טוען...

פסק דין שניתנה ע"י אביגיל זכריה

אביגיל זכריה18/09/2022

מספר בקשה:8

בפני

כב' השופטת אביגיל זכריה, סגנית הנשיאה

המבקש:

עיסא כנעאן

נגד

המשיבה

עיריית עראבה

פסק-דין

1.         בפניי בקשה מוסכמת לאישור הסתלקות של המבקש מהבקשה לאישור תובענה ייצוגית נשוא תיק זה כנגד המשיבה, בתיקים שבכותרת על פי סעיף 16 לחוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו-2006 (להלן - החוק), ועל דחיית התביעה האישית של המבקש, תוך פסיקת גמול בסך 500 ₪ למבקש ושכר טרחת ב"כ המבקש בסך 6,000 ₪ כולל מע"מ כדין, וללא צו להוצאות.

2.         עניינה של בקשת האישור והתביעה דנן, בהפרה נטענת של חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות התשנ"ח – 1998 ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות למקום ציבורי שאינו בניין) התשע"ד – 2013 המתבטאת בכך שהמשיבה לא הקצתה חניה נגישה לאנשים עם מוגבלות בבית העלמין המוסלמי בעיר עראבה (יוער כי במבוא לכתב הטענות נרשם בטעות חיפה ואולם יתר רכיבי הבקשה דנים במשיבה דנן).

3.         המבקש ביקש לאשר התובענה כייצוגית.

            סכום התובענה ביחס לכלל חברי הקבוצה הועמד על סך של 1.5 מיליון ₪.

            הנזק האישי הנטען הועמד על 620 ₪.

4.         בבקשה שלפניי, אשר נתמכת בתצהירי המבקש ובא כוח, עותרים הצדדים במשותף לסילוק ההליך כבר בשלב זה.

הבקשה הוגשה עקב הסדר אליו הגיעו ב"כ הצדדים לפיו בתוך 4 חודשים ממועד מתן פסק דין זה תנגיש המשיבה לפחות מקום חניה אחד לאנשים עם מוגבלות בבית העלמין הראשי בתחומה.

הצדדים טוענים כי נוכח ההסכמה אליה הגיעו ובנסיבות המפורטות לעיל לא מתקיימים התנאים לאישור התובענה כתובענה ייצוגית ועל כן עותרים הם במשותף להורות כאמור ברישא להחלטה זו.

5.         על פי החוק הסתלקות מבקשה לאישור תובענה כייצוגית טעונה את אישורו של בית המשפט. עוד קובע החוק כי גם כאשר אישר בית המשפט הסתלקותו של מבקש, הוא רשאי לקבוע - במקרים המתאימים לכך - כי ניתן להגיש בקשה למינוי תובע מייצג או בא כוח מייצג אחרים, ולהורות על פרסום או אי פרסום הודעה על כך בהתאם להוראות תקנה 11(ב) לתקנות תובענות ייצוגיות, התש"ע-2010.  

6.         לאחר עיון בבקשה ובנימוקיה, ולכך שאין באישור בקשת ההסתלקות כדי ליצור מעשה בית דין כלפי כלל חברי הקבוצה, למעט המבקש - אני קובעת כי אין בנמצא יתרון ותועלת ממשיים בהמשך ניהול ההליך כנגד המשיבה.

כפועל יוצא של קביעה זו לא מצאתי להורות על איתור תובע מייצג או בא כוח מייצג חלופיים, או על פרסום הודעה בדבר ההסתלקות, על כל ההוצאות הכרוכות בכך. 

7.         על פני הדברים, הבקשה הציפה עילה לכאורה הצעדים בהם התחייבה המשיבה לנקוט כמפורט בבקשה - שהם צעדים המוטלים עליה מכוח החוק וניתנת לה גם במסגרת דיונית זו ארכה משמעותית להסדירם - מסבים תועלת לחברי הקבוצה ולציבור הצרכנים בכללותו. על כן, ועל אף שהסתלקות מתוגמלת היא החריג לכלל, שוכנעתי כי במקרה זה הסכומים המוסכמים כפסיקת גמול למבקש ושכר טרחה ב"כ סבירים ומצאתי לאשרם.

8.         נוכח האמור לעיל ולבקשת הצדדים, אני נעתרת לבקשה ומתירה הסתלקות המבקש מהבקשה לאישור התובענה הייצוגית ועל דחיית התביעה האישית של המבקש במישור היחסים שבין הצדדים, ללא צו להוצאות.  

9.         המשיבה תישא בתשלום גמול למבקש בסך 500 ₪ ובשכר טרחת ב"כ המבקש בסך 6,000 ₪ כולל מע"מ, ואולם בשים לב לפרק הזמן הארוך יחסית המבוקש להסדרה אני מורה כי מחצית מהסכום למבקש וב"כ תשולם בתוך 30 יום מהיום והמחצית האחרת תשולם בתוך 30 יום לאחר הגשת הודעה בדבר ביצוע ההסדרה לה התחייבה המשיבה.

הדיון הקבוע בשני התיקים – מבוטל.

המזכירות תמציא את פסק הדין לצדדים וכן למנהל בתי המשפט לצורך רישומו בפנקס תובענות ייצוגיות.

ניתן היום, כ"ב אלול תשפ"ב, 18 ספטמבר 2022, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
06/03/2022 החלטה שניתנה ע"י אביגיל זכריה אביגיל זכריה צפייה
24/03/2022 החלטה על בקשה של תובע 1 בקשה לאיחוד דיונים אביגיל זכריה צפייה
27/03/2022 החלטה על בקשה של תובע 2 הודעת הבהרה מטעם המבקש אביגיל זכריה צפייה
29/03/2022 הוראה לתובע 1 להגיש (א)כתב תביעה מתוקן אביגיל זכריה צפייה
29/03/2022 החלטה שניתנה ע"י אביגיל זכריה אביגיל זכריה צפייה
01/04/2022 החלטה על (א)בקשה של תובע 2 בתיק 6057-03-22 הודעה כתב תביעה ובקשה מתוקן אביגיל זכריה צפייה
20/07/2022 החלטה שניתנה ע"י אביגיל זכריה אביגיל זכריה צפייה
18/09/2022 החלטה שניתנה ע"י אביגיל זכריה אביגיל זכריה צפייה
18/09/2022 פסק דין שניתנה ע"י אביגיל זכריה אביגיל זכריה צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 עיסא כנעאן מוחמד ספורי
תובע 2 חוסאם כנעאן מוחמד ספורי
נתבע 1 עיריית עראבה רנה לפידות