טוען...

החלטה על בקשה של נתבע 1 בקשה לביטול פסק דין ולהארכת מועד

דורון זיו-אב26/01/2023

תאד"מ 12012-04-22 מגדל חברה לביטוח בע"מ נ' בוקמן (ישראל) בע"מ

בפני כב' הרשמת בכירה דורון זיו-אב

העתק החלטת בית משפט מיום ד' שבט תשפ"ג 26 ינואר 2023

לפניי בקשה לביטול פסק דין שניתן בהיעדר הגנה נגד בעליו הרשומים של נגרר שהיה מעורב, לפי הטענה, בתאונה.
לאחר שעיינתי בבקשה ובתגובה, ונתתי דעתי לטענות הצדדים, בין היתר בדבר למחדלים נטענים בטיפול הנתבעת בתביעה ולעקרון סופיות הדיון, מחד גיסא, ולטענות הגנה אפשריות של הנתבעת, כמו גם לסיבות הנטענות למחדלה לטפל בתביעה, מאידך גיסא - הגעתי למסקנה כי דין הבקשה להתקבל, בכפוף להפקדת ערובה לתשלום הוצאות למשיבה.

ההלכה היא כי בית המשפט הדן בבקשה לביטול פסק דין שניתן בהעדר הגנה לשקול את סיבת מחדלו של המבקש להגיש הגנתו – ביטול מחובת הצדק; ואת סיכויי ההצלחה של הגנתו אם יבוטל פסק הדין – ביטול משיקולי בית משפט.

למבקשת טענות הראויות לבירור, ביחס לזיקתה לאירוע התאונה: הן זיקתה לאירוע התאונה (עקב מכירה מוקדמת לתאונה של הנגרר לצד שלישי), הן הטלת חבות על נגרר. מבלי להקל ראש בזכות לסופיות הדיון, הרי שזכות זו אינה מוחלטת. באיזון אינטרסים בין הזכות לסופיות הדיון למול זכות הגישה לערכאות, הרי שאת הפגיעה בזכות הראשונה ניתן לרפא באמצעות פסיקת הוצאות, ואילו את הפגיעה בזכות הגישה לערכאות, לא ניתן לרפא בנקל.

על פי ההלכה הפסוקה, יש להעדיף את בירור הסכסוך לגופו, על פני הכרעה המבוססת על מחדלים דיוניים בהתנהלות הצדדים, וזאת אפילו כאשר מחדלו של הנתבע שלא התגונן, עולה כדי זלזול מסוים בהליך.

לאור הטעמים המנויים לעיל ולאחר איזון השיקולים הרלוונטיים, אני מורה על ביטולו של פסק הדין שניתן בהעדר הגנה. כתב ההגנה יוגש לתיק לא יאוחר מיום 20.2.23.
בנוסף, המבקשת תישא בהוצאות המשיבה בסך של 2000 ש"ח בגין בקשה זו, וזאת ללא תלות בתוצאות ההליך. סך זה, ישולם תוך 30 ימים מהיום, שאם לא כן, יישא הפרשי הצמדה וריבית מהיום ועד ליום התשלום בפועל.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
01/11/2022 פסק דין שניתנה ע"י דורון זיו-אב דורון זיו-אב צפייה
24/01/2023 החלטה על בקשה של נתבע 1 בקשה לביטול פסק דין ולהארכת מועד דורון זיו-אב צפייה
26/01/2023 החלטה על בקשה של נתבע 1 בקשה לביטול פסק דין ולהארכת מועד דורון זיו-אב צפייה
12/02/2023 החלטה על בקשה של תובע 1 תיקון כתבי טענות דורון זיו-אב צפייה