טוען...

פסק דין שניתנה ע"י מירב קלמפנר נבון

מירב קלמפנר נבון13/03/2023

בפני

כבוד השופטת מירב קלמפנר נבון

יחיד

יוסף אבו לחסוס, ת"ז 037197175 ע"י ב"כ עוה"ד

נגד

משיבים

1. ממונה על חדלות פירעון – מחוז חיפה והצפון ע"י ב"כ עוה"ד

2. עו"ד קובי חסין (נאמן) ע"י ב"כ עוה"ד

3. תל אביב - יפו עיריה (נושה) ע"י ב"כ עוה"ד

פסק דין

  1. ביום 22/2/22 ניתן ליחיד צו פתיחת הליכים בגדרו נקבע צו תשלומים בסך 2400 ₪ בחודש.
  2. המדובר ביחיד בן 44 גרוש, ללא ילדים, המתגורר לבדו בדירה שכורה ומשלם בגין דמי השכירות סך של 1750 ₪ לחודש. היחיד עבד ב"דבאח" כטבח והשתכר סך של 5000 ₪. בעבר העיד היחיד על משכורות של 10,000 ₪. ליחיד זכויות חכירה במגרש ביישוב חורה אשר בנגב, זכויות אשר ניתנו לו מהמדינה. כעולה מבדיקת הממונה, זהו ההליך השני ליחיד במסגרת הליכי חדלות פירעון. הליך פש"ר קודם אשר ניהל היחיד בבאר שבע בוטל עקב מחדליו.
  3. היחיד לא עמד בתשלומים השוטפים בתיק, הגיש דו"חות ללא אסמכתאות מתאימות ולא הוגשו כל אישורי המסירה לנושים אשר אינם מוכרים לממונה. היחיד טען כי הסתבך עקב התנהלות כלכלית לא נכונה שלו – העדר הכנסות בצד הוצאות גבוהות. עוד טען היחיד כי אשתו לשעבר, הייתה עושה שימוש בציקים שלו, ללא ידיעתו וכך הסתבך בחובות.
  4. בדיון עתרו בעלי התפקיד, אל נוכח התנהלות היחיד המתוארת לעיל לביטולו של ההליך ואילו היחיד טען כי הוא היה מאושפז במהלך השנה אשר מאז פתיחת ההליכים בעניינו, למשך שלושה חודשים עקב מחלות לב וזוהי הסיבה למחדליו. לטענת היחיד, הוא אף פוטר מעבודתו וטרם נבדקה זכאותו לדמי אבטלה. היחיד עתר לפריסת חוב הפיגורים לתשלומים ולהעדר יכולת לעבוד כשם שעבד בעבר.
  5. לאחר שעיינתי בחומר בתיק ושמעתי טענות הצדדים– באתי לכלל מסקנה כי יש להורות בנסיבות על ביטול ההליך וביטול צו פתיחת ההליכים שניתן בעניינו של היחיד, מכל הטעמים שיפורטו להלן.
  6. בהתאם לסעיף 183 לחוק, בית המשפט ייעתר לבקשה לביטול ההליך בהתקיים התנאים הבאים: ההליך נפתח לבקשת היחיד; ישנו פגם ערכי בהתנהלות היחיד בהליך, באופן שמתקיים תנאי מהתנאים שבסעיף 163(ג)(1) לחוק או שהיחיד הפר תנאי מתנאי הצו לשיקום כלכלי; ובנוסף, התנהלות היחיד פוגעת מהותית בניהולם התקין של ההליכים (ראו עודד מאור ואסף דגני ההפטר - חדלות פירעון, הסדרי חוב ושיקום כלכלי של יחידים, כרך א', (2019), עמ' 377 (להלן: "עודד מאור ואסף דגני").
  7. סמכותו של בית המשפט לביטול ההליך בשל מחדלי החייב הוכרה גם בפקודת פשיטת הרגל, במקרים בהם התברר כי החייב מנצל את ההליך לרעה ונוהג בחוסר תום לב בהליך (ראו להמחשה סעיף 18ה(א)(2) לפקודה). ראו הקביעות ב- ע"א 7375/18 יניב גל נ' מוטי בן ארצי עו"ד (2/10/19) עמ' 6-7 בהתייחס להליכי פשיטת רגל והליכי חדלות פירעון לפי החוק החדש.
  8. במקרה דנן, המדובר ביחיד אשר לא שילם את התשלומים השוטפים, צבר פיגורים נכבדים של למעלה מ 11,000 ₪ והוגשו מטעמו דו"חות ללא אסמכתאות. היחיד הקשה בכך על בעלי התפקיד להתחקות אחר התנהלותו הכלכלית והתנהלותו פגעה בניהולם התקין של הליכי חדלות הפירעון. אין זה הליך חדלות הפירעון הראשון אותו מנהל היחיד והיה מצופה ממנו כי יפנים את כללי ההליך, ברם לא כך היה הדבר. היחיד לא מיצה את פוטנציאל ההשתכרות שלו ועבד במשכורת אשר נמוכה ממשכורות אותן הרוויח ערב כניסתו להליך. לבסוף הודיע היחיד כי הוא אף פוטר מעבודתו וכי טרם נבדקה זכאותו לדמי אבטלה. היחיד טען למצב רפואי שאינו מאפשר לו לעבוד, אך לא מיצה זכויותיו במל"ל. כאשר נשאל היחיד על מקורות המחיה שלו, הוא השיב כי התקיים ממה שהיה לו, ללמדך על כך כי ליחיד מקורות הכנסה עליהם ככל הנראה לא דיווח לבעלי התפקיד. העדר שיתוף הפעולה של היחיד בצירוף מחדליו בהליך מובילים למסקנה כי יש לבטל את ההליך ליחיד.
  9. התנהלותו של היחיד מהווה התנהגות בחוסר תום לב שכן מחד גיסא הוא נהנה מן ההטבות שהוענקו לו מכוח צו פתיחת ההליכים ומאידך הוא פועל בניגוד גמור לחוק, כפי שפירטתי לעיל.
  10. אשר על כן, אני מורה על ביטול ההליך וביטול הצו לפתיחת הליכים על כל הוראותיו.

ההגבלות אשר הושתו בגדרי הצו לפתיחת הליכים – מבוטלות.

הצו לעיכוב יציאת היחיד מן הארץ ייוותר בעינו למשך 90 ימים מהיום.

  1. הגשת בקשה עיקרית חדשה תעשה בהתאם להלכת אלקצאצי (ע"א 8673/13 גמיל אלקצאצי נ' כונס הנכסים הרשמי (2.4.14), לפיה התקופה שיש להמתין עד לחידוש הליך שבוטל בשל ניצול לרעה תהא בין שנה לשנה וחצי לפי שיקול דעת בית המשפט, ובמקרים חמורים יותר עד שנתיים וחצי ובכפוף לתשלום בסך 5,000 ש"ח אשר ישולמו במעמד הגשת הבקשה ויהוו תנאי להגשתה.
  2. הוצאות ההליך ישולמו בהתאם לתקנות או לחלופין בהתאם להנחיות הממונה.

המזכירות תסגור את התיק.

ניתן היום, כ' אדר תשפ"ג, 13 מרץ 2023, בהעדר הצדדים.