טוען...

פסק דין שניתנה ע"י מירב קלמפנר נבון

מירב קלמפנר נבון20/02/2023

בפני

כבוד השופטת מירב קלמפנר נבון

יחיד

ניזאר מוהנא, ת"ז 025953324

נגד

משיבים

1. ממונה על חדלות פירעון – מחוז חיפה והצפון

2. עו"ד שמואל לביא (נאמן)

פסק דין

  1. ביום 28/1/22 ניתן צו לפתיחת הליכים בעניינו של היחיד, במסגרתו הושת על היחיד תשלום חודשי בסך 150 ₪.
  2. עו"ד שמואל לביא מונה כנאמן לניהול הליכי חדלות הפירעון.
  3. במסגרת הצעת הממונה המוגשת על פי הוראות סעיף 154 לחוק, הוגשו נגד היחיד 8 תביעות חוב בסכום כולל של 99,173 ₪.
  4. תביעות החוב נבדקו על ידי הנאמן ואושר סך כולל של 46,204 ₪ בדין רגיל.
  5. המדובר ביחיד בן 48, נשוי, המתגורר בבניין השייך למשפחתו. ליחיד זכויות בעזבון הוריו המנוחים בשיעור 1/12. בת הזוג של היחיד נמצאת אף היא בהליכי חדלות פירעון ומשלמת סך של 400 ₪ לחודש. היחיד נושא בהחזר הלוואה לאחיו בסך 1,000 ₪ לחודש. הנאמן התרשם כי היחיד אינו נוהג בצניעות המצווה על מי שמצוי בהליכי חדלות פירעון והוצאות הבית מופרזות. ליחיד נכות רפואית בשיעור 50% לצמיתות וכן אי כושר בשיעור 100%. היחיד מתפרנס מקצבת הנכות בשיעור 3,700 ₪ וכן, עובד במפעל המקדם תעסוקה ומשתכר 500-1,100 ₪ לחודש. אשת היחיד אינה עובדת, לטענתו עקב מצבה הבריאותי ומקבלת קצבת תלויה בנכה בסך 1,200 ₪.
  6. לטענת היחיד, הוא מתגורר בביתו מזה כ 20 שנה, ברם הזכויות בנכס אינן בבעלותו, אלא של אחיו אשר קיבל אותן מאמם של האחים. האח מתיר לו להתגורר במקום. עוד טען היחיד כי הסתבכותו בחובות נבעה כתוצאה מטיפולי פוריות שעברה אשתו עם נישואיהם. לטענתו, הוא שילם כספים רבים עבור טיפולי הפוריות ועל כן צבר חובות לנושים השונים. במהלך ההליך אמנם עמד היחיד בצו התשלומים, ברם דו"חות אשר הוגשו מטעמו, הוגשו באיחור וללא אסמכתאות מתאימות.
  7. בטרם מועד הדיון, המליץ הנאמן כי יינתן ליחיד צו ולפיו ישלם סך של 500 ₪ למשך 48 חודשים ובנוסף יוסיף לקופת הנשייה את ערכן של זכויותיו בבית מגוריו, כך שישולם דיבידנד מלא לנושים. הממונה סבר כי על היחיד לשלם 1,000 ₪ למשך 45 חודשים וכן להוסיף את ערכן של זכויותיו בבית מגוריו ובכך לשלם לנושים דיבידנד מלא.
  8. בדיון הוצע ליחיד כי ישולם על ידו, סכום התביעות אשר אושרו כנגד זכויותיו בבית מגוריו, בתשלומים חודשיים ע"ס 1,000 ₪. היחיד סירב בטענה כי אינו יכול לעמוד בתשלום זה, על אף שהובהר לו כי זהו סכום אותו משלם היחיד מדי חודש בחודשו כהחזר הלוואה לאחיו, תוך שהוא מבצע העדפת נושים ברורה ואסורה.
  9. מהצעת הממונה עולה כי היחיד צבר לחובתו מספר מחדלים עד כה, לרבות אי המצאת מסמכים. מדובר במחדלים אשר ניתן לאזנם במסגרת קביעת תכנית שיקום ותיקונם מהווה תנאי לאישור הצעת הממונה. 
  10. לאחר ששקלתי את מלוא נתוניו של היחיד ובכלל זאת דמי המדור אשר נחסכו ממנו משך 20 השנים האחרונות, כאשר ניתנה לו הזכות להתגורר בבית מגוריו, לאור עמדת הממונה והנאמן, בהעדר התנגדות מטעם הנושים, אשר לא התייצבו לישיבת בית המשפט ובכפוף להסרת המחדלים המפורטים בהצעת הממונה - אני מורה על מתן צו לשיקום כלכלי בהתאם לסעיף 161 לחוק ובהתאם לתנאים כדלקמן.
  11. חובת התשלומים - על היחיד להוסיף לקופת הנשייה סך של 60,000 ₪, באופן הבא -
    1. סכום התשלומים - היחיד יישא בתשלום חודשי בסך 1,000 ₪.
    2. תקופה - היחיד יישא בתשלומים הנ"ל למשך 60 חודשים.

גובה התשלום החודשי נקבע בהתאם לנתונים אשר הציג היחיד ובשים לב לכך כי תשלום זהה משולם על ידו כהחזר הלוואה לאחיו מדי חודש חודשו, ללמדך כי משק הבית מסוגל בהחלט לעמוד בהוצאה זו. מובן כי אין להעניק לאח כל יתרון על יתר נושי היחיד, במסגרת הליך חדלות פירעון. שקלתי באם העדפת נושים זו מהווה עילה לביטול ההליך ליחיד, ברם בנסיבותיו של יחיד זה ראיתי לנכון להעדיף את שיקומו על פני ביטול ההליך.

התקופה הוארכה אל נוכח מחדליו של היחיד בעת ניהול ההליך ונסיבות הסתבכותו של היחיד בחובות. הסבריו של היחיד, אינם תואמים את המציאות, שכן טיפולים רפואיים בנטען בידי היחיד, ממומנים במדינת ישראל בידי המדינה. אשת היחיד, עומדת על זכויותיה ולראיה הקיצבאות המשולמות לה וליחיד ועל כן אין זה סביר כי נשאה בהוצאות מעבר לאשר ממומן בידי המדינה והעדיפה להפנות כספים לכך על פני תשלום לנושיה ובכך צברה חובות שונים. לנסיבות צבירת החובות ניתן המשקל המתאים בעת קביעת תקופת הנשייה.

  1. נכסים הנכללים בקופת הנשייה ואופן מימושם  - בהתאם להצעת הממונה, ליחיד אין נכסים למימוש.

בעניין זה חל סעיף 164 לחוק באופן שנכס שיוקנה ליחיד במהלך תקופת התשלומים ייכלל בנכסי קופת הנשייה, למעט נכסים שהוחרגו שם.

  1. תחולת ההגבלות - ההגבלות אשר הוטלו על היחיד במסגרת הליך זה ימשיכו לחול עד לסיום מילוי הוראות צו זה. במידת הצורך, ניתן לפנות לממונה לביטול הגבלות לפי סעיף 143 לחוק או להתלייתן לפי סעיף 169 לחוק.
  2. בכפוף למילוי ההוראות דלעיל, יהא היחיד, והוא בלבד, פטור מחובות העבר שלא ניתן לפרוע מנכסי קופת הנשייה, בהתאם לסעיף 174 לחוק.

ההפטר לא יחול על חובות המנויים בסעיף 175 לחוק.

  1. הפרת תנאי תכנית הפירעון - במידה והיחיד יפר את הוראות הצו לשיקום כלכלי, הוא עלול להיות חשוף לסנקציות, על פי הוראות החוק וכמפורט  בהצעת הממונה, לרבות הארכת תקופת התשלומים, הגדלת סכומי התשלומים, הטלת הגבלות שהוסרו מחדש, ביטול ההליך והקניית נכסים לקופת הנשייה.  
  2. הנאמן יפעל ליישום הצו לשיקום כלכלי ויפקח על עמידתו של היחיד בתנאיו.

הממונה תפנה לבית המשפט בכל בקשה נדרשת במקרה של הפרת הצו על ידי היחיד. 5129371לחילופין, הממונה תגיש דו"ח מסכם לבית המשפט לצורך מתן הפטר בתום תקופת התשלומים.

  1. דו"ח מעקב ביצוע התכנית יוגש על ידי הנאמן עד ליום 21/2/25.

ניתן היום, כ"ט שבט תשפ"ג, 20 פברואר 2023, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
16/02/2023 החלטה שניתנה ע"י מירב קלמפנר נבון מירב קלמפנר נבון צפייה
20/02/2023 פסק דין שניתנה ע"י מירב קלמפנר נבון מירב קלמפנר נבון צפייה