טוען...

פסק דין שניתנה ע"י מירב קלמפנר נבון

מירב קלמפנר נבון29/11/2022

בפני

כבוד השופטת מירב קלמפנר נבון

יחידה

זקלין זבידאת, ת"ז 029269461 ע"י ב"כ עוה"ד

נגד

משיבים

1. ממונה על חדלות פירעון – מחוז חיפה והצפון ע"י ב"כ עוה"ד

2. עו"ד ליאור מזור (נאמן) ע"י ב"כ עוה"ד

3. בנק מרכנתיל דיסקונט - 687 סכנין (נושה) ע"י ב"כ עוה"ד

פסק דין

  1. ביום 7/11/21 ניתן צו לפתיחת הליכים בעניינה של היחידה, במסגרתו הושת על היחידה תשלום חודשי בסך 150 ₪.
  2. עו"ד ליאור מזור מונה כנאמן לניהול הליכי חדלות הפירעון.
  3. במסגרת הצעת הממונה המוגשת על פי הוראות סעיף 154 לחוק, הוגשו נגד היחידה 19 תביעות חוב בסכום כולל של 479,954 ₪.
  4. תביעות החוב נבדקו על ידי הנאמן ואושר סך כולל של 380,802 ₪ בדין רגיל.
  5. המדובר ביחידה ילידת שנת 1972, פרודה לטענתה ואם לשלושה, מהם קטינה אחת בת כ 17 שנים. היחידה ובתה מתגוררות בדירה שכורה בת שלושה חדרים בס'חנין. קודם לכן, התגוררה היחידה בדירת מגורים, בבעלות משפחת בן זוגה לשעבר. היחידה מדווחת על תשלום דמי שכירות חודשיים בסך 1,800 ₪ אך לא המציאה אסמכתא בגין ביצוע התשלום בפועל. היחידה עובדת כסייעת שכירה, בהיקף משרה חלקי במחלקת החינוך שבעיריית ס'חנין. משק הבית זכאי לתשלום קצבת ילדים בסך 140 ₪ בחודש. על אף שמדובר בילדה בעלת נכות, אשר היחידה משמשת לה כסייעת, לא דווח כלל בדו"חות אודות קצבת הנכות המשולמת עבור הבת.
  6. ביום 27/11/22 הוגשה הצעת הממונה לביטול ההליך בעניין היחידה. הממונה טען כי היחידה עומדת בצו התשלומים שהושת עליה ומגישה דו"חות חודשיים, אולם היא לא צירפה אסמתכאות נדרשות, לא דיווחה על קצבת הנכות המתקבלת עבור בתה הקטינה, הציגה תלושי שכר חלקיים, לא הציגה מלוא האסמכתאות ביחס להוצאות משק הבית וכן עלה כי נעשה בידי היחידה שימוש בכרטיס אשראי ללא צירוף פירוט החיובים וללא תדפיסי חשבוונת בנק. היחידה אינה ממצה פוטנציאל השתכרותה מסיבה שאינה ברורה או מוצדקת, היא מעלימה חלק נכבד מהכנסות משק הבית כאשר התחוור כי היא מנהלת עסק באמצעות אחר תוך שהיא חוסה תחת הגנות ההליך ואינה מדווחת כלל על הכנסות העסק. ב"כ הממונה סבורה כי הדו"חות שהוגשו ע"י היחידה אינם מהימנים בלשון המעטה ולא ניתן באמצעותם להתחקות אחר מצבה הכלכלי העדכני של היחידה. עוד נטען כי היחידה לא המציאה אישורי מסירה לכל נושיה. לטענת הממונה, בהתאם לתצהיר שהגישה היחידה לידי המוסד לביטוח לאומי, היא ובן זוגה לשעבר אינם מנהלים משק בית משותף מאז 5/18 והם מתגוררים בדירה בבעלות "בני משפחה" ומשק הבית אינו נושא בתשלומי מדור. במסגרת הבקשה העיקרית דיווחה היחידה על חובות, בין היתר לספקים בעסק שלטענת היחידה, היה בעבר בבעלותה וכיום אין לה כל נכס או זכות. בתצהיר הסתבכותה של היחידה, טענה כי היא מתגוררת עם בן זוגה בדירה בבעלות הוריו, אולם השניים פרודים וכי "הרוב המוחץ של החובות" כלשונה, נוצר בשנת 2005 ואילך לאחר שעסק הקוסמטיקה שהיה בבעלותה קרס. בדברים אלה קיימת סתירה פנימית, כאשר היחידה דיווחה למעשה כי כל חובותיה הם של בן זוגה.
  7. ב"כ הממונה הוסיפה וטענה כי מלבד עיסוקה של היחידה כסייעת, היא גם מנהלת עסק בתחום האופנה באמצעות אחרים, כאשר היא עצמה הרוח החיה בעסק. היחידה הבהירה כי היא עושה שימוש בחשבון הבנק של בתה הקטינה.לא ידוע על שמו של מי החשבון בו מופקד שכר עבודתה של היחידה והיא עושה שימוש בכרטיס אשראי ע"ש בתה. ב"כ הממונה הדגישה כי למרות שלטענת היחידה היא צברה חובות כלפי ספקים שהיו לעסק הקוסמטיקה שהיה בבעלותה, הרי שעיון ברשימת הנושים הכוללת ספקים מתחום האופנה וההלבשה מעלה כי העסק אותו ניהלה היחידה ובגינו הסתבכה כלכלית לא פעל רק בתחום הקוסמטיקה, אלא היה קשור קשר הדוק גם לתחום האופנה וההלבשה. נוסף על כך צויין כי השלט מעל החנות נושא את שמה של היחידה בשפה הערבית והעסק עושה שימוש מזה שנים בשמה של היחידה ובמספר הטלפון הנייד שלה. לשם המחשה, צורף פירסום מיום 25/5/22 בו עושה שימוש העסק , הנחזה להיות של בן זוגה לשעבר של היחידה, בשם "מג'יק ביוטי" ומספר הטלפון הנייד של היחידה. נוכח האמור לעיל, סבורה ב"כ הממונה כי לא ניתן להסתמך על הצהרות היחידה בדבר הכנסות והוצאות משק הבית, על נסיבות הסתבכותה הכלכלית או על הצהרותיה בדבר תעסוקתה כיום.
  8. ב"כ הממונה הוסיפה וציינה כי לא ניתן להתעלם מכך שבסמוך לאחר חקירת היחידה ביום 2/8/22, ביום 3/8/22 שונה שם העסק בדף הפייסבוק משמו של עסק היחידה "Magic Beauty" ל- "עדן עיצוב", על שם בתה של היחידה. כזכור מדובר על עסק שנטען ע"י היחידה כי הוא שייך לבן זוגה לשעבר, שהוקם לאחר המלצתה להקימו "לפני כשנה". צפייה בפייסבוק אף העלתה כי היחידה למעשה מועסקת "בעדן עיצובים" ומפרסמת את העסק לא "כשיתוף" אלא כפרסום עצמאי שלה. פרסום כאמור הוצג אף ביום 15/11/22. עוד נטען כי עיון נרחב יותר ברשת החברתית פייסבוק העלה כי בשנת 2018, היחידה אף טענה כי דגם שנמכר בחנות "מגיק ביוטי" הוא בעיצובה וכי דף הנושא את סמל חנות היחידה ואת תמונתה היה פעיל עד לאחרונה (24/9/21) וכן, ביצעה היחידה פירסום עסקי ביום 5/9/20. מכאן, שב"כ הממונה סבורה כי דינן של טענות היחידה לפיהן הפסיקה את ניהול עסקה בשנת 2005 להידחות וכי היא עודנה מנהלת ובמשך שנים עסק בתחום האופנה, אשר אף שימש למכירת עיצוביה. נוכח כל האמור והמפורט לעיל, המליצה ב"כ הממונה על ביטול ההליך בעניין היחידה. ב"כ הממונה ציינה כי היחידה השיבה לדו"ח ממצאי הבדיקה של הנאמן ודחתה את טענותיו מכל וכל אולם, ב"כ הממונה סבורה כי יש לדחות את טענות היחידה. בהקשר זה נטען כי לא ברור מדוע היחידה לא צירפה תלושי שכר חסרים, לא דיווחה על קצבאותיה או על גירושיה (בהסכמה) מיום 24/10/21 בסמוך למועד בו ניתן צו פתיחת ההליכים בעניינה. כן, היחידה לא הצהירה בבקשתה העיקרית על זכויותיה במקרקעין, ללא הסבר מניח את הדעת. עוד צוין כי היחידה הציעה במהלך ההליך הצעת הסדר, כאשר בהתאם לעדכון הנאמן מיום 22/11/22 הצעתה לא זכתה לרוב מניין וערך ולכן נדחתה. בשים לב לכל אמור לעיל, נטען כי לא ניתן אף לבחון את התמורה מוצעת לנושים בהסדר החוב לעומת התמורה שהנושים היו מקבלים אם היה ניתן צו לשיקום כלכלי. בנסיבות אלה, עתרה ב"כ הממונה לביטול ההליך בעניין היחידה.
  9. היחידה השיבה בתגובה ארוכה ומפורטת במסגרתה דחתה את טענות בעלי התפקיד. באשר לכספי ירושה, טענה היחידה כי קיבלה את מלוא הכספים המגיעים לה, מלבד סך של 10,000 ₪ שאחיה מוסא נותר חייב לה וכי הכספים שקיבלה הועברו לסגירת תיק הוצאה לפועל אשר פתח כנגדה בנק לו הייתה חייבת כספים. באשר לנכס שבבעלות היחידה, טענה האחרונה כי מדובר על 1/8 חלק מחלקה אשר הוחכרה מרמ"י במסגרת תוכנית "בנה ביתך". לטענת היחידה, היא מחוייבת בתשלום סך של 57,000 ₪ בגין החלקה, כאשר סכום זה שולם במלואו ע"י בן זוגה לשעבר באמצעות הלוואה שנטל, כאשר כיום הוא נותר חייב בגין ההלוואה סך של כ 50,000 ₪. באשר לעסק, טענה היחידה כי אין המדובר בעסק שלה וכי היא עזבה אותו לפני שנים רבות והעסק נמכר למר כאמל גנאים כאשר היחידה שימשה כמוכרת וכמי שתדאג למתג את העסק. לאחר שהעסק לא צלח, נמכר העסק לבנה של היחידה, אולם גם האחרון לא הצליח לנהל את העסק ונקלע לחובות. בהמשך, הועבר העסק לבן זוגה לשעבר וכיום העסק שורד בקושי. לטענת היחידה, הפרסומים ברשתות החברתיות הם ישנים ואין לייחס להם משקל רב. לטענת היחידה, היא גרושה ואם חד הורית המתגוררת בדירה שכורה עם בתה ומשלמת דמי שכירות חודשיים במזומן למשכיר. היחידה שבה וטענה כי לא הסתירה פרטים מבעלי התפקיד וכי מסרה מידע בשתי החקירות אליהן זומנה. לטענת היחידה, טענת בעלי התפקיד כי כושר השתכרותה עומד ע"ס 10,000 ₪ אינה נכונה ואינה מגובה בראיות. באשר לקצבת הנכות של בתה הקטינה, טענה כי הקצבה מופקדת בחשבונו של בן זוגה לשעבר. היחידה הוסיפה וטענה כי בעוד כחודשיים בתה הקטינה תסיים את לימודיה וכתוצאה מכך היחידה עתידה להיות מפוטרת מעבודתה שכן היא עובדת כסייעת לבתה שלה. נוכח כל אמור, עתרה היחידה לדחיית המלצת בעלי התפקיד ועתרה לאפשר לה לתקן מחדליה בהליך ולקבוע בעניינה תוכנית לשיקום כלכלי או לאפשר לה לשפר את הצעת ההסדר שנדחתה.
  10. ביום 28/11/22 התקיים דיון במעמד הצדדים במסגרתו חזרו בעלי התפקיד על עמדתם לביטול ההליך בעניין היחידה. ב"כ היחידה טען כי היחידה מועסקת כרגע כסייעת עבור בתה, הלימודים עתידים להסתיים בקרוב והיא תוכל למצוא עבודה במשרה מלאה. ב"כ היחידה ביקש להתחשב במצבה של היחידה ובנסיבותיה ולאפשר לה לתקן מחדליה. ב"כ הנושה בנק מרכנתיל דיסקונט עמד גם הוא על ביטול ההליך בעניין היחידה. היחידה עצמה נשאה דברים בפני בית המשפט וגוללה את נסיבות חייה.
  11. שקלול מלוא נתוניה של היחידה בצד הצעות בעלי התפקיד, מעלה כי היחידה התנהלה בהליך באופן אשר גילה טפח מהכנסותיה ומקורות פרנסתה וכיסה יותר מטפחיים. היחידה, כעולה מהדברים אשר לעיל בוחרת לעבוד כסייעת לבתה ולא ממצה את פוטנציאל ההשתכרות שלה, כמו גם בוחרת שלא למסור פרטים לאשורם על התנהלותה הכלכלית ומקורותיה. לא שוכנעתי כי ליחידה אין יד ורגל בעסק המנוהל כיום בידי בעלה לשעבר, כשם שלא שוכנעתי כי אין לה זכויות במקרקעין על אף טענותיה המעורפלות של היחידה לעניין זה. יחידה העושה שימוש בכרטיס האשראי של בתה הקטינה ומתנהלת בחשבונה של הבת, אינה נוהגת בשקיפות כמצופה מיחידה בהליך חדלות פירעון. כלל אלו מצדיקים אמנם את הצעת בעלי התפקיד לביטולו של ההליך ליחידה אל נוכח התנהלותה, ברם לאור כושר השתכרותה של היחידה ומקורותיה, כמו גם התועלת אשר תצמח מכך לנושים, ניתן לבטא כלל אלו באמצעות הארכת תקופת הפירעון ליחידה.
  12. על כן, בשים לב לעמדת הממונה והנאמן, בשים לב לעמדת היחידה, להתנגדות הנושה שהתייצב לדיון ובכפוף להסרת המחדלים המפורטים בהצעת הממונה – אני מורה על מתן צו לשיקום כלכלי בהתאם לסעיף 161 לחוק ובהתאם לתנאים כדלקמן.
  13. חובת התשלומים - על היחידה להוסיף לקופת הנשייה סך של 200,000 ₪, באופן הבא:
    1. סכום התשלומים – היחידה תישא בתשלום חודשי בסך 2,000 ₪.
    2. תקופה - היחידה תישא בתשלומים הנ"ל למשך 60 חודשים.
    3. בתום כל שנה משנות הנשייה (חמש שנים) תוסיף היחידה לקופת הנשייה סך של 16,000 ₪.

סכום התשלום החודשי נקבע בהתאם לפוטנציאל השתכרותה של היחידה, שכן היא עצמה טענה במעמד הדיון כי בקרוב תוכל למצוא עבודה במשרה מלאה ותוכל להגדיל הכנסותיה. כמו כן, במסגרת הצעתה טרם הדיון בעניינה הציעה היחידה תשלום חודשי בסך 2000 ₪ ולכן, חזקה עליה שישי באפשרותה לעמוד בסכום זה.

תקופת התשלומים הוארכה מעבר לקבוע בחוק בשל מחדליה המרובים של היחידה בהליך כפי שפורטו בהרחבה בהמלצת הממונה ונוכח הסתירות ואי ההתאמות שעלו בגרסאותיה של היחידה במהלך ההליך, כפי שפירטתי לעיל.

  1. נכסים הנכללים בקופת הנשייה ואופן מימושם  - בהתאם להצעת הממונה, אלו הם נכסי היחידה אשר יש לממש –

כספים בלתי מוגנים הקנויים ליחידה בהתאם לדו"ח מסלקה פנסיונית.

בעניין זה חל סעיף 164 לחוק באופן שנכס שיוקנה ליחידה במהלך תקופת התשלומים ייכלל בנכסי קופת הנשייה, למעט נכסים שהוחרגו שם.

  1. תחולת ההגבלות - ההגבלות אשר הוטלו על היחידה במסגרת הליך זה ימשיכו לחול עד לסיום מילוי הוראות צו זה. במידת הצורך, ניתן לפנות לממונה לביטול הגבלות לפי סעיף 143 לחוק או להתלייתן לפי סעיף 169 לחוק.
  2. בכפוף למילוי ההוראות דלעיל, תהא היחידה, והיא בלבד, פטורה מחובות העבר שלא ניתן לפרוע מנכסי קופת הנשייה, בהתאם לסעיף 174 לחוק.

ההפטר לא יחול על חובות המנויים בסעיף 175 לחוק.

  1. הפרת תנאי תכנית הפירעון - במידה והיחידה תפר את הוראות הצו לשיקום כלכלי, היא עלולה להיות חשופה לסנקציות, על פי הוראות החוק וכמפורט  בהצעת הממונה, לרבות הארכת תקופת התשלומים, הגדלת סכומי התשלומים, הטלת הגבלות שהוסרו מחדש, ביטול ההליך והקניית נכסים לקופת הנשייה.  
  2. הנאמן יפעל ליישום הצו לשיקום כלכלי ויפקח על עמידתה של היחידה בתנאיו.

הממונה תפנה לבית המשפט בכל בקשה נדרשת במקרה של הפרת הצו על ידי היחידה.  5129371לחילופין, הממונה תגיש דו"ח מסכם לבית המשפט לצורך מתן הפטר בתום תקופת התשלומים.783

  1. דו"ח מעקב ביצוע התכנית יוגש על ידי הנאמן עד ליום 30/11/24.

ניתן היום, ה' כסלו תשפ"ג, 29 נובמבר 2022, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
04/04/2022 החלטה שניתנה ע"י מירב קלמפנר נבון מירב קלמפנר נבון צפייה
02/08/2022 החלטה על בקשה של מבקש 1 בקשה להחרגת תביעת חוב של הנושה בנק מרכנתיל מירב קלמפנר נבון צפייה
14/09/2022 החלטה שניתנה ע"י מירב קלמפנר נבון מירב קלמפנר נבון צפייה
18/09/2022 החלטה שניתנה ע"י מירב קלמפנר נבון מירב קלמפנר נבון צפייה
21/11/2022 החלטה על בקשה של משיב 2 הודעת עדכון מטעם הנאמן מירב קלמפנר נבון צפייה
27/11/2022 החלטה שניתנה ע"י מירב קלמפנר נבון מירב קלמפנר נבון צפייה
27/11/2022 החלטה שניתנה ע"י מירב קלמפנר נבון מירב קלמפנר נבון צפייה
28/11/2022 החלטה שניתנה ע"י מירב קלמפנר נבון מירב קלמפנר נבון צפייה
29/11/2022 פסק דין שניתנה ע"י מירב קלמפנר נבון מירב קלמפנר נבון צפייה