טוען...

גזר דין שניתנה ע"י עופר נהרי

עופר נהרי03/07/2022

לפני כבוד השופט, סגן הנשיא עופר נהרי

בעניין:

1 מדינת ישראל

המאשימה

נגד

1 יצחק טלקר

ע"י עו"ד אברהם ג'אן ועו"ד יאיר אבין

הנאשם

גזר דין

הנאשם נדרש לשלם מחיר עונשי בקשר עם שני אירועים.

האירוע האחד הוא מיום 14.7.2021 נשוא כתב האישום המקורי שבפניי (תיק 6301-07-21) שעניינו נהג חדש צעיר אשר נהג בשלושת החודשים הראשונים ללא מלווה כדין.

האירוע השני, והחמור בהרבה, הוא אירוע מיום 12.3.2020 נשוא כתב אישום בתיק אשר צורף לבקשת ההגנה (תיק 8032-05-20 מבית משפט לתעבורה בפתח תקווה ) שעניינו עבירות של נהיגה בזמן פסילה, כבלתי מורשה לנהיגה כלל וכן ללא כיסוי ביטוחי לנהיגתו.

הנאשם הורשע על פי הודאתו במיוחס לו בשני התיקים הללו.

בפני מונח טרם גזירת הדין תסקיר רחב יריעה ומקיף מאוד מבחינת תוכנו וזאת לאחר שפניתי לשירות המבחן לקבלת תסקיר לבקשת ההגנה.

תסקיר שכזה היה מתבקש גם בהינתן גילו הצעיר יחסית.

עוד מצויה בפני חוות דעת מהממונה על עבודות השירות.

ביום 6.3.2022 גם שמעתי את טיעוני הצדדים לעונש אשר לוו בסקירה של מתחמים וכן בהפניות לפסיקה.

גם הנאשם עצמו נשא בפניי דברים.

לבקשת ההגנה אף שמעתי דברים קצרים מפי אביו של הנאשם.

תסקיר שירות המבחן הוא כאמור מקיף מאוד ושופך אור רב על הנאשם, על הרקע שלו, על נסיבותיו האישיות והמשפחתיות, על היבטים אשר הביאו להפרות החוק על ידו בעבר, וכן כמובן הערכות סיכון, סיכויי שיקום והמלצות.

אקדים ואומר כי לאור מה ששמעתי (במסגרת הטיעונים לעונש גם בדלתיים סגורות לבקשת ההגנה ) אין ספק כי מבחינת הרקע והנסיבות האישיות מדובר באדם צעיר אשר עבר משברים לא פשוטים בחייו.

התביעה בטיעוניה לעונש ביקשה להדגיש, ובצדק, את חומרת העבירות ואת העובדה שלמרבה הצער ובאשר לכל הפחות לנהיגה כבלתי מורשה אין מדובר באירוע ראשון .

התביעה גם הצביעה מטבע הדברים על החומרה והפגיעה בחברה והזלזול בחוק אשר בשילוב המסוכן יש לומר של נהיגה כבלתי מורשה יחד עם אף נהיגה בזמן פסילה באחד האירועים אשר הנאשם נותן את הדין עליהם בפניי כאמור.

התביעה עתרה למעשה להכניסו לבית הסוהר לצד רכיבי ענישה נוספים ובכלל זה פסילת רישיון ממושכת לשנים.

ההגנה מנגד ביקשה להצביע על כך שנכון להיום הנאשם כבר אוחז רישיון שאוחז כדין ובכך במישור זה לכל הפחות פתח בדרך חדשה.

ההגנה גם ביקשה להעדיף שיקולי שיקום ולהימנע מכל מאסר ואף להימנע מפסילה בפועל והכול תוך הצבעה על העולה מתסקיר שירות המבחן ומשיקולי שיקום כאמור.

קראתי באופן יסודי את תסקיר שירות המבחן וכן אני נותן את הדעת כמובן לדברים שנשא בפניי הנאשם בעצמו וכן אביו של הנאשם.

בהחלט גם אומר שהרקע של הנאשם במישור נסיבותיו האישיות והמשפחתיות והדברים הלא פשוטים שעבר עד כה בחייו הצעירים נמצאים בהחלט לנגד עיניי .

יחד עם זאת מלאכתו של בית המשפט היא כידוע מלאכה של איזונים ואין בית המשפט יכול להתעלם מהחומרה הרבה של המעשים כאשר ברקע אירועים קודמים של הפרת חוק אשר הענישה שהוטלה בהם לא סייעה לאדם צעיר זה להימנע ולבצע עבירות חמורות כפי שבפניי.

בענישה נדרש כידוע גם להוציא מסר לרבים ולא רק ליחיד אך כמובן שענישה היא לעולם אינדיווידואלית ויש לקחת בחשבון תמיד את נסיבותיו ועניינו של הנאשם הספציפי העומד לדין והדברים הם ידועים.

באשר למתחם העונש ההולם הרי שכאשר מדובר בשילוב של נהיגה בזמן פסילה ונהיגה כבלתי מורשה לנהיגה ( שילוב חמור ומסוכן שהרי מי שלא זכה לקבל רישיון נהיגה מוחזק כמי שאיננו יודע לנהוג והדרך מכאן ולגרימת תאונה חלילה היא קצרה, וזאת עוד מבלי להזכיר את הזלזול בחוק הן באשר לנהיגה שכזו ולא בפעם הראשונה והן באשר לנהיגה בזמן פסילה כאילו לא הוטל עונש הפסילה אשר יש לרצותו ולכבדו ), הוא מתחם אשר כולל רכיב של מאסר- החל ממאסר על תנאי ברף הנמוך ביותר של המתחם ועד מאסר בפועל ואף מאחורי סורג ובריח וכל אלה לצד פסילה ממושכת אשר יכולה גם להגיע כדי שנים מלנהוג.

במקרה זה עם זאת, ובשים לב לגיל הצעיר של הנאשם ובפרט לעובדה ששיקולי שיקום כאן לנגד עיניי וכן המצוי בתסקיר והדברים אשר חווה למרבה הצער אדם צעיר זה עד כה בחייו, אני רואה לנכון להתחשב בו ואם סוטה אני לקולא מן המתחם הרי שאני עושה כן משיקולי שיקום ומתוך תקווה שהפעם לפחות ישנה הנאשם מדרכו ולא יחזור חלילה על איזו מהעבירות הללו בין אם נהיגה כבלתי מורשה לסוג הרכב ובין אם חלילה בנהיגה בזמן פסילה.

אני סבור כי בשים לב לכך שמדובר באירוע שלישי במספר של נהיגה כבלתי מורשה כאשר כאמור לצד כך גם עבירה מן החמורות שבפקודת התעבורה של נהיגה בזמן פסילה, ראוי שיהיה רכיב שבמסגרתו ישלם הנאשם את חובו לחברה אשר אותה סיכן בנהיגה כאמור ובנסיבות אלה אני מוצא לנכון להטיל אומנם מאסר בפועל כעתירת התביעה אך לקבוע כי מאסר זה ירוצה בדרך של עבודות שירות אשר יהא בהן מחד גיסא כדי לא להכניסו אל מאחורי סורגים (בפרט לאור הרקע שלו ) ומאידך גיסא כדי להביא לכדי תרומה לחברה ולו לתקופה מסוימת ולהעביר מסר שיאזן בין החומרה לבין הצורך גם לשמור על הנאשם.

באשר לפסילה מלנהוג הרי שעם כל ההבנה לכך שנכון להיום כבר זכה לקבל רישיון הרי שגם כאן המסר החברתי צריך לצאת גם לרבים וזאת בדמות פסילה ממושכת .

כל רכיבי הענישה עם זאת, מבחינת אורכם, נדרשים להיות מאוזנים כמובן.

כמובן שאזקוף לזכותו של הנאשם גם להודאתו והבעת החרטה.

אדרש להשאיר לנאשם אופק ואור בקצה המנהרה על מנת שיוכל לפתוח דף חדש בבוא יום לאחר ריצוי עונש וגם היבט זה נמצא לנגד עיניי.

ובל אשכח שגם על העבירה בתיק המקורי שבפניי של נהיגה ללא מלווה נדרש אני לענישה עת אני גוזר בין היתר את רכיב הפסילה בפועל .

לאחר כל אלה ובשים לב לשיקולים לחומרה ולקולא אני גוזר על הנאשם את העונשים הבאים:

  1. מאסר בפועל לתקופה של 3 חודשים אשר ירוצה בדרך של עבודות שירות וזאת בהתאם לחוות הדעת של הממונה על עבודות השירות מיום 26.5.22, 5 ימים בשבוע במקום ההשמה אשר נזכר בחוות הדעת וכאשר תחילת ריצוי עבודות השירות יהיה המועד 26.7.22. אני מזהיר את הנאשם כי מדובר בתנאי העסקה קפדניים המצריכים התייצבות רציפה וכי כל חריגה מהכללים עלולה להביא להפסקת ריצוי עונשו בדרך זו ונשיאת יתרת העונש במאסר בפועל מאחורי סורג ובריח. על הנאשם יהיה להתייצב לצורך קליטה והצבה כמפורט בחוות הדעת של הממונה.
  2. פסילה מלקבל או מלהחזיק רישיון נהיגה וזאת לתקופה של שנתיים בפועל. מוסבר כי יש לבצע הליך של הפקדת רישיון נהיגה וכי באם הדבר לא יעשה אזי הפסילה לא תימנה.
  3. מאסר לתקופה של 6 חודשים וזאת על תנאי למשך 3 שנים שהנאשם לא יעבור בתקופה זו עבירה של נהיגה בזמן פסילה או נהיגה כבלתי מורשה לנהיגה לסוג הרכב או בכלל.
  4. פסילה מלקבל או מלהחזיק רישיון נהיגה וזאת למשך 8 חודשים על תנאי למשך 3 שנים.
  5. צו מבחן במסגרת שירות המבחן וזאת למשך שנה.

אני מציין בפני שירות המבחן, בהקשר של ההליך הטיפולי, את אשר גם רשם הממונה על עבודות השירות בחוות הדעת, על כי ראוי שהתכנית הטיפולית של שירות המבחן, ככל שבסופו של יום ישולב בה הנאשם, תתקיים בשעות אחר הצהריים שכן הרוב המכריע של המעסיקים עובד בשעות הבוקר בלבד.

עוד אני מציין כי בשים לב למצבו הכלכלי של הנאשם ולהטלת הרכיבים אשר הטלתי והעובדה כי הנאשם גם מתפרנס לבד משתי עבודות והפרוטה גם אינה מצויה בכיסו, נמנעתי במידה לא מעטה לפנים משורת הדין, מהטלת קנס כספי.

אבקש מהמזכירות להעביר עותק מפרוטוקול זה בהקדם הן לממונה על עבודות השירות והן לשירות המבחן.

זכות ערעור כחוק.

עותק מפרוטוקול זה נמסר כעת לכל הנוכחים .

הסנגור: אבקש עיכוב ביצוע של רכיב המאסר ושל רכיב הפסילה בפועל וזאת על מנת לשקול הגשת ערעור.

התובעת: משאירה לשיקול דעת ביהמ"ש.

החלטה:

מעכב את ביצוע עונש המאסר בפועל בדרך של עבודות שירות וזאת עד ליום 24.7.2022.

מעכב את ביצוע עונש הפסילה בפועל, כבקשת ההגנה, עד ליום 3.10.2022.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
03/08/2021 החלטה על בקשה של נאשם 1 בקשה לדחיית מועד דיון עופר נהרי צפייה
03/07/2022 גזר דין שניתנה ע"י עופר נהרי עופר נהרי צפייה
07/08/2022 החלטה שניתנה ע"י עופר נהרי עופר נהרי צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל ערן אורי
נאשם 1 יצחק טלקר אברהם ג'אן