טוען...

החלטה על בקשה של נתבע 1 בקשה לאיחוד הליכים

עידית כלפה26/01/2023

מספר בקשה:9

בפני כב' הרשמת הבכירה עידית כלפה

המבקשת:

עיריית שדרות

נגד

המשיבים:

עופר נחשונוב (ואח' בעוד 14 תיקים שפרטיהם בבקשה)

החלטה

1. לפני בקשה לאיחוד התיקים שבכותרת הבקשה ותיק נוסף, מהטעם שמדובר בהליכים זהים בהם נטענות טענות עובדתיות ומשפטיות זהות, ואף מדובר בכתבי טענות זהים, כאשר למעשה למעט שמות התובעים וסכומי התביעה, אין כל שוני מהותי בין ההליכים כולם.

המשיבים מתנגדים למבוקש וזאת על מנת למנוע תלות של האחד בזמנו של האחר, כך, לעמדתם, בהליך אחר שמנהלים חלק מהמשיבים במשותף מכיוון שלא הושגה הסכמה בינם לבין עצמם לעניין פשרה שהוצעה, נמשך ההליך שנים.

כן נטען כי מעיון בכתבי ההגנה נלמדות טענות הגנה שונות ביחס לחלק מכתבי הטענות.

2. לאחר עיון, ומתוך הדין הקיים, מצאתי להיעתר לבקשה.

תקנה 40(א) לתקנות סדר הדין האזרחי, תשע"ט-2018 קובעת כך:

"בית המשפט רשאי להורות על איחוד הדיון בתובענה הנדונה לפניו עם תובענה התלויה ועומדת באותו בית משפט, אם סבר שיש בדבר כדי לייעל ולפשט את ההליכים או למניעת תוצאות סותרות".

בבואו להכריע בבקשה מסוג זה על בית המשפט לבחון אפוא האם ישנם עניינים עובדתיים ומשפטיים המשותפים לתביעות נשוא בקשת האיחוד, באופן המצדיק איחודן משיקולי יעילות, האם יהיה באיחוד כדי לפשט את ההליכים והאם בכך אף יוסר חשש למתן הכרעות סותרות בהליכים.

3. עיון בכתבי התביעה מלמד כי עסקינן בתביעות אשר עניין כולן בעתירה להשבת היטלי ביוב שנגבו מהמשיבים כחלק ממתן היתרי בניה לשם בניה בקרקע שנרכשה על ידם בעיר שדרות, בטענה כי מדובר בגבייה שלא כדין ובכפל נוכח תשלום דמי פיתוח למנהל מקרקעי ישראל הכורכים גם את העלות שבגינה מוטל היטל הביוב. בכל התביעות מסתמכים המשיבים על הודעת חדילה שהוציאה המבקשת במסגרת ת"צ 11686-05-18, בדבר הפסקת גביית ההיטל.

עיון בכתבי ההגנה מלמד על הגנה אחידה וטענות עובדתיות ומשפטיות דומות בכללותן, והמסקנה המתקבלת היא כי אכן הסוגיות המרכזיות שבמחלוקת בין הצדדים בכל ההליכים זהות ועל כן הידרשות נפרדת לכל תביעה משמעותה הידרשות חוזרת ונשנית לאותם טיעונים בכל תיק ותיק, תוצאה שאינה מתיישבת עם שיקולי יעילות ויהא בה אף להשחית זמן שיפוטי יקר, על חשבונם של מתדיינים אחרים.

מובן, כי במצב דברים זה יהיה באיחוד לא רק כדי לייעל אלא כדי להביא להכרעה אחידה בטענות זהות ועקרוניות שבמחלוקת, ולמניעת הכרעות סותרות.

לא מצאתי בטענות המשיבים בהתנגדותם נימוקים מספקים לדחיית הבקשה ואף באם יוותרו להכרעה עניינים פרטניים לתיק כזה או אחר, אין באיחוד בשאלות המרכזיות המשותפות כדי לפגוע בבירורן. זאת, כאשר המשיבים אינם חולקים על קיומן של שאלות שבעובדה וסוגיות משפטיות, השנויות במחלוקת, והמשותפות לכלל התיקים.

4. לפיכך, אני מורה על איחוד כלל התיקים שבכותרת הבקשה, וכן יאוחד עמם גם תיק 2747-08-22, והם יידונו לפני.

התיק המוביל יהיה תיק מס' 56488-10-21, כך שבקשות וכתבי טענות יוגשו אליו.

הוראות ההחלטה מיום 19.9.22 בתיק זה יחולו על כלל התיקים, לרבות על תיק 2747-08-22, ותצהירי העדים כאמור בהחלטה הנ"ל יוגשו בתוך 45 יום ממועד מתן החלטה זו.

מזכירות בית המשפט מתבקשת להביא החלטה זו לידיעת המותב שדן בתיק 2747-08-22, לבטל את הדיון הקבוע לפניו, ולהמציא את ההחלטה לב"כ הצדדים.

ניתנה היום, ד' שבט תשפ"ג, 26 ינואר 2023, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
05/04/2022 החלטה שניתנה ע"י ציפי כהן אביטן ציפי כהן אביטן צפייה
24/04/2022 החלטה על בקשה של נתבע 1 עדיאל חדד ציפי כהן אביטן צפייה
16/06/2022 החלטה שניתנה ע"י אלון גביזון אלון גביזון לא זמין
19/09/2022 הוראה לתובע 1 להגיש תצהיר עדות ראשית עידית כלפה צפייה
26/01/2023 החלטה על בקשה של נתבע 1 בקשה לאיחוד הליכים עידית כלפה צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 עדיאל חדד שלומי בן שלוש
נתבע 1 עיריית שדרות עמיחי וויינברגר