טוען...

פסק דין שניתנה ע"י מאיה בלאו

מאיה בלאו17/07/2022

בפני

כב' הרשמת הבכירה, מאיה בלאו

תובעים

1.מיכאל שלו

2.טטיאנה שלו

נגד

נתבעים

טופ ליין ט.ס. מטבחים בע"מ

פסק דין

  1. לפניי תביעה שהוגשה לבית המשפט לתביעות קטנות, במסגרתה עתרו התובעים לפיצוי בסך 34,600 ₪, בגין נזקים שנגרמו להם לטענתם, לאחר שרכשו מן הנתבעת מטבח בעלות של 25,670 ₪, ביום 16.8.20. נטען, כי המטבח סופק להם באיחור ביחס למועד ההספקה שהובטח להם, וכי המטבח הותקן בביתם ביום 3.2.21, לאחר תקופה ממושכת במהלכה נאלצו התובעים לחיות בדירתם, עם שלושת ילדיהם, ללא מטבח. נטען כי בשעת הרכבת המטבח בביתם התברר לתובעים כי אין ניתנת להם אחריות למשך 10 שנים, בגין כל חלקי המטבח, אלא רק בגין הפרזול, בניגוד למה שהובטח להם, לטענתם, בזמן שרכשו את המטבח. זאת ועוד, נטען כי המטבח הותקן בביתם באופן לקוי, וכי קיימים בו עד היום ליקויים רבים, לאחר שנציג של הנתבעת ביקר בביתם, ותיקן אותם באופן חלקי בלבד. עוד מסרו התובעים בכתב התביעה, כי "הרגליים" עליהן הוצב ה"אי" במטבח, קרסו באופן פתאומי בחודש נובמבר 2021, אך הנתבעת סירבה לתקן אותן. התובעים צירפו הצעת מחיר מנגר, בכתב יד, לביצוע עבודות נגרות במטבחם, בסכום של 8,500 ₪. בכתב התביעה עתרו התובעים להטיל על הנתבעת סך 9,945 ₪ בגין תיקון הליקויים במטבח וסך 24,655 ₪ בגין עגמת נפש.
  2. הנתבעת התנגדה לאמור בכתב התביעה, וביקשה לדחות את התביעה. בכתב ההגנה נטען כי המבטח לא סופק לתובעים באיחור, אלא שבטופס ההזמנה התחייבה הנתבעת לספק להם את המטבח, המיובא מחו"ל, בתוך 75 ימי עבודה, והתובעים אף ידעו וחתמו על כך שיתכנו עיכובים באספקה, כפי שאכן חלו באותה תקופה עקב סגרים בישראל ובעולם בשל מגפת הקורונה. בסופו של דבר, המטבח הגיע לארץ באמצע חודש ינואר 2021. עוד צוין בכתב ההגנה כי בתקופת העיכוב בהספקה התקינה הנתבעת בבית התובעים מטבח זמני לשימושם, לאחר שהתובעים פירקו את המטבח הקודם בביתם, דבר שעשו בהתאם לשיקול דעתם בטרם הגיע המטבח החדש שהזמינו, וזאת כמחווה של רצון טוב מצדה. עוד טענה הנתבעת כי לא הובטחה לתובעים אחריות של עשר שנים על כל חלקי המטבח, וכי בטופס ההזמנה צוין כי האחריות בגין המטבח הנה לשנה בלבד. ככל שניתנת תקופת אחריות ממושכת יותר, היא מתייחסת לפרזול בלבד. בנוגע לליקויים במטבח, נטען, כי לאחר שהתובעים פנו אל הנתבעת, היא שלחה נציג מטעמה, אשר תיקן את הליקויים לשביעות רצונם ומאז לא התקבלו אצלה פניות נוספות בנושא. בחודש נובמבר 2021, פנו התובעים אל הנתבעת לאחר שה"אי" במטבח קרס, אך הנתבעת, לאחר שצפתה בסרטון ששלחו לה התובעים, התרשמה כי הדבר ארע כתוצאה מרשלנות התובעים, אשר הזיזו את האי, לטענתה, ללא נוכחות של נגר או מתקין מטבחים, ולא בעטיה של הנתבעת. צוין כי הנתבעת הציעה לתובעים לתקן את האי בעלות של 750 ₪ אך התובעים סירבו לכך.
  3. התובעים הציגו במהלך הדיון בפניי סרטון המתעד את רגעי קריסת רגלי האי במטבח, וסרטון נוסף המתעד את הליקויים אשר לטענתם ישנם בחלקים שונים של המטבח.
  4. לאחר שעיינתי בכתבי הטענות על נספחיהם, בחומר הראיות שהוגש במהלך הדיון, ולאחר ששמעתי את טענות הצדדים במסגרת הדיון שהתקיים לפניי ביום 13.7.22, ושקלתי את השיקולים הצריכים לעניין, אני סבורה כי דין התביעה להתקבל בחלקה. להלן, אפרט נימוקיי בתמצית, בהתאם להוראות תקנה 15 לתקנות שיפוט בתביעות קטנות (סדרי דין), תשל"ז-1976.
  5. אכן, כטענת התובעים, המטבח סופק להם באיחור ניכר ביחס למועד שצוין בטופס ההזמנה, אולם כטענת הנתבעת, בטופס צוין כי מדובר בזמן הספקה משוער, וכי בהזמנת מטבח מחו"ל, כפי שהוזמן עבור התובעים, יתכן עיכוב בהספקה. יחד עם זאת, הנתבעת לא צוינה מה משך העיכוב שעשוי לחול במקרה כזה, ולפיכך אני מוצאת לפסוק פיצוי מסוים לתובעים בגין העיכוב בהספקה, שגובהו ייקבע בהתחשב בעובדה שדובר בתקופה בה פעילותם של עסקים רבים הואטה הודות להתמודדות עם נגיף הקורונה, ובהתחשב בכך שהנתבעת דאגה לספק לתובעים באותה תקופה מטבח זמני לשימושם.
  6. בנוגע לטענת התובעים לפיה הנתבעת התחייבה לתת להם אחריות של 10 שנים לכל חלקי המטבח, מצאתי כי מדובר בטענה בעל-פה שנטענה באורח כללי אך לא הוכחה בפניי ולא נתמכה במסמך כלשהו שיש בו לחייב את הנתבעת למתן אחריות לתקופה זו. בטופס ההזמנה עליו חתמו התובעים צוין במפורש כי האחריות היא לשנה, אלא אם צוין אחרת, ולא צוין בו חריג לעניין תקופת האחריות. לפיכך, לא מצאתי לפסוק לתובעים פיצוי בגין אי מתן אחריות לתקופה האמורה.
  7. בנוגע לליקויים במטבח שסופק, מצאתי לתת אמון בגרסת התובעים לפיה נפלו במטבח ליקויים שונים, שחלקם אכן נתמכים בסרטון ובתמונות שהציגו, אולם המסמך שצורף על-ידם לכתב התביעה, מסמך שנערך בכתב ידו של נגר ובו הצעת מחיר לתיקון חלקים מסוימים במטבח הוא מסמך לקוני וחלקי שקיים קושי לפסוק פיצוי על בסיסו. התובעים לא הניחו בפני בית-המשפט חוות-דעת המפרטת את הליקויים במטבח ואת עלות תיקונם, ואף אישרו בפניי כי לא תיקנו את הליקויים בפועל, כך שאין בידיהם קבלה על עלות התיקון. לפיכך, ניתן יהיה לפסוק פיצוי בגין אותם ליקויים על סמך התרשמותי מעדותם ומהראיות המצויות בידיהם, ובדרך של אומדן, ושלא על בסיס אותה הצעת מחיר שמשקלה נמוך.

  1. בנוגע לאירוע קריסת "האי"; קיים קושי להכריע בין גרסאות הצדדים בנקודה זו. ראשית, מדובר באירוע שהתרחש למעלה מתשעה חודשים לאחר התקנת המטבח. שנית, לא הונחה בפניי חוות-דעת באשר לטיב הליקויים במטבח, ובשאלה אם נפל ליקוי כלשהו באי או בהתקנתו. התובעים מסרו בעדותם כי האי התנדנד ולא היה יציב, ולכן מצאו לנכון להסריט את פעולת נדנוד האי, עד שלפתע רגלי האי קרסו בזמן שצילמו הסרטון. עוד ציינו התובעים כי אכן נאמר להם שלא להזיז את האי, אך טענו שלא הזיזו אותו, ומסרו כי לצד האי הייתה מונחת ספה, ויתכן כי נגרמו לאי תזוזות במהלך השימוש בספה לאורך התקופה. חרף הקושי האמור לקבוע אם האי קרס כתוצאה מליקוי שנפל בו או בהתקנתו, או כתוצאה מרשלנותם של התובעים, ובהתאם להתרשמותי מעדות התובעים ומהסרטון שהציגו, מצאתי לקבוע שגם טרם קריסת רגלי האי, האי לא עמד באופן יציב והתנדנד, ולפיכך אפסוק לטובתם פיצוי בגין התיקון הנדרש ברגלי האי. בהקשר זה אתן משקל לטענת הנתבעת לפיה הציעה לתובעים לתקן את האי בעלות של 750 ₪, ולפסוק לתובעים פיצוי על בסיס אותה הצעה.
  2. מכל מקום, לא מצאתי כי בנסיבות המקרה יש מקום לפסוק לטובת התובעים את מלוא סכום התביעה, המשקף עתירה לביטול העסקה, להשבת מלוא התמורה בגינה ולהשתת פיצוי לא ממוני בשיעור של 10,000 ₪ לטובתם, וזאת על אף האמון הניתן בגרסתם.
  3. לנוכח המפורט לעיל, אני מקבלת את התביעה בחלקה, ומטילה על הנתבעת לפצות את התובעים בגין איחור בהספקה בסכום של 750 ₪, ובגין תיקון רגלי האי בסכום של 750 ₪. באשר לליקויים השונים שנפלו במטבח, אלה יוערכו בדרך של אומדן בשיעור של 15% מגובה העסקה, ולפיכך אני מחייבת את הנתבעת לשלם לתובעים סך 3,850 ₪ בגינם. כפיצוי בלתי ממוני אני פוסקת לטובת התובעים סך של 400 ₪ וסכום נוסף של 400 ₪ בגין הוצאותיהם.
  4. סך כל הפיצויים שעל הנתבעת לשלם לתובעים – 6,150 ₪, סכום שישולם להם בתוך 30 ימים מיום שיתקבל אצל הנתבעת פסק-הדין, שאם לא כן יישא הפרשי הצמדה וריבית מאותו המועד ועד ליום התשלום המלא בפועל.

לצדדים הזכות להגיש בקשת רשות ערעור על פסק הדין לבית המשפט המחוזי בנצרת, בתוך 15 ימים מיום קבלת פסק-הדין.

המזכירות תשלח לצדדים את פסק-הדין.

ניתן היום, י"ח תמוז תשפ"ב, 17 יולי 2022, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
13/07/2022 החלטה שניתנה ע"י מאיה בלאו מאיה בלאו צפייה
17/07/2022 פסק דין שניתנה ע"י מאיה בלאו מאיה בלאו צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 מיכאל שלו
תובע 2 טטיאנה שלו
נתבע 1 טופ ליין ט.ס. מטבחים בע"מ