טוען...

החלטה שניתנה ע"י סיגל דבורי

סיגל דבורי04/08/2022

בפני

כבוד השופטת סיגל דבורי

מבקשים

ריאד בולבול

נגד

משיבים

מדינת ישראל

החלטה

בפניי בקשה להארכת מועד להישפט לפי סעיף 230 לחסד"פ , בגין דו"ח מס' 47150188978 מיום 20.3.22 שעניינו נהיגה ברכב בו היו מותקנות חגורות בטיחות אך הנהג לא היה חגור, בניגוד לתקנה 83 ב (א) לתקנות התעבורה (להלן: "הדו"ח").

המועד האחרון להגשת בקשה להישפט, מועד הרשום ע"ג הדו"ח הוא 19.06.2022 ואילו המבקש פנה למפנ"א בבקשה להישפט ביום 23.6.22. בקשתו סורבה בנימוק כי חלף המועד להגשת בקשה להישפט.

כעת פונה המבקש לבית המשפט לקבלת סעד הארכת מועד להישפט.

בבקשה נטען כי המבקש מאמין בחפותו ומבקש את יומו בבית המשפט. המבקש טען כי נגרם לו עיוות דין ומבקש לטעון טיעוניו בפני בית המשפט. כן הצביע המבקש על שורת ליקווים שנפלו, לגישתו, בדו"ח.

המשיבה בתגובתה התנגדה וטענה כי המבקש לא ניצל את 90 הימים אשר במסגרתם רשאי היה להגיש בקשה להישפט וזאת ללא כל הצדקה. תגובת המשיבה הוגשה ביום 1.8.22 על אף כי ניתנה לה אורכה להגיש תגובתה עד ליום 17.8.22 על כן מצאתי לנכון ליתן החלטה כבר בעת הזו, נוכח עמדות הצדדים שבפניי.

דיון והכרעה

המבקש איחר את המועד להגשת בקשה להישפט ב –4 ימים.

סעיף 229 (ה) לחסד"פ קובע כי את הבקשה יש להגיש אך ורק ב"אם יש סיבות שלא היו תלויות במבקש" וכן להגישה "מיד לאחר שהוסרה המניעה". המבקש השתהה 4 ימים לאחר תום המועד הקבוע בהודעת תשלום הקנס. כבר נקבע כי בית המשפט ייעתר לבקשה להארכת מועד להישפט אם קיימת סיבה מוצדקת, טעם ראוי או נימוק ממשי המסביר את האיחור בהגשת הבקשה להישפט, או אם בית המשפט השתכנע כי דחיית הבקשה עלולה לגרום לעיוות דין. לדידי, תקופה זו, של 4 ימים, באה בגדר "איחור קל".

" אחד מחכמי המשפט כינה פעם יפה את חוק העונשין ואת הפרוצדורה הפלילית כ'מגנה כרטה של הפושע'. יש בכינוי זה משום תבונה רבה. רוצים להבליט בו את הרעיון שהפרוצדורה הפלילית על דיניה מכילה לטובת הנאשם תריס בפני עיוות – דין. רוצים לתת לנאשם את מלוא ההגנה ההוגנת. אבל אסור לסלף את הרעיון הבריא הזה על ידי הפרזה בפורמליות. פרוצדורה פלילית טובה צריכה בוודאי לתת לנאשם את מלוא ההגנה, כדי למנוע עיוות – דין, אבל הדיון הפלילי אינו צריך לקבל צורת משחק אשקוקי שבו מהלך אחד בלתי נכון קובע את גורל המשחק. תפקיד הדיון הפלילי – להוציא כאור משפט".

ע"פ 2910/94 יפת נ' מדינת ישראל, מדברי כבוד הנשיא זמורה בע"פ 1/48 סילוסטר נ' היועץ המשפטי לממשל (פורסם ב'נבו').

יפים דברים אלה, שעניינם סדר הדין הפלילי, בהתאמה גם לענייננו.

סבורני כי לא ייגרם כל נזק לאינטרס הציבורי במתן אורכה למבקש להישפט שמא טיעוניו אכן עשויים להועיל ולאיין חשש לעיוות דין.

אשר על כן ניתנת בזה הארכת מועד להישפט.

ניתנה היום, ז' אב תשפ"ב, 04 אוגוסט 2022, בהעדר הצדדים.

ניתנה היום, ז' אב תשפ"ב, 04 אוגוסט 2022, בהעדר הצדדים.

חתימה

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
04/08/2022 החלטה שניתנה ע"י סיגל דבורי סיגל דבורי צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מבקש 1 ריאד בולבול מוחמד גנאיים
משיב 1 מדינת ישראל עלי כעבייה