טוען...

גזר דין שניתנה ע"י שירי שפר

שירי שפר06/09/2022

בפני

כבוד השופטת שירי שפר

בעניין:

המאשימה

מדינת ישראל ע"י ב"כ עוה"ד מוריה כהן

נגד

הנאשם

מומאן מטר ע"י ב"כ עוה"ד עבד סמארה

נוכחים:

ב"כ המאשימה: עו"ד מוריה כהן

ב"כ הנאשם: עו"ד עבד סמארה

הנאשם בעצמו

גזר דין

  1. הנאשם הורשע על פי הודאתו בעבירות של נהיגה בזמן פסילה, ללא רישיון נהיגה תקף, ללא רשיון רכב תקף בניגוד לסעיפים 67, 10(א) ו-2 לפקודת התעבורה [נוסח חדש], תשכ"א – 1961, ונהיגה ללא ביטוח תקף בניגוד לסעיף 2(א) לפקודת ביטוח רכב מנועי [נוסח חדש], תש"ל – 1970
  2. על פי עובדות כתב האישום ביום 04.04.2022 נהג הנאשם ברכב פרטי בטייבה וזאת ביודעו כי נפסל מלהחזיק ברשיון נהיגה בשני גזרי דין שונים לתקופות מצטברות של 3 חודשים (גזר דין מיום 20.06.2018) ולא הפקיד רשיונו, ו- 8 חודשים (גזר דין מיום 15.06.2021) שם הפקיד רשיונו ביום 10.11.2021. עוד באותן נסיבות נהג הנאשם ברכב ללא רישיון נהיגה תקף (תוקפו פקע ביום 27.06.19), ללא רשיון רכב תקף (תוקפו פקע ביום 02.08.2020) וללא כיסוי ביטוחי.
  3. מחוו"ד הממונה על עבודות השירות מיום 10.07.2022 עולה כי הנאשם נמצא מתאים לריצוי מאסר בעבודות שירות.
  4. המאשימה הגישה גיליון הרשעות קודמות של הנאשם בתעבורה.

טיעוני הצדדים

  1. המאשימה בטיעוניה, הפנתה לחומרת צבר העבירות ולעברו התעבורתי של הנאשם,
    הנוהג משנת 2012 ולחובתו 17 הרשעות קודמות. כמו כן המאשימה הפנתה לעובדה כי הנהיגה בוצעה בזמן שתי פסילות עליהן נודע לנאשם ואף הפקיד את רשיונו באחד המקרים. הנהיגה בוצעה בעוד רשיון נהיגתו אינו תקף משנת 2019 ורשיון הרכב אינו תקף משנת 2020. מדובר בנהיגה בזמן פסילה בפעם השניה ונהיגה ללא רשיון נהיגה תקף בפעם הרביעית על כן מדובר בנאשם רצידיביסט שאינו נרתע מהרשעותיו הקודמות, מזלזל בהחלטות בית המשפט ומסכן את משתמשי הדרך. לאור האמור יש למקדם את עונשו של הנאשם ברף הבינוני גבוהה. המאשימה טענה כי מתחם הענישה לצבר העבירות בהן הורשע הנאשם נע בין מאסר המתחיל ב-6 חודשים ועד שנה ופסילה המתחילה ב-24 חודשים ועד 48 חודשים לצד רכיבים נוספים.

המאשימה עתרה להטלת מאסר שלא יפחת מ-12 חודשים, פסילה למשך 36 חודשים, מאסר מותנה מרתיע, פסילה על תנאי וקנס.

  1. ב"כ הנאשם ציין, כי הנאשם לקח אחריות על מעשיו והודה בעבירות המיוחסות לו בהזדמנות ראשונה. כן ציין כי הנאשם שהה בתנאים מגבילים ממועד ביצוע העבירות, הינו נטול רישום פלילי, צעיר בגילו ונישא לאחרונה.

ב"כ הנאשם ביקש מבית המשפט להסתפק בעונשי מאסר מותנה, פסילה מותנית וקנס ולחלופין – אם יוטל רכיב מאסר בפועל – ביקש כי יקבע רכיב מאסר קצר אשר ירוצה בדרך של עבודות שירות.

דיון

מתחם העונש ההולם

  1. הערכים המוגנים שנפגעו בעבירות שביצע הנאשם הם הגנה על שלום הציבור ובטחונו, כיבוד שלטון החוק והחלטות שיפוטיות, שמירת הסדר הציבורי, מניעת הכשלת עבודתן של רשויות אכיפת החוק ופגיעה בערך החברתי של חלוקת הנטל הכלכלי הכרוך בטיפול רפואי בנפגעי תאונות דרכים על כלל ציבור הנהגים על ידי תשלומי ביטוח.

ראו דברי בית המשפט העליון על החומרה שבעבירות של נהיגה בזמן פסילה וללא רשיון נהיגה:

רע"פ 1483/19 ליפשיץ נ' מדינת ישראל (6.3.2019):

"נהיגה בכבישי הארץ בזמן פסילת רישיון טומנת בחובה סכנה לביטחונם ולשלומם של הנהגים והולכי הרגל שבסביבה, והיא אף משקפת יחס מזלזל בחיי אדם, בצווי בית המשפט ובחוק".

רע"פ 1211/12 אברהם ישראלי נ' מדינת ישראל (15.2.12):

"עבירות נהיגה בפסילה ללא ביטוח וללא רישיון, יש בהן לא רק דופי פלילי אלא אף מוסרי כפול: הסיכון המובהק לעוברי דרך (וגם לנוהג עצמו) וזו עיקר וכן קשיים במימוש פיצויים בעקבות תאונות דרכים אם אלו יקרו חלילה בעת נהיגה כזו...".

  1. אשר לעבירה של נהיגה ללא רשיון נהיגה תקף - עבירה זו היא בעלת דרגות חומרה משתנות ובהתאם משתנה רמת הענישה. כך למשל כשמדובר במי שמעולם לא הוציא רישיון, דרגת החומרה גבוהה שכן מדובר בנהג אשר מעולם לא עבר הכשרה ואינו מיומן ולכן בעצם נהיגתו מהווה סכנה לציבור המשתמשים בדרך.

שונה המצב ביחס למי שעבר הכשרה והחזיק ברישיון, אך זה פקע או לא חודש בשל נסיבות שונות. במצב דברים זה, החומרה מתבטאת בעיקרה באי הציות לחוק.

  1. מידת הפגיעה בערכים המוגנים היא משמעותית, בשים לב לפגיעה בשלטון החוק ולסיכון שיצר הנאשם לציבור משתמשי הדרך הגם שבסופו של יום האירועים הסתיימו ללא נפגעים בגוף.
  2. באשר לנסיבות הקשורות בביצוע העבירות, נתתי דעתי לכך שהנאשם נהג בזמן שתי פסילות שונות שגזרו בתי המשפט לתקופות מצטברות של 8 חודשים ו-3 חודשים; לכך שלא בוצעו עבירות בטיחותיות נלוות; כי הנאשם בחר לבצע העבירות ללא כל השפעה של אחרים; כי הנאשם יכול היה להימנע מביצוע העבירות. לקחתי בחשבון את תקופת פקיעת רישיון הנהיגה – כ-3 שנים.
  3. בחינת מדיניות הענישה הנוהגת מעלה כי במקרים דומים בעלי נסיבות דומות הוטלו עונשים הנעים במנעד רחב ממאסר על תנאי ועד 20 חודשי מאסר בפועל ומפסילה בת 10 חודשים ועד לפסילה בת שנים. ראו למשל:
  • רע"פ 5304/21 אסף נשרי נ' מדינת ישראל (23.8.21) המבקש הורשע, על פי הודאתו, בתיק אחד הכולל שני אישומים בגין 2 עבירות של נהיגה בזמן פסילה וללא ביטוח. בית משפט קמא השית עונש מאסר מותנה ופסילת רישיון בת שנה. בית המשפט המחוזי קיבל את ערעור המדינה וגזר על המבקש 6 חודשי מאסר בפועל.

בתיק שני הורשע המבקש על פי הודאתו בעבירה (שלישית במספר) של נהיגה בזמן פסילה וללא ביטוח. על אף המלצת שירות המבחן בעלת אופי שיקומי, בית משפט קמא הטיל עונש מאסר בפועל בן 6 חודשים והפעיל מאסר מותנה בן 9 חודשים כך שסה"כ ירצה המבקש 10 חודשי מאסר בפועל, לצד רכיב פסילה בפועל בן 34 חודשים. בית המשפט המחוזי קיבל את ערעור המבקש והפחית מעונש המאסר בפועל והעמידו על 9 חודשי מאסר בפועל. נקבע כי 2 עונשי המאסר ירוצו במצטבר (סה"כ – 15 חודשי מאסר בפועל). בקשת רשות ערעור לגבי 2 התיקים נדחתה. שם, דובר במבקש ללא רישום פלילי קודם, לו הרשעות קודמות רבות בתעבורה שזהו לו מאסרו הראשון.

  • רע"פ 4299/20 אמיר חמדאן נ' מדינת ישראל (09.07.20) המבקש הורשע, על פי הודאתו, בעבירות של נהיגה בזמן פסילה, ללא רישיון נהיגה תקף (פקע 5 שנים קודם לכן); ללא רשיון רכב תקף וללא ביטוח. בית משפט קמא אימץ המלצות שיקומיות של שירות המבחן - וגזר על המבקש מאסר מותנה לצד פסילה בפועל בת 7 שנים. בית המשפט המחוזי דחה את ערעור המבקש על חומרת עונשו. בקשת רשות ערעור נדחתה. למבקש שם רישומים פליליים ותעבורתיים קודמים וזו לו הרשעה 5 בנהיגה בעבירה של נהיגה בזמן פסילה.
  • רע"פ 6934/19 ג'יהאד סאלם נ' מדינת ישראל (3.11.19) המבקש הורשע, על פי הודאתו, בעבירות של נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף (פקע שנתיים קודם לכן); בזמן פסילה וללא ביטוח. המבקש היה עצור עד לתום ההליכים המשפטיים במשך 6 חודשים. בית משפט קמא אימץ את המלצות שירות המבחן – ובגזר דינו הורה על הארכת מאסר מותנה בן 10 חודשים, פסילה בפועל בת 12 חודשים והפעיל פסילה מותנית בת 6 חודשים. בית המשפט המחוזי קיבל את ערעור המדינה על קולת העונש והשית 10 שנות פסילת רישיון נהיגה כמצוות סעיף 40א(א)(1) לפקודת התעבורה והפעיל התחייבות בסך 10,000 שח. יתר רכיבי גזר הדין נותרו על כנם. בקשת רשות ערעור נדחתה. למבקש שם רישומים פליליים ותעבורתיים קודמים וזו לו הרשעה 3 בעבירה של נהיגה בזמן פסילה.
  • רע"פ 1883/19 רועי ביטון נ' מדינת ישראל (28.3.19) המבקש הורשע, על פי הודאתו, בעבירות של נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף; בזמן פסילה; ללא ביטוח וללא רישיון רכב. בית משפט קמא הורה על הארכת מאסר מותנה בן 12 חודשים, הטיל פסילה בת 30 חודשים, והפעיל פסילה מותנית בחופף. בית המשפט המחוזי קיבל את הערעור, גזר על המבקש 8 חודשי מאסר, הפעיל את המאסר המותנה במצטבר כך שסה"כ ירצה 20 חודשי מאסר, הפעיל את הפסילה המותנית במצטבר כך שסה"כ ירצה 42 חודשי פסילה. יתר רכיבי גזר הדין נותרו על כנם. בקשת רשות ערעור נדחתה.
  • רע"פ 1483/19 אייל ליפשיץ נ' מדינת ישראל (6.3.19) המבקש הורשע, על פי הודאתו, בעבירות של נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף (פקע 30 שנה); בזמן פסילה; ללא ביטוח וללא רישיון רכב. על אף המלצת שירות המבחן לענישה בעלת אופי שיקומי, בית משפט קמא גזר על המבקש 12 חודשי מאסר בפועל תוך הפעלת מאסר מותנה בן 9 חודשים לריצוי בחופף, פסילה בת 36 חודשים לריצוי במצטבר לכל פסילה אחרת וענישה נלווית. ערעורו של המבקש נדחה. בקשת רשות ערעור נדחתה.
  • רע"פ 8619/18 וג'די חסן נ' מדינת ישראל (13/12/18)  – נדון עניינו של מבקש, אשר הורשע בעבירות של נהיגה בזמן 2 פסילות שהוטלו בשני גזרי דין שונים, ללא רישיון נהיגה ורשיון רכב תקפים וללא ביטוח תקף. בית משפט קמא גזר עונשו ל- 4 חודשי מאסר בפועל והפעיל מאסר מותנה בן 4 חודשים בחפיפה חלקית – בסה"כ הוטלו 7 חודשי מאסר בפועל. בנוסף הטיל 12 חודשי פסילת רשיון בפועל. למבקש שם 27 הרשעות קודמות וזו לו הרשעה שלישית של נהיגה בזמן פסילה. בית המשפט המחוזי קיבל את ערעור המבקש על חומרת העונש, גזר על המבקש 5 חודשי מאסר בפועל כולל הפעלת המאסר המותנה. בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון נדחתה.
  1. לאחר שבחנתי את כל האמור לעיל אני קובעת כי מתחם העונש ההולם, נע בין מאסר על תנאי ומגיע עד 13 חודשי מאסר בפועל, פסילה בפועל בת 8 חודשים ועד פסילה ארוכת שנים וענישה נלווית.
  2. בעניינו של הנאשם לא מצאתי הצדקה לחרוג לחומרה או לקולה ממתחם העונש ההולם, בהעדר שיקולי שיקום או הגנה על שלום הציבור.

שיקולים לגזירת עונשו של הנאשם בתוך מתחם העונש ההולם:

  1. בבואי לגזור את עונשו של הנאשם בתוך מתחם העונש ההולם, לקחתי בחשבון את השיקולים הבאים:
  • זקפתי לזכותו של הנאשם את העובדה שנטל אחריות והודה בעבירות המיוחסות לו בהזדמנות ראשונה.
  • זקפתי לזכותו של הנאשם עברו הפלילי הנקי.
  • זקפתי לחובתו של הנאשם את עברו התעבורתי המכביד על פני וותק נהיגה קצר יחסית. הנאשם אוחז ברשיון נהיגה משנת 2012 ולחובתו 17 הרשעות קודמות.

ביום 15.06.2021 נגזר דינו בהעדרו בתיק 3878-4-2021 בעבירה של נהיגה בזמן פסילה לעונשים של פסילה בפועל בת 8 חודשים, פסילה על תנאי בת 3 חודשים למשך 3 שנים (בת הפעלה) וקנס. הנאשם הפקיד רישיונו ביום 10.11.2021 וביום 04.04.2022, נהג ברכב וביצע העבירות בהן הורשע בתיק שבפני.

הרשעותיו הנוספות הינן בעבירות של נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף (3 עבירות מסוג ברירת משפט), נהיגה ברכב שנאסר לשימוש, נהיגה במהירות (2 עבירות), נהיגה ללא רישיון רכב תקף (3 עבירות) ועוד.

  • לקחתי בחשבון את גילו הצעיר של הנאשם (בן 27), נסיבותיו האישיות ואת השפעת העונש על הנאשם ועל משפחתו.
  • לקחתי בחשבון את שהותו בתנאים מגבילים מיום ביצוע העבירות.
  1. זו לנאשם, אם כן, הרשעה שניה בעבירה של נהיגה בזמן פסילה, והרשעה רביעית בעבירה של נהיגה ללא רשיון נהיגה תקף (אך הרשעה ראשונה בעבירה מסוג הזמנה לדין).
  2. לאור כל האמור, מצאתי למקם את עונשו של הנאשם בכל הנוגע לרכיב המאסר בפועל, בשליש התחתון של מתחם העונש ההולם. איני סבורה כי אינטרס הציבור יצא נשכר משליחתו של נאשם זה למאסר בפועל מאחורי סורג ובריח כעתירת המאשימה. סבורה אני כי העונש ההולם את נסיבות ביצוע צבר העבירות שבפני ולאור הנסיבות האחרות לעיל שאינן קשורות בביצוע העבירה, הינו מאסר בפועל שירוצה בדרך של עבודות שירות לצד רכיב פסילת רישיון נהיגה ורכיבי ענישה נוספים.
  3. סיכומו של דבר, אני גוזרת על הנאשם את העונשים הבאים:

מאסר בפועל לריצוי בדרך של עבודות שירות

מאסר בפועל לתקופה של 3 חודשים, שירוצה בדרך של עבודות שירות,  במעון שקמה לנוער עם מוגבלויות ברחוב הרב אפרים 30, רעננה.

הנאשם יועסק 5 ימים בשבוע, על פי טווח השעות המתאפשר בחוק העונשין.

הנאשם הביע את הסכמתו לרצות את עונש המאסר בעבודות שירות.

על הנאשם להתייצב לתחילת ריצוי המאסר ביום 16/10/22 שעה 08:00 במשרדי הממונה על עבודות שירות במפקדת מחוז מרכז, יחידת עבודות שירות ברקאי ברמלה. ככל והממונה מעוניין לקבוע מועד חלופי – יודיע על כך לבית המשפט.

מוסבר לנאשם כי עליו לבצע כל עבודות שמוטלות עליו במסגרת עבודות השירות על פי ההנחיות שתינתנה לו מעת לעת על ידי הממונה במקום וכל הפרה של עבודות שירות תגרום להפסקה מנהלית של עבודות השירות וריצוי עונש המאסר בפועל.

מאסר מותנה

מאסר בן 4 חודשים, וזאת על תנאי למשך 3 שנים מיום שחרורו של הנאשם לבל יעבור עבירה של נהיגה בזמן פסילה.

פסילה

פסילה בפועל לתקופה של 15 חודשים.

הפעלת פסילה מותנית

מורה על הפעלת פסילה מותנית בת 3 חודשים כפי שהוטלה על הנאשם בתיק 3878-04-2021 בבית משפט לתעבורה בפתח תקווה ביום 15.06.2021 במצטבר לפסילה שהוטלה בתיק זה.

סה"כ ירצה הנאשם 18 חודשי פסילה בפועל, במצטבר לכל פסילה אחרת.

אין צורך בהפקדת רישיון.

פסילה מותנית

פסילה מותנית בת 4 חודשים למשך 3 שנים מיום שחרורו של הנאשם לבל יעבור הנאשם עבירות של נהיגה בזמן פסילה או עבירה של נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף, או עבירות המפורטות בתוספת הראשונה והשנייה לפקודת התעבורה.

קנס

קנס בסך של 2,000 ש"ח או 6 ימי מאסר תמורתו.

הקנס ישולם לא יאוחר מיום 06/12/22.

יש לשלם את חוב הקנס/ הפיצוי/ ההוצאות לחשבון המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות ברשות האכיפה והגבייה באחת מהדרכים הבאות:

  • בכרטיס אשראי – באתר המקוון של רשות האכיפה והגבייה, www.eca.gov.il (ניתן לשלם בפריסה של עד 18 תשלומים בהסדר קרדיט) או חפש בגוגל " תשלום גביית קנסות"
  • מוקד שירות טלפוני בשרות עצמי (מרכז גבייה) – בטלפון 35592* או בטלפון 073-2055000
  • במזומן בכל סניף של בנק הדואר – בהצגת תעודת זהות בלבד (אין צורך בשוברי תשלום).

זכות ערעור לבית המשפט המחוזי תוך 45 יום.

ניתן היום, י' אלול תשפ"ב, 06 ספטמבר 2022, בנוכחות הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
12/04/2022 החלטה שניתנה ע"י דיאנה עתילי דיאנה עתילי צפייה
05/07/2022 החלטה על בקשה של נאשם 1 שינוי מועד דיון שירי שפר צפייה
10/07/2022 החלטה שניתנה ע"י שירי שפר שירי שפר צפייה
31/08/2022 החלטה שניתנה ע"י שירי שפר שירי שפר צפייה
05/09/2022 החלטה על בקשה של נאשם 1 טיעונים לעונש מטעם ההגנה שירי שפר צפייה
06/09/2022 גזר דין שניתנה ע"י שירי שפר שירי שפר צפייה
09/02/2023 החלטה שניתנה ע"י שירי שפר שירי שפר צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל תומר אברמוביץ
נאשם 1 מומאן מטר עבד אלרח סמארה