טוען...

החלטה שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר

דוד שאול גבאי ריכטר15/07/2021

בפני

כבוד השופט דוד שאול גבאי ריכטר

המבקש

אברהם ירמוס

ע"י ב"כ עו"ד אסתי פלד

נגד

המשיבה

מדינת ישראל

ע"י ב"כ עו"ד צח דהן, תביעות ירושלים

החלטה

לפניי בקשה לגילוי חומרי חקירה מכוח סעיף 74 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982.

המבקש מואשם בתקיפה סתם של בת זוגו. הסניגורית מבקשת לקבל את רישומה הפלילי של המתלוננת, פלט תלונותיה כלפי הנאשם בחמש השנים האחרונות וכן תיקים תלויים ועומדים (מב"דים). כמו כן ביקשה הסניגורית לקבל מידע לגבי אביה של המתלוננת שנחשד לכאורה באיומים כלפי המבקש. הסניגורית מציינת, כי בקשתה נובעת מהמידע שבתיק החקירה, ולפיו המתלוננת נחקרה באזהרה בחשד לאיום ולהחזקת סכין בגין אותו אירוע בו מואשם המבקש. כך גם עלה מחומרי החקירה כי אביה של המתלוננת איים על המבקש. נטען, כי הבקשה נועדה לבסס בקשה להגנה מן הצדק (אכיפה בררנית?) וכן נועדה לשרת את הגנתו של הנאשם בכל האמור לפריסת המסכת העובדתית לגבי האירוע וביחס למהימנות המתלוננת. המשיבה טוענת, כי מדובר בבקשה ספקולטיבית והמבקש לא עמד בנטל להוכיח את רלבנטיות בקשתו, וממילא אין מדובר בחומרי חקירה.

דיון והכרעה

המגיש בקשה לעיון בחומרי חקירה צריך לעמוד במבחני הרלבנטיות של החומר המבוקש להגנתו של הנאשם, על בסיס הוכחת צורך באותו מידע. רישומם הפלילי של עדים ומתלוננים נחשב ל"חומר חקירה" שחשיפתו הזהירה תלויה במבחני הרלבנטיות להגנת הנאשם מחד, והצורך לשמור על פרטיות המתלונן מאידך. בית המשפט העליון הכיר כי גם במקרה של מב"דים, הם עשויים להיחשב ל"חומר חקירה" במקרים המתאימים, ונדרשת בעניין חשיפתם זהירות יתרה נוכח היעדר הכרעה באותם תיקים [ר': בש"פ 7233/18 בכיראת נ' מ"י (מיום 24.10.2018) (פסקה 5), וכן החלטתי בבע"ח 1113-08-19 מזרחי נ' מ"י (מיום 28.11.2019) (לא הוגש ערר)].

ולגופו של עניין להלן מסקנותיי:

  1. הבקשה עומדת במבחני הרלבנטיות, שכן באירוע של אלימות במשפחה מדובר לרוב ב"גרסה מול גרסה", ועל כן יש משמעות יתרה לבחינת מהימנותו של המתלונן, מה גם שהסניגורית ציינה, והתובע לא חלק על כך, כי המידע המבוקש עלה ברובו מחומרי החקירה הקיימים. מכאן שאין מדובר בספקולציה אלא בידיעתו האישית של הנאשם. מעבר לכך, החומר המבוקש, בהנחה שהוא רלבנטי, עונה על דרישות הפסיקה ביחס להגדרתו כ"חומר חקירה".
  2. לאחר בחינת החומרים שנמסרו לעיוני מצאתי כי בעניין המתלוננת תלויים ועומדים שני תיקי מב"ד שעניינם אלימות במשפחה ומכאן הרלבנטיות המיידית לטענות המבקש ולהגנתו – האחד נושא פל"א 17424/2019 הזהה לאירוע בו הואשם המבקש. מיוחסת למתלוננת עבירת איומים והתיק מצוי בטיפול התביעה, וככל שניתן להבין טרם הוגש כתב אישום; השני, נושא פל"א 285416/2021 ועניינו איומים, תקיפה הגורמת חבלה ותקיפת סתם של קטין ע"י אחראי – גם בתיק זה לא הוגש כתב האישום והוא מצוי בטיפול הפרקליטות.
  3. מעבר לאמור, אין כל מידע רלבנטי נוסף כפי שהתבקש בבקשה.

החומרים החסויים יוחזרו למאשימה.

נא לשלוח לצדדים.

ניתנה היום, ו' אב תשפ"א, 15 יולי 2021, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
14/06/2021 החלטה שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר דוד שאול גבאי ריכטר צפייה
16/06/2021 הוראה לבא כוח משיבים להגיש תגובת המאשימה דוד שאול גבאי ריכטר צפייה
17/06/2021 החלטה שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר דוד שאול גבאי ריכטר צפייה
29/06/2021 הוראה לבא כוח מבקשים להגיש הודעת הסנגור דוד שאול גבאי ריכטר צפייה
15/07/2021 החלטה שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר דוד שאול גבאי ריכטר צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מבקש 1 אברהם ירמוס אסתי פארי
משיב 1 מדינת ישראל יהודה בלבן