טוען...

פסק דין שניתנה ע"י ניצה מימון שעשוע

ניצה מימון שעשוע06/07/2022

בפני

כב' השופטת הבכירה ניצה מימון שעשוע

תובעים

מולה אטאלו

נגד

נתבעים

הראל חברה לביטוח בע"מ ח.פ520004078

פסק דין

מדובר בתביעת הפרשים.

הנתבעת שילמה לתובע סך של 450 ₪ עבור שכ"ט שמאי בעוד שהתובע הציג חשבונית תשלום לשמאי בסך 1,600 ₪.

התובע טוען כי בהתאם לפוליסה התחייבה הנתבעת לשאת במלוא שכ"ט השמאי שבחר, בעוד שהנתבעת טוענת כי אין בפוליסה התחייבות לשלם שכ"ט מלא.

הצדדים הפנו לסעיפים מתוך התנאים הכלליים של הפוליסה:

התובע הפנה לסעיפים 15 ו-16 אשר מתייחסים לבחירת "שמאי חוץ" או "שמאי אחר" לפי בחירתו, היינו שמאי שאינו קשור לחברת הביטוח בהסכם כלשהו.

הסעיף המתייחס לשמאי חוץ מדבר על החזר מלוא שכר הטרחה של השמאי למבוטח.

מתוך הנוסח המלא של סעיף 16 ברי כי התחייבות חברת הביטוח שמצבו של המבוטח לא ישתנה לרעה במידה ויחליט לבחור שמאי שאינו מרשימת שמאי החוץ. לשון הסעיף היא: " אין בכך כדי לגרוע מזכותך לקבל החזר עבור עלות שכ"ט של השמאי האחר, כפי שעומדת לך זכות זו".

משמע, לא נכתב לא במפורש ולא מכללא בתנאים הכלליים של הפוליסה, כי חברת הביטוח הינה בעלת שיקול דעת לאשר החזר חלקי בלבד של שכ"ט השמאי ה"אחר", על פי שיקול דעתה.

נהפוך הוא – אילו נאמר למבוטח מראש, כי בחירה בשמאי שעלות שכרו גבוהה יותר משכ"ט שמאי חוץ ששכרו נקבע (על הצד הנמוך) מכח הסדר עם המבטחת, תחשב כ"הגדלת הנזק" על ידו במתכוון – כפי שטוענת הנתבעת בסיכומיה – היה בכך כדי לאיין מכל וכל את "זכות הבחירה" של המבוטח בשמאי אחר, ולעשותה פלסתר.

פסיקה עקרונית של המפקחת על הביטוח בנקודה זו מיום 19.4.99 הכריעה בסוגיה וקבעה כי "אם התובע מציג למבטחת חשבון שכר טרחה של שמאי בצירוף חשבונית מס כדין המעידה כי התשלום בגין שירותי השמאות נקבע על סך כלשהו, אין למבטחת זכות להפעיל שיקול דעת ולקבוע מהו שכר הטרחה הראוי, לדעתה, בהתבסס על גובה הנזק שנגרם, וזאת בפרט לאחר שהוכח לה במסמכים כי זהו שכר הטרחה שנקבע עבור השרות המבוקש, ושאותו נאלץ התובע לשלם בפועל."

באותו מקרה, הגיע שכ"ט השמאי ל-37% מהנזק, בעוד שבענייננו מלינה הנתבעת על כך ששכ"ט השמאי הגיע ל-10% מהנזק...

כך נפסק גם בבר"ע (חי') 3395/08 ברית נ' מנורה, כי עצם קיומו של הסדר שמאים עם חברות הביטוח בשכ"ט נמוך כזה או אחר, אין בה להוכיח כי שכר טרחה שגובה שמאי "עצמאי" מלקוח בודד, הינו חריג או בלתי סביר. כן נקבע, כי אילו רצתה חברת הביטוח להגביל בדרך כלשהי את סכום שכר טרחת השמאי שהיא משלמת למבוטחיה, היה עליה להבהיר זאת במפורש בפוליסה.

לפיכך אני מקבלת את התביעה ומחייבת את הנתבעת לשלם לתובע את סכום התביעה בצירוף אגרה ושכ"ט עו"ד בסך 2,000 ₪.

פטור מיתרת האגרה.

ניתן היום, ז' תמוז תשפ"ב, 06 יולי 2022, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
06/07/2022 פסק דין שניתנה ע"י ניצה מימון שעשוע ניצה מימון שעשוע צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 מולה אטאלו יהושוע פצנובסקי
נתבע 1 הראל חברה לביטוח בע"מ יצחק לוזון