הסמים בתוך שנתיים מהיום;
  6. פסילה, וזאת על-תנאי למשך 12 חודשים מלקבל או מלהחזיק רישיון נהיגה, וזאת לתקופה של שנתיים מהיום, שלא יעבור הנאשם כל עבירה לפי פקודת הסמים המסוכנים;
  7. צו מבחן למשך 18 חודשים מהיום. הנאשם הוזהר כי אם לא ישתף פעולה במסגרת הצו ניתן יהיה לגזור את דינו מחדש ולהטיל עליו כל עונש לרבות מאסר;

נוכח עתירת המאשימה וטענות הצדדים באשר לחילוט, מכריז על הנאשם סוחר סמים, ומורה על חילוט הכספים שנתפסו וכן על חילוט הטלפון.

לאחר ששמעתי את אביו של הנאשם ואת הנאשם, מצאתי נוכח נסיבותיו, ולפנים משורת הדין, כי אין מקום לחלט את האופנוע ויש להשיבו לנאשם לאלתר.

קובע כי עם מתן גזר הדין, פקעו התנאים המגבילים.

מורה על השמדת הסמים.

זכות ערעור כחוק.

ניתן היום, ב' סיוון תשפ"ב, 01 יוני 2022, במעמד הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
04/06/2021 החלטה שניתנה ע"י שמואל הרבסט שמואל הרבסט צפייה
29/06/2021 החלטה שניתנה ע"י שמואל הרבסט שמואל הרבסט צפייה
23/07/2021 החלטה שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר דוד שאול גבאי ריכטר צפייה
29/09/2021 החלטה שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר דוד שאול גבאי ריכטר צפייה
11/12/2021 החלטה שניתנה ע"י ביאלין אלעזר ביאלין אלעזר צפייה
15/12/2021 הוראה לבא כוח מאשימה להגיש הודעת הצדדים דוד שאול גבאי ריכטר צפייה
23/12/2021 החלטה שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר דוד שאול גבאי ריכטר צפייה
19/01/2022 החלטה שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר דוד שאול גבאי ריכטר צפייה
23/01/2022 החלטה שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר דוד שאול גבאי ריכטר צפייה
24/02/2022 החלטה שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר דוד שאול גבאי ריכטר צפייה
24/02/2022 החלטה שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר דוד שאול גבאי ריכטר צפייה
09/03/2022 החלטה שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר דוד שאול גבאי ריכטר צפייה
09/03/2022 החלטה שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר דוד שאול גבאי ריכטר צפייה
29/03/2022 החלטה שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר דוד שאול גבאי ריכטר צפייה
13/04/2022 החלטה שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר דוד שאול גבאי ריכטר צפייה
01/06/2022 גזר דין שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר דוד שאול גבאי ריכטר צפייה
06/06/2022 החלטה שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר דוד שאול גבאי ריכטר צפייה
23/06/2022 החלטה שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר דוד שאול גבאי ריכטר צפייה
26/01/2023 הוראה לבא כוח נאשמים להגיש תגובת הסנגורים דוד שאול גבאי ריכטר צפייה
05/02/2023 החלטה שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר דוד שאול גבאי ריכטר צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל יהודה בלבן
נאשם 1 יובל כרמלי (אחר/נוסף) שרון רבינוביץ, עמית שלף