טוען...

פסק דין שניתנה ע"י צבי פרנקל

צבי פרנקל16/03/2022

לפני: כב' סגן הנשיא השופט צבי פרנקל

המערערת:

אוסנת איובי

ע"י ב"כ: עו"ד לירון קמפו

מינוי ע"י הלשכה לסיוע משפטי

-

המשיב:

המוסד לביטוח לאומי

ע"י ב"כ: עו"ד איהאב סעדי

פסק דין

1. ערעור על החלטת הוועדה הרפואית לעררים מיום 13.10.21 (להלן – החלטת הוועדה).

2. הוועדה שמעה את תלונות המערערת וציינה בבדיקתה: "בבדיקה – לבושה באופן מסורתי, מדברת בטונים גבוהים, מגיעה להשמצות ותקיפות אישיות כלפי חברי הועדה. לאחר הבהרה כי המשך התנהגות זו תוביל להפסקת הדיון ופסילת הועדה מתנצלת התובעת מרסנת את עצמה. מוסרת תלונות ששמעות כביטוי להפרעת חרדה. הפרעה זו קיימת שנים רבות, כמו כן ניתן להתרשם ממרכיב אישיותי פרה מוריבידי, מדובר בהפרעת אישיות עם מרכיבים חרדתיים וירידה בסף גירוי ותסכול, דבר שהיה קיים שנים רבות לפני שחלתה בקורונה. תוספת תרופות היא אינה עילה להכרת קשר סיבתי בין הפרעת חרדה בת שנים רבות לבין מחלת הקורונה. להפרעת חרדה כמו לכל הפרעה פסיכיאטרית ישנן החמרות והפוגות ונטיות וכדומה.

בדיקה בתחום הפנימאי – אומרת כי כעת אין לה כאבים. בתאריך 30/6/2021 נבדקה במרפאה פנימית בי"ח שערי צדק נמדד לחץ דם 145/82 ו-146/81. מצוין כי אמה סובלת מיתר לחץ דם, הטיפול שמקבלת הוא טיפול מינימלי ביותר ע"י טריטייס 2.5 מיליגרם ליום. הוועדה עיינה במכתב מרופאה ראומטולוגית ד"ר רייטבלט, מיום 8.6.21 מציינת רגישות קלה ב-16 מתוך 18 הנקודות האופייניות. מסכמת רושם קליני של עייפות וכאבי שרירים לאחר הדבקה ב-COVID. בבדיקת המפרקים – ללא עדות למחלה דלקתית בכל המפרקים אין רגישות בנקודות האופייניות, החולה מציינת כי כעת אין כאבים".

3. הוועדה סיכמה את מסקנותיה: "מבחינה נפשית – הוועדה קובעת כי אין קשר סיבתי בין מצבה הנפשי לבין מחלת הקורונה, כמפורט בסעיף הבדיקה. מבחינה פנימית – הועדה סבורה כי לא סובלת מפיברומיאלגיה, אין נכות בגין פיברומיאלגיה. לדעת הועדה יתר לחץ הדם המינימלי ממנו סובל עם אנמנזה משפחתית של יתר לחץ דם לא קשורה למחלת הקורונה המוכרת לעיל. לעניין בלוטת התריס – אין קשר בין TSH מעט גבוה לבין מחלת הקורונה".

4. לטענת המערערת היא סובלת ממצב נפשי משך 20 שנה אולם זה החמיר בעקבות הידבקותה בנגיף הקורונה. לטענתה הוועדה התעלמה מחוות דעת פסיכיאטרית של ד"ר ביבס מיור מיום 5.7.21 שקבעה כי משנת 2004 המערערת יציבה נפשית וכי החל מספטמבר 2020 בשל מחלת הקורונה החמיר מצבה והמחלה ערערה את מצבה הנפשי המתבטא בהתקפי חרדה, בכי, הפרעות שינה, חרדה כללית, מצב רוח ירוד וכי ישנה פגיעה בתפקוד בעבודה עקב כך. גם המינון שמקבלת המערערת הוכפל ועל כן טוענת המערערת כי שגתה הוועדה בהחלטתה. בדיון שבה המערערת והדגישה כי בניגוד לדברי הוועדה כי המדובר במצב נפשי שיש בו ירידיות ועליות הרי שמצבה הנפשי של המערערת היה יציב, כאמור בחוות דעת ד"ר ביבס, ושרק לאחר הקורונה החמיר והפך לא יציב.

5. מנגד טען ב"כ המשיב כי יש לדחות את טיעוני המערערת שכן הוועדה מציינת כי היא סובלת מהפרעה הקיימת שנים, כי תוספת התרופות אינה מהווה עילה להכרה בקשר סיבתי בין ההפרעה כאמור לבין מחלת הקורונה וממשיכה ומסבירה שמצב נפשי מתאפיין בעליות וירידות. בדיון הוסיף המשיב וטען כי המסמך של ד"ר ביבס עמד בפני הוועדה והיא למעשה מתייחסת לתוכן המסמך כאשר היא מתייחסת לסוגיית התוספת בתרופות ועניין ההחמרה במצב הנפשי. כן טען כי המסמך של ד"ר ביבס הוא כשנה לאחר אירוע ההכרה.

6. לאחר שבחנתי את טענות הצדדים הגעתי למסקנה כי דין הערעור להתקבל.

עיון בהחלטת הוועדה מעלה כי הוועדה למעשה לא מתייחסת לאמור במסמך של ד"ר ביבס לפיו המערערת היתה יציבה נפשית וזאת עד להידבקותה במחלת הקורונה. אין בנימוקי הוועדה כל התייחסות לכך ואף להיפך, הוועדה קובעת כי הפרעת החרדה כמו כל הפרעה פסיכיאטרית מתאפיינת בעליות וירידות, החמרות והפוגות – ואילו אצל המערערת לכאורה, כפי שעולה מהמסמך של ד"ר ביבס, לא היו עליות וירידות כי אם היא היתה יציבה נפשית עד קרות האירוע המוכר, הוא הקורונה. עם זאת ואשר לטיפול התרופתי הרי שהוועדה מתייחסת אליו ומנמקת בקביעתה כי אין בו כדי לקשור בקשר סיבתי את המצב הנפשי לאירוע ועל כן דין טענות המערערת בעניין זה להידחות. ער אני לכך כי המסמך של ד"ר ביבס אינו בגדר חוות דעת, אך המדובר במסמך מהותי שראוי שהוועדה תתייחס אליו כמפורט לעיל.

7. לאור האמור, עניינה של המערערת יוחזר לוועדה הרפואית לעררים באותו הרכב, על מנת שזו תשקול החלטתה בעניין הקשר הסיבתי בין המצב הנפשי לבין הקורונה, וזאת תוך התייחסות לאמור במסמך של ד"ר ביבס מיום 5.7.21 לפיו "מ-2004 יציבה נפשית עם טיפול תרופתי ... בספטמבר 20 חלתה בקורונה שגרמה לערעור יציבותה הנפשית...". הוועדה תבחן האם יש באמור כדי לשנות מהחלטתה.

המערערת ובא כוחה יוזמנו לטעון טענותיהם בפני הוועדה. החלטת הוועדה תהא מפורטת ומנומקת כך שניתן יהיה להתחקות אחר הלך מחשבתה.

8. בנסיבות העניין אין צו להוצאות.

9. ניתן להגיש בקשת רשות ערעור בתוך 30 ימים לנשיאת בית הדין הארצי לעבודה, לסגנה או לשופט שהתמנה לכך על ידי הנשיאה.


ניתן היום, י"ג אדר ב' תשפ"ב, (16 מרץ 2022), בהעדר הצדדים ותישלח אליהם.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
29/10/2021 החלטה שניתנה ע"י רחל גרוס רחל גרוס צפייה
01/03/2022 החלטה שניתנה ע"י רעות אייד בזיני רעות אייד בזיני צפייה
04/03/2022 הוראה למשיב 1 להגיש כתב הגנה רעות אייד בזיני צפייה
08/03/2022 החלטה שניתנה ע"י רעות אייד בזיני רעות אייד בזיני צפייה
13/03/2022 החלטה על בקשה של תובע 1 הודעה רעות אייד בזיני צפייה
16/03/2022 פסק דין שניתנה ע"י צבי פרנקל צבי פרנקל צפייה