טוען...

פסק דין שניתנה ע"י איילת הוך-טל

איילת הוך-טל05/02/2023

בפני

כבוד השופטת, סגנית הנשיאה איילת הוך-טל

בעניין

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תשע"ח-2018

להלן – החוק

ובעניין

גיל לנדס, ת"ז 313100752

להלן – היחיד

ובעניין

הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי – מחוז חיפה

להלן – הממונה

ובעניין

אפרת לרנר, עו"ד

להלן – הנאמנת

פסק דין

ביום 4.4.22 ניתן צו לפתיחת הליכים בעניין היחיד במסגרתו חויב בתשלום חודשי בסך 2,000 ₪ על בסיס השכר עליו הצהיר בבקשתו למתן הצו.

בהחלטת הממונה מיום 20.12.22 הועלה התשלום החודשי לסך 3,500 ₪ נוכח הגדלת הכנסות היחיד.

כנגד היחיד מתנהל הליך פלילי. מהודעת היחיד עולה כי נעצר בחודש אוקטובר 2022 . מדיווח הנאמנת עולה כי בהחלטת בית המשפט המחוזי בחיפה מיום 18.12.22 נעצר היחיד עד תום ההליכים בעניינו.

נוכח מעצרו של היחיד הוגשה מטעמו בקשה לעיכוב ביצוע ההחלטה המגדילה את התשלום החודשי.

בהחלטת הממונה מיום 5.1.23 נקבע כי הבקשה הוגשה בחסר אך בנסיבות ניתן פטור מהתשלום החודשי מחודש אוקטובר 2022 ועד לחודש מרץ 2023. עוד נקבע כי בנסיבות, על הנאמנת לפעול לביטול ההליך.

הנאמנת הגישה בקשה לביטול ההליך ביום 12.1.23 בה ציינה כי היחיד צבר מחדלים בהליך, לרבות צבירת חוב פיגורים ואי הגשת דוחות. עוד נטען כי נוכח מעצרו של היחיד, אין אפשרות להגשמת מטרות ההליך ולכן מתבקש ביטולו.

היחיד השיב לבקשה וטען כי עד למעצרו ביצע את הנדרש ממנו והמחדלים אליהם מתייחסת הנאמנת נובעים משלילת חרותו מרגע שהושם במעצר. עוד נטע כי מדובר בנסיבות קשות ומורכבות הדורשות גם את בדיקת כשרותו הנפשית של היחיד ולכן יש לאפשר לו את השהות המבוקשת ולבחון מחדש בעוד כחצי שנה. בינתיים, לעמדתו, אין מקום לבטל את ההליך על פי סעיף 183 לחוק.

מקובלת עליי עמדת היחיד לפיה אין מקום לבטל הליך זה על פי סעיף 183 לחוק. מחדלים שצבר היחיד בהליך נובעים משלילת חירותו ועל כן ספק אם ראוי לבסס את עילת הביטול על מחדלים אלה.

עם זאת, נוכח השינוי המהותי בנסיבותיו של היחיד, קרי שלילת חירותו של היחיד לתקופה שאינה ידועה לעת הזו, וכן לנוכח טענת ב"כ היחיד באשר לספיקות בנוגע לכשירותו מבחינה משפטית, עולה כי בשלב זה אין אפשרות ריאלית לקידום ההליך באופן המיישם את מטרות החוק כפי שהוגדרו בסעיף 1 לחוק. במצב הדברים הקיים, לא יעלה בידי היחיד לקיים את מטרת השיקום שביסוד הליך זה ולא ברור מהו צפי הזמן להימשכות המצב הקיים.

משכך, ומאחר שבשלב זה אין בצו לפתיחת הליכים שניתן בעניין היחיד בכדי לסייע במניעת חדלות פירעונו, אני מורה על ביטול הצו לפי סעיף 286(א) לחוק.

מאחר שאין מדובר במחיקה עקב מחדלי היחיד לפי סעיף 183 לחוק, אין תחולה ל-'תקופת הצינון' שנקבעה בפסיקה לצורך פתיחה בהליך חדלות פירעון חדש. היחיד יהיה רשאי לפתוח בהליך חדש כאשר יבשילו התנאים לצורך ניהול הליך שיקומי בעניינו ועליו לצרף לכל בקשה חדשה שתוגש מטעמו העתק מפסק דין זה.

בנסיבות אלה, ההגבלות שהושתו במסגרת הצו לפתיחת ההליכים מבוטלות.

צו עיכוב יציאה מן הארץ יעמוד בתוקפו למשך 90 ימים נוספים.

הוצאות ההליך ישולמו בהתאם לתקנות, או בהתאם להנחיות הממונה לעניין תעריפים מינימאליים, לפי הגבוה מביניהן. היתרה תועבר לנושים בכפוף לכל דין תקף.

המזכירות תבטל את מועד הדיון הקבוע ותסגור את התיק.

ניתן היום, י"ד שבט תשפ"ג, 05 פברואר 2023, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
27/01/2022 החלטה שניתנה ע"י מירב קלמפנר נבון מירב קלמפנר נבון צפייה
31/01/2022 החלטה שניתנה ע"י עינת רון עינת רון צפייה
28/02/2022 החלטה על בקשה של מבקש 1 בקשה להעברת מקום דיון קרין וישינסקי צפייה
12/01/2023 החלטה על בקשה של משיב 3 דו"ח מטעם הנאמנת ובקשה לביטול הליכים איילת הוך-טל צפייה
05/02/2023 פסק דין שניתנה ע"י איילת הוך-טל איילת הוך-טל צפייה